Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tämä keskustelunavaus on aiheille joista ei riitä omaksi ketjuksi mutta on kuitenkin aihetta kysyä tai kertoa se muillekin!
Eli riippumatta onko W107/108/109/110/111/113/114/115/116/123/126 ... tai joku muu 50-, 60-, -70 tai 80-luvun mersu niin tänne sellaiset "lyhyet" aiheet.

(YP. saa ohjata oikeille urille, jos tarpeen. Luin kyllä Oldtimer-osion kirjoitusohjeet, ja tarve tälläiselle "pulinaketjulle" on kuitenkin mielestäni olemassa!)

Juuri nyt ei ole itsellä kovin kummoisia esimerkkiavauksia, mutta heitetääs pari täkyä:
1. Mistähän saisi mersun luurattiin sopivan klassisen (keino)nahkapäällyksen? Sellaisen rei'itetyn kehälle, joka tulee kieputettavalla nyörillä kiinni? Kokemuksia?
2. Klassinen "Mitä tusasit tänään tallissa?" - kysymys (!) Niin, kerro mitä?
3. Mikä sun projektissa tökkii juuri nyt eniten? (Tai jollei projektissa, niin vaikka sitten oldtimer -harrastuksessa?)

Jne. Pointti on siinä että ei pidetä sitä kynttilää liiaksi vakan alla :thumbup:
Tätä avausta saa myös "kommata" - tähän ketjuun kun saa huudella myös "naapuripöydistä" eli vaikkei olisikaan oldtimeria tallissa...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Minä voin aloittaa.
Pitää tässä kohtapuoliin purkaa r107 maalausta varten ja hioa se peltipuhtaaksi.
Nylonkudoslaikalla aion maalinpoiston tehdä.
Jos tulee mieleen huomioitavia seikkoja niin saa kertoa.

Mercedes tuskin on käyttänyt thermoplastic akryyliä?
Yhden sellaisella maalatun 64 pontiacin putsasin ja siihen ei nylonlaikka käynyt, koska se pyrki sulattamaan maalin ja sotki enemmän kuin puhdisti.Se tehtiin epäkeskolla ajan kanssa, ja aikaa siinä kului kiitettävästi.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12596
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja karra »

Avauksen listassa ei ollut W124 mallia mutta löyhästi sekin kuulunee kategoriaan etenkin jos 1986 vuosimallinen :D . Nimittäin sellainen valkoinen rapiat 400k ajettu 230 automaatti tuotiin pihaani viime viikolla. Leima umpeutunut 3 vuotta sitten mutta auto toimii pois lukien pakoputki on poikki, liekö syy siihen että ei ole katsastettu. Pitää talviloman jälkeen tutkia sitä ja kokeilla tarjota katsastukseen jos ei lahovikaa vaikka olisikaan. Muutoin se menee kaverin pojille peltoautoksi. Palailen aiheeseen kun on uutta kerrottavaa :)
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12596
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä "projektista" kuva:

Kuva
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Hyvä että ajatus sai kannatusta, ja kyllähän tuo W124 menee 80-lukuisiin mersuihin..:)
Tuollaiset "helpot väliprojektit" ovat mukavia, varsinkin jos se menee leimaan tyyliin "vaihdoin pätkän pakoputkea"...

r107 maalityypistä en osaa sanoa, tietäisikö nuo Standoxia ym. "mersumaaleja" myyvät maalikaupat aiheesta?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12596
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja karra »

Zac kirjoitti:Hyvä että ajatus sai kannatusta, ja kyllähän tuo W124 menee 80-lukuisiin mersuihin..:)
Tuollaiset "helpot väliprojektit" ovat mukavia, varsinkin jos se menee leimaan tyyliin "vaihdoin pätkän pakoputkea"...
Täällä on ollut vähän liian tiukkapipoista viime vuosina eli joutavaa höpötystä mielestäni liian vähän :D varmaan someen siirtynyt joutavan jauhaminen...

Tuo välipalaprojekti on muuten sinisillä veluureilla joka oli mielestäni ehjä kuskin penkistäkin, ja on vielä sähkölasit kaupan päälle. Varustelistaa en ole edes hakenut...keskuslukko ainakin vaikuttaa toimivan. Autoa säilyttänyt taho sosialisoi aihiosta kahdet hyvät pyörät mutta minulle jäi sitten itse auto, sehän sopii :lol:
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Oma lyhyt w124 omistus jätti hyvän jälkimaun.
Pikku vaivalla ajo ja muutenkin kuntoon ja kohtuu voitolla meni kaupaksi.

Oma muisti vähän prakasi.
Olin sinä uskossa että 280se:ni leima loppuisi tämän kuun loppuun mennessä.Tänään 16,30 vilkasin otteesta ja tajusin katsastuksen umpeutuneen kuun vaihteessa.
Työn puolesta katsastan aika paljon autoja joten soitto tutulle konttorille että tarvii oma käyttöauto leimata vielä tänään, menee vartti että olen pihassa.Ok tuu vaan, oli vastaus.
Klo 16,50 olin konttorilla ja viittä yli viisi jo paluumatkalla tuoreen otteen kanssa.
siipimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 23.08.2018 18:36
Paikkakunta: Rauma

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja siipimersu »

Eikös kellään ole tietoa luunvärisestä ratinsuojuksesta kun itselläkin olis tarvetta? 8)
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Aloin tuota vähän googlaileen ja hakusanoilla "classic steering grip synthetic leather white" tuli joitain tärppejä:

https://www.ebay.com/p/Autostyle-Steeri ... 1906238856" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.ebay.com/itm/FOR-MORRIS-MIN ... 1196110910" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;

Kotimaisia putiikkeja ei tahtonut hakuihin tarttua, paitsi tämä yksi ja sekin vain mustana:
http://www.motoral.fi/files/documents/2 ... suojat.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tarvinnee eBaystä tilata, Saksasta on tullut muutaman kerran tilailtua...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
siipimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 23.08.2018 18:36
Paikkakunta: Rauma

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja siipimersu »

Kiitti vinkistä.
Kerrohan joskus kuinka onnistui ja mistä tilasit.
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Eilen jurnutin sl:n peltejä puhtaaksi parin puhdistuslaikan verran.
On siinä joku jenkki laappinut hetken ja toisenkin kittiä pintaan.Ennen sitä toki koputellut panssariviilalla ja poraillut reikiä mistä vedellyt kylkeä edes vähän suoremmaksi.
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Vinkkejä mistä löytyisi r107 takakylki ja takaluukun kansi?
On tämänhetkiset yksilöt vähän turhan huonoja lähtökohtia.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Ernst Schmerzkopf kirjoitti:Vinkkejä mistä löytyisi r107 takakylki ja takaluukun kansi?
On tämänhetkiset yksilöt vähän turhan huonoja lähtökohtia.
Löytyy molemmat osat, kunhan lumet sulaa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450-73
mb W107 sl 450/560-75
mb W123 300D-82
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

No mutta hieno juttu.Palataan aiheeseen kelien salliessa.
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Tehtiin siskoplikan kanssa pientä perjantai-illan ajelua.
Tyypitin sen 220d e mersua.Ajoltaan outo ja aika laiskan tuntuinen automaattiloota.
Pyöränkulmissa varmaan häikkää kun kuulemma pelottaa ajella liukkailla vaikka alla pehmeän tuntuiset hakkis nastat.
Anyway, sit vaihdettiin mun ässä alle ja lähdettiin naapuripitäjän soittoruokalaan nauttimaan juotavaa.
Mä pitäydyin kahvilinjalla kyyditettävän päätyessä valkovenäläiseen.
Kyllä siinä oltiin yhtä mieltä että vanha ässä menee jämptin hienosti ja vaihteitonkin toiminta on jämäkkää.
Mutta niinhän sen pitääkin mennä.Omat vanhat muistikuvat on että w126 on pehmeämpi kun vertaa w116 ja tuoreempi diesel väyrynen vielä tunnottomampi.
Mikä muuten on yleensä e koppaisen alustassa poskellaan jos se ei ole hyvä ajaa muttei syö eturenkaita?
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

"Eilen jurnutin sl:n peltejä puhtaaksi parin puhdistuslaikan verran."

- Jos on monta maalikerrosta niin joutunee ottaamaan pääosin pellille asti?
- Mutta jos on orginal maalin päällä vain 1 kerros 70-luvun "DIY-maalaus", joka vähän huonosti kiinni, niin millä vehkeillä
lähtisitte tuon "DIY" (Do-It-Yourself) kerroksen poistamaan? Olen haaveillut tuollaista sähköistä epäkeskohiomakonetta ainakin 150-200mm kiekkokoolla? En ole koko autoa ennen hionut, joten olen pärjännyt toistaiseksi pienemmillä koneilla & käsipelillä. Mutta tuossa ne ei riitä...?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Riippuu niin maalista.Jotkut lähtee hienosti 80 epäkeskolla ja toiset hienommilla.
Paksummat kerrostumat nylonkudos eli puhdistuslaikalla ja pikkurälläkällä.
Tapoja on monia ja kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa.Maalinpoistoaine, korkeapainevesipesu, soodapuhallus, hionta ym.
Käytettävissä olevat resurssit (aika/raha) sanelee sitten työstötavan.
Epäilen että millään keinolla et saa siististi hiottua yhtä kerrosta maalia pois.Siihen joutuisi vetämään silti eristevärin, eikä kukaan maalari silti anna uudelle pinnalle takuuta jos alle jätetään vanhoja kerroksia.
Avatar
S202
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4734
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja S202 »

Jos ei paineilmaa ole käytettävissä niin varmaan sähköllä toimiva epäkesko sitten. Sillä lähtee kyllä maali sukkelasti.
W123 300TDT projekti
Land Cruiser kdj120
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

https://www.blocket.se/skaraborg/Merced ... w=3&last=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Eikös tuo näytä vähän turhan rapealle ja kuluneelle yksilölle noin vähän ajetuksi?
Hintakin on minusta yläkanttiin, em seikat huomioiden.
Tarvis jossain vaiheessa käväistä naapurissa osien hakureissulla niin samalla voisi tuoda sen salaa haaveillun kasi koneisen sellin.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

@S202: Tuollaista epäkeskolaikkaa (tarralapuilla tms.) minäkin olen ajatellut tähän hommaan. Siitä voi olla myöhemminkin iloa vaikka maalipinnan myllytyksessä?
Lisäksi tuolla ei pitäisi saada pohjasta "perunapeltoa" aikaan jos maltilla käyttää - eli välttää paremmin ihan järjettömän isot "pakkelihommat" kuin noilla karkeammilla vehkeillä...?

@Ernst: Voipi olla tosiaan hankala ottaa vain se 1 orginaalin päälle vedetty (ja hieman lohkeileva..) ohut maalikerros veks. Mutta katsotaan miten käy, ei se haittaisi
jos originaalia maalia jää hiottuna pintaan, kunhan alusta on erittäin kiinteä ja tasaiseksi hiottu. Sellainen minkä päälle voi vetää sitten kunnon kerrokset hiomaalia ja ajaa sen kanssa lopulliset pohjat hienoilla papereilla. Lopuksi pintamaalit päälle.

Maalarin takuista eli väliä koska sen verran hullu olen että ajattelin maalata auton itse:) Olen maalannut aiemmin puskureita sun muita auton osia, eli ihan nollasta ei tarvi lähteä tähän hommaan. Tiedän että jobi ottaa helposti viikkoja, mutta...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

No nyt kun selvensit tavoitteita lisää niin tiedän antaa neuvoja.
Vedä siihen päälle ensin sprayllä jokin mahdollisimman erivärinen kontrastiharsokerros, esim mastonin mattamustaa.
Sitten aloitat epäkeskolla karkeudella noin 240-400, kokeilemalla selviää mikä karkeus on nopein hiottava ja antaa suhteessa sopivan pinnan.Siihen on sitten hyvä vetää reilu kerros hiontaväriä.Hiontaväriä kannattaa vetää ensin ihan ohut harso, jonka annat rauhassa kuivua.Tuolla metodilla vähennät alempien maalikerrosten kiehumistodennäköisyyttä tuntuvasti.
Avatar
S202
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4734
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ernst Schmerzkopf kirjoitti:https://www.blocket.se/skaraborg/Merced ... w=3&last=1
Eikös tuo näytä vähän turhan rapealle ja kuluneelle yksilölle noin vähän ajetuksi?
Hintakin on minusta yläkanttiin, em seikat huomioiden.
Tarvis jossain vaiheessa käväistä naapurissa osien hakureissulla niin samalla voisi tuoda sen salaa haaveillun kasi koneisen sellin.
320 tuhattahan sillä on ajettu. Ruotsissa ne ilmoittaa ajomäärän mil=10km.
W123 300TDT projekti
Land Cruiser kdj120
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Totta, tuo on hyvä tiedostaa Ruotsin palstoilla:) - Yks nolla lisää ajomääriin...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Jollain on ilmiselvästi w126 projekti valmistumassa.
Vein Corveten saamaan takuukäsittelyä maalipintaansa maalaamoon ja samalla havainnoin työn alla olevia yksilöitä.
Omaa ässää tarjosin sinne jo viime kesänä, mutta ei ollut kiinnostusta.
Kyllä se olisi lottovoitto löytää maalaamo joka tekee priimaa sovitulla aikataululla ja kustannustasolla.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Automaalaamoala on Suomessa läpeensä korruptoitunut ja kestämättömän kustannustason uhri (*

(* Raflaava heitto? Se vaatii siis perusteluja: Korruptoituneella tarkoitan sitä että kun reippaasti päälle 90%
maalauskerroista menee vakuutusyhtiön piikkiin, vieläpä siten että maalaushomma upotetaan esim. kolarikorjaukseen
aliurakkana, ei voi olla enää kovin iso yllätys että hinnat voivat olla "liki mitä vain". Palveluntarjoajia (maalaamoja) on
nykyään myöskin niin vähän että alalle on päässyt syntymään jonkinlainen kartelli (hinnat pidetään sovitusti ylhäällä).

Ainoa muu selitys tälle voisi olla se että tämä on niin työvoimavaltaista käsityötä - ja Suomessa sivukulut käsityöstä ovat
aivan kestämättömällä tasolla. Kakun päälle kirsikaksi vielä älytön 24% alvi. Monissa muissa maissa ALV on 10-15% tasoa.
Käsityön määrä liittyy paljolti purkamiseen/kokoamiseen, pohjatöiden määrään, suojaamiseen jota ei voi tehdä hutiloiden.
Itse maalaaminenhan nyt on varsin nopeaa. Ei siinä mene kunnolla tuntiakaan kun on koko auto vedetty kerran yli.
Mutta selittääkö tuo sitten sen että jopa alle 500e tarvikkeiden (maalien ym.) osuudella hintalappu on sen 5-10 tuhatta?

Minä en siksi enää edes etsi (hyvää ja halpaa maalaamoa). Teen itse. Ihan vaan harrastuksen vuoksi:-o
Se on paljon halvempaa tehdä homma itse 2-3 kertaa kuin käyttää kerran maalaamossa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12596
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja karra »

Mielestäni Zac on jäljillä. Oma hovimaalari on ilmoittanut että tekee (mielellään minuille) vaan osamaaluksia ja jos mahdollista niin ajan kanssa täytetöinä, onneksi kaikki puolentusinaa maalausta vaatinutta projektiani meni tuohon katergoriaan. Kyselin tutulle pariakin isoa projektia mutta eivät halua aloittaa. Vakuutusyhtiöiden työt antaa heille sen perustulon että voi putiikkia pitää toiminnassa ja siihen ei auta mitkään itkut ja vetoamiset.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Juu kyllähän se niin menee kun asian kirjoitatte.Tuntuu vain välillä että jotain hommia voisi ulkoistaa.
Tässä on muutaman vuoden sisään hivastu pellille ja kitattu ja itse maalattu aika monta täysikokoista.
Pontiacin maalipinta kelpasi mr-tarkastajillekkin.Se tehtiin vaimon kanssa kahdestaan.Vanhemman pontiacin purin, hitsasin, hioin ja maalasin yksin.Vaimo maalasi silveradonsa yksin kun halusi kuulemma opetella jutut ihan itse.No, kolmeen kertaan taisi vetää maalit pintaan ennenkuin lopputulos oli kelvollinen.Viisi täysikokoista odottelee tuolla tallin parvella ainakin jonkinlaista korjausmaalausta.
Ollappa rahaa ettei töissä tarvitsisi käydä niin en muuta tekisikään kuin ropaisin noita.
Pitää varmaan mennä talliin jatkamaan 350sl:n listojen ja lamppujen irroitusta.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tuota @Ernstin kommenttia pitää melkeinpä peukuttaa :thumbup:
Elävä esimerkki että kyllä ne maalihommat itsekin pystyy tekemään, mutta vaatii oikeat puitteet ja kosolti reeniä...

Sellainen tuosta tuli vielä mieleen, että oman vaatimuslisänsä laittaa tähän hommaan Suomen ilmasto.
Tällä tarkoitan sitä että tässä kelissä ei saa jäädä yhtä nuppineulankaan mentävää reikää peltiin, tai maalaus on pilalla.
Samoin ruoste pitää saada poistettua tyystin, muuten uusi kupla ennen pitkää on ~varma. Tämä asettaa kovia vaatimuksia
erityisesti pohjustukselle ja pohjamaaleille - ja taas nostaa kokonaiskulua.

Olen nimittäin vähän ihmeissäni katsellut :crazy: kun näissä suosituissa TV-sarjoissa esim. Gas Monkeys -pajalla
vetävät pintamaalit yleensä melko suoraan pellille... Ehkä ne tuolla Texas - Kalifornia akselilla kestää mutta täällä "Härmässä" useimmat noista kukkisivat kilpaa leskenlehtien kanssa jo seuraavana keväänä... :sick:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Kävin tänään lahden takuupurkamo sapoma oy:ssä ja muistin unohtaneeni että siellä seisoo suht ryhdikäs w110 ihan sisäänkäynnin vieressä pihalla.Kukahan senkin pelastaisi paalaukselta.
Henkilökunnan edustaja on sen verran tuttu että esitteli pihalla olleen purku w126 hylsyn ja oli huomioinut mun ässän kun käydään samassa kaupassa ruokaostoksilla.Tosta satakympistä en vielä enempää kysellyt.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12596
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja karra »

Sain maanantaina myytyä penkit tuosta valkoisesta kurittajasta. Kaveri tuli Iisalmen huudeilta kakkossarjan stoff verhoilun kanssa ja vaihtoi ne pihalla räntäsateessa otsalampun valossa. Kelpasi käpristyneet ovipahvit myös, sain ehjät tilalle. Nyt kuskin penkissä on reikä mut kakkossarjan on parempi istua. Ai niin ovipahveissakin on nyt veivien reiät mutta on kevennettyä ja tuuletettua mallia nyt.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver

Vastaa Viestiin