Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12162
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Voj perseen suti. Tyhjäkäyntiongelma palasi. Hömpsyttää rikkaalla kylmänä ja sitten ponkasee 1500rpm. Pitää ottaa tyhmäkäyntiboksi uudestaan irti ja viedä taas Pulttikanavaan. Liittimen irrottaminen tai heiluttaminen ei auta, kierrokset vaan nousee tuosta.

Tosiaan autossa on nyt rekisterilaput, FINnilliset vielä mutta vanhanmalliset on tilauksessa. Autovero oli 280 euroa.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12162
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Pulttikanava ei löytänyt mitään vikaa boksista, varmuuden vuoksi vaihtoi pari polyuretaanikonkkaa tms ja kävi juotikset läpi mutta ei toimi.

Pitää ostaa sitten uusi tai siis kunnostettu. Autossa oli 002 545 33 32 ja taas nettikaupat tarjoaa 002 545 01 32. Pitää yrittää päästä Parts ohjelmaan työkoneella huomenna ja katsoa sieltä...
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Toivoisi vielä, että jossain kosketushäiriö, tässä vielä yksi vinkki: http://www.slack.net/~thundt/mercedes/h ... e_hell.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 785
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Onkos I-sarjan V8 W126 ihan eri boxit? Mulla on tuola tallinvintillä puretusta 500SE mallista jotain noita purkkeja jouten...

TJ
**********
X164 V8
W251 CDI 4-matic
W123 300CD
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12162
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Maastis kirjoitti:Moi

Onkos I-sarjan V8 W126 ihan eri boxit? Mulla on tuola tallinvintillä puretusta 500SE mallista jotain noita purkkeja jouten...

TJ
Oiskohan ollu niin että jenkkeihin ei viety 500 ässää ... 380 ainakin oli siellä valikoimissa. 380 SE ja 380 SL oli kyllä sama mutta 1981-1982 on eri boksi kun 1983-1985. Ja tämä vaan siis USA malli, euromalleissa noita ei ole ellei ollut K-Lambdaversio jostain syystä. Oma on vielä CA-malli...
Toivoisi vielä, että jossain kosketushäiriö, tässä vielä yksi vinkki: http://www.slack.net/~thundt/mercedes/h" onclick="window.open(this.href);return false; ... e_hell.htm
Pitää tutkia tuo vielä, tilaus meni tänään juu.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12162
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

SEV8 kirjoitti:Toivoisi vielä, että jossain kosketushäiriö, tässä vielä yksi vinkki: http://www.slack.net/~thundt/mercedes/h ... e_hell.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Missäs tuo ylijänniterele tässä on? Pitää ainakin mitata että boksille tulee jännitettä. Kiitos hyvästä vinkistä!
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1474
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

karra kirjoitti:
SEV8 kirjoitti:Toivoisi vielä, että jossain kosketushäiriö, tässä vielä yksi vinkki: http://www.slack.net/~thundt/mercedes/h ... e_hell.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Missäs tuo ylijänniterele tässä on? Pitää ainakin mitata että boksille tulee jännitettä. Kiitos hyvästä vinkistä!
YJ-rele on minulla ainakin sulakerasian vieressä hanskalokeron alla siis 560 mallissa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450-73
mb W107 sl 450/560-75
mb W123 300D-82
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12162
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

slsl77 kirjoitti:
karra kirjoitti:YJ-rele on minulla ainakin sulakerasian vieressä hanskalokeron alla siis 560 mallissa.
Pitää tutkia. Joka tapauksessa uusi (tehdas)korjaustakuulla oleva boksi on nyt tulossa jenkeistä.

Sinulta hankittu keskikyynärnoja sai paikallisen verhoomon toimesta keinoeläimen nahkaa yllensä. Hyvin muuten natsasi väri.

Kuva

Samasta kernistä tein jalkatilojen sivuverhouksiin uuden pinnan.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12162
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Työkaverien autot tiistaina:

Kuva

Kuva overdrive foorumilta käyttäjä Sarkeri-71
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tumma väri on parhaimmillaan juuri tuollaisessa ilta-auringon kajossa... Muutenkin tekee arvokkaan oloisen 107 SL:stä :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12162
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Zac kirjoitti:Tumma väri on parhaimmillaan juuri tuollaisessa ilta-auringon kajossa... Muutenkin tekee arvokkaan oloisen 107 SL:stä :thumbup:
Kyllähän tuota maalipintaa on moni ihmetellyt, tänäänkin kuin kävin eka kertaa autolla pidemmällä eli Imatralla VetKun tapahtumassa jossa oli mobilistien tavallisiakin autoja kokoontunut.

Hyvin menee SL maantiellä; 85-90 kmh nopeudessa taisi olla vain noin 2200 rpm, sitä sen jenkkivälitys ja moottorin speksit teettää eli pienillä kieroksilla ja vähällä bensalla kulkee. Vähän yli satasta kärsi vielä ajaa ja ei ollut meluisa, pystyi suht normaalilla äänellä keskustelemaan kartturin kanssa.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12162
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Tänään auto läpäisi SAHKin museotarkastuksen :D

Kuva20200827_182410 by Kari Pykäläinen, on Flickr

Kuva20200827_175315 by Kari Pykäläinen, on Flickr

Kuva20200831_183624 by Kari Pykäläinen, on Flickr

Kuva20200827_175246 by Kari Pykäläinen, on Flickr

Kuva20200827_175235 by Kari Pykäläinen, on Flickr

Kuva20200827_175214 by Kari Pykäläinen, on Flickr
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 787
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

:thumbup:
Ajossa: S123 300TDT autom -82 659tkm http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=165053
Vastaanottotarkastuksessa: C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
Odottaa museotarkastusta: Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922
Lomalla: W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Lomalla: Monark Monarped -61 http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Onnittelut!
1989 560 SEC
2015 C 200
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1081
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Pontus »

:thumbup: :thumbup:
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja RH »

karra kirjoitti:Tänään auto läpäisi SAHKin museotarkastuksen :D
Hieno homma :thumbup:
Mustat kilvet........................................ :crazy: :shock: :D
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12162
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

RH kirjoitti:
karra kirjoitti:Tänään auto läpäisi SAHKin museotarkastuksen :D
Hieno homma :thumbup:
Mustat kilvet........................................ :crazy: :shock: :D
No ei! :lol:
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja RH »

karra kirjoitti:
RH kirjoitti:
karra kirjoitti:Tänään auto läpäisi SAHKin museotarkastuksen :D
Hieno homma :thumbup:
Mustat kilvet........................................ :crazy: :shock: :D
No ei! :lol:
Juurikin. :thumbup:
Just lueskelin yx päivä jossain formaatissa ollutta juttua 70-l puolivälin perhekalleus-japsistarasta. Käsittämätön säilymä, jossa oli vielä alkuperäiset oviverhoilujen suojamuovitkin ovissa paikallaan. Alkuperäinen rekisteritunnus oli kylläkin museoinnin jälkeen vaihdettu museoajoneuvostatusta "tyylikkäästi" esiintuomaan mustapohjaiseen uuteen... :?
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12162
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

slsl77 kirjoitti:
karra kirjoitti:
SEV8 kirjoitti:Toivoisi vielä, että jossain kosketushäiriö, tässä vielä yksi vinkki: http://www.slack.net/~thundt/mercedes/h ... e_hell.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Missäs tuo ylijänniterele tässä on? Pitää ainakin mitata että boksille tulee jännitettä. Kiitos hyvästä vinkistä!
YJ-rele on minulla ainakin sulakerasian vieressä hanskalokeron alla siis 560 mallissa.
Jenkeistä lähtenyt osa oli toimitettu jonnekin muualle, lupasivat palauttaa rahat. Tässä välissä voisi kokeilla sitä ylijänniterelettä, osanumero on A1165450034.

Kuva

Sattuisiko kellään olemaan tuota joutilaana jota voisi kokeilla?
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12162
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Eipä ole autossani ylijänniterelettä, ainakaan missä muut releet on. Siellä on kaksi sekä kaksi tyhjää paikkaa missä ei edes niitä pohjia, reikä vaan.

Xentry Parts näytti että autossani joko on, tai sitten ei. Oli kaksi samalla viitenumerolla ja toinen oli OVP, toinen tavallinen rele.

Tarttee varmaan tilata uudestaan jenkkilästä tyhjäkäyntiboksi jos vaikka se tulisi nyt euroopan peräpohjolaan asti. Tilaamani meni jonnekin jenkkeihin, toimitettu jonkun (onnellisen) postilaatikkoon. Hyvä USPS - niin ne Trumpin äänetkin häviää :lol:
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1474
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Minulla on ylijänniterele korkeampi kuin tuo kuvassa oleva ja siinä päällä on sulake. Se sijaitsee kojetaulun alla sulakerasian päällä ja takana seinään kiinnitettynä sensivusuulakkeen ilmaputken takana hanskiksesta katsottuna.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450-73
mb W107 sl 450/560-75
mb W123 300D-82
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12162
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

slsl77 kirjoitti:Minulla on ylijänniterele korkeampi kuin tuo kuvassa oleva ja siinä päällä on sulake. Se sijaitsee kojetaulun alla sulakerasian päällä ja takana seinään kiinnitettynä sen sivusuulakkeen ilmaputken takana hanskiksesta katsottuna.
No pitääpi tutkia vielä.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12162
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:
slsl77 kirjoitti:Minulla on ylijänniterele korkeampi kuin tuo kuvassa oleva ja siinä päällä on sulake. Se sijaitsee kojetaulun alla sulakerasian päällä ja takana seinään kiinnitettynä sen sivusuulakkeen ilmaputken takana hanskiksesta katsottuna.
No pitääpi tutkia vielä.
Noni. Löytyhä se punainen rele sieltä. Se oli sulakerasian yläpuolella sivuseinässä, toisen alumiinisen releen kanssa. Sen sai alakautta irti, ei ois tarvinnut ottaa sivuverhoilua irti.

Miulle neuvottiin että mittaa se zenerdiodi, no siitä ei kulje mitään kumpaakaan suuntaan; vastus ääretön. Sulake on ehjä eli sen läpi kulkee virtaska. Pitää viedä rele Pultttikanavaan jos ne vaihtais diodin. Oiskin hyvä jos vika ois tuossa vaan.

Ajoin tässä sattuneesta syystä sateessa, eka kertaa. Alko vettä vuotaa sisävalon kohdalta polvelle, siis tuulilasin kehyksestä aurinkolipan kohdata - SL kuskit tietää paikan. Sitten kun pesin auton katto suljettuna niin oli vuotanut vettä samasta kohtaa penkille.

Googlettelun tuloksena selvisi että katon etureunan kiinnitysten tiivisteholkit 1076880097 uupuu, siis niiden ruuvisalpojen rei'istä tuulilasin rosterikarmista.

Kuva

Merkkiliikkeestä 13 euroa pari, asensin äsken.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12162
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Ylijänniterele on ehjä, mitattiin Pulttikanavassa. Sviddu kun noita idle control unit'eja ei löydy oikein edukkaasti...

Sain eilen museopaperit käteen ja auto muutoskatsastettiin. Seuraava katsastus 2024 tottakai.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12162
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Tilasin liettualaiselta purkaamolta tyhjäkäyntiboksin. Toivottavasti on ehjä.

https://dalys.lt/results?p_input_parent=3571857" onclick="window.open(this.href);return false;

https://dalys.lt/autodalys/mercedes-ben ... ai/3644629" onclick="window.open(this.href);return false;
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Miten kaasuläpän asentotunnistin, onkohan kontaktissa tyhjäkäynnillä. Aiheesta esim. täällä:

https://www.benzworld.org/threads/380sl ... h.1689959/" onclick="window.open(this.href);return false;

"On a LHD car, the plug is near the washer bottle. It is barrel-shaped with three pins/sockets. Locations are shown in the wiring diagram section of the FSM (link in EGV107). BTW, if the plastic tabs are broken on the connecter, then keep in mind that you can plug it in three ways, but only 1 way is correct. Hope you have a multimeter and a wiring diagram handy for that.

Normally if the switch isn't plugged in it would indicate throttle open to the idle speed controller. This should cause the idle valve to open leading to a high idle (1500-2000RPM), not a low idle. At least that's how it works on US cars.'
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12162
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Kiitos taas vinkistä. Tutkin tuota jos huomisillalla ei olla edistytty :)
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12162
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Uusi käytetty idle control unit saapui viime maanantaina. Laitoin sen heti paikalleen ja ainakin kylmä tyhjäkäynti oli napakampi, ei puputtanut. No ajossa huomasin että lämmettyään tyhjäkäynti oli taas korkealla.

Käytin purkin vielä maanantaina iltapäivästä Pulttikanavassa jossa siihen vaihdettiin kaikki kärsineen näköiset kondensaattorit. Boksi oli huollettu ProgramaIncissa 1994, tarroista päätellen. Kokeilin sitten taasen, ja kylmä käynti oli ok mutta sitten kumminkin hiipi ylös lämmettyään. Mutta se toimi jotenkin erilailla, oudosti. Kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin ei nosta itse kierroksia vaan kaasun painalluksen jälkeen jää ylös.

Ajattelin katsoa virranjakajan kannen sitten kun en ole sinne kurkkinut. No kun hypistelin kantta niin kolme tulpanjohtoa mureni käsiin, olivat kuuman Nevadan aikaisia kaapeleita, kolme oli uusittu jossain välissä. Eikä omissa varastoissa noita pienipäisiä ollenkaan, eikä kellään tutulla.

Kylläpä rupes vituttamaan, en ole käynyt tallissa nyt moneen päivään. Tilasin briteistä uudet Lucasin johdot, noin 80 euroa posteineen, tulevat vasta seuraavan viikon alussa eli 2 vko toimitusaikaa. Miten helvetissä en ole tullut tarkastaneeksi noita tulpanjohtoja, en usko että niissä tämä vika oli mutta kyllä ne ois pitänyt laittaa uusiksi kun autoa on käyty läpi ... saatana sentään että korpeaa kun homma jää kesken eikä mitään pääse tutkimaan. Ois ollu vielä tässä viikolla avoautokelejäkin perkele.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 787
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Englannista tulee tavara hitaasti nykyään, brexit hidastaa? Minullakin vei 3 viikkoa toimitus Fiatin jälkituotanto-kumimatolle joka ei paljon painanut, samaa painoluokkaa kuin sytkäjohdot.

Jos virranjakaja on ehjä niin laittaa vaan väliaikaisesti jotkut perinteiset metallisytkäjohdot että pääsee ajamaan. Radiohäiröitähän niistä tietenkin tulee. Jos pyörijässä on vastus niin ehkei kovin pahasti niitäkään.
Ajossa: S123 300TDT autom -82 659tkm http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=165053
Vastaanottotarkastuksessa: C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
Odottaa museotarkastusta: Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922
Lomalla: W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Lomalla: Monark Monarped -61 http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12162
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Lucasin tulpanjohdot saapui eilen. Asensin ne tänään, ei vaikutusta vaan auto käy edelleen puistellen ja ontuen.

Syy siihen miksi hypistelin johtoja alunperin oli se että ne oli asennettu virranjakajan kanteen yhden numeron heitolla. Eli jakaja on väärässä asennossa. En tiedä miksi tein niin mutta laitoin ne oikeille paikoilleen ja kokeilin käynnistää, no eihän se lähtenyt käyntiin, jysähti vaan jumiin. Kun laitoin johdot takaisin niin se käyntihäiriö tuli siinä, ja kolme tulpanjohtoa havaitsin siinä vialliseksi kun niitä irroittelin ja kiinnitin takaisin.

Onko mahdollista että siinä käynnistysyrityksessä joku jako on hypännyt?

Olen nyt purkamassa autoa, venttiilikopat on irti ja kiva oli todeta että siellä on kaksirivinen ketju eli se puoli on rempattu, varmaan samalla jakaja on mennyt vähän väärään asentoon eli jouduttu tulpanjohtojen paikkaa muuttamaan. Katson nyt että nokkien asento on oikea ja että jakaja on oikeassa asennossa. Jokuhan siellä on pielessä koska apukuskin puolen pytyt ovat ne jotka ovat pimeinä...
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Vastaa Viestiin