Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Jako on kohdallaan. Kun kampiakselin hihnapyörä on nollakohdassa niin kuskin puolen nokka-akselin merkki on kohdalaan ja apukuskin puolen on pari milliä jäljessä, normaalia ketjun venymää. Mutta pyörijä osoittaa ykkössylinterin kohdalle. Onkohan se oikein...

Joka tapauksessa auto kävi hyvin ja ajelin sillä kesällä niin että ykköstulpanjohto lähti viitoskohdasta ja niin edelleen siitä eteenpän. Siinä ykköstulpanjohdon lähdössä on nyt kakkostulppa.

Sytytysjärjestyshän on 1 5 4 8 6 3 7 2 ja nyt ykkönen on siis vitoskohdassa. Jakajan akselihan ei mene kait väärään kohtaan, eikös siellä ole joku hahlo. Onko jakajan käyttöakselin hammaspyörä esim hampaan verran pielessä, mennyt pieleen kun ketju ja kaikki ketjupyörät on vaihdettu?

Pitää vaihtaa seuraavaksi tulpat, pyörijä sekä vielä jakajan kansi vaikka se näyttää hyvältä, on aito Bosch. Sitten vielä puola, mutta en usko että siinä on vikaa kun auto toimii jollain lailla.

Tuntuu että apukuskin puolen sylinterit ei ole kaikki pelissä, kun irrottelin tulpanjohtoja auton käydessä käynti ei huonontunut enää. Kuskin puolelta kun irroitin yhdenkin niin sammui.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kuvauksen perusteella jakajan akseli on booreissa väärässä asennossa. Silloin voi kipinä joutua hyppäämään virranjakajan kannessa ”puolivälistä” sytytysjohtimeen ja mennä ”naapurille”. Jos et pysty peruuttamaan enää mikä toimiva asetus oli, täytyy virranjakaja irroittaa, nostaa ylös akseleineen ja pyöräyttää oikeaan asetukseen, ja asettaa johdot ohjeiden mukaan.

Jos virranjakajan kannen päällä on suojakansi, niissä on joskus merkattu eri sytytysjärjestys kuin varsinaisessa kannessa.
Ajossa: S123 300TDT autom -82 656tkm http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=165053
Huoltoseisokissa: C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=207676
Odottaa museotarkastusta: Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922
Lomalla: W123 300D -76 489tkm (MR)
Lomalla: Monark Monarped -61 http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1457
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Oletko mitannut puristukset?
Tai vaihda viallisesta kohtaa tulppa ehjään kohtaan niin näet onko vika tulpassa. Pyörijän pitää osoittaa nollakohdassa ykkössylinterin kohtaan niin jakaja on oikein.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450-73
mb W107 sl 450/560-75
mb W123 300D-82
+varaosaautot
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Laitoin uudet tulpat, ei vaikutusta. Pitää uusia vielä virranjakajan kansi ja pyörijä, niin tulee nekin eliminoitua. Jos ei auta niin pitää mitata puristukset, hyvä ne on muutenkin mitata.

Minulla on jakajan hammaspyörä varmaan väärässä kohdassa, merkit kun on kohdallaan niin pyörijä on mennyt jo siitä ykkösen merkistä ohi, siksi ykkönen on laitettu seuraavaan eli vitosen kohdalle.

Missä muuten ykkössylinterin mäntä tulee olla kun merkit on kohdillaan, ei se ainakaan yläkuolokohdassa ole.

Kaiken lisäksi määräjakajalle menevä bensaletkun liitos alkoi vuotamaan. Jouduin irrottaa letkut jotta sai irti venttiilikopan, ja se taaempi helmiliitos ei enää pidä - vaikka kuinka kiristää. Jos kellä on sellaista myydä niin ostan mielellään pois. Teetän siihen uuden letkun sitten jos vaan saan terveen pään, sehän on sellainen pallokartio.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Haluamatta maalata piruja seinälle, onko autossa voinut paukkua palamaton seos imupuolella? K-jetissähän ruutaa suuttimet imukanavaan ja pitkässä startissa (sytky ties miten) kaasuuntunut polttoaine imusarjassa on voinut posahtaa muodostaen kovan paineen ilmamäärälautasen sulkiessa poistumistien.

Palovaaran eliminointi nyt tärkeää, polttoainesyötön katkaisu irroittamalla bensapumpun sulake tai rele; sytytyskipinän muodostus irroittamalla sytytyspuolan kaikki johdot.

Kannattaa katsoa onko ilmamäärämittarin lautanen ja imusarjan kumiosat ehjiä.
Puristepaineiden mittaus, mitä tuossa aiemmin jo ehdotettiinkin, kertoo onko venttiilit tiiviit.

Polttoaineletku on 5bar paineletku sillä kohtaa joten sen kanssa ei kannata urheilla vaan tilata siihen uusi alkuperäisletku.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ke 14.10.2020 09:26. Yhteensä muokattu 17 kertaa.
Ajossa: S123 300TDT autom -82 656tkm http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=165053
Huoltoseisokissa: C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=207676
Odottaa museotarkastusta: Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922
Lomalla: W123 300D -76 489tkm (MR)
Lomalla: Monark Monarped -61 http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1457
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Minusta ykkönen pitäisi olla yläkuolo kohdassa nolla merkissä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450-73
mb W107 sl 450/560-75
mb W123 300D-82
+varaosaautot
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Bensavuoto korjattu. Se oli viereinen nippa joka vuoti, oli ihan löysällä. Vaikka siihen en koskenutkaan. Putsasin tuon kartion kevyesti ja laitoin siihen sekä kierteisiin alumiinitahnaa, kiristin kevyesti ja testasin. Silloin näin että suihkutti siitä vierestä, eilen vaan levisi bensavuoto ja näytti et vuotaa siitä minkä irrotin.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1108
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mie tein aikoinaan -74 450SL:n kanssa siten, että ensin pyöritin kampiakselin tasan 0-kohtaan, ja siten, että 1-pytyn nokat osoittaa molemmat yläviiistoon eli venttiilit on kiinni. Sitten virranjakaja paikoilleen ja pyörijä jakajan rungossa olevaan kohdistusmerkkiin. Tämä on perusasetus jolla auton pitäisi käydä hyvin. WIS:stä löytyi ennakot 450SL:lle; laitoin ne Saksan version mukaan. Jenkkiversiossa oli mielestäni ennakot päin peetä, kone kävi kuumana ja oli tehoton (samalla purin siis kaikki saastehommiin liittyvät alipainesysteemit pois). Sitten kone käyntiin ja kaveri kabiiniin pitämään kierrokset kohdillaan, ja ajoituslampulla + virranjakajaa varovasti pyörittämällä ennakko kierroksilla kohdalleen. Autosta tuli käynniltään kuin uusi ja varmaan 50hv tuli tehoa lisää. :D

Nykyisessä 420SE:ssä on elektroninen ennakonsäätö, siinä riitti että laittoi pyörijän merkin kohdalle.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Wikke kirjoitti:Nykyisessä 420SE:ssä on elektroninen ennakonsäätö, siinä riitti että laittoi pyörijän merkin kohdalle.
Saan tänään virranjakajan kannen sekä pyörijän. Kokeilen niitä ennen kun alan tutkimaan lisää.

Onkohan tässä USA-mallin K-Lambdassa ECU joka säätää myös sytytystä? ECU saattaisi hienosäätää myös seosta? EHA:a ei ole mutta on se yhdeksäs suutin jolla hienosäädetään ohjauspainetta, toki ohjauspaineensäädinkin löytyy kyten K-jetronicissa mutta tyhjäkäynnin säädön ilmaruuvi on korvattu tyhjäkäyntimoottorilla jolla on oma Idle Control Unit jota olen vaihdellut ja korjaillut.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

No nyt on mystistä. Laitoin tänään osa kerrallaan uusia palikoita ja joka kerta kokeilin, ei käynyt kaikilla. Ensin pyörijä, sitten virranjakajan kansi ja lopuksi käytetty samanlainen puola, Bosch. Ei vaikutusta käyntiin. Uutta on nyt tulpat, johdot, vj kansi ja pyörijä. Sama vika koko ajan.

Laitoin kampiakselin nollakohtaan eli ykkösen YKK, jakaja oli hampaan verran pielessä kuten johdotkin oli. Nostin jakajan ylös ja käänsin akselia sen verran että pyörijä osoitti merkkiin. Siirsin sitten tulpanjohdot oikeille paikoilleen. Sama juttu, ei nyt edes jaksa lähteä käyntiin vaikka yrittää. Toki sytytys on nyt pielessä mutta pitäisihän sen käyntiin lähteä jollain tapaa.

Tarttee mitata puristukset.

Vaikutti että oikean puolen sylinterit ei käy, outoa tosiaan. Vikahan tuli alunperin kun menin sorkkimaan tulpanjohtojen paikkaa kun ne ei vastanneet kannen merkintöjä.

Kokeilin vielä äsken auton orkkis idle control unitilla, ei sekään vaikuttanut.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Ei lähde rokkaamaan lisähuikalla eikä siten että painaa määräjakajan lautasta alas.

Otin uudet tulpat irti. Vaikuttaa että 2. 7. eikä 8. sylinteri toimi, tulpat oli puhtaat, muut viisi oli nokisia. Kohta mitttaamaan puristukset.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1457
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Oletko katsonut tuleeko kipinä kyseisille sylintereille?
Tuli vaan mieleen, jos niihin sylintereihin ei tule bansaa niin eihän se sitten käy kunnolla. Suuttimet tukossa tai määränjakajassa vikaa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450-73
mb W107 sl 450/560-75
mb W123 300D-82
+varaosaautot
masa11
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Ja oletko nyt ihan varma että kaikki tulpanjohdot on vedetty oikeisiin sylintereihin?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

masa11 kirjoitti: Su 18.10.2020 17:50 Ja oletko nyt ihan varma että kaikki tulpanjohdot on vedetty oikeisiin sylintereihin?
Luulin olevani mutta olin väärässä. Sekoitin oikean ja vasemman sylinterilohkon.

Siitä viitosesta lähti johto viitoseen, ja minä torvi luulin sen olevan ykkönen. Siksi se YKK ei ollut kohdallaan kun viitosen mäntä oli liikkeessä kun merkit oli kohdillaan, ois pitänyt siitä jo herätä epäilys.

Mutta kun jakaja oli pielessä, nollakohdassa pyörijä osoitti noin vitoseen, sehän tässä hämäs. Sitten kun vedin johdot uudelleen niin laitoin nuo lohkot väärin päin.

Nyt käy hyvin kun johdot on oikein sekä jakaja on oikeassa asennossa. Tulipahan korjattua jakajan asento, vaihdettua kovettuneet venttiilinkoppien tiivisteet, sekä kaikki syttyosat - ei mennyt hukkaan. Puristuksetkin oli kunnossa.

Ja homman kruunasi se kun sieltä löytyi vahvistettu eli kaksirivinen nokkaketju.

Käytin auton kuumaksi vanhalla tyhjäkäyntiboksilla, se kävi raskaasti kylmän käynnin kuten ennenkin, ja kierrokset nousi liian ylös. Vaihdoin sen uuden boksin ja tilanne parani, kävi alhaisemmilla kierroksilla. Passasin sytytyksen ajoituksen ihan korvakuulolla nyt, pitää huomenna katsoa miten kylmä käynti toimii ja käydä ajamassa autolla.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: La 10.10.2020 16:13 Jako on kohdallaan. Kun kampiakselin hihnapyörä on nollakohdassa niin kuskin puolen nokka-akselin merkki on kohdalaan ja apukuskin puolen on pari milliä jäljessä, normaalia ketjun venymää. Mutta pyörijä osoittaa ykkössylinterin kohdalle. Onkohan se oikein...
Tuolla ylläolevalla kommentilla tarkoitin että kun merkit nokissa ja kampiakselissa oli kohdillaan niin pyörijä osoitti viitoseen jonka luulin olevan ykkönen, ja vasta sitten myöhemmin huomasin että jakajassa on sen oikean ykkösen merkki muovikannen alla eikä tosiaankaan ollut jakaja kohdallaan. Nyt se on ihan eri asennossa kun se käy hyvin, eli olen joutunut säätämään jakajaa, tein sen nyt ensin korvakuulolla.

Kauhea sotku, suurimmaksi osaksi omaa syytä mutta jakaja oli joka tapauksessa pielessä. Kait.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hienoa että ongelmat voitettu ja syttypuoli nyt pitkäksi aikaa varmistettu uusilla osilla.
Ajossa: S123 300TDT autom -82 656tkm http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=165053
Huoltoseisokissa: C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=207676
Odottaa museotarkastusta: Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922
Lomalla: W123 300D -76 489tkm (MR)
Lomalla: Monark Monarped -61 http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1077
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Hyvä että sait tuon kuntoon :thumbup:
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12152
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Ajelin tänään aamusella korttelia ympäri pipo päässä ja rätti tietysti alhaalla 8) . Tuntuu nyt pelaavan kaikki, jopa tyhjäkäynti on alhaalla normaalissa nyt kun autossa on se Latviasta tullut tyhjäkäyntiboksi jonka Pulttikanava huolsi.

Nyt ensin pitää pestä SEC ja kuivattaa se vanhempien tallissa kilometrin päässä, se menee kauemmas säilöön kuun vaihteessa. Sitten tämä avokas saa mennä uinumaan vanhempieni talliin talveksi. Kotona oleva talli odottelee sitten joko uutta projektia taikka jotain muuta, kenties 6.3 tulee sinne talveksi :roll: .
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Vastaa Viestiin