w126 M103 kannentiiviste ja oireet

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

w126 M103 kannentiiviste ja oireet

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Terve!

Ajelin w126:lla pitkästä aikaa ja huomasin sitten ajon jälkeen syylärin oudon värin. Säiliö oli täynnä ruskeaa nestettä. Korkkissa ei ollut mitään tahnaa ja samoin öljyntäyttökorkki on ok, ei töhnäinen! Syylärinneste on siis vain vaihtanut väriä.

Ajoon hähtiessä auto starttasi vaivalloisesti käyntiin. Ajelin sitten koneen lämpimäksi ja kävin motarilla tekemässä kickdown kiihdytyksen. Voiko se aiheuttaa kannen tiivisteen hajoamisen? Kilsoja on nyt se rapia kolmesataatuhatta. Kansipahvia ei tietääkseni ole aiemmin vaihdettu.

Muistaakseni toukokuussa tarkistin nesteet viimeksi ja tuolloin neste oli vaaleanvihreää. Itse tiivistehän ei ole kallis mutta tiivisteen vaihdon joudun kyllä teettämään korjaamossa. Kannattaako kansi koneistaa vai riittääkö pelkkä tiivisteen vaihto?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: w126 M103 kannentiiviste ja oireet

Viesti Kirjoittaja jackie »

Ei sitä millään kiihytyksellä rikki saa (ellet sit oo huuattanu konetta "punaseks" ja sit sammuttanu lennosta ilman jäähytyskäyttöä), vaan tunnit on vaa yksinkertaisesti tullu täyteen. M103:n kannentiivisteen vaihto on kyllä melko helppo tehä, eli suunnillee "ottaa vanhan pois ja laittaa uuen tilalle". Kansi kannattaa käyttää koneistamolla.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: w126 M103 kannentiiviste ja oireet

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Täytyy nyt vielä tutkia tarkemmin tuo neste. Eikös öljy ole semmoista paakkuuntunutta sitten seassa tai kimmellä öljyn kuin veden seassa?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w126 M103 kannentiiviste ja oireet

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Niin riippuu öljyn väristä, että miltä se siellä näyttää. Mulla W124 250D:ssä oli aikanaan niin, että paisuntasäiliössä oli aina pinnalla kerros mustaa moottoriöljyä, vähän semmoista hyytelömäistä ja sen alla suunnilleen puhdasta jäädytysnestettä. Sitten kun sitä sieltä paperilla otti pois, niin pinnalle jäi yleensä muutama pisara, kunnes sitten aikaa myöten öljyä taas tuli siihen yhtenäiseksi kerrokseksi. Semmoisenaan se toimi minulla silloin yli 100 000km ilman muita oireita, enkä tiedä, kuinka kauan se oli öljyä jo väärään paikkaan uittanut, kun se minulle tullessaan oli jo sellainen. Vuoto kyllä loppui kannentiivisteen vaihtoon, joka taas tehtiin vissiin, kun rupesi olemaan jo muitakin oireita, kuten moottorin kylkeä pitkin ulos valuva öljy.

Mulla öljyä tuli jäähdytysnesteeseen, mutta jäähdytysnestettä ei päätynyt öljyn sekaan.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu

Re: w126 M103 kannentiiviste ja oireet

Viesti Kirjoittaja seppola »

Minullakin tummui M103:n paisuntasäiliö pikkuhiljaa öljyn päästessä jäähdytinnesteeseen (päädyin ostamaan sitten uuden säiliönkin kannentiivisteen vaihdatuksen jälkeen). Ihan vähän ryyhkää oli öljyntäyttökorkissa tuolloin. Ja varmaan vuosi öljyä ulospäinkin sieltä perinteisestä paikasta koneen peräpäästä.
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ajossa 03/13 - 01/16; 12/22 - 08/23)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
Avatar
Mege86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ke 27.11.2013 22:28
Paikkakunta: Tampere

Re: w126 M103 kannentiiviste ja oireet

Viesti Kirjoittaja Mege86 »

Onkos se kannen koneistaminen (plaanaaminen ) ihan tarpeellista, jos kone ei ole päässyt keittämään? Kaikkeahan voi tietysti varuiksi teettää ja vaikka täydellisen kansiremontin kun kansi irti on, jos lompuukissa on paljon ylimääräistä.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: w126 M103 kannentiiviste ja oireet

Viesti Kirjoittaja jackie »

Mege86 kirjoitti:Onkos se kannen koneistaminen (plaanaaminen ) ihan tarpeellista, jos kone ei ole päässyt keittämään? Kaikkeahan voi tietysti varuiksi teettää ja vaikka täydellisen kansiremontin kun kansi irti on, jos lompuukissa on paljon ylimääräistä.
Hyvinhän se saattaa pelittää vaik ei plaanaiskaan. Mutta, kun kyseessä on kuiteski herraskainen harrasteauto, eikä mikään "kerran jos sais viel leimattuu ja sit joutaa paaliin", niin kait siihe sen verran raaskii panostaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: w126 M103 kannentiiviste ja oireet

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Mege86 kirjoitti:Onkos se kannen koneistaminen (plaanaaminen ) ihan tarpeellista, jos kone ei ole päässyt keittämään? Kaikkeahan voi tietysti varuiksi teettää ja vaikka täydellisen kansiremontin kun kansi irti on, jos lompuukissa on paljon ylimääräistä.
Kyllähän se kannattais plaanata jos kerta on jaksanut kannen ottaa irti. Toki jos haluaa siinäkin säästää, niin voihan sitä ilmankin kokeilla. Voi vaan tuntua aika pieneltä säästöltä siinä vaiheessa kun on saannut kasattua ja ei pidäkkään :D
Star C3 @LPR
Vastaa Viestiin