Wiken 420 SE 1991

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

tahtoomersun kirjoitti:Oletko tarkistanut ohjausiskarin? Sen kunto vaikuttaa myös ajettavuuteen.
Juu, sen olen joku aika sitten vaihtanut. Entinen oli tosiaan ihan loppu, ja oli vielä auton alkuperäinen - made in West Germany. Vaihdon jälkeen ohjaus jämäköityi huomattavasti.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Viikonloppuna tuli punnerrettua uudet raidetangot, ohjauksen välivarsi ja apusimpukan korjaussarja paikoilleen. Vasta käytin auton pyöränsuuntauksessa ammattitaitoisessa korjaamossa (Keminmaan M-B Osa). Asentaja mainitsi säädön jälkeen, että simpukassa on hieman välystä, mutta muuten kulkee koeajon perusteella hyvin. Ja toden totta - auto on ihan erilainen nyt, tie kuin tie niin suoraan menee! Taitaa jäädä tuo kynkkäpuslien vaihto myöhempään ajankohtaan, minusta tuo on jo kululleen niin täydellinen että ei kannata tässä vaiheessa alkaa noita vaihtamaan. Päällepäin entiset osat on vielä kuitenkin ehjän näköiset. Simpukkaa täytyy tässä vielä koittaa varovasti tiukata, jos sillä saisi tuon välyksen eliminoitua. Hassua, en ole simpukan välystä edes pistänyt aiemmin niin merkille, kun autoa on joutunut kädet vääränä kampeamaan pois ojasta. :lol:
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ketjurempan yhteydessä tuli lorautettua koneeseen Teboilin Silver 10W40:set, hinta oli edukas ja tätä öljyä suositellaan käytettäväksi vähän vanhemmissa moottoreissa, harrasteautoissa ym. Nyt kun täällä pohjoisemmassakin on tiet jo sulaneet, tuli tässä pääsiäisvapailla ajeltua vähän enemmän. Ihmettelin, kun kuumalla koneella nokat raplattaa ihan huolella! Ei moottori niillä maahantuontihuollossa laitetuilla Castroleilla muuta kuin suhissut! Ääni oli sen verran kova, että alkoi ihan jo huolestuttaa. :shock:

Tuli tilattua valmiiksi seuraavaa öljynvaihtoa varten Liqui Molyn MoS2 Leichtlaufia (10W40). Ajattelin ensin, että ajan noilla Teboileilla kesän ja syksyllä laitan sitten uudet liemet koneeseen ensi vuotta varten. Eilen tuo raplatus alkoi jo sen verran häiritsemään, että itsesuojeluvaisto laittoi vaihtamaan nuo saksalaisöljyt Teboilien tilalle.

Ja katsos - kone suhisee taas! Ehkä yhdestä nokasta vänkärin puolelta kuuluu pientä tikitystä ajoittain, mutta sitä se teki Castroleillakin.

Eli en ainakaan suosittele noita Teboilin Silvereitä M116:n kaveriksi. Liqui Molyä on kehuttu paljon, ja ainakin nyt muutaman sadan kilometrin kokemuksella ihan hyvältä tuntuvatkin! Ainakin kone käy taas niinkuin pitää!
Avatar
Lapio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 28.11.2011 20:24
Paikkakunta: Kokkola

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Lapio »

On hienokuntoinen AUTO!
Ja huolenpito on hyvällä tasolla. Hyvähyvä!

Omassa M117 (joka tämäkin kait on :wink: ) käytin aluksi Valvolinen 10-40:ää, viime vuonna laitoin Castrol Magnatekit.
Molemmilla nokkien tikitys kuulostaisi olevan samanlaista, nytpä tietää ainakin olla kokeilematta tuota Silveriä.
Kiitos tiedon jakamisesta!
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Niin, kyllähän tuo kones pitäisi olla hiljainen öljyillä kuin öljyillä, mutta ilmeisesti itselläni on jo pientä alkavaa kulumaa niin näytti reagoivan aika voimakkaasti tuohon Tebskin öljyyn. :? Noh, nyt pitäisi sitten olla paras öljy koneessa, ainakin mikäli uskoo erästä amerikkalaista Youtubessa vaikuttavaa Mersuspecialistiä. :lol:
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Varmaan hydrauliset nostajat eivät saa pidettyä välyksiä, jos oljy menee kovin ohueksi lämmetessään.
Tuohon omaan pistin viimeksi Motulin15w50 ja paineet on kuumanakin yli 2bar, mutta syksyllä huomasin ulkoa kylmällä startatessa, että naputti hetken, eli olisiko sitten 15w50 liian tuhtia jo nollaa lähestyttäessä.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Eilen tuli käytyä muutaman sadan kilometrin Wappuajeluilla. Auto pelaa varsin mallikkaasti, ja on nyt kesärenkailla oikein hyvä ajaa. Ehkä mielestäni rengasääniä kuuluu hieman liikaa, ei juuri eroa Hakka 8 nastoihin ole. Osasyy voi olla noissa 11 vuotta vanhoissa Misukan renkaissakin. Sileällä asfaltilla menee kyllä kuin sukkasillaan. Voisihan tässä kesän aikana vaihtaa ne takakelkan kumilimput, varsinkin se perän takana oleva keskimöykky näytti jo aika kovettuneelta. Näissä on aika paljon noita kumiosia, joilla tieäänet on pyritty eristämään matkustamosta, 30 vuotta tekee tehtävänsä vaikka kumit ovatkin vielä ehjiä.

Becker piti lähettää Saksaan takuuhuoltoon, kasettisoittimen eject-painikkeessa oli jotain kosketushäikkää.

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Olen tässä huomannut että auto meinaa vähän röpöttää muutaman sekunnin käynnistyessään, eritoten kylmänä. Jakoketjurempan jälkeen laitoin Mersulta tilatut, WIS:in suosittelemat Boschin W7DCO -tulpat. Voisikohan röpötys johtua noista, enhän mie muistanut silloin että ei näissä Boschin tulppia kannata käyttää. :roll:

Auto ei vanhoilla tulpilla röpöttänyt yhtään, ne olivat muistaakseni Championit.

Motonetista saisi NGK:n BP6ES:ää ja vielä huokeasti, nuo ainakin toimivat aikoinaan 450 SL:n M116-moottorissa moitteettomasti, pitänee hakea satsi kokeeksi...

Tosin sytytysjohdotkin olisi varmaan aika uusia, paikalla ovat alkuperäiset vuodelta 1990.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Hage »

On kyllä hieno peli sulla :)
Mulla on omassa Boschin WR7DC+ tulpat eikä niillä röpötä lainkaan. Kiinnostaisi saada videon pätkää tuosta hetkellisestä röpötyksestä.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Omassa SECissä Boshin tulpat toimii myös hyvin. Olisiko johtoja irrottaessa joku johto kärsinyt?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Häksä »

NGK BP6ES on toiminut ainakin viisisatasessa hienosti.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Pitääpä koittaa kuvata videota tässä sopiva hetki. Kylmäkäynnistyssuuttimen toimintaa olen alkanut tässä miettimään, kun vieteri on aika pitkä kylmällä koneella - jospa olisikin samasta asiasta kysymys... :roll: Tosin se sulkee pois tuon, että kuumalla koneella "pätkäisee" nopeasti pari kertaa, tosin niin huomaamattomasti että ei äkkinäinen edes huomaisi. Mutta sitä ei ole ollut ennen kuitenkaan.

Jakoketjurempan jälkeen, ennen ekaa starttia, pyöritin konetta startilla jonkun sekunnin puolanjohto irti että öljynpaineet vähän nousisivat. Kun laitoin puolanjohdon kiinni ja väänsin avaimesta, kone pärähti käymään heti kun avain saavutti starttiasennon, täysin tasaisesti ja niin hienosti kuin vain auto voi käynnistyä. Auto oli kuitenkin seissyt toista kuukautta.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Karel »

Se itse starttiruutta on äärimmäisen toimintavarma, mutta sitä ohjaava lämpöanturi menee joskus huonoksi. Helpoin tapa tsekata systeemi on liittää vaikka tarkistuslamppu rinnan sen suuttimen kanssa, ja seurata sen syttymistä kylmästartin aikana. Pitäisi kylmänä syttyä heti startatessa ja pysyä päällä useamman sekunnin. Jos ei, niin anturi on huono.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mittasin päivällä sen nelinapaisen moottorin lämpötila-anturin. Molemmat piirit näyttivät about samaa, WIS:n taulukon mukaan olivat ihan oikeissa arvoissa +9 asteisessa autotallissa. Tarkistin samalla imuilman lämpötila-anturin, se ainakin höpötti, ohmien mukaan näytti -10 astetta... Mutta sehän ei kylmäkäynnistykseen vaikuta vaan käsittääkseni vain hienosäätää seosta.

Otin sitten kylmäkäynnistyssuuttimen johdon irti ja liitin siihen yleismittarin. Startatessa juuri ja juuri vilahti noin 12 volttia. Mutta ihme ja kumma, auto käynnistyi alle sekunnin pyörityksellä täysin moitteettomasti kun liitin oli irti. :o Auto oli seissyt kaksi vuorokautta autotallissa. Tänään sitten tuli ajeltua enemmän ja käynnisteltyä autoa kuumana ja puolilämpimänä, pelaa kuin ajatus. :o

Pitää huomenna tehdä vielä tuo Karel:n ehdottama lampputesti kun auto on jäähtynyt yön tallissa.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Lampputesti tehty, hienosti paloi tuikku koko sen 1,5 sekuntia kunnes auto käynnistyi - taas moitteettomasti. :crazy:

Voisihan nuo sytkäjohdot uusia varmuuden vuoksi. Liekö tällainen Bosch 0 986 356 330 olisi sopiva. Harmi vaan kun noissa sarjoissa ei ole missään niitä suojaputkia jollaisten sisällä alkuperäiset johdot kulkevat... Ei niitä suojia saa pujoteltuakaan ilman hattujen irroitusta... Jos vetäisi ne puukolla halki laittaisi nippuun pikku nippusiteillä. Kuinkahan kyhäelmän näköinen tulisi. :think:
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

laita sitä jenkasuoja putkee, sitä minäkin laitoin ja tulee siisti :think:
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Kun vaihdoin SEC:iin Boschin tulpanjohtosarjan niin siinä oli kyllä ne suojaputket. Alkuperäisten johtojen numerointeja ei kuitenkaan.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Olen nyt muutamana aamuna tehnyt tuon lampputestin ja hienosti näyttäisi kylmäkäynnistyssuuttimen ohjaus toimivan joka kerta. Tänään teki kuumana kaupan pihasta lähtiessä siten, että käynnistyi kyllä hyvin mutta kävi 7 pytyllä muutaman sekunnin. Boschin sytkäjohdot on tilauksessa, tilasin myös uuden puolan. Laitetaanpa nuo ja katsotaan sitten mille alkaa. :)

Kummasti tuntuu tällainen vanha Ässä herättävän kiinnostusta kanssa-autoilijoissa, lapasta nostetaan ja kaupan parkkiksella ja bensa-asemilla on muutamia herrasmiehiä tullut porisemaan. :)
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kuva

Olihan nuo sytkäjohdot aika vaihtaa (paikoillaan oriiginaalit vm. 1990). Puolakin tuli uusittua. Nyt käynnistyy herkästi ja pätkimättä. Jotenkin kulkeekin herkemmin. :thumbup: Jenkaputkea en löytänyt järkevästi, vanhat kovettuneet muoviputket sai halkaisemalla laitettua paikoilleeen alkuperäisen kaltaisesti.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Olen tässä pistänyt merkille, että kuskin puolen takakulma on pari senttiä alempana mitä vänkärin puoli. Muutenkin peräpää näyttäs olevan alempana keulaan verrattuna. Suunnittelin tässä, jos kesälomalla punoisi uudet jouset+jousenkumit ja iskarit alle. Iskarit (Bilstein B4 Comfort) löysin Saksan Ebayn kautta ja ne on jo tulossa.

Oikeita jousia laskeskelin, eteen antaa 49 pistettä eli oikea jousi olisi 126 321 17 04.
Taakse pisteitä tulisi 24, eli oikea jousi olisi 116 324 11 04.

Mutta mutta, laitoin Saksaan kyselyä noista jousista ja tuota takajousta ei ole enää saatavilla. :shock: Täytyy kysellä Suomesta vielä saisiko tuota jostakin.

Jos autossa olisi korotettu maavara eli varuste SA485 (lienee vakio Suomi-autoissa?), takajousi olisi silloin 126-alkuinen, 126 324 16 04. Periaatteessa ei haittaisi vaikka alusta olisi ryhdikkäämpikin, mutta kun tuota koodia ei tässä autossa ole alkuperäisenä ollut... Kuinkahan paljon jäykempi jousitus nostaisi alustaa? Ja vaikuttaako ajomukavuteen...
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Käytin Ässää huollossa viime viikolla laatikkoöljyjen ja peräöljyjen vaihdossa. Jarrunesteet oli tarkoitus vaihtaa samalla, mutta säiliön päällä oleva kumitutti oli halkeillut ja murtunut vanhuuttaan, eikä järjestelmää saanut paineistettua. Uusi tutti meni siis tilaukseen ja vaihdetaan nesteet seuraavalla kerralla. Autoon on nyt tilauksessa alkuperäiset etujouset ja niille 2:n kumit, taakse ei jousia originaalina saanut, joten sinne menee vastaavat Bilsteinin jouset, 3:n kumeilla.

Samalla kun jouset ja jarrunesteet vaihdetaan ensi kerralla, pyöräytetään samalla alle juuri saapuneet Bilsteinin iskarit. Lisäksi vielä vaihdetaan takapyörän laakerit molemmille puolille, huomasivat peräöljyjen vaihdon yhteydessä, että olivat jo ihan väljät. :?

Samalla kun nuo jouset, iskarit ja laakerit laitetaan taakse, pyysin myös samalla uusimaan taka-alatukivarren kumipuslat (2 kpl per puoli).

Autoa on tullut kyllä huollettua nyt vajaan vuoden aikana aika raskaalla kädellä, mutta ei se mitään, kyyti paranee joka kerralla. :thumbup:

Kaadoin nykyiseen tankilliseen pullollisen Redlinen SI-1:ä, käynnistyminenkin sen kun paranee. Nyt lähtee aina max. 1s vieterillä käyntiin, oli kone kylmä tai kuuma. :)
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Olen nyt pitänyt Ässää käyttiksenä tämän viikon. Huomasin tänään kaatosateen aikana, että takaluukun vasen etureuna vuotaa hieman konttiin. Se onkin löysännyt liimauksestaan, ja muuallakin tiivisteessä on halkeamia, joita on joskus paikattu jollakin kuminkorjausliimalla. Laitoin uuden tiivisteen tilaukseen. Liima löytyi Kärkkäisen verkkokaupasta, E6000 -niminen, Kent Bergsman suosittelemaa Jenkkiliimaa tiivisteisiin. Tuo voisi olla hyvä myös oven tiivisteiden liimaukseen, jos ne joskus joutuu uusimaan. W126:ssahan pitää liimata ovistopparin ympärys asennuksen yhteydessä.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja epk »

tuo taitaa olla ns. kontaktiliima tyyppinen, mahtaako soveltua takaluukun tiivisteelle ollenkaan ? perusteluina se että jos tuollaisella liimalla laittaa niin ei tule hyvä koska ko. tiiviste mahdoton laittaa kerrasta oikeaan asentoon, näkisin että hiljaksiin kuivuva, asennuksen aikana liikuttelun mahdollistava liima parempi .
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Karel »

Sinänsähän kontaktiliimaakin voi käyttää myös siten, että levittää liiman ja sovittelee osat toisiinsa ja antaa rauhassa kuivua kiinni. Itse käytin viime viikolla yhden 126:n takaluukun tiivisteen liimaukseen Sika Lastomer-tiivistysmassaa. On käyttökelpoinen moneen paikkaan, jossa tarvitaan tiiviyttä siten, että osat saa joksus haluttaessa myös irti ehjänä.

Tuosta 126:n takaluukun tiivisteestä: Jos ei ole ihan riekaleina, niin se harvemmin on syynä vuotoon. Takalamppujen tiivistenauhat alkavat useammin päästää sisään, ja se näyttää helposti siltä kuin luukun tiiviste olisi vuotanut.

Luukun tiivisteen liimauksen irtoaminen ei vielä tuo vesiä konttiin, sillä tiiviste kulkee metallikourussa, joka johtaa valuvat vedet sinne takalamppujen päälle... josta tie sitten helposti viekin konttiin, jos ja kun lamppujen tiivisteet ovat löystyneet.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tuossa liimassa pitäisi olla 24h kuivumisaika, 30min pystyisi liikuttelemaan tiivistettä oikeaan asentoon ennenkuin alkaa asettumaan. Pitäisi myös jäädä hieman elastiseksi. En usko että itse Kent Bergsma ihan kakkaa puhuu kun on nimennyt tuon liiman ykkösvaihtoehdokseen tiivisteen liimaukseen. :)

Vuoto on nimenomaan kannen etukulmassa, minulla oli siinä muovilaatikko sattumoisin juuri alla ja yöllä oli pari tuntia ihan järkyttävä kaatosade. En usko että siinä sateessa ehtii kourut vettä poistaa. En ole aiemmin vuotoa huomannut "normaalissa" vesisateessa tai autoa painepesurilla pestessä.

Takalasin tiivistettä epäilin ensin myös, mutta se taas on hyvin elastisen näköinen verrattuna muihin auton kumitiivisteisiin, ja istuu päällepäin todella tiiviisti. Voi olla että se on joskus vaihdettu. Mutta voisihan tuota vielä tehdä testin vesiletkun kanssa ja varmistaa tulopaikan. :think:
Viimeksi muokannut Wikke, To 04.06.2020 18:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja epk »

kuulostaa noilla spekseillä oikeenkin hyvältä liimalta siis :thumbup:
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Takaluukun tiiviste tuli punnerrettua paikoilleen. Kokeilin ensin tuota Kent Bergsman suosittelemaa E6000-liimaa. Se on asennukseen varmaankin oikein hyvä, kuivuttuaan se meni sellaiseksi "rakkolaastarimaiseksi" elastiseksi kalvoksi. Asennuksessa tuli kuitenkin ongelmia sen kanssa - liima oli märkänä hyvin luistavaa, ja se aiheutti sen, että tiiviste tahtoi "pullahtaa" pois urastaan varsinkin kohdassa, jossa tiiviste kaartuu alas takavalon päälle. Harjoitus tekee mestarin ja tein asennuksen sitten toistamiseen, tällä kertaa Karel:n suosittelemalla SikaLastomer-butyylimassalla. Vedin massaa tiivisteuraan vain noin 2mm levyisen rannun, eli hyvin maltillisesti. Kuivana tiiviste pysyy kohtuu hyvin urassaan jo itsessään, nyt on vain hieman massaa alla varmistamassa ja tiivistämässä. Asennuksesta tulikin sitten ihan loistava.

Jos joku joskus punnertaa tiivisteen kanssa, kannattaa huomata, että originaalitiivisteessä on kohdistusmerkki, joka tulee kontin lukon kohdalle. Näin tasaisempi osuus tulee just eikä melkein kontin alalaitaan. Ilman tuota kohdistusmerkkiä on varmasti aika mahdotonta saada tiivistettä keskitettyä oikein. Kohdistusmerkki näkyy alla olevassa eka kuvassa punaisella nuolella merkittynä.

Kuva

Kuva

Kuva

Jouset+jousikumit, iskarit ja taka-alatukivarren kumipuslat on nyt vaihdettu. Auto on ihan uskomattoman hyvä ja vakaa ajettava, mielestäni myös tieäänet tippuivat radikaalisti! Vielä täytyy laittaa takakelkan keskikumi uusiksi, se näytti jo aikansa eläneeltä. Alla vielä kuva juuri jousien vaihdon jälkeen, nyt vaihdosta on kulunut viikko ja auton korkeus alkaa olla jo asettunut oikeaksi.

Kuva

Kuva
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tänään tuli laitettua uudet taka-kallistuksenvakaajan tangot ja takakelkan keskikumi paikoilleen. Vanhat osat olivat kaikesta päätellen ihan Stuttgartista lähteneet. Oikea kallistuksenvakaajan tanko oli kumeiltaan rikki ja molemmat olivat muutenkin ihan löysiä jo. Takakelkan keskilimppu oli muuten hyvä, mutta oli painunut ainakin 2-3 cm. Vielä olisi osalaatikossa etuylätukivarret ja kallistuksenvakaajan "kumihelmet" sekä takakelkan etulimput. Samoten viime tilauksessa tuli Febin kumilimput kynkkäkokoonpanoon. Jos saisi huomenna vaihdettua nuo takakelkan etukumet...

Suosittelen PAX-Fahrzeugtechnik GmbH:ta osien hankintaan (Saksan Ebayn kautta). Sieltä tuli tilattua nuo em. osat - tarjolla mm. Lemförderiä ja Febiä. Ostaessa kannattaa kysyä päivitystä toimituskuluihin, minulla tuollainen muutaman kilon laatikko tuli Suomeen 19,90 eurolla, ja nopeasti! Toimitus kesti tilauksesta tasan viikon ja huom. asun periferiassa :lol: Mielellään käytän alkuperäisiä osia, mutta esim. nuo etuylätukivarret maksoi Lemförderinä 160 eur/pari. Mersulta tilattuna (Saksasta) hinnat on 1100 eur ja 1400 eur... Posketonta. :crazy:

Talveksi jää vielä kynkkäpuslien kunnostus, sitten ei olekaan kuin etuvakaajan kumit sulakerasian ja akun alla ja etualatukivarren kumit. Sitten alusta olisi täysin uusissa puissa. Mutta täytyy jo nyt sanoa, että auto alkaa olla jo täysin tunnoton vauhdille, kulkee kuin juna huonommallakin tiellä. Autollahan ei ole ajettu kuin reilu 210 tkm, mutta ikä tekee osille tehtävänsä...
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Onkos kukaan fiksaillut W126:n etupenkkejä? Tuntuu, että kuskinpenkin istuintyyny alkaa jollakin lailla "väsähtämään", varsinkin oven puoleinen reuna tuntuu pehmeämmältä. Tämä aiheuttaa istuessa fiiliksen, että valuu koko ajan vasemmalle ovea kohti. Vänkärin penkki tuntuu tasaiselta ja kuin uudelta.

Tekisiköhän tällaisella sarjalla mitään:

https://www.kurth-classics-autoparts.de ... rkung.html

Passaakohan nuo näihin vm. 1991 penkkeihin?
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Sieltä on varmasti sillä puolen jo jouset kuoleentuneet tai menneet poikki. Vaahtomuovia vaan väsyneiden jousien kohdalle, niin istuintuntuma helpottuu mutta liian jäykällä tavaralla menee "liian kovaksi" Sitten noiden (linkin takana) pyöreiden makkaroiden asettaminen "pystyyn" sinne kierrejousien sisään tekee helposti penkistä myös liian kovan. Niitä kannattaa ehkä vähän lyhentää, jotta siihen jouseen jää vielä sitä jousivoimaa kuitenkin vähän vastustamaan.

Itse kehittelin vanhoista sängyn jousista ja vaijerilukoista (esim. motonetistä saa semmoisia pieniä vaijerilukkoja) jousiriippusiltoja katkenneiden kohdalle ja sitten vielä vaahtomuovilla (pehmeällä) petrasin. Tuli tyydyttävä, uuden tuntuahan kepulikonsteilla ei saa mutta paremman kuin periksi antava penkki.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Vastaa Viestiin