Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 922
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Hmm... Voisiko "ylimääräinen" nuppi liittyä varusteeseen jota ei kaikissa ollut vakiona..?
Varmaan ko. auton käyttöohjekirja olisi avain tähän kysymykseen.

Myöskään MB Public Archivesta ei löytynyt kuin ulkokuvia:
https://mercedes-benz-publicarchive.com ... toRelation
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1422
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Onko kaikissa W111 Coupessa ja Cabrioletissä olleet samat ovien tiivisteet koko valmistuksen ajan?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 922
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Eli tarkoitatko ensinnä sitä että Coupen ja cabrion oventiivisteet olisivat "päittäin" yhteensopivat?

Ainakin MB Classics tarjoaa yhtä ja samaa kumpaankin:
https://www.mbclassics.de/door-seal-set ... -cabrio-OE

Vuosimallien välillä en keski mitään syytä että olisi tullut mitään muutoksia(?)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1422
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Zac kirjoitti: To 14.10.2021 12:18 Eli tarkoitatko ensinnä sitä että Coupen ja cabrion oventiivisteet olisivat "päittäin" yhteensopivat?

Ainakin MB Classics tarjoaa yhtä ja samaa kumpaankin:
https://www.mbclassics.de/door-seal-set ... -cabrio-OE

Vuosimallien välillä en keski mitään syytä että olisi tullut mitään muutoksia(?)
Meinasin sitä tosiaan että niihin ei ole tullut mitään muutoksia valmistusvuosien aikana.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 922
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Eikö tässä tapauksessa puhuta nimenomaan siitä cabriosta, ja oliko se 220SEb vai millä koneella...?

Tuohan esiteltiin 60 vuotta sitten eli 1961 jonka jälkeen tuli uusia koneita 1967 lopulla ja vielä 1969 lisättiin 3.5-litran V8 jonka myötä muutui konepeiton muoto leveämmäksi ja matalammaksi (ns. flachkühler). Muita koriin vaikuttaneita muutoksia en tiedä kuin tuo 3.5 aiheuttama.

Samalla kun tuli nuo uudet moottorit (11/'67?) tehtiin muitakin muutoksia, tuli kumilistaa puskuriin, vaihtui peilit, sisustasta vähennettiin puuta, erilaiset kahvat ym. Noista muutoksista lisää esim. tuolla: http://www.heckflosse.nl/280seccv.htm

Kantsii vikaista myös public archivet (https://mercedes-benz-publicarchive.com ... l?oid=4630) josko siellä olisi tarkempaa tietoa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1422
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Zac kirjoitti: Pe 15.10.2021 10:23 Eikö tässä tapauksessa puhuta nimenomaan siitä cabriosta, ja oliko se 220SEb vai millä koneella...?

Tuohan esiteltiin 60 vuotta sitten eli 1961 jonka jälkeen tuli uusia koneita 1967 lopulla ja vielä 1969 lisättiin 3.5-litran V8 jonka myötä muutui konepeiton muoto leveämmäksi ja matalammaksi (ns. flachkühler). Muita koriin vaikuttaneita muutoksia en tiedä kuin tuo 3.5 aiheuttama.

Samalla kun tuli nuo uudet moottorit (11/'67?) tehtiin muitakin muutoksia, tuli kumilistaa puskuriin, vaihtui peilit, sisustasta vähennettiin puuta, erilaiset kahvat ym. Noista muutoksista lisää esim. tuolla: http://www.heckflosse.nl/280seccv.htm

Kantsii vikaista myös public archivet (https://mercedes-benz-publicarchive.com ... l?oid=4630) josko siellä olisi tarkempaa tietoa.
Juu kyse on tosiaan siitä minun kaverini 220SEb cabriolet mallista.

Täytyy katsoa noilta nettisivuilta mitä linkkasit lisää tietoa! :thumbup:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2811
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Hage »

En tiedä kuuluuko tänne mutta en löydä enää Päivän Kuulumiset topikkia :think:

Kuuntelin tuossa äskettäin pilaantuneen nykynuorison haippaamaa biisiä joka on kuulema hirveen suosittu tällä hetkellä jossain helevetin Tikku Takku aplikaatiossa jonka voi ladata johonkin ei-Nokialaiseen puhelimeen ja sillä oli yllättävä vaikutus parin kuuntelukerran jälkeen; hirvittävä 2. sarjan SEC kuume iski, vieläpä tuunattuun sellaisen.
Tosin jotta harrastus ja käyttöautoilun komboilu kulkisi edes samaa ojaa pitkin saman vuoden sisällä niin pitäis jotenkin osata pitää kiinni tästä tulevasta hankinnasta eli W123 1. sarjan 200D/220D automaatilla tai sitten S123 240-300 automaatilla ja ilmastoinnilla (saa vinkata jos joltakulta löytyy). Sekkikuume nyt vähän sekoittaa pasmoja.
Perkelen nykynuoriso ja niiden huono musamaku.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1422
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Saati kaverini W111 220SE Cabriolet:sta vihdoinkin etuapurunko irti. Hyvin on vuosien aikana kaikenlaista likaa tullut tuohon apurunkoon. Pestiin koko apurunko ja nyt sitten täytyy tilailla kaikki puslat ja tukikumit uusiksi.

Jousten yläkumit on ehjät mutta täytyy nekin uusia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Karel »

Hage kirjoitti: Pe 22.10.2021 04:32 En tiedä kuuluuko tänne mutta en löydä enää Päivän Kuulumiset topikkia :think:

Kuuntelin tuossa äskettäin pilaantuneen nykynuorison haippaamaa biisiä joka on kuulema hirveen suosittu tällä hetkellä jossain helevetin Tikku Takku aplikaatiossa jonka voi ladata johonkin ei-Nokialaiseen puhelimeen ja sillä oli yllättävä vaikutus parin kuuntelukerran jälkeen; hirvittävä 2. sarjan SEC kuume iski, vieläpä tuunattuun sellaisen.
Tosin jotta harrastus ja käyttöautoilun komboilu kulkisi edes samaa ojaa pitkin saman vuoden sisällä niin pitäis jotenkin osata pitää kiinni tästä tulevasta hankinnasta eli W123 1. sarjan 200D/220D automaatilla tai sitten S123 240-300 automaatilla ja ilmastoinnilla (saa vinkata jos joltakulta löytyy). Sekkikuume nyt vähän sekoittaa pasmoja.
Perkelen nykynuoriso ja niiden huono musamaku.
Saako udella, onko jokin syvällisempi filosofia sen takana, että neliovisen 123:n olisi oltava juuri 200/220, kun farkun pitäisi olla ilmastoitu 240/300?
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SE -86 "Ylli"
300 SE -89 ”Betsy” MR
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2811
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Hage »

Karel kirjoitti: Su 24.10.2021 19:32
Hage kirjoitti: Pe 22.10.2021 04:32 pitäis jotenkin osata pitää kiinni tästä tulevasta hankinnasta eli W123 1. sarjan 200D/220D automaatilla tai sitten S123 240-300 automaatilla ja ilmastoinnilla (saa vinkata jos joltakulta löytyy).
Saako udella, onko jokin syvällisempi filosofia sen takana, että neliovisen 123:n olisi oltava juuri 200/220, kun farkun pitäisi olla ilmastoitu 240/300?
200D/220D kohdalla käytännössä kaksi asiaa taustalla; Autoilun lähihistorian hitain kulkine ja vetohehku. Jos tämmöinen tulisi vastaan niin varusteista (paitsi automaatista) viis, keep it simple.
S123:n kanssa taas käytännöllisyys (farmari) ja siihen haluaisin jotain luksustakin eli ilmastointi must ja mielellään absit.
Uskon siis että on helpompaa löytää esim. ilmastoitu 300TDT kuin 200D. Vain kahdessa 200D:ssä oon nähnyt manuilmastoinnin; toinen 1. sarjan vääntönupilla ja toinen faceliftmallinen rulla.
Mutta jos joku löytää täysin räpeltämättömän 1. sarjan 200D/220D:n automaatilla, ilmastoinnilla ja abseilla niin farkku kyllä unohtuu aika nopeasti mielestä.
En tiedä mikä siinä vetohehkussa viehättää, ehkä paluu menneisyyteen kun autot tehtiin oikeasti kestämään ja se monen asian mekaanisuus?
Pystylamppudiesel 200D/220D ei vieläkään ole poissuljettu vaihtoehto, niitä ei tosin vaan meinaa millään löytyä mikä sopisi itselle.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1422
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Hage kirjoitti: Ma 25.10.2021 00:09
Karel kirjoitti: Su 24.10.2021 19:32
Hage kirjoitti: Pe 22.10.2021 04:32 pitäis jotenkin osata pitää kiinni tästä tulevasta hankinnasta eli W123 1. sarjan 200D/220D automaatilla tai sitten S123 240-300 automaatilla ja ilmastoinnilla (saa vinkata jos joltakulta löytyy).
Saako udella, onko jokin syvällisempi filosofia sen takana, että neliovisen 123:n olisi oltava juuri 200/220, kun farkun pitäisi olla ilmastoitu 240/300?
200D/220D kohdalla käytännössä kaksi asiaa taustalla; Autoilun lähihistorian hitain kulkine ja vetohehku. Jos tämmöinen tulisi vastaan niin varusteista (paitsi automaatista) viis, keep it simple.
S123:n kanssa taas käytännöllisyys (farmari) ja siihen haluaisin jotain luksustakin eli ilmastointi must ja mielellään absit.
Uskon siis että on helpompaa löytää esim. ilmastoitu 300TDT kuin 200D. Vain kahdessa 200D:ssä oon nähnyt manuilmastoinnin; toinen 1. sarjan vääntönupilla ja toinen faceliftmallinen rulla.
Mutta jos joku löytää täysin räpeltämättömän 1. sarjan 200D/220D:n automaatilla, ilmastoinnilla ja abseilla niin farkku kyllä unohtuu aika nopeasti mielestä.
En tiedä mikä siinä vetohehkussa viehättää, ehkä paluu menneisyyteen kun autot tehtiin oikeasti kestämään ja se monen asian mekaanisuus?
Pystylamppudiesel 200D/220D ei vieläkään ole poissuljettu vaihtoehto, niitä ei tosin vaan meinaa millään löytyä mikä sopisi itselle.
240D Diesel mallia on myös saanut vetohehkulla. Jos muistan oikein,ABS taisi tulla lisävarusteeksi vasta 1978 tai 1979 joten muistaakseni sitä ei saanut 1.sarjaan.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 922
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Hage kirjoitti: Pe 22.10.2021 04:32 Kuuntelin tuossa äskettäin pilaantuneen nykynuorison haippaamaa biisiä joka on kuulema hirveen suosittu tällä hetkellä jossain helevetin Tikku Takku aplikaatiossa jonka voi ladata johonkin ei-Nokialaiseen puhelimeen ja sillä oli yllättävä vaikutus parin kuuntelukerran jälkeen; hirvittävä 2. sarjan SEC kuume iski, vieläpä tuunattuun sellaisen.
...
Perkelen nykynuoriso ja niiden huono musamaku.
Mua jäi edelleen häiritsemään (eikä jäljemmät viestitkään vastanneet) että Mikä Biisi...? 8)

Itse olen muuten ihan fiiliksissä tuosta Vauhti Kiihtyy (Matti & Teppo feat. Portion boys) -rallista...
Vaikka se lähinnä hehkuttaakin Kadett GSi:tä ... :shifty:

t. toinen SEC-kuumeinen
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Vastaa Viestiin