Nyt sain aikaiseksi tehdä uuden kuvapalvelintilin. Eli tarinaa uudesta hankinnastani, taikka vaihdokkaasta kun oma 450 SEL 6.9 meni vaihdossa tähän ruotsinrautaan.
Elokuussa kaverini ruotsalainen kaveri näki autoni harrastemiittissä täällä Lappeenrannassa ja kiinnostui siitä kuultuaan että se on ruosteeton nevadantuonti. Hän sanoi että hänen omalla harrastepajalla on juuri valmistumassa Losissa myyty ja Vegasista Saksan kautta Ruotsiin tuotu SL, historia kuten omassanikin. Siinä oli juuri tuolloin bensapumppu rikki; ei nostanut painetta ja alhainen ohjauspaine oli tulvittanut moottorin, se oli saanut uuden Boschin pumpun asennuksen jälkeen toisen öljynvaihdon. Luonnollisesti kaikki huollot on tehty. Alettiin siinä sitten hieromaan vaihtokauppaa ja heppu palasi kotiinsa oltuaan täällä kaakossa mökillään parisen viikkoa.

Muutama puhelu soitettiin ja sain paljon whatsappilla kuvia; detalji- ja lähikuvia etenkin. SL oli uutena myyty siis Los Angelesissa, sitten kulkeutunut Nevadaan eli kuten omanikin ja saman verran ajettu eli reilut 200 t mailia. SL on peruskunnostettu Ruotsissa eli maalattu, uusittu rätti ja penkkien verhoilut. Se kaipaa radion, ilmastointilaitteen purnukan uusimisen (tein sen omaani kerran eli tuttu homma), kovan katon maalauksen, takajalkatilan ja takakontin maton sekä takapuskurissa on vähän ruostetta. Puskurit ja valot on otettu purku-SLC;stä eli tehty euromallin näköiseksi. Renkaat on uudet. Sain kuvia ennen maalausta ja auto oli suorakylkinen sekä ruosteeton, eli maalipinta on vaan ollut huono.

Koska toinen osapuoli ei halunnut maksaa väliä tingin sen että pidin itse omat uudet 15" barokit ja uudet misukat, laitoin siis myyntipyörät jenkkilossiin alle. Kun SL olisi valmistunut tässä syksyllä hinnaksi hän arvioi 200 000 SEK ja olisi ollut valmis luopumaan autostaan 18k eurolla suoralla kaupalla. Itse olisin myynyt SELlin 16k hinnalla ja se jäi nyt minulle reilu 15k hintaiseksi kun sain pitää arvokkaat pyörät.
Tällaisella matematikalla laskin että SL tuli maksamaan minulle sen 15k. Se oli maksanut Vegasisssa enemmän kun minä maksoin omasta siellä, tosin aikaisemmin - ja siellähän on hinnat nousseet. Eli tiedän about mitä tuo SL oli tullut kaverille maksamaan, tai no hän kertoi papereiden vaihdon jälkeen kuten minäkin paljastin omat salasuuteni. Win-win tilanne molemmille.
Joka tapauksessa SL oli kiertänyt Saksan kautta mutta maalauksen hän oli saanut oletettavasti edullisesti, kun on maalaamo melkein omasta takaa. Rätti on tilattu saksasta eli se ole mikään meksikonviltti, ja penkit on verhoiltu laatunahalla Ruotsissa. Eurokonversion osatkin maksaa, etulamputhan maksaa kultaa ja mirhamia ainakin kaupassa...
Eli autot vaihtui ja eka nukutun yön jäljiltä ei ainakaan vielä ollut ostokrapulaa

Sen verran ajatuksia on sinkoillut että tuon jenkkilossin saanut kaveri oli juuri sellainen jota etsin, eli osaava joka ei pelkää tekniikkaa. Tavallaan pettymys oli se että SL:ssä oli muutamia pikkuasioita joita ei tullut etukäteen tietoon eli se että siihen on kolme avainta; lukkoja vaihdettu ja ilmeisimmin juuri matkalla Tukholmaan oli tyhjäkäynti noussut ylös vaikka aikasemmin oli ollut ok, ja matkamittari on pysähtynyt. Takakontin verhoilussakin on pari reikää. Tiivisteet on jo huonossa hapessa.
Se oli tiedossa että aurinkolipat on sököt, ja takalattian matto puuttuu sekä takapuskurin kromin alla on ruostetta. Laitetaan nyt tähän vielä lähtötilannekuvia Ruotsista eli miltä auto näytti kun se oli Saksan Bremerhavenin kautta saapunut Eskilstunaan. Auton välitti veljespari joista toinen on USAssa ja toinen Saksassa, heidän kauttaan on tänne kaakkoissuomeen tullut jenkkilstä autoja, esim mersuja sekä alfoja.

Kertoilen sitten lisää kun tämä eka satsi on sulateltu.