Eilen tuli asennettua viimeinkin se vaihteenvalitsimen vivuston pusla. Taaempi oli siis autosta kokonaan murentunut ja tippunut joskus auton elämän aikana eikä vivustossa ollut jäljellä kuin vipu ja varsi. Periaatteessa jos on oikeat työkalut niin tuon saisi asennettua purkamatta mitään, koska altapäin on huoltoaukko oikeassa kohdassa. Tässä tapauksessa kun tallissa montussa teki eikä ollut oikeita työkaluja niin katsoin helpoimmaksi purkaa ylhäältäpäin sen verran että pääsi tuohon vaihteenvalitsimen puoleiseen vipuun hyvin käsiksi työkalujen kanssa. Tein niin että keitin vettä hellalla ja upotin puslan siihen niin että se notkistui vähän, sitten ruiskautin voiteluöljyä ja aloin painaa sitä paikalleen. Tein miljoonalaatikosta löytyneistä nippeleistä patentin jolla sain painettua vastapuolelta niin että pusla pystyi asennettaessa liikkumaan sinnepäin, ja sitä hyödyntäen puristin puslan paikalleen putkipihdeillä. Näin oli ihan helppo homma eikä mitään erikoistyökalua tarvinnut mutta tietysti purattihan tuo vähän tuota vaihteenvalitsimen ympäristöä.
Etummainen pusla on vielä hyvässä kunnossa. Puslat kun oli kunnossa heilui vaihteenvalitsin vielä vähän paikallaan, joka mahdollisti toisen vian paikallistamisen; etuvipu oli vielä löysällä ja pyöri vaihteiston puolen asentoakselin ympärillä. Sen kun vielä kiristi niin vaihteenvalitsimen hölskyminen loppui. Vanhalle mersulle tyypilliseen tapaan vika koostui siis useammasta aiheuttajasta. Mutta lopussa kiitos seisoo ja lainatakseni Kent Bergsmaa niin kyllä se autoon tuo turvallisuuden ja määrätietoisuuden tunnetta kun vaihteenvalitsin on jämäkkä eikä heilu.
Viikonloppuna tuli myös asennettua autoon apukuskin turvavyö kun nyt kauniimman osapuolen kanssa ajellessa todettiin että autossa olleen turvavyön kanssa oli ongelmia: ei oikein kelannut takaisin ja välillä jumittui törmäystilaan niin että vyö ei liikkunut kumpaankaan suuntaan (sitä piti itse käydä miehen voimankäytöllä repimässä jotta lukko aukesi ja vyö alkoi taas liikkua). Vanhan vyön alkuperäisyydestä en nyt osaa sanoa, oli 123-osanumerolla. Laitoin Motonetin vyön ja asennus meni suht hyvin. Vyön asennus vaatii "takapenkin" sivuverhoilun ja "B-pilarin" kohdalla olevan koristelevyn irrottamisen, mutta muuten kaikki on näkösällä ja helppo työstää. Siihen koristelevyyn piti leikata yhteen nurkkaan vähän "clearancea" että sai vyön asennettua, mutta se ei jäänyt paljoa harmittamaan koska on huomaamaton räpellys ja koriste oli jo valmiiksi aika patinoitunut. Nyt sitten autossa on kummallakin puolella vyö mallia Motonet, kuskille se oli jo joskus ennen minua asennettu, mistä lie ostettu, mutta ihan identtisen näköinen.
Pari viikkoa sitten huomasin että autossa huusi koko ajan tuuletin kun oli virrat päällä. Tässä on siis kaksi tuuletinta, normaali moottorin kytkinvetoinen ropelli ja jäähdyttimien etupuolella oleva sähkötuuletin. Tuo sähkötuuletin oli alkanut koko ajan pyörimään vaikka siis kone olisi kylmä. Ensiavuksi otin nyt siitä virrat pois mutta mietin onko tuosta tuulettimesta mitään tietoa täällä, onko Californiamalleissa jo Mersun toimesta asennettu tuollainen vai onkohan se jälkiasennus? Ja missähän sen lämpötilasensori on, ei varmaan käytä mitään normaaleista esim. euromalleissa olevista lämpötilasensoreista?
Seuraavaksi pitäs varmaan tutkia myös miksi kone humputtaa kuumana tyhjäkäynnillä, epäilykset kohdistuu tietysti ensimmäisenä tyhjäkäynnin ilmaventtiiliin, pitää tutkia.