Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Nyt sain aikaiseksi tehdä uuden kuvapalvelintilin. Eli tarinaa uudesta hankinnastani, taikka vaihdokkaasta kun oma 450 SEL 6.9 meni vaihdossa tähän ruotsinrautaan.

Elokuussa kaverini ruotsalainen kaveri näki autoni harrastemiittissä täällä Lappeenrannassa ja kiinnostui siitä kuultuaan että se on ruosteeton nevadantuonti. Hän sanoi että hänen omalla harrastepajalla on juuri valmistumassa Losissa myyty ja Vegasista Saksan kautta Ruotsiin tuotu SL, historia kuten omassanikin. Siinä oli juuri tuolloin bensapumppu rikki; ei nostanut painetta ja alhainen ohjauspaine oli tulvittanut moottorin, se oli saanut uuden Boschin pumpun asennuksen jälkeen toisen öljynvaihdon. Luonnollisesti kaikki huollot on tehty. Alettiin siinä sitten hieromaan vaihtokauppaa ja heppu palasi kotiinsa oltuaan täällä kaakossa mökillään parisen viikkoa.

Kuva

Kuva

Muutama puhelu soitettiin ja sain paljon whatsappilla kuvia; detalji- ja lähikuvia etenkin. SL oli uutena myyty siis Los Angelesissa, sitten kulkeutunut Nevadaan eli kuten omanikin ja saman verran ajettu eli reilut 200 t mailia. SL on peruskunnostettu Ruotsissa eli maalattu, uusittu rätti ja penkkien verhoilut. Se kaipaa radion, ilmastointilaitteen purnukan uusimisen (tein sen omaani kerran eli tuttu homma), kovan katon maalauksen, takajalkatilan ja takakontin maton sekä takapuskurissa on vähän ruostetta. Puskurit ja valot on otettu purku-SLC;stä eli tehty euromallin näköiseksi. Renkaat on uudet. Sain kuvia ennen maalausta ja auto oli suorakylkinen sekä ruosteeton, eli maalipinta on vaan ollut huono.

Kuva

Koska toinen osapuoli ei halunnut maksaa väliä tingin sen että pidin itse omat uudet 15" barokit ja uudet misukat, laitoin siis myyntipyörät jenkkilossiin alle. Kun SL olisi valmistunut tässä syksyllä hinnaksi hän arvioi 200 000 SEK ja olisi ollut valmis luopumaan autostaan 18k eurolla suoralla kaupalla. Itse olisin myynyt SELlin 16k hinnalla ja se jäi nyt minulle reilu 15k hintaiseksi kun sain pitää arvokkaat pyörät.

Tällaisella matematikalla laskin että SL tuli maksamaan minulle sen 15k. Se oli maksanut Vegasisssa enemmän kun minä maksoin omasta siellä, tosin aikaisemmin - ja siellähän on hinnat nousseet. Eli tiedän about mitä tuo SL oli tullut kaverille maksamaan, tai no hän kertoi papereiden vaihdon jälkeen kuten minäkin paljastin omat salasuuteni. Win-win tilanne molemmille.

Joka tapauksessa SL oli kiertänyt Saksan kautta mutta maalauksen hän oli saanut oletettavasti edullisesti, kun on maalaamo melkein omasta takaa. Rätti on tilattu saksasta eli se ole mikään meksikonviltti, ja penkit on verhoiltu laatunahalla Ruotsissa. Eurokonversion osatkin maksaa, etulamputhan maksaa kultaa ja mirhamia ainakin kaupassa...

Eli autot vaihtui ja eka nukutun yön jäljiltä ei ainakaan vielä ollut ostokrapulaa :P

Sen verran ajatuksia on sinkoillut että tuon jenkkilossin saanut kaveri oli juuri sellainen jota etsin, eli osaava joka ei pelkää tekniikkaa. Tavallaan pettymys oli se että SL:ssä oli muutamia pikkuasioita joita ei tullut etukäteen tietoon eli se että siihen on kolme avainta; lukkoja vaihdettu ja ilmeisimmin juuri matkalla Tukholmaan oli tyhjäkäynti noussut ylös vaikka aikasemmin oli ollut ok, ja matkamittari on pysähtynyt. Takakontin verhoilussakin on pari reikää. Tiivisteet on jo huonossa hapessa.

Se oli tiedossa että aurinkolipat on sököt, ja takalattian matto puuttuu sekä takapuskurin kromin alla on ruostetta. Laitetaan nyt tähän vielä lähtötilannekuvia Ruotsista eli miltä auto näytti kun se oli Saksan Bremerhavenin kautta saapunut Eskilstunaan. Auton välitti veljespari joista toinen on USAssa ja toinen Saksassa, heidän kauttaan on tänne kaakkoissuomeen tullut jenkkilstä autoja, esim mersuja sekä alfoja.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kertoilen sitten lisää kun tämä eka satsi on sulateltu.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Tuo diileri on vieläkin olemassa. :shock: linkki

Sisustaa kun uusittiin niin tehtiinkö tuolle halkeilleelle kojelaudalle mitään?
1989 560 SEC
2015 C 200
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja RH »

karra kirjoitti: Puskurit ja valot on otettu purku-SLC;stä eli tehty euromallin näköiseksi.
:thumbup: :thumbup:
Eikös sulla ollut taannoin jo tällainen 107? Vai muistanko ihan väärin?
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

RH kirjoitti:
karra kirjoitti: Puskurit ja valot on otettu purku-SLC;stä eli tehty euromallin näköiseksi.
:thumbup: :thumbup:
Eikös sulla ollut taannoin jo tällainen 107? Vai muistanko ihan väärin?
Oli joo, ruskea 1981.

Juha ollut salapoliisina :P . Kojelauta ei ole luonnossa niin paha kuin kuvassa, ei ole tehty mitään, eli on tässäkin laittamista. Tuohon halkeilleeseen voisi kokeilla korjausta, jos ei tuu hyvä niin sitten kuori.

Tuo puskurin kuva tuli liian aikaisin eli se on otettu 1974 SLC:stä.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Sitten tässä niitä kuvia valmiimmasta autosta eli maalattuna, uudella rätillä sekä sisustalla kuin myös 1974 SLC:stä otetuilla eurokilkkeillä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja noiden kuvien perusteella sovittiin tapaaminen Helsinkiin 31.8, jolloin näin auton livenä sekä käytiin koeajolla, Itäväylää pitkin pääsi maantietuntumaan eli ei ihan sikaa säkissä...

sitten tehtiin paperit kauppatorin kauppahallin kahviossa ja kumpikin sitten erkani omille suunnilleen :D
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Vika- sekä ostoslistojen kirjoittamisen lisäksi tällä viikolla on tehty hieman korjauksia. Toissailtana rättikaton luukun avausvaijerin vikaantumisen syyksi selvisi ylimääräinen muoviholkki vaijerin kuoren päässä, kaksi holkkia ei tiukkaantunut kunnolla pidikkeeseen vaan kuori luisti ja luukku ei tahtonut aueta. Ylimääräisen osan poistolla vika korjaantui.

Purin tänään apukuskin puolen ovipahvin pois koska ovea ei saanut lukkoon avaimella, ei sisältä napilla eikä keskuslukolla. Muutoin keskuslukko toimii ja pelkäääjänkin ovessa naksahtelee. Ei löytynyt vikaa sieltä vaan piti irroittaa ulkopuolinen ovenkahva. Lukkosylinteri ei kääntynyt oikealle, vasemmalle se kääntyi. Kun kokeilin keskuslukkoa kahva irrallaan niin se alkoi pelaamaan... jotain häikkää kahvassa. Otin lukkopatruunan irti ja yksi haitta siinä törötti ulos, purin haitan irti ja viilasin sen matalemmaksi, kasasin patruunan kahvaan ja se alkoi kääntymään molempiin suuntiin.

Jotain outoa on kahvassa koska se ei pelaa ihan täydellisesti, kun ei ollut vertailukohtaa niin arvelen sen lukkopatruunan päässä olevaa tankoa ja härpäkkeitä vähän väljiksi tai taipuneiksi, ulkoisessa ovenkahvassa on jotain jälkiä kromissa - kenties murron yritys. Autossa oli nimittäin jenkkilässä murjottu takakontin lukko paskaksi ja siinä on nyt eri avaimella oleva patruuna.

Joka tapauksessa nyt ovi menee lukkoon kuten pitääkin esim keskuslukolla ja sisältä, mutta avainta kääntäessä pitää kahvaa vetää vähän ulospäin ennen kuin suostuu kääntämään lukkoon ja auki. Jos etsis toisen, samalla siistimmän ovenkahvan siihen.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Vaikuttaisi että ovenkahvat on symmetriset eli puolilla ei ole väliä. Selvisi tässä aamulla kun olin yhteyksissä käyttäjäänä slsl77, häneltä nyt tulossa minulle:
- maskin vasen ritilä
- oikean oven lista
- pari lattiaverhoilua
- virtalukkopatruuna
- oven kahva (käytän omaa lukkosylinteriä)
- kojetaulu

Oulusta saanen vasemman puolen oven listan.

Motorformista Saksasta ajattelin tilata kasan kumitiivisteitä ja takapuskurin kromisarjan, tehty ruostumattomasta sekä takapuskurin kumin että etupuskurin keskikumin.

https://www.motorform-shop.de/Carparts/ ... _3_11.html" onclick="window.open(this.href);return false;

USAsta on tilattava Unwired Toolsin ilmastointilaitteen aivoboiksi sekä jotain pikkusälää, niitä saa AutohausAZ:sta. Sieltä saa muuten Hirschmannin sähköantennia ja tarvikepiiskaa ruuodolla, hinta tais olla 85 ja 15 taalaa about. Omaan antenniin joka on tyyppiä AUTA 600 U 481 462 05 ei tainnut ruotoa olla... tämä vaan: https://www.autohausaz.com/pn/9000001317" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä vielä koko antenni: https://www.autohausaz.com/pn/921691002" onclick="window.open(this.href);return false;
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Laitetaan kertaalleen vielä toissatiistainen kuva, tuossa alla 15" barokit jota lähtee Ruotsiin vanhan autoni alle jossa ne siis oli olleetkin :D :

Kuva

Kuvan otti oodeen käyttäjä sarkeri-71
Viimeksi muokannut karra, La 21.09.2019 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1542
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Käykö tuo antenni uudempiin? Eli tarvisin s124 sähköantennia.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
x164 -07
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Triumph legend 900 Cafe Racer
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

joop79 kirjoitti:Käykö tuo antenni uudempiin? Eli tarvisin s124 sähköantennia.
En kyllä osaa sanoa. Minulla on jemmassa uusi Bosch sähköantenni, muistaakseni W123 js W116 malleihin. Parikin henkilöä kokeillut W126een mutta jostain syystä ei sopinut.

Unohtui Motorformin listasta mainita repro aurinkolipat, ne taitaa olla halvimmat tuolla...
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Häksä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Nätin näköinen SL ja onneksi eurovermeillä :clap: Onko aikeissa pitää tämä vai pistää pian eteenpäin?
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Häksä kirjoitti:Nätin näköinen SL ja onneksi eurovermeillä :clap: Onko aikeissa pitää tämä vai pistää pian eteenpäin?
No en valehtele jos sanon että viissatasen mennessä kaupaksi saatan pitää tätä jonkin aikaa. Yritän tehdä kunnostukset hyvillä osilla ja oikomatta. Kaksi tuttavapiiriin kuuluvaa henkilöä on kylläkin löyhästi ilmaisseet kiinnostuksen autoon, hekin ovat salaa suunnitelleet sataseiskan hankintaa, mutta aikataulu on vissiin vuos pari eteenpäin heillä. No, siihen mennessä tuo pitäs olla tikissä, etenkin kun tänään tuli tietoon ehjä kojetaulu esimerkiksi. Kova katto kaipaa kaikki kumiosat ja sisä verhoilun myös mutta se tehdään viimeisenä.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Ruuvasin alle auton omat pyörät, otin irti tyhjäkäyntimoottoriin ja laitoin sen likoamaan polttoöljyyn. Samalla irroitin ohjauspainesäätimen putket, kuivasin sen ja täytin ruosteenirroitusöljyllä. Pitää viikonloppuna kokeilla vaikuttaako homma tyhjäkäyntiin, joka on liian korkea. Minulla on jotain rasvaista liuotinta kannussa, en muistanut sitä nyt joten seuraava liotus saa kestääkin sitten kauemmin kunhan SEC käväisee ensin tallissa kuivatuksessa ennen talviunille menoa.

Tässä pari kuvaa vielä 15" pyörillä parin viikon takaa:

Kuva

Kuva

Katsoin renkaita vaihtaessa että jarrulevyt voisi uusia; ne on jo uraiset, palat alkaa olla myös huonot. Samoin seisontajarrupoljin painuu aika alas, minulla on hyllyssä uusi sarja 107 käsijarrukamoja niin vois laittaa kaikki uusiksi - jarruletkutkin varmuudeksi. Vasen etupyöränlakeri jurisee, hyllyssä on uudet W108 laakerit, pitää tsekata sopiiko ne. Sit samalla eteenkin uudet jatrrulevyt tottakai. Tulevan talven aikana siis.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja RH »

Ei muutoin mitään, mutta aina ollut sitä mieltä, että suomalainen rekisterikilpi on kyllä autossa siro ja nätti...
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3155
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja jackie »

karra kirjoitti:Katsoin renkaita vaihtaessa että jarrulevyt voisi uusia; ne on jo uraiset, palat alkaa olla myös huonot. Samoin seisontajarrupoljin painuu aika alas, minulla on hyllyssä uusi sarja 107 käsijarrukamoja niin vois laittaa kaikki uusiksi - jarruletkutkin varmuudeksi. Vasen etupyöränlakeri jurisee, hyllyssä on uudet W108 laakerit, pitää tsekata sopiiko ne. Sit samalla eteenkin uudet jatrrulevyt tottakai. Tulevan talven aikana siis.
Onkos näissä takana samat levyt ku w123/126:ssa? Sellaset orkkikset ois hyllyssä ;)
w126 300 SEL -89
w124 200D -89 (käyttis, saattohoidossa) ja -92 (tuon -89:n edeltäjä ja ehkä vielä seuraajakin)
w124 250D -90 (seuraava käyttis)
w124 300D -90 (pyhäauto)
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
s202 C180 -98
w460 300GD -83
w638 Vito 110CDI -03
w168 A160 automatic Avantgarde -01
Mazda B2000 GLX -89 :oops:

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

jackie kirjoitti:
karra kirjoitti:Katsoin renkaita vaihtaessa että jarrulevyt voisi uusia; ne on jo uraiset, palat alkaa olla myös huonot. Samoin seisontajarrupoljin painuu aika alas, minulla on hyllyssä uusi sarja 107 käsijarrukamoja niin vois laittaa kaikki uusiksi - jarruletkutkin varmuudeksi. Vasen etupyöränlakeri jurisee, hyllyssä on uudet W108 laakerit, pitää tsekata sopiiko ne. Sit samalla eteenkin uudet jatrrulevyt tottakai. Tulevan talven aikana siis.
Onkos näissä takana samat levyt ku w123/126:ssa? Sellaset orkkikset ois hyllyssä ;)
Uskoisin, jos ne on uudet niin varaan ne :D neuvottelun alkuun hinta eli Hellan levyt maksaa noin 32 euroa kappale Autodocilla :) :wink: :P
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Taisin saada orkkis sähköantennin elpymään. Sen mekaniikka oli jumissa, moottori kuumeni mutta ei liikkunut. Täytin moottoriantennin kotelon dieselöljyllä, kierrätin sitä kun oli liottanut siinä ensin tyhjäkäyntimoottoria. Aika paljon irtosi mustaa skeidaa sieltä sisältä pari päivää liottuaan.

Se nyt toimii jollain lailla, ei aina suostu ajamaan ääriasentoihin. Voitelin teleskoopin ja putsasin ruotoa liikuttavaa telaa ja paininrullaa bräkleenillä. Matopyörä pitää vielä voidella vaseliinilla. Pitää kokeilla taas kunhan kuivaa ja haihtuu. Jenkkiantennin katkaisijassa on viisi asentoa, oikealla antenni alhaalla ja vasemmalla ylhäällä. Keskeltä voi naksutella sekä ylös että alas ja sen pitäisi jäädä siihen asentoon, aina vaan ei vaikuta toimivan tuo homma mutta jos se siitä herkistyy.

Jarrulevyt taakse on tulossa huomenna, hyllystäni löytyy kahdetkin käsijarrukengät sekä jarrupalasarjakin, vois aloittaa tuolla takajarrurempalla.

Vaikuttaa että vesipumppu on uusittu hiljattain, se on sen verran kiiltävä. Tulpanjohdot näytti myös aika uusilta.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Radio saapui eilen Saksasta, siisti ja täysin toimiva.

Kuva

Kuva

Takajarrusatuloihin tarvittaisiin palojen päälle se suojaava kiristysjousiklipare, Saksasta saa mutta maksaa 44 euroa kappale, aika suolainen hinta... osan numero on A0004233693.

Apparin oven lukkokahvan vaihdoin kokonaan ja otin siihen lukkopatruunan entisestä. Entistä kahvaa oli murjottu sekä ulkoisesti (jälkiä) että sisäisesti (osia puuttui ja oli murtunutkin) eikä se toiminut hyvin ja oli vielä löysäkin oven. Virtalukkopatruuna sekä takakontin lukkosylinteri on viety lukkosepälle sarjoitettavaksi. Joudun vaihtamaan koko virtalukkorungon koska autoon on asennettu vanhanmallinen johon ei siis sovi uudemman patruuna.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Lukot sarjoitettu samalle avaimelle, varalle jäi yksi ovenkahvan lukkopatruuna samalle avaimelle jos vaikka alkaa takkuamaan jompikumpi. Eli takakontin lukko kunnostettu ja samoin virtalukkorunko vaihdettu tähän kuuluvaan avaimen malliin. Sähköillä en ole vielä testannut mutta pistoke sopi suoraan virtalukonpohjaan, itse asiassa se vanha virtalukonpohja jäi käyttöön.

Autodocin paketti tuli viime viikolla, vois ottaa etujarrulevyt ja pyöränlaakerit työn alle seuraavaksi.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Jotain edistystä. Mittariston takaa löytyi irroitettu alipainemittarin letku. Kytkin sen kiinni ja laitoin O2 merkkivaloon polttimon.

Auto lähti hyvin käyntiin mutta kävi raskaasti ja savuttaen, kuten ennenkin. O2 valo syttyi ja sammui kun lähti käyntiin, alipaineet oli normaalit.

Mutta lämmettyään käynti jäikin alemmas ja annoin käydä varmaan 20 min. Sitten se taas hörähti ylemmäs, ajattelin että prkl. Nyppäsin tk-moottorin pistoketta irti edestakas ja käynti laski sitten alas ja pysyi siellä koko ajan, kävi vähän rikkaalla hajusta päätellen.

Laihensin seosta 3 mm kuusiokoloavaimella ja alkoi käydä nätisti, hajusta päätellen paremmin. Käyttelin vartin ja kaasuttelin ja laitoin vaihdetta päälle ym ja nyt vaikuttaa toimivan. Toivotaan että tuli kuntoon, se tk-moottorin liotus saattoi auttaa.
Viimeksi muokannut karra, Ma 11.11.2019 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 667
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Zac »

On se kyllä nätti peli kuvissa... :thumbup:

Noi hellannuppi-Beckerit saa kyllä aina hymyn suupieleen... Oliko ne radiot tosiaan vielä 1981 näin raadollisia kapistuksia, kaipa sitten :) Ainakin tuosta saa nätin helpolla, vähän kun maalia suhauttaa kasettipesän läppään...

En muista oliko aiemmin tuosta O2-lampusta mainintaa, eli ilmeisesti oli tiedossakin että tuo varoitusvalo on pimennetty,
ja että jotain häikkää sen suhteen oli odotettavissakin? Jos noin pienillä "säädöillä" korjaantui niin hieno homma kuitenkin! :clap:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Zac kirjoitti:On se kyllä nätti peli kuvissa... :thumbup:

Noi hellannuppi-Beckerit saa kyllä aina hymyn suupieleen... Oliko ne radiot tosiaan vielä 1981 näin raadollisia kapistuksia, kaipa sitten :) Ainakin tuosta saa nätin helpolla, vähän kun maalia suhauttaa kasettipesän läppään...

En muista oliko aiemmin tuosta O2-lampusta mainintaa, eli ilmeisesti oli tiedossakin että tuo varoitusvalo on pimennetty,
ja että jotain häikkää sen suhteen oli odotettavissakin? Jos noin pienillä "säädöillä" korjaantui niin hieno homma kuitenkin! :clap:
Juu pitää vielä tehdä yksi kylmäkäynnistys ja toivoa että tekemäni seoksen laihentaminen parantaisi sitä. Ja myös toivon että tyhjäkäynti ei nouse enää ylös, se saattoi olla vaan likaantunut tk-moottori kuten unski aikanaan neuvoi. Hän mainitsi että oli yrittänyt korjata jollain tapaa yhtä mutta ei tainnut onnistua, tämä on vaan minun hatara muistikuva. Eli tk-moottori vaan pariksi viikoksi petrooliin likoamaan :D

Nuo mustat hellannupit taisi tulla kun W123 esiteltiin, ja esim ainakin W116 mersuun sai tilattuna Nadelstreifen-optiota jossa vissiin jo uudemman soittimen sisuskalut mutta vanhemman mallin ulkonäkö, omassa 1979 W116:ssa tällainen optio oli, se oli tosin Mexico eli saattoi olla siis vanhempaa rakennetta koko soitin. Tykkäisin laittaa tähänkin Nadelstreifenin mutta 1981 niitä ei enää saanut, itse asiassa digiaika oli jo alkanut kun se eka kapeanäyttöinen Mexico oli jo tullut markkinoille.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Käyttelin autoa taasen yksi ilta, vaikuttaa edelleen toimivan hyvin, kylmäkäynti on edelleen rikasta, ja raskasta. Kuumettuaan laihensin vielä perussäädöstä ihan korvakuulolla. Lambdavalo eli O2 sensor valo pelaa edelleen, mikä on hyvä.

Tilasin eilen AutohausAZ:sta Unwired Toolsin ilmastoinnin konversion boksin, se tulee stten aikanaan minulle kiertäen Coloradon osavaltion kautta. Otin samalla uudet rättikaton etureunan lukituksen kahvat, omat on vähän huonot.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut karra, Pe 06.12.2019 23:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Ähelsin tänään kojetaulun jalopuulistojen kanssa. Keskimmäisen listan oikea jousiklipsi oli jo irti ja vasemman listan oikea ruuvi. Oikean listan vasen ruuvi lähti helposti kun hansikaslokero on irti jo mutta sitten alkoi ahistamaan.

Tuhrasin kaksi ja puoli tuntia oikean listan oikean ruuvin kanssa, sekä keskimmäisen listan vasemman jousiklipsin kanssa, lähtihän ne. Oikean ruuvin sain auki kun otin kaiuttimen pois ja sieltä pikku räikällä ja jatkovarrella 8 mm koneruuvi irti. Keskilistan klipsi piti nitkutella ruuvarista 90 asteen kulmaan väännetyllä terällä, kärkipihdeillä ja toisella taivutetulla ruuvarilla (jarrukenkien säätöön taivutettu ruuvari) ja luonnollisesti taskulampulla valaisten peilin kautta vastakarvaan katsoen...

Se vasen lista on haasteellinen, ei pääse ruuviin käsiksi. Voisin kokeilla petsata ja lakata tuon paikallaan ollessa, toisaalta siinä listassa lakka on ehjä ja sävyltään vielä tumma joten sen voisi jättää vaikka ennalleen. Pitää katsoa kun muut on tehty että eroaako se paljon, sen vieressä ei ole toista puupintaa johon se vertautuisi. Tai sitten lisää yritystä ja äherrystä josko sen ruuvin saisi sieltä ilmanvaihtotorven takaa irti.

Hansikaslokeron lista irtoaa ihan ruuveilla, sen pitäisi olla helppo nakki.

Tässä kuva uudestaan että mistä on kyse:

Kuva

Nuo isot panelit eli keskikonsoli sekä vaihdekepin ympärys on kunnostettu uudelleen lakkaamalla ja samalla ne on sävytetty vähän punaisemmaksi. Tarkoitus on samalla petsillä käsitellä nuo listat, ja toki lakka päälle.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Lakkausta poistettu jalopuulistoista ja vähän jouduin liimaushommiin. Sitten sävytys mahonkivärin petsillä ja lakkaus.

Kuva
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä nyt koepala, se on petsattu kahteen kertaan ja kerran vedetty kirkaslakkaa ja sävy näyttää sopivan hyvin tuohon Ruotsissa aloitettuun hommaan. Eli lämmönsäätöpaneli ja vaihdekepin ympärys on tehty edellisen omistajan toimesta, tuo pieni lista on minun koekappale.

Kuva

Loput listat on petsattu kerran, odottavat toista kerrosta ja sitten lakkaa. Tuo vasemmalla oleva pikkulista on siis lakattu kerran ja väri on tummempi selvästi. Toki lakkaus pitää tehdä muutamaan kertaan ja aina välillä hionta.

Kuva
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Hansikaskotelon lista meni pieleen, siinä on jotain silikonisprayta varmaan käytettty kojetaulun ehostukseen; petsiin jäi kraatereita. Hioin sen puupinnalle taas ja putsastin bräkleenillä mutta silti siihen tuppasi jäämään kohtia johon petsi ei tarttunut hyvin.

Soittelin jo puukäsityön opettaja Jaakko Putkisaarelle ja sain vähän neuvoja. Mutta sain omalla idealla ne nyt tasaisiksi eli kun petsi oli kuivahtanut hiukan, pyyhin uudestaan pensselillä pintaa ja lisäsin aivan hitusen uutta petsiä niin a vot ne kraaterit alkkoi peittymään. Eli tavallaan jo vähän kuivahtaneeseen pintaa hiven uutta niin se tahmeasti pyyhkäisten alkoi peittämään.

Tuhkakuppiin imitoin viilun tummia syitä spriitussilla kun hioessa reunat meni läpi, vaikka niitä varoin. Ja kahvan kulmasta lähti viilu säleinä niin piirsiin siihen puun syyt, ihan hyvän näköistä tuli vaikka itse sen sanonkin :clap:

Sitten pääsisi lakkaamaan pintaa.

Unwired Toolsin paketti oli saapunut kollegalle Coloradoon ja hän ottaa sen mukaan huomenna Phoenixiin jossa se luovutetaan suomalaiselle kollegalleni. Tulee sitten jossain vaiheessa Suomeen :P
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5644
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

karra kirjoitti:Hansikaskotelon lista meni pieleen, siinä on jotain silikonisprayta varmaan käytettty kojetaulun ehostukseen; petsiin jäi kraatereita. Hioin sen puupinnalle taas ja putsastin bräkleenillä mutta silti siihen tuppasi jäämään kohtia johon petsi ei tarttunut hyvin.

Soittelin jo puukäsityön opettaja Jaakko Putkisaarelle ja sain vähän neuvoja. Mutta sain omalla idealla ne nyt tasaisiksi eli kun petsi oli kuivahtanut hiukan, pyyhin uudestaan pensselillä pintaa ja lisäsin aivan hitusen uutta petsiä niin a vot ne kraaterit alkkoi peittymään. Eli tavallaan jo vähän kuivahtaneeseen pintaa hiven uutta niin se tahmeasti pyyhkäisten alkoi peittämään.

Tuhkakuppiin imitoin viilun tummia syitä spriitussilla kun hioessa reunat meni läpi, vaikka niitä varoin. Ja kahvan kulmasta lähti viilu säleinä niin piirsiin siihen puun syyt, ihan hyvän näköistä tuli vaikka itse sen sanonkin :clap:

Sitten pääsisi lakkaamaan pintaa.

Unwired Toolsin paketti oli saapunut kollegalle Coloradoon ja hän ottaa sen mukaan huomenna Phoenixiin jossa se luovutetaan suomalaiselle kollegalleni. Tulee sitten jossain vaiheessa Suomeen :P
pistä maalin sekaan ainetta SILIS STOP standoksilla on tällä nimellä aine joka estää kraatterien syntymisen, sitä ei tarvi kun pienen tipan maalin sekaan :wink:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Puiden lakkaus ja välihionta käynnissä edelleen, sain ne kraaterit pois kun hioin pinnan kertaalleen ja puhdistin bräkleenillä. Sävy osuu aika hyvin edelleen kohilleen.

Ilmastoinnin säätöboksi saapui parrattoman pukin tuomana Phoenixin kautta. Huomasin että minulta puuttuu tästä autosta lämppärin kiertovesipumppu ja letkutkin on liitetty yhteen ilman mitään venttiiliä, se orkkis purnukka on osittain purettu eli koko vesiventtiili puuttui siitä. Joka tapauksessa lämppäri oli siis hengetön kaikin puolin. Minulla pitäisi olla hyllyssä yksi USA-mallin kiertovesipumppu A0008356964 joka jäi ruskeasta SL:stä kun laitoin siihen mekaanisen hanan.

Kuva

Tuossa mallia kaavioista, pääsin nyt jyvälle miten se vesi kiertää siellä... eli tuo osa nro 101 korvataan tällä:

Kuva
Tosin tuo rasia on nykyään musta, alla linkki jossa kerrottu hommasta.

https://www.benzworld.org/threads/1978- ... s.2683001/" onclick="window.open(this.href);return false;
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 667
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Zac »

Lainaan @karra tätä sinun "Eurokonversio" -topikkia, koska sellainen tehdään käytännössä
myös mainion Edd'in toimesta tässä Wheeler Dealersin jaksossa... :P

En ole nähnyt tätä jaksoa Suomen teeveessä, mutta onhan se varmaan tullut kun nyt ollaan jo myöhemmissä kausissa (ilman Eddiä... :thumbdown: )
https://www.youtube.com/watch?v=WdlsRELTwm0
Edd Freshens Up The Engine And Bodywork Of A Mercedes 560SL | Wheeler Dealers

Makuasioitahan nämä on, mutta kyllä tuo 560SL muuttui ihan hitokseen paremman näköiseksi näillä toimilla?
Eurolamput ja -puskurit, vermokaaret veks, passelin vanteet, jne. Jotain pientä fixattavaa vielä jäi kuten ihan liian tuore mankka... :geek:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Vastaa Viestiin