Kenen entinen ? W108 3.5

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2014
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Moi,

olen pystärissä valuttanut öljyt pois myös öljynlauhduttimesta öljynvaihdon yhteydessä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Sama juttu omassa pystärissä ja lisäksi suodattimesta (siinäkin oli proppu) joka toisessa vaihdossa 5000km kun suodatinta ei vaihdettu. Eikä mitään öljynpaineita nostettu startilla ennen käynnistystä. Ei kai tuossakaan kylmät öljyt kierrä käynnistyksen jälkeen öljynjäähdyttimessä ja hidasta paineiden nousua.
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Tyhjentelin sen lauhduttimenkin kun öljysuodinpaketissa tuli siihenkin uus tiiviste mukana, eipä siellä paljoa ollutkaan. Valuttelin uudet öljyt koneeseen ja ainakin lepotilassa kaikki pysyy sisällä. Konetta en käynnistä ennenku saan vesiletkuja (jotka tulee väliviikolla tai sitten ei). Saapahan vähän rauhoittaa jouluksi talliakin :angel:
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

https://www.youtube.com/watch?v=JVFEcIuTzm4" onclick="window.open(this.href);return false;

Niin, eli kyseinen MPS ei ollu mitenkään kiinni imusarjassa.. Saahan siinä ihmetellä jos tyhjäkäynti on vähän ontuvaa kun kaks pyttyä on kans puuttunu pelistä :D
https://oldtimer.tips/en/d-jetronic/mps" onclick="window.open(this.href);return false;
the function, adjustment and repair of the second most important part of D-Jetronic, the intake manifold pressure (MAP) sensor. It indirectly measures the amount of air sucked in by the engine and reports that to ECU. Other than today's MAP sensors it is an integral part of ECU electronics.
Sanon uudelleen saman minkä joskus aiemmin, ei tämä kone silti kovin ronkeli ole nuille informaatioille kun kerran kävi kuitenkin..
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Kylläpäs vain muuttui käyntisaundi...

https://www.youtube.com/watch?v=DvQ0WJwYR9w" onclick="window.open(this.href);return false;
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Lerssinen kirjoitti:Saahan siinä ihmetellä jos tyhjäkäynti on vähän ontuvaa kun kaks pyttyä on kans puuttunu pelistä :D
Oliko suihkuista johdot irti vai kui?

t.
Risto
E500 – 211.070
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Eikun kahdesta tulpanjohdosta oli kuparit kadonnu jakajan kannesta käytännössä kokonaan vihreeksi jauhoksi.. Samoten pyörijä ja kannen nastat oli syöpyny melkeen hammastikuiksi.
Sillälailla hauska että joku toinen vastaava perinteinen jakaja-auto tuskin olis moisilla osilla edes käynyt.
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Auton sisältä pensselöity raakalla kotelosuojalla kaikki rusottavat mutta ei läpiruosteiset kohteet.. Kiersin kans lattian-nurkat sun muut ennaltaehkäisevänä käsittelynä.
Vois putsailla matot ja laittaa takaisin. Otin tankinluukun irti ja kävin maalikameran alla, joku mersublau se väri oli 99.8% eli lienee originaali.. Tulee pari pulloa nyt spreinä ensihätiin joskus tulevaisuudessa että saa paikat suhistella.

Katotaan niitä ylimaalausjuttuja sitten joskus kenties jos laite on ajettavassa kunnossa :geek:
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Ekan kerran käytetty kuumaksi saakka, nyt pysyy tyhjäkäynnilläkin käynnissä joskin matala se ehkä minusta on ? En tiedä, pitää ajella ja kattoa mihin se asettuu mutta kyllä ottaa herkästi kierroksia kasikoneeksi :mrgreen:

Tänään sain tällaisia, ehkä huomenissa pääsen koittamaan pienimpiin kohtiin kun paja on lämmenny tarpeeksi..
Kuva
Taski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Su 21.05.2006 12:26
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Kenen entinen ?

Viesti Kirjoittaja Taski »

Lerssinen kirjoitti:No tuota, minähän en koskaan laita yhdenkään auton kilpeä esille intternettiin. On kilvissä ja ihan ajossakin ollut, viimeksi 2009 kuulemma. Tuohon sen kuitenkin ajoin että sikäli kohtuullinen projekti toistaiseksi..

Mersuklubin joku virallinen tarra tuossa kuitenkin on joten kuvittelisin että auton joskus omistanut sen tunnistaa hyvinkin helposti, väriä tahi muuta habitusta tämä tuskin on vaihtanut kun on sininen sisältä/päältä ja V8 + lattiamanuaaleja ei paljon taida olla olemassa muutenkaan..
joo kannattaa kyllä liikenteessäkin peittää kilpi ettei kukaan vaan nää.
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Saathan sinä esitellä kilpesi netissä ihan vapaasti :thumbup:
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Zac »

No joo, onhan tässä tavallaan kahta koulukuntaa...
- ensimmäinen on se että jos suhtautuu tietoturvaan kriittisesti, ei tietenkään ole hyvä jakaa yksilöiviä tunnistetietoja ylipäätään mistään asiasta avoimesti netissä.
Etenkin aikana jona nuo botit sun muut osaavat jo lukea numeroita ja kirjaimia myös kuvista...
- toinen on se, että ottaa tietoisen riski (eli ei välitä). Itse tein tämän tietoisesti nykyisen projektin (kts. signature) kanssa. Vielä sekään ei ole tullut kynsille.

Tuosta MB-Klubin tarrasta:
- Suomen MB Klubi täytti viime kesänä 40 vuotta (olin Kangasalalla juhla-ajoissa mukana). Jäseniä on historian aikana ollut luokkaa muutama tuhatta(?), mutta arvelisin (tiedän) että alkupään jäsenistä on monet jo ns. "vaihtaneet hiippakuntaa" tai eivät enää ainakaan ole aktiivisesti mukana.

MB-Klubiin liitettävissä olevia (tarroitettuja) mersuja onkin sitten ihan varmasti jo > 5.000 (heitto!) eli ei kovin iso todennäköisyys että tulee vastaan jäsen joka tuntee enempi kuin 1% noista...?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Minullakin on ässän sivulasissa klubin silminnähden haalistunut tarra.
On vahva tunne ettei kyseinen tarran liimaaja ole enää keskuudessamme.
Kyllä näissä kannattaa keskittää huomio enemmän siihen auton yleiseen kuntoon kuin mukana tulevaan paperinippuun.
Toki olen naureskellut venetmäen osatilausta tehdessä heidän kanssaan, kuinka edelliset osat on ostettu kuitin mukaan 97 ja enää ei takuu toimi.
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Kiinnostaa vain noin yleisesti tämän tarina, ei se että milloin on mitäki remonttia tehty vaan ennemminkin että mistä tullu milloin ja miksi ? Mulle auto on aina vähän enämpi kuin kulkulaite, siksi niin harvoin tulee ostettua tai edes myytyä mitään laitetta.


Tänään kokeilin paukkusävyä, ei se mitenkään ihan kauhea ole...
https://www.youtube.com/watch?v=U0T6-OfGD40" onclick="window.open(this.href);return false;
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Kyllä me ihan samaa kieltä puhutaan.
Minulla vanhin omistuksessa ollut vasta 95 vuodesta.
Mutta nyt varsinkin kun suuret ikäluokat alkavat siirtyä kalmistoon, tulee huomata ettei niitä vanhoja omistajia niin vain löydy.
Kaikki kunnioitus vanhan w108 elvytykseen puolestani.
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Välipäivä, irrotin kuskinpenkin (on muuten veemäinen homma) kun selkänoja oli sellainen reuhake joka nitkui vähän mitensattuu.. No, se selvisi helposti laittamalla pitemmät ruuvit lukitteella kiinni kun löytyi perältä vielä jengaa mihin ne otti kiinni..
Kuva

Niskatuesta oli toinen pidike kadonnu penkin sisälle, se löytyi pihdeillä kaivamalla ja loputkin osat kun kolisteli niskatuen sisältä, sain kasattua senkin
Kuva

Vaihekepin suojakumi pitäs jostain kaivella uusi, entinen on ihan murusina eikä korjaannu enää edes sikaflexillä
Kuva

Numerolla ei löydy mitään tietoja ?
Kuva
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2014
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Olisko tässä sopiva kumi?

https://www.mbclassics.de/rubber-sleeve ... -114-frueh" onclick="window.open(this.href);return false;
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Itseasiassa mahtaa olla :wtf:
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Löytyi myös eepäyn ihmeellisestä maailmasta NOS osa, toivottavasti ei murustu heti käsiin :mrgreen:

https://www.ebay.com/itm/Genuine-Merced ... 7675.l2557" onclick="window.open(this.href);return false;

Mersuklassiksi ei lähetä ellei tilaa kahellakympillä osia kerralla ja niiden postikulut on kans aina kakskymppiä joten hinta on sama..
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Zac »

Lerssinen kirjoitti:Kiinnostaa vain noin yleisesti tämän tarina, ei se että milloin on mitäki remonttia tehty vaan ennemminkin että mistä tullu milloin ja miksi ? Mulle auto on aina vähän enämpi kuin kulkulaite, siksi niin harvoin tulee ostettua tai edes myytyä mitään laitetta.
Juu, sama juttu itellä - kiinnostaa näiden vanhojen kulkupelien historia, parhaimmillaan se voi olla jopa tarina joka antaa
koko kapistukselle lisää syvyyttä ja hohtoa... harvinaisempien yksilöitten kohdalla tuollainen voi tarkoittaa myös hinnannousua :P

Jos autossa on tosiaan alkup. mustat kilvet(?) niin sehän on saattanut säästyä kilvissä jopa uudesta asti...? Ainakin se alkuperäinen
rekkari auttaa tietojen etsinnässä. Traficomin tiedoista ei löydy yleensä 90-luvun taitetta vanhempaa koska tuota vanhemmat tiedot
eivät vielä olleet "ATK:lla"... Tuo kysely nyt on kuitenkin nopein ja halvin tehdä alkuun.

Pitemmälle taaksepäin mennessä voi sitten joko haeskella läänikohtaisista arkistoista (esim. Tampereen seudulla nuo vanhojen kantakorttien ja rekisteriotteitten arkistot taitavat olla nykyään Kangasalan Mobiliaan talletettuina) tai sitten voi teettää tietohaun Kansallisarkistoon, siitä tulee muutaman kympin verran kulua ja kestää tyypillisesti 2-3 kk saada ne tiedot. Haun tilaus onnistuu netissä ja dokumenttien kopiot tulevat postilaatikkoon.

Lisää kantakorteista ym, tuolla:
http://www.sahk.fi/19" onclick="window.open(this.href);return false;
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Ei tässä alkuperäisiä suomikilpiä ole kun on uitettu ?hollannista?, rek-otteessa on pitkä litania kilpeä ja samanlaisia rimpsuja on hollannissa käytössä..

Myöskin kontissa on shippaustarra, käsittääkseni huolintafirman juttu eli lienee seilannu kyseisellä paatilla jossain välissä..
Kuva

Firmasta sen verran että
the name Oostende Lines. For the last few years until its demise in February 1997, the ferries from Ostend went to Ramsgate instead of Dover in partnership with Sally Line.
Ramsgate on Englannissa joten älkää kysykö en tiedä :lol: Siksi historia kiinnostaa..

Takapuskuri (joka tuli osakasassa irtaallaan) kaivettu liiteristä, todettu joskus lievästi pökityksi mutta mitäpä pienistä. Poraharjaa ensin ja kotelosuojaa ruiskutellen, toinen kerros huomenna.
Kuva
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja karra »

Lerssinen kirjoitti:Löytyi myös eepäyn ihmeellisestä maailmasta NOS osa, toivottavasti ei murustu heti käsiin :mrgreen:

https://www.ebay.com/itm/Genuine-Merced ... 7675.l2557" onclick="window.open(this.href);return false;

Mersuklassiksi ei lähetä ellei tilaa kahellakympillä osia kerralla ja niiden postikulut on kans aina kakskymppiä joten hinta on sama..
Nyt vasta huomasin että tuossa MBClassicin sivulla oli osanumero, tässä ois ollut Euroopasta niin ei mene tullia... 30 USD lähetettynä: https://www.ebay.com/itm/Genuine-Merced ... 3249360464" onclick="window.open(this.href);return false; no isoista rahoista ei kyse...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Mistä muuten tuo rekisterikilven valon läpivienti on ollut ? Meinaan kun sellaista en löytänyt mutta tosin tästähän puuttui koko takanurkka jos se on alunperin siinä ollut..
Avatar
Jäppinen1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 15.02.2015 15:39
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Jäppinen1 »

Vasemmassa takanurassa läpivienti. Puskurin sivukiinnikkeen takapuolella.
W211 320cdi, w108projekti
Ex:W115 240 stt turbo, W638 112cdi, w126 300sd, w124 230E, w124 300d, w210 320cdi, w163 430 v8,
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Niin pintapellissä ? :wtf:

Taidanpa mennä tuosta kontinpuolen pystyseinästä tupaan, jää auton alle kokonaan..
Avatar
Jäppinen1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 15.02.2015 15:39
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Jäppinen1 »

Joo, pintapellissä. Puskurin taakse jääpi läpimeno piiloon.
W211 320cdi, w108projekti
Ex:W115 240 stt turbo, W638 112cdi, w126 300sd, w124 230E, w124 300d, w210 320cdi, w163 430 v8,
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Takapuskuria tosiaan putsailin sisältä ja ruiskuttelin sen sisäpuolen kotelosuojalla ja seuraavana päivänä ohut massahuntu perään. Sitten sovittelin sitä paikoilleen ja kyllä sen saa istumaan vaikka takanurkka ja kiinnityspiste on "omaa tuotantoa".


Kuva
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Kuskinkylki olis kiillotusta vaille valmis :)

Kuva

Edelleen silti säilyy sama oire eli meinaa sammua tyhjäkäynnille laskettaessa kuumana kun käyttää nopeasti kaasua.. Tyhjäkäyntiä kyllä käy mutta kierrokset kerkiää putoaa kaasusta päästettäessä niin alas että sammuu, kun laskee polkimella jää nätisti tyhjäkäynnille, kylmänähän se pelaa kans ja käynnistyy ku....no, sachsin moponmoottori liki ekalla pyöräytyksellä :?:
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Zac »

No ohhoh, autohan on muuttunut edukseen :thumbup:
Vertasin nimittäin sivukuvaan viestissä #1.

Saitko sä ihan noilla kilikalipulloilla nuo kaikki maalattua? Listat ovat toki hyviä "katkoja".
Ilmeisesi ainakin takalokarin alaosan ja takaoven vedit yli?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Kyllä ne paikkamaaluut mukailee nuita paikkojen rajoja ( https://www.youtube.com/watch?v=U0T6-OfGD40" onclick="window.open(this.href);return false; ) ja tottakai ne huomaa kun osaa vierestä kattoa mutta tähän vaiheeseen ne välttää kyllä. Keväällä tosiaan koitan nuita rajoja häivyttää kiillottelemalla vielä. Sävy on aika hyvinkin osunu, jotkut paikkaukset (kuten hopea) loistaa kilometrin päähän mutta ei tuota tosissaan äkkiä huomaa.

Tässä välissä tutustuin aiheeseen uliseva tehostin (niin, tämä oli myyjän kommentti että se on se mikä ääntää).
https://www.youtube.com/watch?v=eVZwuekSEtQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Niin, videon jälkeen vielä illalla pyörittelin sitä ja ihmettelin että mikä vika siinä muka on kun ääni oli ihan selvä korkkaavan laakerin ääni.. Sitten tuli mieleen kattoa niitä toimimattoman ilmastoinnin osia, tässäpä kiristinrullan laakeri lähikuvassa :wtf:
Kuva

Eipä pyöri kuin väkisin eli laakeri ihan ruosteessa/paskana. Olispa tajunnu katkaista tuon remmin vaikka sivareilla kun auto oli käyntikunnossa ja tuo uikutus kuului.. Siinähän se on suoraan tehostimen alla tuokin rulla.

No, nyt on remmi pois paikoiltaan ja vanha tehostin takaisinlaitettuna paikallaan.. Tulipa vaihdettua kuitenkin liki kaikki öljyt samalla tehostimeen. :mrgreen:
Ettei riemu loppuisi siihen tosiaan ei se uusi alavesiletku mitään auttanut, tarkempi tutkinta paljasti että syyläri kastui alareunasta..
Kuva

Kuva

Ratkennuthan se tuosta on lähdön alareunasta. Onneksi kylällä on syyläripaja joten 2 päivää ja 36 euroa myöhemmin on taas ehjä syyläri(toista pystyreunaakin on tinattu paremmin kiinni).

Kuva

Siellä on nyt päivän ollu nesteet eikä kostu enää alareuna. Tekisi mieli käynnistää ja koettaa mutta kun maalasin tuon vänkärin lokkarin eilen niin pitää saada pidettyä lämmöt pajassa päällä eli ei kestä aukoa ovia, joutuu odottelemaan taas kuumaksikäyttöä että uikuttaako ja pysyyko neste sisässä.
Vastaa Viestiin