Wiken 420 SE 1991

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja seppola »

No laitanpa nyt haitaksi/infoksi ratkaisut omasta 300SE:stä, jossa oli samantyyppisiä robleemia aikanaan:

- nykiminen lämpimänä (lambda; tosin minulla se lopulta nyki niin että sammui koko höskä enkä saanut enää käyntiin ennenkuin mosa jäähtyi, alkoi aina vähän ennen 80°C:tta silloin kun alkoi)
- käyntiinlähtöröpötys: uudet suuttimet + tiivisteet lopetti sen vaivan
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ajossa 03/13 - 01/16; 12/22 - 08/23)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

seppola kirjoitti: Ti 24.05.2022 11:25 No laitanpa nyt haitaksi/infoksi ratkaisut omasta 300SE:stä, jossa oli samantyyppisiä robleemia aikanaan:

- nykiminen lämpimänä (lambda; tosin minulla se lopulta nyki niin että sammui koko höskä enkä saanut enää käyntiin ennenkuin mosa jäähtyi, alkoi aina vähän ennen 80°C:tta silloin kun alkoi)
- käyntiinlähtöröpötys: uudet suuttimet + tiivisteet lopetti sen vaivan
Ei missään nimessä haitaksi ole kommenttisi! Sama KE:han 300:ssa on. Lambdaa miekin epäilen vahvasti, se on ainakin edullinen uusia, ja pitäisihän se jo näillä kilometreillä ja 32 vuoden jälkeen uusia muutenkin. :roll:

Kun minulla oli yleismittari kiinni diagnostiikkapistokkeessa, niin vähän vaikutti siltä että kun koneen lämpö nousee ja lambda alkaa säätämään (eli %-arvo alkaa heittelemään) niin silloin alkaa myös nykiminen. :think:

Mites muuten käy kun minulla oli lambdan piuha irti, käykö se silloin rikkaammalla vai laihemmalla?
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Karel »

KE:ssä on niin monta muuttujaa, että arvausleikit ovat vaikeita. Poissulkemismetodia käytän usein itse: Imuilmavuoto oireilee usein pysyvästi, tietty se voi sekoittaa toiminnan niin, että "vika" paikantuu näppituntumalla muualle kuin onkaan. Esim. ECU yrittää paikata liian laihaa seosta, jolloin helposti epäilyn alla voi olla monta komponenttia. Käynnistyskaasua suihkuttelemalla voidaan imuvuoto löytää. Kun moottori imaisee eetteriä vuotokohdasta, käynti muuttuu välittömästi. En ole tarvinnut tätä metodia kokeilla, mutta epäilemättä toimii.

Vuotava suutin tai useampi aiheuttaa melko varmasti vaikean käynnistymisen puolilämpimällä moottorilla, eli jos tämmöisiä ongelmia ei ole, niin suuttimet ovat melko varmasti ok.

Takkuileva/heikosti toimiva EHA aiheuttaa kuvaamiasi oireita. Sen varassa ovat seokset. EHA saa ECU:n kautta virtaa sen mukaan mitä lambda ja lämpöanturit ovat mieltä. Jos kaikkien antureiden arvot ovat ok, niin seuraavaksi mittailemaan EHA:lle tuleva virta. Lopullisen varmuuden EHA:n toiminnasta saa vain mittaamalla ja seuraamalla ylä- ja alakammiopaineita moottorin käydessä. EHA:n kalibrointi vaatii osaamista.

Nykybensoissa on aika paljon tenua mekaanisille ruiskuille. Jos käyttö ei ole päivittäistä, niin häiriöitä alkaa helposti tulla. Nyt mennään sitten enemmän uskomusten ja essonbaarijuttujen puolelle, mutta uskon, että olen kuin ihmeen kaupalla välttynyt kaikki nämä vuoden monilta K- ja KE-jettien ongelmilta kahdesta syystä. Käytän säännöllisesti polttoainejärjestelmien puhdisteita, Forte ja vastaavat. JA pidän bensiinin seassa noin 0,2-0,5 prosenttia kaksitahtiöljyä. Vanhat mekaaniset ruiskut nyt vaan tykkäävät voitelusta.

KE:n kanssa on hyvä myös muistaa, että se on alkujaan tehty niin, että moottori käy ja toimii, vaikka kaikki sen elektroniikka lakkaisi toimimasta, kunhan polttoainepumppu vaan saa virtaa ja pyörii. Konstruktiossa on siis "limp home"-toiminto itsessään. Tätä voi hyödyntää siten, että kytkemällä kaikki elektroniset apulaitteet pois, voidaan kartoittaa ruiskun mekaanisen puolen toiminta. Jos jokin vika/oire pysyy edelleen, kyse on joko sytytyksen tai ruiskun mekaanisen puolen ongelmasta.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Hyvää vinkkiä Karel, kiitos. Nyt kun olen ajellut autolla joka päivä viikon ajan, parhaimmillaan yli 100 km päivässä, tuntuu se toimivan paremmin koko ajan. Ehkä nämä eivät vaan tykkää seisottamisesta. Kylmäkäynnistyksen pitkä vieteri vaan pysyy. Hyvä pontti tuo etanolibensiini, ei näitä mekaanisia ruiskuja ole suunniteltu tuollaisella polttoaineella toimimaan alun perin vaikka tehdas kai sen nykyään hyväksyykin. :roll:

Nelinapaisen lämpötila-anturin olen mitannut, ja se on kunnossa. Ilman YJ-releen sulakettakin (=ilman ECU:a) kone käy kuin kello, lukuunottamatta korkeaa tyhjäkäyntiä. :lol:

Tänään otin bensapumppupaketin alas, vaihdan siihen kaikki kilkkeet ja letkut uusiksi. Tankin esisuodatin on hommattuna ja jouduin siihen valmistamaan erikoishylsyn (eli lyhentämään 46mm konehylsyä). Samoten uusiksi menee suuttimet runkoineen ja ne alipainetukit sekä se yhdysputki, joka menee määräjakajan alta. Uusin myös konetilan bensaputket. Bensapaineen säädinkin tulee uusi. Lisäksi vaihtolistalla on se määräjakajan suodatin tuloletkussa. Olen näitä osia hommaillut pikkuhiljaa, ja nyt sain motivaatiota alkaa remonttiin. :)

Mittasin seku vain puristuspaineet n. 40 asteisella koneella tässä joku päivä sitten, ja sain tulokseksi n. 12 bar joka sylinteriltä, 0,5 bar erolla. Eli kone on itsessään varsin tikissä, noh eihän tällä ole ajettukaan kuin vasta 220 tkm.

Sellainen bensapaineen mittari jolla voisi tarkistaa primääri- ja sekundääripaineen, olisi todella hyvä olemassa. Tuntuu että sellaisella + yleismittarilla pääsee aika pitkälle näiden KE-jettien diagnosoinnissa. :roll:

Tässäpäs vielä kuva Ässän bensapumppupaketista. Tuo kehikko on "vähän" hapettunut, mutta vaikuttaa silti että on putsauksella ja maalauksella pelastettavissa. Uusi oli kohtuu suolaisen hintainen. :crazy: Bensapumppujen sähköliittimien kumihatut olivat pitäneet kosteuden todella hyvin poissa - näkymä oli kuin pumput olisivat eilen laitettu paikoilleen. :o Noh, irroitettaessa kumihatut murenivat kynsiin, että uusiksi menee nekin.

Kuva

Jotkut varmaan ihmettelevät miksi olen remppaillut tällaista reilu 200 tkm ajettua autoa aika reilulla kädellä tässä parin vuoden omistuksen aikana. Syy on se, että joskus on haaveissa lähteä kiertelemään Keski-Eurooppaa tällä autolla, nauttien ajosta ilman että on pelko persiissä että joku 32 v vanha osa päättää laueta kesken matkan. Ja onhan tässä auto joka pelaa kesällä ja kylmimmillä talvipakkasilla ilman ongelmia, kunhan vain bensiiniä on tarjolla. Ei tarvitse jännittää onko sähköauto päivittänyt itsensä oikein yön aikana ja onko SIM-kortissa ollut virtaa. :roll: Aion olla se eläkepappa joka käy tällä autolla 25v päästä hakemassa kaupasta purkin maitoa ja paketin leipää, jos vain bensaa vielä saa. Jos ei saa niin auto haudataan minun kanssa samaan kuoppaan. :lol:

Tämä Ässä on ollut tähän astisista autoista kaikkein mieleisin.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Täällä Oulussa on myös ropailtu ässän suodattimien ja pumppujen kanssa. Itsellä päänvaivaa aiheutti hetken aikaa m103:sen heikko käynnistyvyys. Sai sahata kymmenkunta sekuntia ennekuin hörähti käyntiin. Kuumalla koneella lähti nopeammin.

Tuli sitten se aamu viime viikolla, ettei lähtenyt enää ollenkaan. Samalla hävisi pumpun surina. No, uutta tilalle ja hyvin toimii. Ostin auton vuonna 2006. Ja tosiaan, nyt oli aika vaihtaa pumppu :D saa nähdä kauan uusi boschilainen kestää.

Wiken kanssa on samanlaisia ajatuksia. Tämä auto oli ensimmäinen autoni ja viimeisenä todennäköisestyi myös lähtee. On laadukas, siisti ja luotettava auto. Ja tien päällä mukava.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ere866 kirjoitti: La 28.05.2022 11:37 Täällä Oulussa on myös ropailtu ässän suodattimien ja pumppujen kanssa. Itsellä päänvaivaa aiheutti hetken aikaa m103:sen heikko käynnistyvyys. Sai sahata kymmenkunta sekuntia ennekuin hörähti käyntiin. Kuumalla koneella lähti nopeammin.
Tätähän se mullakin tekee, joskus saa sahailla kylmänä ja sitten suurinpiirtein pytty kerrallaan hörähtelee pikkuhiljaa käymään. Pumput mulla vielä pyöri, mutta pitivät aika voimakasta ääntä.

Mistä hommasit Ere nuo sähköliittimien kumihatut?
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Nuo hatut tulivat uuden pumpun mukana. Yllätyksenä motonetin myymä Boschin pumppu (300SE:ssä vain yksi kpl) olikin hyvä, paketissa oli uudet liittimet, hatut ja pultit. Sama vika oli minullakin, vanhat hatut hajosivat kappaleiksi irroittaessa. Uusiin hattuihin tein puukolla viillon ja vedin nippusiteellä kiinni johtoon. Ei viitsinyt alkaa itse liittimiä irroittelemaan.

Ostin samalla pumppuja pari kipaletta ihan tulevaisuutta varten. Hinta oli vielä suht edukas, 149€kpl. Sen sijaan suodattimet kallistuvat, 24€ kpl. Mielestäni on aika kova hinta.

EDIT: noiden prikkojen kanssa menee hermot. Eihän niitä koskaan ole tarpeeksi ja oikeankokoisia. Onko suositella, mistä löytäisi oikeasti kattavan prikkasarjan/lajitelman, jossa oli sitten kaikki maailman koot ja useampi kappale aina prikkaa. Motonetin myymä MTX:n prikkalajitelma on aika köyhä versio....
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Karel »

Wikke kirjoitti: La 28.05.2022 00:56 Hyvää vinkkiä Karel, kiitos. Nyt kun olen ajellut autolla joka päivä viikon ajan, parhaimmillaan yli 100 km päivässä, tuntuu se toimivan paremmin koko ajan.
Näin se on. Muutama loraus pesua ja voitelua aika ajoin, niin ei tule murheita. Ja luonnollisesti mahdollisimman säännöllistä käyttöä. Itsekään ei meinaa ehtiä kaikkia autoja koko ajan ulkoiluttaa, niin viime syksynä oli yhden ässä päästöarvot koholla kun katsastukseen vei kesän seisottamisen jälkeen. Viikon käyttöä, ja kaikki oli taas normaalia.

Tuollaisessa ”varman päälle” remppaamisessa ja osien vaihdossa itseäni pelottaa varaosien laatu. On niin monta kertaa nähty, ettei se uusi merkkiosakaan enää ole samaa laatua kuin alkuperäinen, kun puhutaan näin vanhoista autoista. Siksi yritän mahdollisimman pitkälle kunnostas ja elvyttää alkuperäistä, vaikka välillä järki on koetuksella. Kriittisimpien osien kohdalla alkuperäisosien laatu lienee vielä kuitenkin ok.

Moni harrastaja myös mielellään urheilee sillä, miten vähän avainta näyttämällä moottori hörähtää käyntiin. Tästä saa tehtyä itselleen varsin loputtoman suon, kun alkaa vanhassa autossa tavoittelemaan täydellistä. Suoranaiset viat ovat sitten asia erikseen. En muista ulkoa, mutta taisi jo ihan tehtaan spekseissäkin olla aika iso haarukka starttaukselle, montako sekuntia vielä on normin rajoissa. Useampia sekunteja kumminkin.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Karel »

Wikke kirjoitti: La 28.05.2022 00:56
Tässäpäs vielä kuva Ässän bensapumppupaketista. Tuo kehikko on "vähän" hapettunut, mutta vaikuttaa silti että on putsauksella ja maalauksella pelastettavissa. Uusi oli kohtuu suolaisen hintainen. :crazy:
Ihan uteliaisuudesta: paljonko oli kehikolla hintaa?

Minäkin tein pari viikkoa sitten koko paketin rempan meidän Olgaan. Uusin varaajan, suodattimen ja pumpun. Syy oli varaajan kalvon vuoto, eli ei enää pitänyt painetta yllä.

Kehikko oli aika rujon näköinen, mutta se on laadukasta rautaa, josta on varaa ihan kovalla kädellä naputella liuskottuvat ruosteet pois. Kumityynyt olivat ehjät ja pintakäsittelyn tein Owatrol öljymaalilla.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ere866 kirjoitti: La 28.05.2022 13:32 Nuo hatut tulivat uuden pumpun mukana. Yllätyksenä motonetin myymä Boschin pumppu (300SE:ssä vain yksi kpl) olikin hyvä, paketissa oli uudet liittimet, hatut ja pultit. Sama vika oli minullakin, vanhat hatut hajosivat kappaleiksi irroittaessa. Uusiin hattuihin tein puukolla viillon ja vedin nippusiteellä kiinni johtoon. Ei viitsinyt alkaa itse liittimiä irroittelemaan.
En halua masentaa, mutta läskiksi meni. Ne kumihatut saa pujotettua paikoilleen kädenlämpöisinä vaseliinin avulla alkuperäisiin johtoihin ja liittimiin. Siksi ne liitokset ovat vuosikymmentenkin jälkeen sisältä kuin uudet, koska istuvat niin tiiviisti. Puukotetut ja niputetut tulevat vaan keräämään kosteutta ja likaa. Alkuperäiset kaapelikengät ja tinaukset ovat erittäin laadukkaita.

Veikkaisin, että ne pelkät kumihatut saa erikseen. Hanki ihmeessä ja laita paikalleen. On vartin homma.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Kiitos Karel, taas oppi uutta! Mielenlaatua rauhoittaa kuitenkin se, että autohan on vain kesäkäytössä (ja nimenomaan hyvillä keleillä:) ) ja talvet seisoo tallissa.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Karel kirjoitti: La 28.05.2022 15:43 Ihan uteliaisuudesta: paljonko oli kehikolla hintaa?
Se suurin häkkyrä näyttäisi olevan Saksassa 260 €. Toisen pumpun kiinnikettä ei ole enää saatavilla. Kiinnikerauta koriin oli vain 16 €. :o

Tänään rapasin teräsharjalla ja karkealla viilalla pahimmat ruosteliuskeet irti. Kaiken sen alta kuoriutui vielä varsin pätevän näköinen kiinnikehärveli. Laitoin yöksi likoamaan kuumaan veteen sitruunahappoliuokseen. Voi kun olisi pieni hiekkapuhallin... Ehkä vielä käyn tuon läpi rälläkällä ja teräsharjalaikalla. Fosforihappoakin löytyy, sillä voisi ehkä poistaa loput ruosteet... Meinasin POR-15 vetaista päälle.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Karel kirjoitti: La 28.05.2022 15:49 Veikkaisin, että ne pelkät kumihatut saa erikseen. Hanki ihmeessä ja laita paikalleen. On vartin homma.
Saa niitä, A1239971681 Steckerkappe. Saksassa 4€/kpl. Täytyypä laittaa tilaukseen. Hyvä tuo asennusvinkki, kiitos.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Sitruunahappo toimi ihan OK, mutta aika hidasta hommaa oli. Päätin sitten kokeilla ja lyödä elektrolyysit tulille, kun sattui tallin laatikosta löytymään 12V virtalähde. Jo alkoi lyyti kirjoittaa ja osista tuli varsin siistit lähtötilanne huomioonottaen.

Sitten pesin osat ja käsittelin POR-15 metal-prepillä, taas pesu ja kuivaus kuumailmapuhaltimella, ja heti perään POR-15 maali. Huomenna maalaus toiseen kertaan.

Kuva

Kuva
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Wikke kirjoitti: La 28.05.2022 00:56Jotkut varmaan ihmettelevät miksi olen remppaillut tällaista reilu 200 tkm ajettua autoa aika reilulla kädellä tässä parin vuoden omistuksen aikana. Syy on se, että joskus on haaveissa lähteä kiertelemään Keski-Eurooppaa tällä autolla, nauttien ajosta ilman että on pelko persiissä että joku 32 v vanha osa päättää laueta kesken matkan. Ja onhan tässä auto joka pelaa kesällä ja kylmimmillä talvipakkasilla ilman ongelmia, kunhan vain bensiiniä on tarjolla. Ei tarvitse jännittää onko sähköauto päivittänyt itsensä oikein yön aikana ja onko SIM-kortissa ollut virtaa. :roll: Aion olla se eläkepappa joka käy tällä autolla 25v päästä hakemassa kaupasta purkin maitoa ja paketin leipää, jos vain bensaa vielä saa. Jos ei saa niin auto haudataan minun kanssa samaan kuoppaan. :lol:
Oikein!
Matkalun osalta kannustan toimimaan ettei jää ikääntymisen tai direktiivien takia toteuttamatta. Nykyäänkin vaara vaanii että Saksan vapaat baanat kurjistetaan kattorajoitusten alaisuuteen.

Ps, lautta on jo varattu...
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

MouTine kirjoitti: Ma 30.05.2022 07:50 Oikein!
Matkalun osalta kannustan toimimaan ettei jää ikääntymisen tai direktiivien takia toteuttamatta. Nykyäänkin vaara vaanii että Saksan vapaat baanat kurjistetaan kattorajoitusten alaisuuteen.
No joo, näinpä se voi nykypäivänä hyvinkin olla. Mutta en tiedä viitsisinkö lähteä vanhusta baanalle kiusaamaan, kun edes sinne Moselin laakson pikkuteille pääsisi... :P
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Karel »

Elektrolyysi vauhdittamassa ruosteen häipymistä vaikuttaa nokkelalta jutulta. Tuota tekee mieli kokeilla. Olen itse vaikeissa tapauksissa käyttänyt suolahappoa. Niin ärjynä tiivisteenä, että kanisterista nousee savu, kun korkin avaa. Kyllä ruoste lähtee kuin nappi housusta, mutta aika ikävää käsiteltävää kaikkine suojavarusteineen sen kanssa pelaaminen.

Onko sitruunahappo jotenkin erityisen hyvä? Ilmeisesti jauheena ja veteen sekoitettuna? Minkälaista seosta suositellaan?
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Karel kirjoitti: Ma 30.05.2022 22:58 Elektrolyysi vauhdittamassa ruosteen häipymistä vaikuttaa nokkelalta jutulta. Tuota tekee mieli kokeilla. Olen itse vaikeissa tapauksissa käyttänyt suolahappoa. Niin ärjynä tiivisteenä, että kanisterista nousee savu, kun korkin avaa. Kyllä ruoste lähtee kuin nappi housusta, mutta aika ikävää käsiteltävää kaikkine suojavarusteineen sen kanssa pelaaminen.

Onko sitruunahappo jotenkin erityisen hyvä? Ilmeisesti jauheena ja veteen sekoitettuna? Minkälaista seosta suositellaan?
Fosforihappo on myös ihan toimivaa ja löytyy esim. Motonetistä varaosatiskin kautta 1l pulloissa 85% ärtsysenä. Jos täytyy käyttää esim pystypinnoilla, niin ei muuta kuin sekottaa tapettiliisterijauheen kanssa sopivan seoksen ja levittää pintaan.

Fosforihappo vaatii sitruunahapon tavoin pitemmän ajan että vaikuttaa, mutta esim. Transporterin tankinluukku oli n. 1vrk likoamassa ja ruosteet oli tiessään.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '76, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Motonetin fosforihappoa on tullut käytettyä ja se on hyvää tavaraa, lähtee ruoste rivakkaan. Mulla oli sitä vain semmonen vajaa pikku pullo enkä viitsinyt lähteä kaupunkiin hakemaan lisää.

Kyllä ruoste sitruunahapollakin irtoaa. N. 10% seoksen käsivaralta tein. Sitruunahappo ei ole niin ärmäkkää, eli liuotuksen aikana pitää silloin tällöin teräsharjalla rapailla irtoavia ruosteita pois. Lämpö lisää reaktion voimakkuutta, eli jos jollain keinolla saa pidettyä veden hyvin lämpimänä niin nopeuttaa huomattavasti.

En ole aiemmin elektrolyysiä kokeillut. Kokeilin ensin tuohon sitruunahappoliuokseen, hyvin kihisi. Sitten testasin tavallisella kaupan ruokasoodalla ja kihinä kävi siinäkin. Vissiin jonkunlaista soodaa yleensä käytetään elektrolyyttinä.

Meinasin jossain vaiheessa kokeilla jotain oikein ruosteista kappaletta ilman esipuhdistuksia. Katson kuinka tehokas elektrolyysi oikeasti on, ja millaisia käsittelyaikoja tarvitsee. Miehän olin jo liuotellut noita osia sitruunahapossa ja putsaillut mekaanisesti aika raa'alla kädellä, mutta viimeiset ruosteet pahoista syöpymäkohdista katosivat n. vartin elektrolyysikäsittelyn jälkeen.

Tuossa kuvassa olin vasta laittanut virran päälle, se kun jonkun minuutin antaa olla niin ämpärissä kihisee melkoisesti, vesi menee ihan sameaksi. Ei sitten kannata sisätiloissa värkätä, anodissa kehittyy happea ja katodissa vetyä. :lol:
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

No niin, pumppupakettiremppa tuli tehtyä, ja lambda vaihdettua. Yksi asia taisi tulla kuntoon, nimittäin kylmäkäynnistys! Yön yli seisomisen jälkeen on nyt lähtenyt useamman kerran (=joka kerta) vain avainta näyttämällä käyntiin. Ja käy sievästi. Pitää antaa seisoa tässä useampi päivä tai jopa viikko ja katsoa sitten, aikapa näyttää. Mutta yleensä tuo yön yli seisominen on jo riittänyt siihen että ei käynnisty kuin vaivoin.

Tankin karkeasuodattimen vaihdoin, ei olisi tarvinnut, entinen oli kohtuu puhdas, oikeastaan yllättävän hyvässä kunnossa.

Edelleen kuumana hieman kone tutisee tyhjäkäynnillä ja tulee sellaisia "ontumisia" minuutin välein. Ja ajossa jonkun kerran saattaa nytkäyttää. Pitää mittailla tuo EHA. Mites muuten, jos hommaa uuden EHA:n - meneekö se heittämällä paikoileen vai joutuuko sen asennuksen jälkeen kalibroimaan?

Huomiona, tuo uusi korkeapaineletku on huomattavasti paksumpaa tavaraa (ainakin ulkomitoiltaan). Lisäksi siinä on päällä tuollainen kumi/muovisuoja, ihan hyvä kun letku kulkee tuolta pumpun päältä kolosta jos toisestakin.

Sähköliittimien kaapelikengät meni hatuista läpi ihan kohtuudella työntämällä, kohtuu elastista kumia nuo ovat. Sen sijaan noiden hattujen saaminen liittimien suojaksi oli tuskaa ilman pientä määrää silikonirasvaa.

Onpahan aika ärsyttävä tuo 150€ kertaraja bensapumpulla, kun kävin hujauttamassa 81 litraa tankkiin. :x Pitänee vielä lirauttaa sinne pari desiä kaksitahtiöljyä Karelin neuvon mukaan.

Kuva
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja karra »

Siisti pumppupaketti. Tilasin omaan 560een EHAn Boschilta aikoinaan ja se meni heittämällä paikoilleen ja tasaisessa ajossa ollut nypytys tiessään.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja seppola »

Samoin itse laitoin uuden EHAn semmoisenaan paikalleen, ei mitään ongelmia. No paitsi vanhaa pois ottaessa ruutas vähän bensaa silmille :-D
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ajossa 03/13 - 01/16; 12/22 - 08/23)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Joo, pitää tutkia onko vika EHA:ssa. Auto ei tosiaan sammu eikä tunnu siltä että välille jättäisi, tuo nyppiminen vain alkaa ärsyttää jossain vaiheessa. :roll: Ihan kuin 722.3 pykältäisi koko ajan, samanlaista nypytystä.

Tässä hienon kesäisen perjantai-illan kunniaksi kuva parista -90 päivänvalonsa nähneestä Mercedeksestä, pestynä ilta-auringossa. SL jäi talliin, kun ei oikein kuulu enää tähän sakkiin. :? 8)

Kuva
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

:thumbup: tuollaista kalustoa, kun olisi ollut pihassa jo -80 luvulla :D
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

tahtoomersun kirjoitti: La 11.06.2022 10:03 :thumbup: tuollaista kalustoa, kun olisi ollut pihassa jo -80 luvulla :D
Juu, olisi noiden hinnalla saanut jonkun omakotitalon silloin. :? Hienoa kyytiä tosin edelleen, 32v jälkeen.

Ässän käynnistys korjaantui todella pumppujen ja paineenvaraajan vaihdolla. On lähtenyt nyt aina alle sekunnin vieterillä käyntiin, oli kylmä tai kuuma kone.

Olen lueskellut että jos vika on paineenvaraajassa, muutaman virrat päälle-pois "esisurauttelun" jälkeen kone käynnistyy hyvin. Mulla ei käynnistynyt vaikka 10 kertaa surautteli pumppua. En tiedä voiko paineenvaraaja olla niin rikki, että sitä esipaineistusta ei vain saa aikaiseksi.

Tänään teki tuota nykimistä myös semikylmällä koneella, joten luulen että EHA on kunnossa. :think: Jotenkin on fiilis että vika on suuttimissa. Auto on tallissa ja huomenna alkaa suuttimien vaihto.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Todella hienoja autoja! :thumbup:

Saako noita paineenvaraajia enää uusia vai käytettyäkö pistetään tilalle?

Karel varmasti osaa vastata tähän, eli onko niissä eroa konetyypistä riippuen? Ostin purkuautosta varaosia 124:seen ja sieltä tuli ehjä paineenvaraaja tilalle. Käykö se myös esim. M103:seen? Tai M117:seen?


EDIT: noista suuttimista. Varaudu sitten, että siellä voi olla tiukassa esim suuttimien pidikkeiden (aluslevyt) mutterit. Olivat tosi tiukassa omassa ja siinä on oltava varovainen ettei hajoita paikkoja kun ahtaassa vääntelee.
Sitten kai noita tiivisteitä on kahdenlaisia....Karel jälleen osaa valottaa, onko tuo vuosimalli vai moottorisidonnainen? Puolimatkan V8:siin meni nuo reikämalliset ja sitten taas w124:seen meni nuo umpimalliset. Kutoskoneisesta ässästä tai facelift V8:sta en osaa sanoa kumpia syö.
Kuva
Kuva

Ja sitten vielä O-renkaat, jotka menevät suutinten muoviholkkien (kuvassa keltainen) ympärille. Niitä tuskin usein vaihdetaan. :D
Kuva
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Saa uusia paineenvaraajia. Mersun varaosanumerolla Ebayhin haku niin tulee Boschin osia.

Tämmöstä olisi menossa paikoilleen. Saa nähdä saako tuon suuttimien välisen alipaineputkihässäkän pujoteltua ilman määräjakajan yms irroitusta... Suuttimiin pujottelin jo tiivisteet paikoilleen, ne ovat V8:ssa tuollaiset "hatun" näköiset, eli Eren kuvassa nuo alemmat. Kuvassa myös KE-jetin paineensäädin ja määräjakajan esisuodatin. Pitää tosiaan olla varovainen avatessa noita suuttimien kuusiokoloja, ettei vain nuljahda pyöreäksi.

Kuva
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

Wikke kirjoitti: Pe 10.06.2022 20:55 Joo, pitää tutkia onko vika EHA:ssa. Auto ei tosiaan sammu eikä tunnu siltä että välille jättäisi, tuo nyppiminen vain alkaa ärsyttää jossain vaiheessa. :roll: Ihan kuin 722.3 pykältäisi koko ajan, samanlaista nypytystä.

Tässä hienon kesäisen perjantai-illan kunniaksi kuva parista -90 päivänvalonsa nähneestä Mercedeksestä, pestynä ilta-auringossa. SL jäi talliin, kun ei oikein kuulu enää tähän sakkiin. :? 8)

Kuva


näkyy tuttuja olevan kuvassa. :)
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE + c124 300CE
exät:
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tuli vaihdettua nuo suuttimet ja putket. Entiset suutinkupit olivat vihreällä o-renkaalla, liekö ne joskus vaihdettu? Lähtivät vielä nätisti irtikin, eivät olleet sedimentoituneet kanteen kiinni. Laitoin noihin tiivisteisiin silikonirasvaa, kupit muljahti helposti paikoilleen ja varmaan tiivisteetkin pysyivät ehjänä. Kone käynnistyi muutaman sekunnin starttauksen jälkeen ja vuotojakaan ei ollut missään. :thumbup:

Lopputulemana kone käy nyt pehmeämmin. Käynnistysvieteri kasvoi tuosta 0,5 sekunnista 1,5 sekuntiin, mutta käynnistyy sitten hytkymättä tyhjäkäynnille, kylmällä ja kuumalla koneella samalla lailla. Ajossa tuntuu että alakierroksilla on tehoa vähän enemmän, ainakin vastaa kaasuun paremmin. Diagnostiikkapistokkeesta mitattuna pulssisuhde putosi sinne 50-60% tietämille, kun se ennemmin heilui 60-70 kieppeillä (eli liian laihalla).

Mutta sitten - se nykiminen. Sehän pahentui eksponentiaalisesti! :o Ostin starttipilottia ja suihkuttelin joka puolelle konetta olisiko jonnekin jäänyt vuotoja, ei löytynyt mitään. Kokeilin vielä toista virranjakajan kantta ja pyörijääkin, ja toisia tulpanjohtoja. Ei vaikutusta. Mittasin ilmamäärämittarin potikan, se oli kunnossa.

Eilen sitten aloin katsomaan silmä kädessä noita konetilan alipaineletkujen kumiputkenpätkiä. Kone oli käynnissä kun nykäisin syttäboksista sen letkun irti, koneen käynti muuttui heti pariksi sekunniksi ja palautui. Putki takaisin, taas sama homma. Huomasin että putki oli ehjä mutta lähti ihan nyppäisemällä irti. Yleensähän nuo putket ovat todella tiukassa, ihan kuin olisivat sulaneet kiinni. Laitoin uuden alipaineletkun pätkän sen entisen tilalle ja kävin koeajolla. Kylmä rinki persissä odottelin koska tulee eka nykäisy - ei kuulu?? Mitä ihmettä. Tänään kävin töissä ja ajoin reilu 70km, ei nykinyt yhtään! Vetää puhtaasti alhaalta asti, ja ajo tuntuu jollainlailla kepeämmältä. Olikohan se vika sitten noin yksinkertainen loppujenlopuksi?? Tässä kuva "syyllisestä" (paikalla jo uusi letkunpätkä):

Kuva

Pitää viikonloppuna vaihtaa kaikki nuo kumiputken pätkät mitä konetilasta löytyy. Laatikon modulaattorissakin on yksi letkunpätkä, missähän muualla.... Jotenkin tuntuu ihan loogiselta kun nyt kaikki suutintiivisteet ja tyhjäkäyntipiirin putket on vaihdettu, alipainetaso on parantunut. Jos tuo liitos vielä noin läheltä syttäboksia "heiluttaa" sitä paikallista alipainetta, ei ole ihmekään jos käynti huojahtelee... :problem:

Bensankulutus on pudonnut huomattavasti. Olen ajanut nyt tankillisella n. 400 km, ja juuri mentiin puoliväliviivan alle. :o Yleensä se on ollut 500km ja valo palaa. :shock: Toinen huomio, laatikko toimii jotenkin paremmin? Se D->3 käsivaihto mistä aiemmin kirjoittelin, nyt se tapahtuu heti eikä parin sekunnin miettimisen jälkeen. Samoin kun maantiellä tarjoaa pedaalia syvemmälle niin kolmonen putoaa pesään melkolailla heti eikä siinäkään ole ärsyttävää viivettä. :P

Täytyy nyt viikonloppuna käydä seku pidempi lenkki heittämässä, tuntuu kyllä nyt niin hyvältä ajaa.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

wezze72 kirjoitti: Su 12.06.2022 15:46 näkyy tuttuja olevan kuvassa. :)
Joo :P Laitettiin tässä yksi päivä Beckerin Special paikoilleen ja piilotettiin Webaston antenni sinne kattovalopaneelin sisälle. :)
Vastaa Viestiin