R107 300SL (1987) sukupolvenvaihdos
R107 300SL (1987) sukupolvenvaihdos
Kävi niin että edesmenneeltä appiukolta (entinen klubilainen) jäi kaksi SL-mersua kuolinpesälle. Kyselin jo tekniikka osiolla (http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=202755" onclick="window.open(this.href);return false;) vinkkejä ensimmäisiin ongelmiin, mutta nyt kun molemmat autot ovat turvallisesti lämpimässä tallissa ja tuntuvat käyvän kauniisti, on seuraavien mietintöjen aika.
Autot:
107041 vm1987, 300 SL
manuaali
punainen (568)
ajettu 120tkm
tartan penkit
107044 vm 1972, 450 SL
automaatti
Punainen (joku vähän toista autoa hillitympi viininpunainen)
ajettu 200tkm
nahkasisusta (entisöity luultavasti vuonna 2001)
Molemmat ovat olleet perheessä parikymmentä vuotta. Uudempi taidettu ostaa Suomesta ja vanhempi tuotu Amerikasta. Löysin myös jonkin verran papereita, joiden perusteella 450 on entisöity ainakin sisustan puolesta hankkimisen jälkeen vuonna 2001. Sen jälkeen se on ollut hyvin vähällä käytöllä ja pitkiä aikoja seisonnassa. Ilmeisesti säästelty kun kahta autoa on vaikea ajaa samaan aikaan. Uudempi 300 on sitten ollut kesäautona. Omaan silmään molemmat ovat ulkoisesti oikein hyvässä kunnossa ja myös vanhempi lähti kerrasta helposti käyntiin, vaikka on varmasti ollut pitkän aikaa ajamatta lämpimässä tallissa. Varsinkin sen sisusta näyttää todella hyvältä.
Nyt perunkirjoitusta varten autoille pitää keksiä joku arvo. Onko foorumilaisilla heittää jotain haarukkaa, mitä näistä voisi joku maksaa (ei tarvitse sitoutua ostamaan Kaipailen nyt siis vaan jotain hintaluokkaa kun nettiautossa ei liikaa tarjontaa näytä olevan. Entä onko jotain tiettyjä asioita (muuta kuin ilmeiset kunto, kilometrit jne) jotka erityisesti vaikuttavat arvoon?
Tässä autoja ihaillessa on myös herännyt pieni kiinnostus ensimmäistä harrasteautoa kohtaan. Jos taloudelliset mittarit ovat perunkirjoituksen jälkeen suotuisat, voisi olla mukava pitää toinen autoista muistona ja komeana kesäautona. Vaikka varsinaista suurempaa auto-harrastuneisuutta ei löydy, tuntuisi tällainen mersu kivalta syyltä opetella. Nyt mietinkin että kuinkahan paljon eroja 70-luvun ja 80-luvun autojen ylläpidossa on? Mitä kannattaisi miettiä?
Autot:
107041 vm1987, 300 SL
manuaali
punainen (568)
ajettu 120tkm
tartan penkit
107044 vm 1972, 450 SL
automaatti
Punainen (joku vähän toista autoa hillitympi viininpunainen)
ajettu 200tkm
nahkasisusta (entisöity luultavasti vuonna 2001)
Molemmat ovat olleet perheessä parikymmentä vuotta. Uudempi taidettu ostaa Suomesta ja vanhempi tuotu Amerikasta. Löysin myös jonkin verran papereita, joiden perusteella 450 on entisöity ainakin sisustan puolesta hankkimisen jälkeen vuonna 2001. Sen jälkeen se on ollut hyvin vähällä käytöllä ja pitkiä aikoja seisonnassa. Ilmeisesti säästelty kun kahta autoa on vaikea ajaa samaan aikaan. Uudempi 300 on sitten ollut kesäautona. Omaan silmään molemmat ovat ulkoisesti oikein hyvässä kunnossa ja myös vanhempi lähti kerrasta helposti käyntiin, vaikka on varmasti ollut pitkän aikaa ajamatta lämpimässä tallissa. Varsinkin sen sisusta näyttää todella hyvältä.
Nyt perunkirjoitusta varten autoille pitää keksiä joku arvo. Onko foorumilaisilla heittää jotain haarukkaa, mitä näistä voisi joku maksaa (ei tarvitse sitoutua ostamaan Kaipailen nyt siis vaan jotain hintaluokkaa kun nettiautossa ei liikaa tarjontaa näytä olevan. Entä onko jotain tiettyjä asioita (muuta kuin ilmeiset kunto, kilometrit jne) jotka erityisesti vaikuttavat arvoon?
Tässä autoja ihaillessa on myös herännyt pieni kiinnostus ensimmäistä harrasteautoa kohtaan. Jos taloudelliset mittarit ovat perunkirjoituksen jälkeen suotuisat, voisi olla mukava pitää toinen autoista muistona ja komeana kesäautona. Vaikka varsinaista suurempaa auto-harrastuneisuutta ei löydy, tuntuisi tällainen mersu kivalta syyltä opetella. Nyt mietinkin että kuinkahan paljon eroja 70-luvun ja 80-luvun autojen ylläpidossa on? Mitä kannattaisi miettiä?
Viimeksi muokannut Pokis, To 14.05.2020 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: SL300 (1987) & SL450 (1972)
Tuossahan on vertailukohtaa vanhempaan
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/10872283" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/10872283" onclick="window.open(this.href);return false;
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Re: SL300 (1987) & SL450 (1972)
Kyllähän tuollaisessa klassikkoauton / harrasteauton arvonmuodostuksessa on monta muuttujaa, ja sen jälkeenkin "hinta-arvio" ja mahdollinen "kauppahinta" voivat erota suhteessa paljon enemmän kuin ns. käyttöautoissa (esim. -40% tarjous voi mennä läpi, jos ostaja haluaa päästä autostaa vaan eroon).
En lähde leikkimään autoarvioijaa, mutta hihasta ravistaisin hinnat joita en pitäisi päättöminä:
- Vanhempi SL: 10 - 15 teur
- Uudempi SL: 10 - 20 teur
Jälkimmäisen iso haarukka siitä että oman käsitykseni mukaan näitä "pikkukuutoskoneita" ei kovasti pidetä arvossa näissä SL:issä
koska paljon isompaakin (ja V8) pataa on tarjolla. Tämä on taas puhtaasti sitä omaa "mutua"... Pienet km:t luultavasti nostavat hinnan
kuitenkin tuonne 20 teur kieppeille.
Tälläisten hinnanmäärittelyyn on muuten ihan ammattimaisiakin tahoja, esim.
https://www.hagerty.com/valuationtools" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta tässä edelleen, jos joku auto olisikin Hagertyn mukaan vaikka 150 teur niin onnea vaan sen myynnissä Suomeen
Eli em. hinnat osuvat paremmin tuonne isoille automarkkinoille, kun tänne peräpohjolan hikiälle
BTW: Ei ne perunkirjoituksen hinnat tälläisille niin eksakteja varmaan yleensä ole(?) Sopiva tappelunaihe tosin jos joku lunastaa
sinne kirjattuun vaikka 5 teur hintaan ja myy kohta eteenpäin 25 teur....
Jälkimmäiseen kysymykseen:
Hyvä idea, ei näiden harrastamista kannata arastella, varsinkin jos löytyy paikka missä autoa säilyttää talvisaikaan? Vanhat mersut
eivät nimittäin oikein tykkää tästä Suomen talvesta, vielä vähemmän avomallit...
Näissä vanhemmissa autoissa pystyy itse tekemään paljon juttuja, mitä uusissa autoissa ei enää niin vaan tehdäkään.
Miinuspuolena voi olla joidenkin osien saanti, mutta näin "täydellisissä" autoissa tuo ei ole mikään ongelma, osien kuluminen liki nolla,
ainoastaan ajan hammasta vastaan voi joutua taistelemaan (esim. kumiletkut hapertuvat ajan saatossa).
En lähde leikkimään autoarvioijaa, mutta hihasta ravistaisin hinnat joita en pitäisi päättöminä:
- Vanhempi SL: 10 - 15 teur
- Uudempi SL: 10 - 20 teur
Jälkimmäisen iso haarukka siitä että oman käsitykseni mukaan näitä "pikkukuutoskoneita" ei kovasti pidetä arvossa näissä SL:issä
koska paljon isompaakin (ja V8) pataa on tarjolla. Tämä on taas puhtaasti sitä omaa "mutua"... Pienet km:t luultavasti nostavat hinnan
kuitenkin tuonne 20 teur kieppeille.
Tälläisten hinnanmäärittelyyn on muuten ihan ammattimaisiakin tahoja, esim.
https://www.hagerty.com/valuationtools" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta tässä edelleen, jos joku auto olisikin Hagertyn mukaan vaikka 150 teur niin onnea vaan sen myynnissä Suomeen
Eli em. hinnat osuvat paremmin tuonne isoille automarkkinoille, kun tänne peräpohjolan hikiälle
BTW: Ei ne perunkirjoituksen hinnat tälläisille niin eksakteja varmaan yleensä ole(?) Sopiva tappelunaihe tosin jos joku lunastaa
sinne kirjattuun vaikka 5 teur hintaan ja myy kohta eteenpäin 25 teur....
Jälkimmäiseen kysymykseen:
Hyvä idea, ei näiden harrastamista kannata arastella, varsinkin jos löytyy paikka missä autoa säilyttää talvisaikaan? Vanhat mersut
eivät nimittäin oikein tykkää tästä Suomen talvesta, vielä vähemmän avomallit...
Näissä vanhemmissa autoissa pystyy itse tekemään paljon juttuja, mitä uusissa autoissa ei enää niin vaan tehdäkään.
Miinuspuolena voi olla joidenkin osien saanti, mutta näin "täydellisissä" autoissa tuo ei ole mikään ongelma, osien kuluminen liki nolla,
ainoastaan ajan hammasta vastaan voi joutua taistelemaan (esim. kumiletkut hapertuvat ajan saatossa).
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: SL300 (1987) & SL450 (1972)
Hienoa, tervetuloa tänne vinksahtaneitten bensalenkkareiden joukkoon.
Minulla on ny 2 vko ajan vaan tabletti kirjoituslaitteena niin ei jaksa pitkiä rimpsuja kirjoitella. Sinun tapauksessa suosittelisin pitämään uudemman, se on helpompi ja sillä on (etenkin suomi) historia tiedossa.
Katsomatta mitään saitteja etukäteen 3 minuutin miettimisellä sanoisin hinta arvioksi 450SL olisi 10 - 17 tuhatta ja 300SL 17 - 25 tuhatta. Muut saa jatkaa
Minulla on ny 2 vko ajan vaan tabletti kirjoituslaitteena niin ei jaksa pitkiä rimpsuja kirjoitella. Sinun tapauksessa suosittelisin pitämään uudemman, se on helpompi ja sillä on (etenkin suomi) historia tiedossa.
Katsomatta mitään saitteja etukäteen 3 minuutin miettimisellä sanoisin hinta arvioksi 450SL olisi 10 - 17 tuhatta ja 300SL 17 - 25 tuhatta. Muut saa jatkaa
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: SL300 (1987) & SL450 (1972)
Zac ehti väliin, hyvä ja varmaan perunkirjoituksessa voisi käyttää esim tullin käyttämiä arvoja, eli vanhoja arvottomia autoja. Ei kannata turhaan perintöveroa valtiolle maksaa. Olin itse yhdessä tapauksessa uskottuna miehenä, ja perikunnan tavarat kuten hirsikesämökki Puumalassa ja etenkin 2007 Audi ja 2014 pikkubuster arvioitiin niin alas kun mahdollista että verottaja ei vielä puuttunut. Mutta jos jakajia on useita niin tuosta saa varmaan riidan aikaiseksi.
Jos sopuisa jako niin arvot autoille 3000 ja 6000 euroa mielestäni, ne on verottajalle vaan vanhoja romuja, ei keräily tai taideaarteita. Ja nuokin on ehkä yläkanttiin...
Jos sopuisa jako niin arvot autoille 3000 ja 6000 euroa mielestäni, ne on verottajalle vaan vanhoja romuja, ei keräily tai taideaarteita. Ja nuokin on ehkä yläkanttiin...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: SL300 (1987) & SL450 (1972)
Hei, itse pitäisin ehdottomasti 300 SL:n. Euromallit ylipäätään ja etenkin viimeisen sarjan (1985-1989) autot ovat kaikkein arvostetuimpia markkinoilla. Vähän ajetut ja hyväkuntoiset kolkuttelevat usean kymppitonnin hintoja saksankielisellä alueella. Tuollaisen SL:n markkinat ovat kuitenkin euroopanlaajuiset. Eikä haittaa, onko 300, 420 vai 500. Lisäksi KE-Jetronic -ruisku voi olla alkavan harrastajan kannalta viisaampi vaihtoehto kuin vanha elektroninen D-Jetronic, johon osat ja tekijät ovat kiven alla ja hinnakkaita.
Onko 300 SL ostettu siis uutena Suomesta?
Perunkirjaan matala arvo, kuten karra kertoi. Oikeaa arvonmääritystä varten suosittelen tutustumista sivustoon http://www.classicdata.fi" onclick="window.open(this.href);return false; .
Mutta tämä ketju on muuten täysin arvoton
.
.
.
...ilman kuvia .
Onko 300 SL ostettu siis uutena Suomesta?
Perunkirjaan matala arvo, kuten karra kertoi. Oikeaa arvonmääritystä varten suosittelen tutustumista sivustoon http://www.classicdata.fi" onclick="window.open(this.href);return false; .
Mutta tämä ketju on muuten täysin arvoton
.
.
.
...ilman kuvia .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: SL300 (1987) & SL450 (1972)
Jos autot on lähdössä pikapuoliin realisoitavaksi, niin tutkippa tilannetta että kannattaako arvottaa perinnönjaossa lähemmäs reaalihintaa kuin mahdollisimman alas.
Re: SL300 (1987) & SL450 (1972)
En nyt saanut ihan kiinni että mikä olisi se hyöty ("kannattavuus") joka puoltaisi vanhan yli 25v. auton arviointia yläkanttiin,
eli käyttäen vaikka ylälaidan hintoja verrokkina classic data tietokannasta?
Eikös perunkirjoitus anna mahdollisuuden korjata tietoja verottajan suuntaan myöhemmin, jos kävisi vaikkapa niin että pesän varoihin
5.000 eur arvoiseksi kirjattu "klassikko" sattuisikin vaihtamaan omistajaa vaikkapa 50.000 eur hintaan? Silloinhan pesään syntyy n.
45.000 eur arvosta lisää verotettavaa omaisuutta, siitä sitten tasinkojen jälkeen tulee veroja lisää riippuen monesta muusta tekijästä
(kuten montao osakasta, onko rintaperillinen, jne.)
Kävin tätä humppaa läpi about 5 vuotta sitten, ja pitkälti samoilla linjoilla kuin lakimiehen neuvo tuolla Overdriven ketjussa oli:
http://www.overdrive.fi/forum/threads/a ... ly.277802/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tietenkin jos sopii jo _ennen_ perunkirjoitusta että lunastaa auton A tai B ja hintaan xxxx eur niin silloinhan se toki kirjataan "reaalisesti" sinne perunkirjaankin, yleensä. Sillloin siitä ei pitäisi myöskään syntyä mitään riitoja perästä päin...(?)
Luulisin että saa olla todella arvokas auto ennen kuin verottajan mielenkiinto nousee riittävästi, että alkaa tutkata "todellista arvoa".
Eli onko että onko lunastaja saanut jotain "hyötyä" maksaen alihintaa.
Varsinkin kun ei se hinta näy myöhemminkään likimain missään, jos sen edelleen myy yksityiselle.
eli käyttäen vaikka ylälaidan hintoja verrokkina classic data tietokannasta?
Eikös perunkirjoitus anna mahdollisuuden korjata tietoja verottajan suuntaan myöhemmin, jos kävisi vaikkapa niin että pesän varoihin
5.000 eur arvoiseksi kirjattu "klassikko" sattuisikin vaihtamaan omistajaa vaikkapa 50.000 eur hintaan? Silloinhan pesään syntyy n.
45.000 eur arvosta lisää verotettavaa omaisuutta, siitä sitten tasinkojen jälkeen tulee veroja lisää riippuen monesta muusta tekijästä
(kuten montao osakasta, onko rintaperillinen, jne.)
Kävin tätä humppaa läpi about 5 vuotta sitten, ja pitkälti samoilla linjoilla kuin lakimiehen neuvo tuolla Overdriven ketjussa oli:
http://www.overdrive.fi/forum/threads/a ... ly.277802/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tietenkin jos sopii jo _ennen_ perunkirjoitusta että lunastaa auton A tai B ja hintaan xxxx eur niin silloinhan se toki kirjataan "reaalisesti" sinne perunkirjaankin, yleensä. Sillloin siitä ei pitäisi myöskään syntyä mitään riitoja perästä päin...(?)
Luulisin että saa olla todella arvokas auto ennen kuin verottajan mielenkiinto nousee riittävästi, että alkaa tutkata "todellista arvoa".
Eli onko että onko lunastaja saanut jotain "hyötyä" maksaen alihintaa.
Varsinkin kun ei se hinta näy myöhemminkään likimain missään, jos sen edelleen myy yksityiselle.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
-
- Mersumies
- Viestit: 2732
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: SL300 (1987) & SL450 (1972)
Ovat perikunnalle hitaasti ja vaikeasti myytäviä autoja suomessa tällaiset, myyntiaika useita kuukausia ellei jopa vuosia, jos yritetään saada huippuhintoja.
Lunasta mieluisa itselle tuolla Karran arvioimalla hintaluokalla ja anna perikunnan yrittää myydä sitten se toinen.
Riita noista kyllä vaan helposti tulee, kun aina on joku joka kuvittelee vanhojen mersujen olevan kultaa kalliimpia.
Lunasta mieluisa itselle tuolla Karran arvioimalla hintaluokalla ja anna perikunnan yrittää myydä sitten se toinen.
Riita noista kyllä vaan helposti tulee, kun aina on joku joka kuvittelee vanhojen mersujen olevan kultaa kalliimpia.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: SL300 (1987) & SL450 (1972)
Kiitos vielä aiemmista vastauksista. Otin pienen aikalisän postailuun, koska tilanne oli vähän sekava ja autot eivät omia. Nyt kuitenkin ollaan päästy asiassa eteenpäin ja uudempi Mersu jää perheeseen:
107041 vm1987, 300 SL
manuaali
punainen (568)
ajettu 120tkm
tartan penkit
Koska auto on talvisäilössä, on kuvat vähän heikot. Toinen on vuosien takaa kun itse viimeksi olin autolla liikenteessä.
Auto on uutena rekisteröity Suomeen ja sillä on ollut kolme omistajaa. Auton pitäisi olla ihan hyvässä kunnossa ja se on ollut kyllä kesäisin käytössä. Syksyllä oli pientä tekemistä saada auto käyntiin ja talliin lämpimään, mutta lopulta sekin onnistui melko helposti. Eli mistään vuosia seisoneesta autosta ei ole kyse.
Itselläni ei ole kuitenkaan ole öljyjen/valojen/pesupumpun vaihtoa suurempaa kokemusta tai osaamista autoista saati mersuista. Intoa toki on ja käsitykseni mukaan tämmöinen 80-luvun peli on aika sopiva opetella, jos välillä haluaa myös ajella, eikä vain korjailla. Apua ja tiloja on jonkin verran saatavilla, mutta omaa tallia ei kotoa löydy.
Tuntuisi kuitenkin mukavalta käyttää auto ensin jossain ammattilaisella. Nyt mietinkin että mitä tällaisessa kannattaisi tsekata ja onko syytä viedä jollekin mersuspesialistille? Auto on nyt itselle vieraalla paikkakunnalla ja poistettu rekisteristä, joten houkuttaisi sopia lähimmän korjaamon kanssa että he tsekkaavat auton niin että sen saa katsastuksesta läpi ja sitten alkaa harrastaa autolla, jota saa ja pystyy ihan laillisesti liikuttelemaan.
107041 vm1987, 300 SL
manuaali
punainen (568)
ajettu 120tkm
tartan penkit
Koska auto on talvisäilössä, on kuvat vähän heikot. Toinen on vuosien takaa kun itse viimeksi olin autolla liikenteessä.
Auto on uutena rekisteröity Suomeen ja sillä on ollut kolme omistajaa. Auton pitäisi olla ihan hyvässä kunnossa ja se on ollut kyllä kesäisin käytössä. Syksyllä oli pientä tekemistä saada auto käyntiin ja talliin lämpimään, mutta lopulta sekin onnistui melko helposti. Eli mistään vuosia seisoneesta autosta ei ole kyse.
Itselläni ei ole kuitenkaan ole öljyjen/valojen/pesupumpun vaihtoa suurempaa kokemusta tai osaamista autoista saati mersuista. Intoa toki on ja käsitykseni mukaan tämmöinen 80-luvun peli on aika sopiva opetella, jos välillä haluaa myös ajella, eikä vain korjailla. Apua ja tiloja on jonkin verran saatavilla, mutta omaa tallia ei kotoa löydy.
Tuntuisi kuitenkin mukavalta käyttää auto ensin jossain ammattilaisella. Nyt mietinkin että mitä tällaisessa kannattaisi tsekata ja onko syytä viedä jollekin mersuspesialistille? Auto on nyt itselle vieraalla paikkakunnalla ja poistettu rekisteristä, joten houkuttaisi sopia lähimmän korjaamon kanssa että he tsekkaavat auton niin että sen saa katsastuksesta läpi ja sitten alkaa harrastaa autolla, jota saa ja pystyy ihan laillisesti liikuttelemaan.
Re: SL300 (1987) & SL450 (1972)
Järkevä päätös. Jos viet pajalle, kerro edes maakuntatasolla missäpäin auto on niin osaamme suositella korjaamoa.
Muussa tapauksessa normaalit:
-jarrujen kunto, herkistely, osien vaihto?
-ilmansuodatin vaihtoon
-seisoneen bensan vaihto?
-kuumaksi ajo/käyttö
-pakokaasutesti - aiheuttaako toimenpiteitä konepuolella: virranjakajan kansi, pyörijä, tulpat jne. Kumiosien kunto
-nesteet vaihton.
Muussa tapauksessa normaalit:
-jarrujen kunto, herkistely, osien vaihto?
-ilmansuodatin vaihtoon
-seisoneen bensan vaihto?
-kuumaksi ajo/käyttö
-pakokaasutesti - aiheuttaako toimenpiteitä konepuolella: virranjakajan kansi, pyörijä, tulpat jne. Kumiosien kunto
-nesteet vaihton.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: SL300 (1987) & SL450 (1972)
Ah. Sijainti voi tosiaan olla aika oleellinen asia. Auto on Hämeenkoskella.
Re: R107 300SL (1987) sukupolvenvaihdos
Kävin pari viikkoa sitten hakemassa auton talvisäilöstä. Ajoin suoraan (30km) katsastusasemalle, jossa sain leiman kehujen kera. Ainoa korjauskehoitus tuli valojen suuntauksesta. Pääsin myös kunnolla katsomaan auton alle ja siellä näytti yllättävän hyvältä. Katsastajan kanssa löydettiin yksi pieni mahdollinen massapaikka, mutta kunto oli mukava yllätys, katsastajan sanoin "täyttä priimaa".
Ajoin auton 100 kilometriä seuraavaan säilytyspaikkaan ilman ongelmia. Ensimmäisissä tutkimuksissa olen pannut merkille seuraavaa.
- Yleisesti auto tuntuu olevan ilahduttavan hyvässä kunnossa. Sekä ulkoisesti että sisustaltaan (071 harmaa/musta ruutu). Auto on jossain vaiheessa maalattu uudestaan mutta omaan silmään maalipinta on hyvä.
- Konepellin sisustan eristyslevy pöllähteli ikävästi, oli hyvin haperoa ja jäljellä jääneestä lähti harjalla suurin osa. Pitää hankkia uusi ja näyttävät olevan melko edullisiakin. Onkohan tämä kuinka kiireistä vai kehtaako ajaa kesän ilman ongelmia?
- Eturenkaat oli autossa sakkotavaraa ja toinen vielä vahvasti sisäreunasta kulunut. Hankin uudet ja käytin auton aurauskulmien mittauksessa. Ne näytti olevan kunnossa.
- Takapaksin luukku tuntuu "hyppäävän" vähän kun sulkee sivuoven.
- Etuvalojen pesurin letku oli irti, enkä saanut suoran takaisin paikoilleen. Väliaikaisella purkkavirityksellä kaikki kuitenkin pelaa.
- Autossa on puinen tarvikeratti (pienempi), mutta vanha on matkassa. Pitänee sovitella sitä takaisin jossain vaiheessa. Myös soitin on autoa uudempi kasettisoitin.
- Ilmanvaihdon säätimien tarrat lähteneet puoliksi irti.
Toistaiseksi tuntuu että aika vähällä pääsee ainakin aluksi. Ajatuksena on ottaa rennosti ja tutustua autoon ajelemalla kesällä runsaasti. Koska auto tuntuu olevan aika alkuperäisen oloinen, on herännyt myös pieni ajatus myöhemmästä mahdollisesta museokatsastuksesta. Mutta se nyt ei ole ihan lähiajan asia. Lähinnä en halua tehdä asioita, jotka vaikeuttaisivat sitä tulevaisuudessa.
PS. Muokkasin langan otsikkoa vastaamaan paremmin sisältöä.
Ajoin auton 100 kilometriä seuraavaan säilytyspaikkaan ilman ongelmia. Ensimmäisissä tutkimuksissa olen pannut merkille seuraavaa.
- Yleisesti auto tuntuu olevan ilahduttavan hyvässä kunnossa. Sekä ulkoisesti että sisustaltaan (071 harmaa/musta ruutu). Auto on jossain vaiheessa maalattu uudestaan mutta omaan silmään maalipinta on hyvä.
- Konepellin sisustan eristyslevy pöllähteli ikävästi, oli hyvin haperoa ja jäljellä jääneestä lähti harjalla suurin osa. Pitää hankkia uusi ja näyttävät olevan melko edullisiakin. Onkohan tämä kuinka kiireistä vai kehtaako ajaa kesän ilman ongelmia?
- Eturenkaat oli autossa sakkotavaraa ja toinen vielä vahvasti sisäreunasta kulunut. Hankin uudet ja käytin auton aurauskulmien mittauksessa. Ne näytti olevan kunnossa.
- Takapaksin luukku tuntuu "hyppäävän" vähän kun sulkee sivuoven.
- Etuvalojen pesurin letku oli irti, enkä saanut suoran takaisin paikoilleen. Väliaikaisella purkkavirityksellä kaikki kuitenkin pelaa.
- Autossa on puinen tarvikeratti (pienempi), mutta vanha on matkassa. Pitänee sovitella sitä takaisin jossain vaiheessa. Myös soitin on autoa uudempi kasettisoitin.
- Ilmanvaihdon säätimien tarrat lähteneet puoliksi irti.
Toistaiseksi tuntuu että aika vähällä pääsee ainakin aluksi. Ajatuksena on ottaa rennosti ja tutustua autoon ajelemalla kesällä runsaasti. Koska auto tuntuu olevan aika alkuperäisen oloinen, on herännyt myös pieni ajatus myöhemmästä mahdollisesta museokatsastuksesta. Mutta se nyt ei ole ihan lähiajan asia. Lähinnä en halua tehdä asioita, jotka vaikeuttaisivat sitä tulevaisuudessa.
PS. Muokkasin langan otsikkoa vastaamaan paremmin sisältöä.
Re: R107 300SL (1987) sukupolvenvaihdos
Hyvä juttu. Minkähän takia auto on maalattu uudestaan, kilsatkin ovat hyvin maltilliset?
Konepellin äänieriste kannattaa raapia pois jos et heti laita uutta. Ettei tipu esim. pakosarjan päälle ja käy vahinko.
Konepellin äänieriste kannattaa raapia pois jos et heti laita uutta. Ettei tipu esim. pakosarjan päälle ja käy vahinko.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: R107 300SL (1987) sukupolvenvaihdos
Muistan kuulleeni jutun että auto oli joskus talvisäilytyksessä ilmastoidussa tilassa peitteen alla. Jollain tapaa sitten peite oli hinkannut maalivaurioita, muistaakseni varsinkin johonkin kulmaan. Olisiko siinä sitten samalla maalattu koko auto. Pitää kysellä muistaako joku muu samalla tapaa.
Moitelistasta unohtui että pakosarjan päältä löytyi ihan vähän öljyä. Ajattelin vaihtaa venttiilikannen tiivisteen, jos se korjaisi asian.
Moitelistasta unohtui että pakosarjan päältä löytyi ihan vähän öljyä. Ajattelin vaihtaa venttiilikannen tiivisteen, jos se korjaisi asian.
Re: R107 300SL (1987) sukupolvenvaihdos
Nyt kun auto on ollut kevyessä kesäkäytössä ajattelin laittaa tännekin muutaman uuden kännykällä ottamani kuvan. Autossa ilmeni muutama viikko sitten käyntihäiriötä, jotka korjaantuivat
vaihtamalla haljennut virranjakajan kansi ja tulpat. Samalla koko auto tuntuu piristyneen.
Vielä on hieman harrastettavaa:
- Alkuperäinen ratti takaisin (löytyy, mutta ilman keskiön logoa)
- Sopivampi radio jostakin
- Keskuslukituksen korjaus: vuodon etsintä
- Konepellin alle uudet ääni/lämpöeristeet (uudet löytyy jo tallista)
Nyt kuitenkin tämän näköisellä pelillä kohti kesää.
vaihtamalla haljennut virranjakajan kansi ja tulpat. Samalla koko auto tuntuu piristyneen.
Vielä on hieman harrastettavaa:
- Alkuperäinen ratti takaisin (löytyy, mutta ilman keskiön logoa)
- Sopivampi radio jostakin
- Keskuslukituksen korjaus: vuodon etsintä
- Konepellin alle uudet ääni/lämpöeristeet (uudet löytyy jo tallista)
Nyt kuitenkin tämän näköisellä pelillä kohti kesää.
Re: R107 300SL (1987) sukupolvenvaihdos
Sehän on kuin karamelli
Re: R107 300SL (1987) sukupolvenvaihdos
Ai että on hieno!
Re: R107 300SL (1987) sukupolvenvaihdos
Hieno peli.
pisti silmään tuossa konehuoneen kuvassa että lukkopellissä ei ole VIN-numeroa.
Onko se jossain eri paikassa kuin yleensä?
pisti silmään tuossa konehuoneen kuvassa että lukkopellissä ei ole VIN-numeroa.
Onko se jossain eri paikassa kuin yleensä?
Re: R107 300SL (1987) sukupolvenvaihdos
Se laatta on jäänyt juuri kuvan ulkopuolelle ja kuvan alareunassa näkyy laatan yläreunasta vain pieni metallinvärinen viiva jos tarkkaan katsoo. En osaa sanoa onko paikka jotenkin poikkeava.masa11 kirjoitti:Hieno peli.
pisti silmään tuossa konehuoneen kuvassa että lukkopellissä ei ole VIN-numeroa.
Onko se jossain eri paikassa kuin yleensä?
Re: R107 300SL (1987) sukupolvenvaihdos
On hieno! Meinasitko pitää itselläsi? Tuolla on jo jonkin verran arvoa