Wiken 420 SE 1991

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Tuolla kaukalossa on ilmeisesti hälyttimen torvi? Näyttää ihan siltä. Mistä ostit magneettiventtiilit? Ja hyvä kun laitat kuvia :thumbup:

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Häksä kirjoitti:Tuolla kaukalossa on ilmeisesti hälyttimen torvi? Näyttää ihan siltä. Mistä ostit magneettiventtiilit? Ja hyvä kun laitat kuvia :thumbup:
Juu, hälyttimen torvi siellä majailee. Torven vieressä näkyy myös vesiliitäntä tuulilasinpyyhkimien lämmitykselle. Tuota lämmitystä ei ole tainnut olla kuin 126-, 140- ja 129-malleissa..?

Tilasin solenoideihin vain korjaussarjat, linkki SLS-Shopin sivuille on pari pykälää vanhemmassa viestissä. Taitaa mennä pyhien vuoksi tammikuulle ennenkuin osat saapuvat.

Ei varmaan olisi pahitteeksi tehdä samalla jäähdytysjärjestelmän huuhtelua..? Tuossa solenoidikuvassa näkyy sitä kalkkimaista ryytettä, jota lienee kennot täynnä... Tehtaan ohjeen mukaan huuhtelu tehtäisiin sitruunahappoliuoksella (vähän kuin kahvinkeittimissä :lol: ), 1,5kg sitruunahappoa 5 litraan vettä. Ohje myös neuvoo asentamaan huuhtelun ajaksi aina auki olevan "dummy-termostaatin" ja laskemaan adapterin kautta vesiletkulla vettä ylävesiletkusta. Mitäs jos tekisi vain laimeahkon sitruunahappoliuoksen ja käyttäisi sillä koneen lämpimäksi ja antaisi liuoksen vaikuttaa vaikka yön yli, sitten laskisi syylärin ja lohkon tyhjäksi ja pari-kolme kertaa pelkällä vedellä kierrättäisi konetta niin kauan että termari aukeaa ja laskisi sitten vedet ulos. :think: Vai liekö ihan turha toimenpide, moottorin lämmöt ja lämmitys muuten pelaa OK...

Jäähdytinnesteenä käytän Motonetista saatavaa Comma G48 sinivihreää nestettä, joka täyttää Mersun luokituksen (325.0). Vetenä sitten tavallista akkuvettä. Mulla tulee hanasta täällä niin kalkkista vettä että en sitä kehtaa järjestelmässä käyttää.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Aiheesta toiseen, eli kaasuvivustoon... Kaasupoljin tuntuu kohtuu jäykältä. Monimutkaisen vivuston nivelet ovatkin täynnä pölyä kerännyttä tervaantunutta vaseliinia, ei ihmekään ettei luista kunnolla. Kun tästä närhenmunaprojektista selviää, pitää ottaa ilmanputsarikoppa irti ja purkaa kaasuvivusto ja puhdistaa huolellisesti. Mikähän tuohon olisi sopivaa voiteluainetta (esim. Motonetin valikoimista?). Pitäisi olla sellaista, joka ei tuhoa kumi- ja muoviosia, ja samalla sellaista joka ei keräisi hirveästi scheißea itseensä... :think:
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Wikke kirjoitti:
Häksä kirjoitti:Tuolla kaukalossa on ilmeisesti hälyttimen torvi? Näyttää ihan siltä. Mistä ostit magneettiventtiilit? Ja hyvä kun laitat kuvia :thumbup:
Juu, hälyttimen torvi siellä majailee. Torven vieressä näkyy myös vesiliitäntä tuulilasinpyyhkimien lämmitykselle. Tuota lämmitystä ei ole tainnut olla kuin 126-, 140- ja 129-malleissa..?

Tilasin solenoideihin vain korjaussarjat, linkki SLS-Shopin sivuille on pari pykälää vanhemmassa viestissä. Taitaa mennä pyhien vuoksi tammikuulle ennenkuin osat saapuvat.

Ei varmaan olisi pahitteeksi tehdä samalla jäähdytysjärjestelmän huuhtelua..? Tuossa solenoidikuvassa näkyy sitä kalkkimaista ryytettä, jota lienee kennot täynnä... Tehtaan ohjeen mukaan huuhtelu tehtäisiin sitruunahappoliuoksella (vähän kuin kahvinkeittimissä :lol: ), 1,5kg sitruunahappoa 5 litraan vettä. Ohje myös neuvoo asentamaan huuhtelun ajaksi aina auki olevan "dummy-termostaatin" ja laskemaan adapterin kautta vesiletkulla vettä ylävesiletkusta. Mitäs jos tekisi vain laimeahkon sitruunahappoliuoksen ja käyttäisi sillä koneen lämpimäksi ja antaisi liuoksen vaikuttaa vaikka yön yli, sitten laskisi syylärin ja lohkon tyhjäksi ja pari-kolme kertaa pelkällä vedellä kierrättäisi konetta niin kauan että termari aukeaa ja laskisi sitten vedet ulos. :think: Vai liekö ihan turha toimenpide, moottorin lämmöt ja lämmitys muuten pelaa OK...

Jäähdytinnesteenä käytän Motonetista saatavaa Comma G48 sinivihreää nestettä, joka täyttää Mersun luokituksen (325.0). Vetenä sitten tavallista akkuvettä. Mulla tulee hanasta täällä niin kalkkista vettä että en sitä kehtaa järjestelmässä käyttää.
älä anna sitruunahappo lioksen vaikuttaa yön yli, jos käytät koneen lämpöseksi rosessi nopeentuu huomattavasti jos vaikka muutaman tunnin niin sekin riittää ja sitten huuhtelet hyvin :wink:
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mä oon pessyt jäähdyttimiä soodalla eli kidesoodalla eli natriumkarbonaatilla. Puhallukseen ja leivonnaisiin käytettävä ruokasooda on natriumbikarbonaattia ja vähän eri ainetta. Olisinko kilon liuottanu 10 litraan vettä ja sellainen seos moottoriin porisemaan.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Kaasuvivuston palloniveliin olen itse käyttänyt ATF:ää. Purkaa irti ja pesee bräkleenillä, harjalla ja kostuttaa ATF:ssä. Voihan siihen joku parempikin öljy olla, mutta ajaa asiansa.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tänään tuli korjattua kattoluukun tuulenohjaimen mekanismi. Itse tuulenohjain oli hajonnut kuskin puolelta, ja se ei painunut kunnolla alas kun kattoa ajoi kiinni. Laitoin samalla uudet saranat siihen. Mekanismi tuli voideltua ja luukku pelaa nyt kuin uutena.

Jäähdytysjärjestelmän huuhtelukin tuli tehtyä sitruunahapolla. Kierrätin kolmesti koneessa pelkkää vettä ja laskin syyläristä ja lohkon propuista ulos. Kolmannella kerralla vesi alkoi olemaan ihan kirkasta, joten sitten uudet nesteet sisään. Närhenmunien korjaussarjat saapuivat ja ne tuli asennettua. Hyvin ainakin napsuvat nyt, aika näyttää kuinka kestävät. Laitoin niihin tuosta sarjasta vain ne uudet kumikalvot, kun muut osat olivat hyvässä kunnossa.

Jäähdytysjärjestelmän ilmauksen kanssa tuli ongelma, ei ole ikinä Mersuissa tällaista tullut vastaan, kaikki ovat ilmaantuneet moitteetta. Kävin nesteiden vaihdon jälkeen ajamassa lenkin ja auto puhalsi tulikuumaa (säätimet MAX:illa). Laitoin säätimet sitten normaaliin 22 asteeseen, ja sen jälkeen ei tule MAXilla enää kuumaa, vain hieman haaleaa! Kone lämpenee normaalisti, viisarin verran yli 80 asteen ja kaikki letkut ovat kuumana. Vain lämppärin kennolta palaava letku on selvästi haaleampi! Voiko olla että lämppärin kennoon on jäänyt joku ilmakupla? Millähän ilveellä sen saisi ajettua sieltä pois? Testasin vielä nuo närhenmunat, virtalähteellä napsuttelin ja hienosti napsuvat. 5-sulakkeenkin otin irti ja tilanne ei kummentunut. Apumies vielä kuunteli venttiileitä kun säädin lämpöä MINiltä MAXille ja napse kuuluu silloinkin...
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

No niin, käytin närhenmunat vielä kerran auki. Solenoidin sisäosa oli täynnä jäähdytinnestettä ja siitä syystä solenoidi ei imaissut itseään kunnolla sisään sähkön katketessa... Raotin kumikalvoa ja pumppasin nesteet ulos solenoidista. Kasaus ja auton käynnistys lämmityslaite MAXilla: polttavan kuumaa tulee. Mutta heti kun säätimet otti pois maksimilta, alkoi taas puhaltamaan haaleaa. Ilmeisesti nämä korjaussarjan tiivisteet on sitten täyttä pashaa. Ei kai tässä auta kuin tilata uusi koko venttiiliyksikkö.

Kiertovesipumppu lienee viisasta uusia samalla, pitää katsoa kuinka paljon se kustantaisi lisää.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Karel »

Noi tarvikeosat duoventtiiliin ovat yleensä surkeita. Ongelma on liian lepsu kalvo, tai solenoidin liian löysä jousi, jolloin kuuman veden kierto vetää venttiiliä kiinni, osittain tai kokonaan. Tuohan toimii siten, että plauukierrossa solenoidi painaa "tulpan" kiinni kun magneetti saa sähköä. Sähköttäkin se saattaa vetäytyä kiinni, jos mekanismissa ei ole riittävää jäykkyyttä.

Minullakin on yhdessä 126:ssa tarvikesarja, jossa oli mukana myös solenoidit. Toimivat kyllä periaatteessa, mutta moottoritiellä, kun kierto on kovempi, lämmön tulo hiipuu. Kiertovesipumppu on lähinnä tarkoitettu avuksi äärioloissa: tyhjäkäynnillä kun moottorin kierto on minimissä ja pakkasta on sen -30 astetta. Muuten on hyvin riittänyt tässä korimallissa lämpö ilman lisäpumppua.

Solenoidin käämiin joutunut vesi syövyttää sen nopeasti pilalle. Huuhtele CRC:llä kunnolla jos on päässyt kastumaan, mutta varoen.


________________________________________
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Omaan monovalveen vaidoin Mersun alkuperäisen korjaussarjan. Olin lukenut huonoja kokemuksia tarvikkeista (valmistaja taitaa olla MTX tms.) Mersun oma oli tietysti monin verroin kalliimpi, mutta luonnollisesti toimii. Ei tarvi koko ventiilliyksikköä uusia.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Häksä kirjoitti:Omaan monovalveen vaidoin Mersun alkuperäisen korjaussarjan. Olin lukenut huonoja kokemuksia tarvikkeista (valmistaja taitaa olla MTX tms.) Mersun oma oli tietysti monin verroin kalliimpi, mutta luonnollisesti toimii. Ei tarvi koko ventiilliyksikköä uusia.
Joo, tämä olisikin ollut paras ratkaisu, mutta kun noita alkuperäisiä ei enää valmisteta. Eli pakottaa ostamaan koko yksikön uuden. :( Ja kun Bosch ei noita solenoideja enää tee, tarkoittanee se myös sitä että noiden venttiilipakettienkin saanti loppuu kun varastot on tyhjät. :( Samaa venttiiliä käytettiin muuten myös 80-luvun Bemareissa, ainakin Online-Teile tarjosi vielä noita hintaan 152,19€/kpl (BMW-numero 64118390132, ks. https://www.online-teile.com/bmw-ersatz ... 4118390132" onclick="window.open(this.href);return false;). Eli jos uusi koko systeemi on Mersulla 330€, ei paljoa kannata noita pelkkiä solenoideja tilailla...

Solenoidin käämiin ei neste onneksi ollut päässyt, pelkästään sen itse metallisen osan sisään. Mulla oli niissä vanhoissa alkuperäisissä myös nestettä täynnä molemmat, tosin toisen kalvohan oli rikki.

Hommasin nyt uuden venttiilipaketin ja kiertovesipumpun, rakennetaan koko systeemi uusiin puihin niin päästään samalla purkamisella.
Avatar
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja seppola »

Itse tappelin aikani tuon kiertovesipumpun kanssa, vanha taisi alkaa vuotamaan, yhden käytetyn oston jälkeen tuli lopulta tilattua USAsta jonkin tarvikepumppu. Se kuitenkin piti niin kovaa ääntä (tai resonoi johonkin), että sen kuuli sisälle asti, joten otin töpselin irti ja ole ajellut ilman sitä jo vuosikaudet. Tosi ahdas paikka väkertää ja koittaa saada kaikkea tiiviiksi, talviolosuhteissa kylmässä tallissa oli vielä kaksin verroin mukavampaa... :-)
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ajossa 03/13 - 01/16; 12/22 - 08/23)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mersun kanssa on taas tapahtunut yhtä sun toista.

Lämmityslaitteen toiminta on korjaantunut uuden venttiiliyksikön ja kiertovesipumpun vaihdolla. Ei nuo uudet osatkaan ihan uusia olleet, venttiiliyksikkö oli vuodelta 2007 ja vesipumppu 2010. :D Nämä oli siis tilattu Mersun merkkiliikkeestä Saksasta (Autohaus Dröge). Alkuperäinen pumppu oli hieman vuotanut akseliltaan, mutta muuten pyöri iloisesti kun antoi muuntajalla virtaa.

Alapallot tuli vaihdatettua, olivat olleet aika tiukassa alkuperäiset osat. :D Auto on nyt hieman suuntavakaampi, mutta oikealle vetelee edelleen kaltevilla teillä. Täytynee laitattaa tuo suuntauksessa "Suomen säätöhin" eli oikean puolen casterit ylärajalle. Ohjauksen iskunvaimennin tuli tilattua ja sen laitan, en ole vielä entistä osaa käyttänyt irti mutta näyttää päällepäin siltä, että se on ollut siellä kauan, kenties uudesta saakka.

Ovien alareunoihin laitoin Jenkeistä tilattua 3M:n läpinäkyvää kitinänvaimennusteippiä, tyyppiä 5430. Teippi on täysin huomaamaton ovipahvin alareunassa ja mikä parasta, kitinät katosivat täysin! Ihan kuin ajaisi uudella autolla, hakkaa monet nykyautot meluttomuudellaan.

Kuva

Kuva

Kaasuvivusto tuli myös purettua ja voideltua, sekä säädettyä WIS:n ohjeiden mukaan. "Throttle valve":n vipu ei yltänyt ihan täyskaasulle saakka, sen lisäksi automaattivaihteiston vaijerin kiinnitysvipu oli vanhasta rasvasta suorastaan liimautunut. Myöskään laatikon vaijerin säätö ei ollut ihan kohdillaan, johtuu varmaan vaijerin venymisestä ajan saatossa. Nyt kun vivusto on säädetty ja voideltu, on kaasupoljin huomattavasti liukkaammin toimiva ilman tahmaamisia, ja laatikko ennenkaikkea tuntuu toimivan paremmin, vaihtaa pienemmälle helpommin.

Kuva
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Wikke kirjoitti:Ihan kuin ajaisi uudella autolla, hakkaa monet nykyautot meluttomuudellaan.
Kyllä se pitää paikkansa. Tein kesällä tarkastuksen allaolevaan 1991 suomi-300 SE:hen, jossa mittarilukema oli 155 tkm. Siinä tosiaan tuntui kaikin puolin, että ajaisi uudella 80-l. Ässämersulla. En sano että uudella autolla, koska tuossa autossa kaikki paitsi penkit oli ns. jäykempää ja paremmin tehtyä kuin tämän päivän uusissa autoissa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Timo L. kirjoitti:En sano että uudella autolla, koska tuossa autossa kaikki paitsi penkit oli ns. jäykempää ja paremmin tehtyä kuin tämän päivän uusissa autoissa.
Jooh, kyllä tässä W126 on vielä aistittavissa samaa "rauta-Mersumaisuutta" kuin W116:ssa, vaikka muovia onkin käytetty paljon enemmän. Uusiin autoihin (esim. muutaman vuoden vanha BMW F10 joka minulla oli aiemmin) verrattuna Mersu tuntuu "yhdestä rautakappaleesta" veistetyltä, kaikki toimii jämäkästi eikä sirinöitä ja särinöitä kuulu mistään. Jopa vilkkuviiksen toiminta on niin miellyttävän jämäkkää ja laadukasta, että vilkkua käyttää mielellään liikenteessä. :lol: Penkeistä tosiaan aistii ensimmäisenä auton iän, ei tuollaisia Volgamaisia jousipenkkejä ole enää missään autossa tänäpäivänä. :D

Aiemminhan minulla oli vuosien ajan W140, joka oli kuin tankki. Kuitenkaan siinä ei ollut enää samanlaista "fiilistä" kuin tässä vanhemmassa mallissa... Oli se ollut kyllä vähän huolettomammalla pidollakin. Sukulaismiehellä on lähes pakasta vedetyn kuntoinen suomi-S320, täytynee vielä verrata kesällä rintarinnan autojen tuntumia. :)

Kaikenkaikkiaan tästä W126 tulee niin miellyttävät fibat, että luulen omistavani tämän yksilön pitkään, ehkä lopun ikääni.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Jakoketju ja yläpuolen ohjurit kiristimen ja kiristinbanaanin ohella tuli nyt vaihdettua. Kolme viikkoa meni kun illoilla vähän kertaansa teki. Remontti onnistui näin ensikertalaiselta hienosti, kyllä tuon kymmenen vuoden päästä sitten tekee jo viikonlopussa. :)

Ketju ja ohjaimet olivat jo kertaalleen vaihdetut, vanhassa ketjussa oli hauenleukatyyppinen lukko ja muoviohjureissa uusin valmistusleima oli 2006. Eli n. 70tkm on menty entisellä ketjulla. Onhan tuosta jo kohta 15 vuotta aikaa joten remppa olikin (ohjureiden osalta ainakin) juurikin ajankohtainen. Vanhat ohjurit olivat ehjät ja lujan tuntuiset vaikka olivat muuttaneet väriä ruskehtavaksi.

Kiristin oli vielä alkuperäisellä '90 leimalla, konetta kampiakselin päästä pyörittäessä vanha kiristin "lurpsahti" äkkiä löysäksi kun pyörittämisen lopetti, uudella kiristimellä ketju pysyy huomattavasti pidempään kireällä.

Samalla tuli vaihdettua tietysti nokkien voiteluputkien kiinnikkeet (ja myös voiteluputket), sytytystulpat, kiilahihnat sekä öljyt ja öljynsuodatin. Koneen päällä olevat huohotinputket tjsp tuli myös uusittua, entiset olivat vähän sotkeneet koneen päällystää. Virranjakajan kansi ja pyörijä pitää vielä vaihtaa kun saapuvat varaosaputkaan, alkuperäiset osat olivat jo aika kamalan näköiset.

Uuden ketjun syöttö oli helppoa kun vanhassa ketjussa oli jo lukko, ei tarvinnut alkaa rälläköimään ketjun lenkkiä auki. Jenkkifoorumeita lukiessa sai kuvan, että uuden ketjun syöttö on kovin kriittinen toimenpide, ja nippusiteillä tai lukkopihdeillä pitäisi värkätä että vanha ja syötettävä ketju pysyvät nokka-akselin pyörällä. Homma olikin loppupeleissä kovin helppo, riitti kun piti reilusti yläpuolen ja alapuolen ketjua nokkapyörän päällä ja samalla sisään menevää ja pois tulevaa ketjua toisella kädellä tiukalla yhdessä kaverin pyörittäessä konetta. Näin ketjun syöttöön ei kyllä mennyt 10 minuuttia pidempään. :)

Vänkärin puolen nokan ajoitusmerkin ollessa kohdillaan kampiakseli oli vanhalla ketjulla n. 5-6 astetta jykk. Uudella ketjulla ja kiristimellä n. 3 astetta jykk, ei varmaan enää tuon paremmaksi voi 30 vuotiassa moottorissa saadakaan.

Kuvia ei kriittisistä työvaiheista tullut napsittua, mutta muutamia kuitenkin.

Kuva
Kuskin puolen venttiilikoppa auki. 7-pytyn kohdilla näkyy voiteluputkessa pieni "lyntty", tuon vuoksi tuli vaihdettua molemmat putket uusiin. Täytynyt tuo painuma tulla edellisessä ketjun vaihdossa, putki on aika jämäkkää tavaraa loppupeleissä ja vasaraa tarvitsee että tuollaisen painuman saa aikaan.

Kuva
Vanhan ketjun hauenleukalukko. Uusi ketju oli C-mallisilla klipseillä.

Kuva
17-vuotias laahari.

Kuva
Remppa valmis!
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja E38 »

Hieno kaksikko sulla. :thumbup: Pitääpä laittaa toi 3M:n "kitinäteippi" korvan taakse, jos tulee tarvis jossain autossa...
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

E38 kirjoitti:Hieno kaksikko sulla. :thumbup: Pitääpä laittaa toi 3M:n "kitinäteippi" korvan taakse, jos tulee tarvis jossain autossa...
Kiitti! R129 on jäänyt tänä talvena todella vähälle huomiolle. Ei siinä oikeastaan muuta kuin pitäisi alkaa vaihtamaan ohjausvaihteen tiivisteet. Alkanut tihkuttelemaan ihan reippaalla kädellä akselin juuresta. Pelolla odotan milloin katon sylinterit alkavat vuotamaan. :? Ei tuo talven (=täällä pohjoisessa pitkän) seisottaminen ja parin tuhannen kilometrin ajo kesäisin tee millekään autolle hyvää. Ikä alkaa painamaan ja kumit kovettuvat. Tässä ässässä 95% korjauksista on liittynyt kumitiivisteisiin, venttiilikopat, pissapojan säiliö, kattoluukku, sähköantenni - tiivisteet alkavat iän myötä kovettumaan, halkeilemaan ja kitsaantumaan. Vielä pitäisi vaihtaa ohjaustehostimen paluuletku ja öljykorkin tiiviste, molemmat tihkuvat öljyä.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tuli säädätettyä Ässästä nyt pyöränkulmat. Oikeastaan ainoana vikana on ollut Mersujen "perisynti" eli kampeaminen oikealle. Muuten kulmista ei löytynyt sanomista, mutta ennen säätöä auraus oli molemmilla puolilla tasan 0 astetta ( :shock: ), nyt laitettiin sitten keskelle tietokoneen antamia toleransseja. En tiedä, minusta näissä pitäisi aurausta kuitenkin olla jonkin verran, mutta säädön jälkeen autosta tuli jotenkin rauhattomampi - ja tietysti vieläkin kampeaa oikealle. :? Ei auto noilla nolla-aurauksilla ole renkaita syönyt, ja minusta ollut isolla tiellä niinkin vakaa ajettava että on voinut peukalonpäällä ohjata - nyt säädön jälkeen vaatii jo molempien käsien peukalot ja etusormenkin toisesta kädestä. :o

Laitoinkin kyselyä tuonne huolto-osioon asiantuntevasta pyöränsuuntauspaikasta täällä pohjoisemmassa, varaan ajan Keminmaan MB-Osaan ja katsotaan saadaanko auto sellaiseksi kuin sen kuuluu ollakin. Minulla oli aikoinaan S124 E280T, joka oli ihan täydellinen ajaa vaikka mittarissa oli melkein 300tkm. Oli tie millainen hyvänsä, niin suoran pätkällä pystyi nostamaan kädet niskan taakse ja nauttimaan kun Mersu meni kuin juna kiskoilla. Eli kyllä nämä vanhat Mercedekset on hyviä ajaa kun kaikki on kunnossa ja oikein säädetty.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja simoks »

126:n fiilis on kyllä vanhanaikasempi kuin esim 140:n ja ovet on oikeasti "kassakaappimaiset" kun taas 140:ssä mun mielestä ei enää yhtään samaa fiilistä. jotenkin joka mersu mitä ostanut on ollut tosi tuuliherkkä ja aina saanut vaihtaa osaa ja säätää pyöränkulmia ettei tarvii rystyset valkosina ajaa moottoritiellä. esim oma ex-140 oli välillä jopa oikeasti pelottava ajaa liukkaalla kun tuuliherkkyys ja ihme vaeltaminen oli kokoajan esillä.

nyt taas nykyinen 210 mersu alkaa olemaan jo aika hyvä ajoltaan, vielä tuntuu että 60-profiiliset renkaat aiheuttaa tuuliherkkyyttä moottoritiellä, kun jouset,iskarit,vakaajan päätytangot,takakelkan etupuslat ym ym. on vaihdettu ja pyöränkulmat säädetty ammattilaisella.
W210 E320cdi
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tulipas tilattua Lemförderin "kynkkäpuslien" korjaussarja. Täytyy tässä pääsiäisen aikana asentaa, saa nähdä kuinka paljon taistelua tulee niiden metalliklirppojen kanssa jotka ovat siellä kotelon sisällä. :o Täytyy varautua ja luotella "sertsulla" niitä muutama päivä ennenkuin alkaa edes yrittämään irroitusta.

Samalla ajattelin vaihtaa apusimpukan helat, raidetangot ja ohjauksen välivarren, niin on sitten hyvä viedä auto pyöränsuuntaukseen. :)

simoks, mulla oli W140:ssa aikoinaan samaa ongelmaa, siitä ei tahtonut saada täydellistä ajolleen oikein millään. Hyvällä moottoritiellä se oli ihan kohtalainen ajaa, mutta muuten sai ohjailla koko ajan... Vaihdoin siihen jopa kunnostetun simpukan, mutta ei sekään korjannut autoa täysin. Tämä 126 tuntuu jo lähteissä paljon "tiukemmalta", monen mielestä tässä ei ole edes mitään vikaa mutta vaihdetaan nyt noita uusia osia niin menee sitten ehkä lopun autoa näin harrastekäytössä. :D

Muutenkin oikein nautinnollista päästä huoltamaan tätä Mersua ihan huoltamisen ja harrastamisen ilosta - auto kun on suunniteltu huollettavaksi, jopa ihan kotitallissa. :P
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ne kynkän nivelet on helppo vaihtaa varsinki jos on prässi käytössä, on tullut muutama vaihdettua tein pienet avustimet takaisin asennukseen mikä helpottaa nivelen takaisin asennusta :wink:
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

touhottaja kirjoitti:ne kynkän nivelet on helppo vaihtaa varsinki jos on prässi käytössä, on tullut muutama vaihdettua tein pienet avustimet takaisin asennukseen mikä helpottaa nivelen takaisin asennusta :wink:
Prässi oliski aika loistokampe, Youtubessa näyttää porukka moskalla hakkaavan ne paikoilleen. Silloin on kyllä varmasti kriittistä puhdistaa kolo kunnolla ja laittaa vähän lubrikanttia. :) Motonetista meinasin sellaisen kätevän vaijeritaljan hommata millä saa vedettyä etupyöräasetelmaa eteenpäin. Saa nähdä kuinka tuskaista on saada se molikka jengoilleen sitten... :?
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Wikke kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:ne kynkän nivelet on helppo vaihtaa varsinki jos on prässi käytössä, on tullut muutama vaihdettua tein pienet avustimet takaisin asennukseen mikä helpottaa nivelen takaisin asennusta :wink:
Prässi oliski aika loistokampe, Youtubessa näyttää porukka moskalla hakkaavan ne paikoilleen. Silloin on kyllä varmasti kriittistä puhdistaa kolo kunnolla ja laittaa vähän lubrikanttia. :) Motonetista meinasin sellaisen kätevän vaijeritaljan hommata millä saa vedettyä etupyöräasetelmaa eteenpäin. Saa nähdä kuinka tuskaista on saada se molikka jengoilleen sitten... :?
älä hakkaa sitä millään paikalleen, se menee helposti kun puristat klemmarilla puolikkaita ja pistät samalla puolikkaan kohdat kynkässä olevien "notkojen kohalle ja painat niveltä sisään päin ja jollakin laipalla puristat takakannen ruuveja käyttäen paikalleen, voi olla että jenka tangosta tarttee tehä vetopultit, olis kuvatki mutten taida saaha niitä nyt tänne :roll:
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

laitas mulle puhelin numeros, jos saisin kännykällä laitettua sulle kuvan siitä hommasta :wink:
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Onks isoakin vaikutusta odotettavissa noiden vaihdosta vaikkei tuntuis väljiltä
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

timo230e kirjoitti:Onks isoakin vaikutusta odotettavissa noiden vaihdosta vaikkei tuntuis väljiltä
En tiedä, sen näkee sitten onko ajossa vaikutusta kun nuo vaihtaa. Joku tuolla etupäässä narisee pakkasella edelleen vaikka alapallot on vaihdettu, nuo kynkän puslat ei kovin hintavia olleet niin vaihdan ne nyt kuitenkin ennen pyöränsuuntausta. Ohjausnivelien hinta pyörii alkuperäisosinakin kympeissä per kappale, niin sama nyt vaihtaa nekin. W140:aa tuli käytettyä niin monta kertaa pyöränsuuntauksessa (ja alustan tarkistuksessa) tuloksetta (ja sama homma oli ekan W124:n kanssa), että alkaa jo kyllästyttää, laitan nyt kerralla etupäätä uusiksi jos saisi nyt muutamankaan kesää ajaa ilman pyöränsuuntauksessa käyttöä. Ehkä olen hieman perfektionisti mutta tykkään kun auto tuntuu samalta kuin tehtaan linjalta ajettu. :P

Ja on nuo osat sen näköisiä että lienevät auton alkuperäisiä vielä, esimerkiksi tuo ohjauksen iskari jonka joku aika sitten vaihdoin, siinä oli valmistusleima vuodelle 1989 ja Made in West Germany. Ja ihan löysä oli jo. :?

Muutenkin tuntuu noiden alkuperäisosien osalta, että pikkuhiljaa alkaa niiden saatavuus olemaan kortilla ja sitä ennen hinnat kipuaa eksponentiaalisesti ylöspäin. Joten nyt kannattaa noita osia laittaa tai hommata vaikka varastoon jos autoa aikoo pitää vähänkään pidempään.

Edit: Tosiaan jouduin nuo kynkkäpuslat ottamaan Lemförderin valmistetta, joka lienee hyvä ellei alkuperäinen valmistaja. Mersulta ei enää noita korjaussarjoja ole saatavilla.
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Mulla narahteli ylätukivarren pallo jossain niiaus liikkeissä, eikä rauhoittunut ennen kun otin irti ja pyörittelin kunnolla käsissä. Pikkusen öljyä suojakumin alle toimi.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

timo230e kirjoitti:Mulla narahteli ylätukivarren pallo jossain niiaus liikkeissä, eikä rauhoittunut ennen kun otin irti ja pyörittelin kunnolla käsissä. Pikkusen öljyä suojakumin alle toimi.
Täytyypä tsekata ne. Ovat kyllä kohtuu uuden näköiset päällepäin, liekö joskus vaihdettu. Yhtäkaikki, vaihdosta on aikaa vähintään se 10 vuotta, autolla kun ei ole viime vuosikymmenellä ajettu juuri ollenkaan. Voihan ne olla vaan kuivahtaneet.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Oletko tarkistanut ohjausiskarin? Sen kunto vaikuttaa myös ajettavuuteen.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Vastaa Viestiin