W114 alusta...
W114 alusta...
Madallus ja alustan puslien vaihto olisi ajankohtainen pystäriin... Takajouset jo ehdinkin laikata. Etujousien kanssa onkin sitten ongelma, kun nyt ainakin jouset paikallaan olevana näyttää että niissä olisi tihennys kummassakin päässä? Onko muut törmänneet vastaavaan? Tuolloinhan se laikkaus ei ole niin hyvä idea...
Takakelkan puslat ovat kanssa tooosi huonossa kunnossa. Autoon on vaihdettu 210 lautaspyörällä oleva iso perä, ja jäykkyyttä pitäisi muutenkin löytyä voimansiirrosta: Tarkoitus olisi nuo kelkan etupuslat tosiaan uusia, ja korin ja kelkan väliset kumpilipareet vaihtaa jäykemmiksi (estää "perän nousun pystyyn"). Tämän lisäksi perän korikiinnitys tulee uusi.
Mutta tosiaan, tuo etujousien juttu kiinnostaa, että miten olette etupäätä madaltaneet...? Luulen että H&R -55mm alusta ei tiputa tarpeeksi.
Takakelkan puslat ovat kanssa tooosi huonossa kunnossa. Autoon on vaihdettu 210 lautaspyörällä oleva iso perä, ja jäykkyyttä pitäisi muutenkin löytyä voimansiirrosta: Tarkoitus olisi nuo kelkan etupuslat tosiaan uusia, ja korin ja kelkan väliset kumpilipareet vaihtaa jäykemmiksi (estää "perän nousun pystyyn"). Tämän lisäksi perän korikiinnitys tulee uusi.
Mutta tosiaan, tuo etujousien juttu kiinnostaa, että miten olette etupäätä madaltaneet...? Luulen että H&R -55mm alusta ei tiputa tarpeeksi.
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: W114 alusta...
Ja olet varmaan tsekannut ettei tuollaisia madallusjousia löydy valmiina mistään...?
Melko suosittu rakentelun kohde tuo "pystäri" nykyäänkin, joten ei olisi ihan mahdottomuus, että olisi jotain tehdastekoistakin olemassa...? Eikä rälläkkätuunattuja
Melko suosittu rakentelun kohde tuo "pystäri" nykyäänkin, joten ei olisi ihan mahdottomuus, että olisi jotain tehdastekoistakin olemassa...? Eikä rälläkkätuunattuja
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W114 alusta...
Laikkaa poikki vaan ei niissä mitään tihennystä ole. Katkaisu on vieläpä luvallista tuon ikäkauden autoihin. Niin olen itsekin tehnyt.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Re: W114 alusta...
H&R tekee uusia myös. Tällä foorumilla on ainakin kaksi projektia joissa on niitä käytetty. Toisessa taidettiin niitäkin lyhentää
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=180" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=180" onclick="window.open(this.href);return false;
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: W114 alusta...
Siis sepä se, just niinku alotusviestissäki sanoin, niin H&R sarja ei riitä... :/ Toki, niillä sais varmaan jäykkyyttä lisää ku nyt menee helposti myös pohjaanlyöntikumia vasten jne.
Hmm, täytynee kokeilla ottaa etujousi käteen Mielestäni se vaan näytti siltä että kummassakin päässä sellainen tihennys ettei oikein voi lyhentää. Huonosti löytyy tukivarsista ja irrallisista jousistakaan netistä kuvia, että pääsisi näkemään sitä vastin pintaa.
Hmm, täytynee kokeilla ottaa etujousi käteen Mielestäni se vaan näytti siltä että kummassakin päässä sellainen tihennys ettei oikein voi lyhentää. Huonosti löytyy tukivarsista ja irrallisista jousistakaan netistä kuvia, että pääsisi näkemään sitä vastin pintaa.
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: W114 alusta...
Eyujousen yläpää tulee kuppiin, joka on jousen kokoinen ja alatukivarressa on jousen paikka, missä se pysyy.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: W114 alusta...
Siis kyllä, mutta miten se jousen pää on tehty..? Eli yleensähän yläpään kupissa oleva jousi on tihennetty ja hiottu, ja sitten siellä on se kumilätkä. Pinnat ovat tasaiset. Sitten esim takapään jousten alapää ei ole tihennetty, ja tukivarressa on sellainen "kierteen muoto", joka vastaa jousen nousua. Sitten se jousen ihan kärki menee sellaiseen kuoppaan.slsl77 kirjoitti:Eyujousen yläpää tulee kuppiin, joka on jousen kokoinen ja alatukivarressa on jousen paikka, missä se pysyy.
Mutta tarkoitin, että huonosti on kuvia irrallisista etujousista, missä näkyisi se ylä- ja alapää. Tai sitten irrallinen tukivarsi -> että onko siellä se kierteinen muoto, vai onko pinta tasainen.
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: W114 alusta...
Alatukivarressa on se kierteinen muoto ja muistaakseni näkyy myös alapuolelta katsottuna.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: W114 alusta...
Okei, täytynee kokeilla tempasta jousesta pala pois...
Miten muuten olette tehneet noiden takakelkan puslien kanssa, nimittäin ennen uusien asentamista sinne kelkan kuppiin, oletteko putsauksen jälkeen laittaneet jotain maalia sinne, vai antaneet vaan olla ihan ilman mitään ruostesuojausta...?
Miten muuten olette tehneet noiden takakelkan puslien kanssa, nimittäin ennen uusien asentamista sinne kelkan kuppiin, oletteko putsauksen jälkeen laittaneet jotain maalia sinne, vai antaneet vaan olla ihan ilman mitään ruostesuojausta...?
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: W114 alusta...
Mjoo, selvis miks etujouset näytti vähä oudolta äkkiseltään... Joku oli laittanut etujouset väärinpäin, eli se tasainen pää alaspäin, ja sitten se "ei tihennetty" pää ylöspäin, jolloin yläpään kumiin vastaa vain pieni osa jousesta ja alapääkään ei kanna oikein.
Otin puoli kiekkaa pois, ja katkaistu pää alaspäin, tukivarren kuoppaan. Tasainen pää jäi ylöspäin tasaista kumia vasten. Tippui vielä jonkun 25mm, mikä ihan ok. Nyt maavara 85mm etukelkkaan, joten vielä on varaa ottaa eturengasta hieman pienemmäksi...
Otin puoli kiekkaa pois, ja katkaistu pää alaspäin, tukivarren kuoppaan. Tasainen pää jäi ylöspäin tasaista kumia vasten. Tippui vielä jonkun 25mm, mikä ihan ok. Nyt maavara 85mm etukelkkaan, joten vielä on varaa ottaa eturengasta hieman pienemmäksi...
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: W114 alusta...
Tässä vielä pari kuvaa nykytilanteesta:
Ja etupää on tosiaan helmasta mitattuna n. 15mm alempana. Takapäätä voisi ehkä hieman (10mm..?) nostaa
Ja etupää on tosiaan helmasta mitattuna n. 15mm alempana. Takapäätä voisi ehkä hieman (10mm..?) nostaa
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: W114 alusta...
Mie nostaisin vähän takaa, se äkkiä näyttää lintalta jos perä on liian alhaala toki kuvasta ei aivan täyttä käsitystä saa miten se seisoo.
Vaikka nykyään on kyllä muotia makuuttaa kentässä autot... ilmajousi vehkeet erikseen
Vaikka nykyään on kyllä muotia makuuttaa kentässä autot... ilmajousi vehkeet erikseen
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: W114 alusta...
Noniin, nyt olis takakelkan puslat vaihdettu, ja myös se perään pultattava kannatin. Nyt vain tuli ongelma, että kiinnikkeet on n. 3cm väärässä kohtaa... Ja vastaus kysymykseen että miten niin voi olla, niin nuo vanhat puslat oli niin hapertuneet että kelkka mahtui paikalleen. Nyt kelkka ei mene yhtään eteenpäin, ja perän kannatinpusla on jämäkkä, niin ne ei anna periks. Ja tosiaan, ne puslat oli kyllä ihan hapertuneet...
Kysymys kuuluukin, että ootteko vaihtanut tuota isoa 210 perää (esim w116 450) pystäriin..? Ja pitäisikö sen olla bolt-on? Koska nyt näyttää siltä että se ei mahdu paikalleen, jossei tuota perän poikittaispalkkia koloa, ja perän kannattimen kiinnikkeitä siirrä.
Tässä ihmetyttää se, että netistä löytyy topicceja ulkomailta missä porukka vaihtaa noi perät ihan swappaamalla. Aika tarkkojakin kuvauksia prosessista on, eikä niissä puhuta esim. sen takakannen vaihdosta perien kesken. Niissä kun saattaa olla syvyyseroja kiinnikkeissä.
Kysymys kuuluukin, että ootteko vaihtanut tuota isoa 210 perää (esim w116 450) pystäriin..? Ja pitäisikö sen olla bolt-on? Koska nyt näyttää siltä että se ei mahdu paikalleen, jossei tuota perän poikittaispalkkia koloa, ja perän kannattimen kiinnikkeitä siirrä.
Tässä ihmetyttää se, että netistä löytyy topicceja ulkomailta missä porukka vaihtaa noi perät ihan swappaamalla. Aika tarkkojakin kuvauksia prosessista on, eikä niissä puhuta esim. sen takakannen vaihdosta perien kesken. Niissä kun saattaa olla syvyyseroja kiinnikkeissä.
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: W114 alusta...
Näin äkkiseltään, jos ymmärsin mitä tarkoitat. Sulla on luultavasti se perään pultattava kannatin väärinpäin? Sen kääntämällä toisinpäin menee takakelkan kiinnikkeet kohdilleen?Kummeli kirjoitti:Noniin, nyt olis takakelkan puslat vaihdettu, ja myös se perään pultattava kannatin. Nyt vain tuli ongelma, että kiinnikkeet on n. 3cm väärässä kohtaa... Ja vastaus kysymykseen että miten niin voi olla, niin nuo vanhat puslat oli niin hapertuneet että kelkka mahtui paikalleen. Nyt kelkka ei mene yhtään eteenpäin, ja perän kannatinpusla on jämäkkä, niin ne ei anna periks. Ja tosiaan, ne puslat oli kyllä ihan hapertuneet...
Kysymys kuuluukin, että ootteko vaihtanut tuota isoa 210 perää (esim w116 450) pystäriin..? Ja pitäisikö sen olla bolt-on? Koska nyt näyttää siltä että se ei mahdu paikalleen, jossei tuota perän poikittaispalkkia koloa, ja perän kannattimen kiinnikkeitä siirrä.
Tässä ihmetyttää se, että netistä löytyy topicceja ulkomailta missä porukka vaihtaa noi perät ihan swappaamalla. Aika tarkkojakin kuvauksia prosessista on, eikä niissä puhuta esim. sen takakannen vaihdosta perien kesken. Niissä kun saattaa olla syvyyseroja kiinnikkeissä.
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 alusta...
Ainakin tämän ketjun mukaan toimii..._keitto_ kirjoitti:Näin äkkiseltään, jos ymmärsin mitä tarkoitat. Sulla on luultavasti se perään pultattava kannatin väärinpäin? Sen kääntämällä toisinpäin menee takakelkan kiinnikkeet kohdilleen?
http://www.peachparts.com/shopforum/vin ... dvice.html" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 alusta...
hismajestics kirjoitti:Ainakin tämän ketjun mukaan toimii..._keitto_ kirjoitti:Näin äkkiseltään, jos ymmärsin mitä tarkoitat. Sulla on luultavasti se perään pultattava kannatin väärinpäin? Sen kääntämällä toisinpäin menee takakelkan kiinnikkeet kohdilleen?
http://www.peachparts.com/shopforum/vin ... dvice.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jep, juuri näin. Kannatin vaan toisinpäin. Eilen tein vastaavan jumpan. =)
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 alusta...
Mitä nämä "kumipilipareet" ovat? Missä kohtaa tarkalleen sijaitsevat?Kummeli kirjoitti:,...ja korin ja kelkan väliset kumpilipareet vaihtaa jäykemmiksi (estää "perän nousun pystyyn").
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 alusta...
Varmaksi en voi sanoa mitä ketjun aloittaja tarkoittaa, mutta vahva veikkaus, että näitä. Asennetaan siis takakelkan ja korin väliin.hismajestics kirjoitti:Mitä nämä "kumipilipareet" ovat? Missä kohtaa tarkalleen sijaitsevat?Kummeli kirjoitti:,...ja korin ja kelkan väliset kumpilipareet vaihtaa jäykemmiksi (estää "perän nousun pystyyn").
https://www.mbclassics.de/repkit-rear-s ... LC-115-123" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W114 alusta...
Sehän siinä onkin, kun ei mene :l edellinen omistajakin on hionu perän takakannen pulttien kannat lähes olemattomiin että se on sopinut tuonne palkin etupuolelle, ja hinkkaa se siltikin. Nyt tein niin, että kolosin palkkia, tein uuden perän kiinnityksen ja jäykkärit siihen. En tiedä onko joskus autoa kolaroitu vai miksi ei sopinut pelkällä kannakkeen käännöllä_keitto_ kirjoitti:Näin äkkiseltään, jos ymmärsin mitä tarkoitat. Sulla on luultavasti se perään pultattava kannatin väärinpäin? Sen kääntämällä toisinpäin menee takakelkan kiinnikkeet kohdilleen?Kummeli kirjoitti:Noniin, nyt olis takakelkan puslat vaihdettu, ja myös se perään pultattava kannatin. Nyt vain tuli ongelma, että kiinnikkeet on n. 3cm väärässä kohtaa... Ja vastaus kysymykseen että miten niin voi olla, niin nuo vanhat puslat oli niin hapertuneet että kelkka mahtui paikalleen. Nyt kelkka ei mene yhtään eteenpäin, ja perän kannatinpusla on jämäkkä, niin ne ei anna periks. Ja tosiaan, ne puslat oli kyllä ihan hapertuneet...
Kysymys kuuluukin, että ootteko vaihtanut tuota isoa 210 perää (esim w116 450) pystäriin..? Ja pitäisikö sen olla bolt-on? Koska nyt näyttää siltä että se ei mahdu paikalleen, jossei tuota perän poikittaispalkkia koloa, ja perän kannattimen kiinnikkeitä siirrä.
Tässä ihmetyttää se, että netistä löytyy topicceja ulkomailta missä porukka vaihtaa noi perät ihan swappaamalla. Aika tarkkojakin kuvauksia prosessista on, eikä niissä puhuta esim. sen takakannen vaihdosta perien kesken. Niissä kun saattaa olla syvyyseroja kiinnikkeissä.
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: W114 alusta...
Joo siis juurikin noi pienet kumi kiekot, tulee kelkan korin väliin. Nyt laitoin kyllä orkkis palikat kun tuli noiden puslien mukana uudet._keitto_ kirjoitti:Varmaksi en voi sanoa mitä ketjun aloittaja tarkoittaa, mutta vahva veikkaus, että näitä. Asennetaan siis takakelkan ja korin väliin.hismajestics kirjoitti:Mitä nämä "kumipilipareet" ovat? Missä kohtaa tarkalleen sijaitsevat?Kummeli kirjoitti:,...ja korin ja kelkan väliset kumpilipareet vaihtaa jäykemmiksi (estää "perän nousun pystyyn").
https://www.mbclassics.de/repkit-rear-s ... LC-115-123" onclick="window.open(this.href);return false;
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.