Puupanelien entisöinti

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja Karel »

126 mallien puupaneleiden polyesteripinnoite on ollut helppo irrottaa silitysraudalla kuumentamalla, mutta tänään töksähti!

Olen kuullut, että vuodesta 93 eteenpäin muovipinnoitteen koostumusta muutettiin kestävämmäksi, mutta tässä vuonna 90 valmistuneessa yksilössä on kyllä sitkein ikinä vastaan tullut kama. Taitaa mennä viilupinnan uusimiseksi, kun ei tuota saa irti oikein mitenkään. Aikaisemmin silitysrauta kuumensi muovin niin, että se lohkeili helposti irti isoina palasina. Tämä mönjä vaan rätisi ja istui kuin paska junttilan tuvan seinässä, vaikka kuumensi niin että syttyi tuleen... :wtf:

Seurasi uusi ongelma: Kun aiemmin olen puhdistanut puulle koko sarjan niin uudella sävytteellä ja muovitteella lopputulos on ollut yhtenäinen. Nyt jos joutuu korjailemaan osittain, niin pelkään, että susihan siitä tulee. Kaikkien osien uudelleen viilutus tuskin tulee kyseeseen, koska esim. ovipaneelit ovat kuperia useaan suuntaan.

Onko jollakin tiedossa mikä petsisävy on mahdollisimman oikea 80-luvun lopun seepraan? Ulkomaalaisilla nettisivuilla on kyllä erilaisia ohjeita... petseistä, joita ei täältä sitten saa mistään, ei edes ebaysta tms. Tai sitten ovat niin vanhoja ohjeita ettei ko. petsejä enää edes tehdä.

Alkuperäisiä paneeleitahan ei ole petsattu lainkaan, vaan sävy on ollut sekoitettuna siihen polyesteripinnoitteeseen.

Eli osassa on halkeamia, osa on samentunut uv:n vaikutuksesta. Jos pinnoite lähtisi heposti irti, niin kuin ennen, niin helppo homma, mutta mitäs nyt? Maalinpoistoaine ei polyesterimuoviin oikein tehoa. Hiomalla ohut viilu menee liian herkästi rikki.

Tekemätön paikka???



__________________________________
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Hiomalla onnistui W124sen paneelista irroittaa lakkakerros. Kuvassa -86vm keskikonsolin paneeli josta lakka hiottu aluksi koneella ja lopuksi käsin veks. Viilu ei mennyt mistään puhki.
paneeli_124.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja Karel »

Suora paneeli vielä menee, mutta esimerkiksi se 124:n lämmönsäätöpaneeli onkin jo mutkikkaampi. Entä sitten kun mutkikkaita osia on tusinan verran? Jos tämä puuha menee täyspäiväiseksi ja hermoja repiväksi nysväämiseksi, niin se 1500 euroa per satsi alkaa vaikuttaa kohtuuhinnalta :crazy:

ps. sen pinnoitteen paksuus on n.0,8 mm, eli suunnilleen saman verran kuin sen viilun.... ja siihen ei ilmeisesti ole olemassa tehoavaa maalinpoisto- tms. ainetta?
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kyllä siinä hinkata saa, jos/kun kaikki meinaa entrata. Aikaa ottaa ihan varmasti. Mulla olis tarkoitus vielä samasta autosta juurikin lämmönsäätöpaneelin ympärys ja tuhkakuppi tehdä sama homma. Kokeilin yhteen paneeliin Liberon Striper maalinpoistoainetta, eikä se tehnyt yhtään mitään tuolle lakalle.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja Karel »

Sepä se. Sehän ei ole lakkaa, vaan muovia. Silitysrauta on yleensä ollut yliveto työväline sen poistoon, miksei kuumailmapuhallinkin, mutta se vaatii todella suurta varovaisuutta. Mutta tällä kertaa olikin joku ihmeseos.... asetonikaan ei pehmittänyt.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tuntuu olevan vaikeita paneeleita... Vanhoissa tosiaan kun oli vielä lakat, niin niiden poistoon suositus oli kemiallinen (mekaanisen hiomisen sijaan...)
Tähän eivät sitten enää pädekään:-/

Mutta katsopa tuolta "Projektit" -osiosta noita käyttäjän EVO-X hommia, siellä on tehty erittäin asiallista jälkeä myös näiden jalopuupaneelien kanssa!
(Tai sitten tuo oli saman käyttäjän juttua Facebookin puolella:)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja Karel »

EVO-X:in hommat kestävät kyllä päivänvaloa ilman muuta, mutta siinä kaveri uusi viilun suoraan levyyn. Nyt ongelmana on moneen muotoon ilmeisesti muoteilla prässätyt viilupinnat, jotka tehty muottiin siten, että pintamuovikerros on siihen muottiin ensin ruiskutettu ja sitten puristettu koko viilu-alumiinilevy-vanerihässäkkä yhteen klönttiin kovettumaan.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Lainataanpa tätä topikkia.

Mulla on tuossa muoviässässä (-03) ratti jossa puuta ylhäällä ja alhaalla ja se on lakan osalta halkeillut useasta kohdasta. Puu näyttää ehjältä. Yksi vastaava halkeama on siinä koko koelaudan mittaisessa puussakin. Vissiin ei kestä nämä suomen talvea.

Onko joku hionut ja lakannut w220 puuosia?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Karel kirjoitti:EVO-X:in hommat kestävät kyllä päivänvaloa ilman muuta, mutta siinä kaveri uusi viilun suoraan levyyn. Nyt ongelmana on moneen muotoon ilmeisesti muoteilla prässätyt viilupinnat, jotka tehty muottiin siten, että pintamuovikerros on siihen muottiin ensin ruiskutettu ja sitten puristettu koko viilu-alumiinilevy-vanerihässäkkä yhteen klönttiin kovettumaan.

Saisiko mistään vastaavia osia mihin treenata? Nitromors kokeiltu? Jos sekään ei sulata pintaa, niin miten käy hiilidioksiidi puhalluksella joka jäädyttää muovin ja haurastuttaa sen muttei niinkään puuta... Soodalla tuskin lähtee.

Mekanista hiontaa varovasti ajan kanssa......
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja Karel »

Treenimatskua kyllä löytyy. Nitromorsilla ei minkäänlaista vaikutusta tähän, polyesterihartsia kun on. Hiilidioksidista en tiedä, sooda ei pure, joten tuskin cee-oo-kakkonenkaan. Ongelmahan on se, että pintakäsittely on monin verroin lujempaa ja kestävämpää kuin alla oleva viilu.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Karel kirjoitti:Treenimatskua kyllä löytyy. Nitromorsilla ei minkäänlaista vaikutusta tähän, polyesterihartsia kun on. Hiilidioksidista en tiedä, sooda ei pure, joten tuskin cee-oo-kakkonenkaan. Ongelmahan on se, että pintakäsittely on monin verroin lujempaa ja kestävämpää kuin alla oleva viilu.
No on se sitten varmaan uskottava että se on aitoa muovia eli polyesterihartsia :)

CO2 ajatus on se että se -80 astetta haurastuttaa muovia enempi kuin puuta ja siksi muovi häippäsee ja puu jää. Myös polyesterihartsi on muovia ja muoveilla on suuri lämpölaajenemiskerroin mikä edesauttaa irtoamista.

Ehkä voisi testata lämmön vaikutusta kylmäspräyllä... Kuumailmapuhaltimella lämpimäksi ja spräytä päälle ja taas puhallinta jne. Mutta tosiaan toi co2 noin -80 eli puolet enempi kuin kylmäspräyllä -40.

Varmaan on lujassa, sitä en epäile. Koekappaleeseen voisi hioa reikiä ja päästää vettä jossain muodossa sinne hartsin ja puun väliin.... Vaan oisko se savolaisten supersankari eli vituiksmän sitten kutsuttu paikalle?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
akimah
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 28.08.2014 14:58
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja akimah »

Tilasin Suomesta Starchem synstryp paint stripper 5l. Tämä on ensimmäinen nykymönjä millä alkoi vanhan auton maalipinta ritisemään ja irtoamaan...jo 5 s kohdalla näkyviä muutoksia maalissa ja iholla kirvelee niin pirusti. Nyky Nitromorsilla ei sitten minkäänlaista vaikutusta maaliin.

En ole vielä koittanut paneeleihin jne.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

124:n lämmönsäätöpaneli on varmasti kotikonstein vaikea viiluttaa kun se vaatii tyhjiöpuristimen, eli ilmasäkin mistä imetään ilma pois koneellisesti. Samaa metodia käytetään myös hiilikuitutöissä.
Toisaalta 124:n kyseisiä paneleita on mielestäni hyvin saatavilla ja hinnat on jotain 10-40€ niin vaihto ehjään käytettyyn nyt on helpoin ja halvin.
Jos sitä nyt ihan väkisin pitää entisöidä, niin kyllähän se täytyy lähteä siitä että löytää sellaisen maalinpoistoaineen joka toimii polyesterille. Ennenvanhaan aika monikin aine olisi toiminut, mutta kiitos EU:n vaikuttavia aineita ei saa enää käyttää. Polyesteri toki on muovia, mutta niin on akryylikin ja Epoksi, joten kyllä se ”maalinpoistoaine” siihenkin puree kunhan se on sellaista mikä yleensäkin reagoi Polyesterin kanssa. Vinkkinä voi kokeilla löytyisikö kunnollista mömmöä vaikkapa pulverimaalin poistamiseen, sillä ulkokäyttöön suositeltavat jauhemaalit on polyesteriä sen UV keston vuoksi.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja AK47 »

EVO X kirjoitti:124:n lämmönsäätöpaneli on varmasti kotikonstein vaikea viiluttaa kun se vaatii tyhjiöpuristimen, eli ilmasäkin mistä imetään ilma pois koneellisesti. Samaa metodia käytetään myös hiilikuitutöissä.
Toisaalta 124:n kyseisiä paneleita on mielestäni hyvin saatavilla ja hinnat on jotain 10-40€ niin vaihto ehjään käytettyyn nyt on helpoin ja halvin.
Jos sitä nyt ihan väkisin pitää entisöidä, niin kyllähän se täytyy lähteä siitä että löytää sellaisen maalinpoistoaineen joka toimii polyesterille. Ennenvanhaan aika monikin aine olisi toiminut, mutta kiitos EU:n vaikuttavia aineita ei saa enää käyttää. Polyesteri toki on muovia, mutta niin on akryylikin ja Epoksi, joten kyllä se ”maalinpoistoaine” siihenkin puree kunhan se on sellaista mikä yleensäkin reagoi Polyesterin kanssa. Vinkkinä voi kokeilla löytyisikö kunnollista mömmöä vaikkapa pulverimaalin poistamiseen, sillä ulkokäyttöön suositeltavat jauhemaalit on polyesteriä sen UV keston vuoksi.
Juu, kotikemisti voisi koettaa tehdä itse. Tai terästää nitromorssia. Ennen sai kemikaaleja ilman ostolupia. Nyt terrorismin pelko perseessä vallanpitäjät on kieltäneet kaiken. Itsellä w220 ratissa pintalakka/ pinnoite halkeillut. Mahtaisikohan saada sen jotenkin fiksattua. Aika homma hioa pois... Osa ratista puuviilua ja osa nahkaa. Työläs homma. Eka talvena suomessa tais jalkeilla. Kodteus/ lämpötilavaihtelut varmaan syynä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Onnistui hioa myös w124 lämmönsäätöpaneelista lakkakerros pois. Viilu jäi ehjäksi. Pääosin käsin hioin, joissain kohdin varovasti apuna vinku ja P120 virsikirja.
Screenshot_20200424_232127.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja Karel »

Siistin näköinen. Itse olen saanut hankittua seepra-viilua, laminointiepoksia ja eri petsisävyjä, lakkoja ym. Nyt on yksi keskikonsolilevy viilun liimauksessa ja puristuksessa, saa nähdä miten onnistuu. Sen verran olen kokeiluja tehnyt, että samentunuutta polyesteriä ei välttämättä tarvitse kokonaan hioa pois, vaan kunnollisen hionnan jälkeen päällystää lakalla, jossa petsiä joukossa. Näin ei tarvitse alkaa ihan nollista ja epoksilla pinnoittaa tai lakata tuhoton määrä kerroksia. Mutta silloi täytyy vaan pitää huoli, ettei hio muovia puhki mistään, muuten tulee laikkuja. Ja teitenkään ei saa olla ainakaan kovin selviä halkeamia.

Jonkun verran tullut jo tehtyä kokeiluja petsisävyjen sekoittamisella, että löytyisi oikea sävy ja tummuusaste.

Saako udella, kuinka kauan tuon lämppäripaneelin hiomiseen meni aikaa?
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Joo näissä oli jo paljon halkeamia, varsinkin tuossa vaihdekepin puupanelissa, josta laitoin kuvan aiemmin. Ei muuta vaihtoehtoa kuin poistaa kaikki lakka. Se halkeama on nimittäin ihan sinne puuhun saakka. Vielä tuhkakuppi jäljellä. Aion petsata nämä kaikki sitten joskus Liberonin tumma tammi-petsillä. Se on melko lähellä 1.sarjan w124 paneelien sävyä. 1.sarjassa sävy on ruskeampi ja myöhemmissä punertavampi.

Aikaa meni suurinpiirtein 4 tuntia.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja Karel »

Joo, Liberonin spriipohjaisia petsejä minullakin on useaa sävyä, ja tuo tumma tammi taitaa olla aika lähellä, jos ei ala sekoittelemaan. Jos pistää koko sarjan autosta uusiksi, niin ei ole niin tarkkaa, mutta sitten jos kunnostaa vain osan, niin ainakin omaa silmääni häiritsee liikaa sävyerot.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Toki, jos entraa vain osan sarjasta niin sävyä pitää hakea tarkemmin. Tässä omassa pääsee vielä suht helpolla, kun 1.sarjalaisessa puupaneeleja on vain 3, oviin ja kojelaudan listoihin ne tuli vasta 2.sarjasta alkaen.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Paneelit olisivat lakkausta vaille. Mitä lakkaa näihin kanattaisi käyttää? Alkuperäinen lakkapinta on siis poistettu, viilu petsattu.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja Karel »

En laittaisi mitään lakkaa, koska noissa ei ole alun alkaenkaan ollut lakkaa vaan polyesterimuovia. Sain jäljitettyä saksalaisen firman, jolla on valikoimissa vastaavaa kirkasta hartsia, mutta ostaminen osoittautui hankalaksi. Polyesterin sijaan ajattelin käyttää kirkasta ja uv-suojalla varustettua laminointiepoksia. Se käyttäytyy vastaavalla tavalla kuin PE. Tein jo pienen koepalan, jonka pinnoitin vanhalla varastosta löytyneellä epoksilla. Kovettumisen jälkeen se hiotaan kevyesti 1000, 2000 ja 3000 hiomapapereilla ja kiillotetaan ihan peilikiiltäväksi. Tulos vaikuttaa lupaavalta. Yksi paneeli on minulla nyt petsausta ja reikien tekoa vaille valmis.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

JanneW124 kirjoitti:Paneelit olisivat lakkausta vaille. Mitä lakkaa näihin kanattaisi käyttää? Alkuperäinen lakkapinta on siis poistettu, viilu petsattu.
2K Akryyli autolakka on ihan hyvää tähän. Itse sain sillä kerrostettua jopa 1mm paksun kerroksen kun tein tuollaista panelia. Epoksia en jättäisi mihinkään paikkaan mikä on UV valon kanssa tekemisissä (ehkä suojattu saattaa toimia, en tiedä). Samoin, jos ne ei tehtaalla ole sitä hartsilla saaneet kestäväksi ratkaisuksi niin kuinka harrastaja sen sitten saa? Mutta mielummin polyesterihartsia, jos haluaa väkisin hartsilla tehdä. Se on sitten kovaa, ja mitä todennäköisemmin halkeaa ajan saatossa samaan tapaan kuin alkuperäinenkin. Akryyli on pehmeämpää eikä halkea niin herkästi. Toki se ei ole yhtä kestävää kun Hartsi. Mutta kukin saa tehdä miten haluaa. Sen olen vaan itse oppinut tässä entisöinnissä, että ihan kaikkea ei kannata yrittää tehdä täysin alkuperäiseen tapaan. Joskus löytyy parempia ja helpompiakin vaihtoehtoja. Olen tehnyt Cadillaciin mm. vanteiden keskikupit kirkkaasta polyesterihartsista valamalla. Olen huomannut, että ainakin kyseinen hartsi viruu, eli ajan, lämmön ja kosteuden vaikutuksesta se muuttaa muotoaan. Toisin sanoen painovoima vetää kappaletta muotoonsa. Tuollaisessa 1mm kerroksessa kovin suurta elämistä tuskin tapahtuu muodon suhteen, mutta huonossa tilanteessa voi haljeta tai säröytyä.

Kiillotukseen vinkkinä, että turha nyhrätä niiden hienojen papereiden kanssa tuntitolkulla. Ensimmäisen vaiheen voin tehdä jopa koneella 400 paperilla. Sen jälkeen 600-800-1000-1200-1500 käsin veden kanssa. 1500 on jo mekaanisesti kiillotettavissa leikkaavalla laikalla ja tahnalla, joten välttämätöntä tarvetta jatkaa hienommalla ei ole. Osa tahnoista leikkaa jopa 800 hionnan jäljet, mutta se on työlästä. Toisaalta jos hioo 2000-3000, niin se saattaa hieman nopeuttaa kiillotusta, mutta tärkeintä on, ettei sinne 1200-1500 alle jää karkeampia hiomajälkiä. Akryyli myös kiillottuu huomattavasti helpommin kuin hartsi.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja Karel »

Miksi ihmeessä suosittelet mieluummin polyesteriä, kun itsekin toteat että se on herkkä halkeilemaan? Epoksilla pinnoitetaan puuveneitä, surffilautoja, kajakkeja ym. koska se kestää parhaiten. Autolakasta ei voi kestävyden suhteen puhua edes samana päivänä. Toki silläkin saa ajan kanssa nyhräämällä vaikka kuinka paksun kerroksen, mutta työläämmin, ja siinä nimenomaan menee välihiomisineen ja hiontoihneen aikaa tuntitolkulla. Oikein tehtynä epoksipinnoite tulee yhdellä kerralla ja siitä tulee nimenomaan niin sileä, ettei tarvita mitään vesihiontoja kymmenellä eri karkeudella.

Toinen etu, mikä epoksivalumenetelmällä on helppo saada, on katkaisinreikien terävät reunat. Nettissähän on paljon myynnissä "refurbished" paneleita, joissa reunat ovat lakkauksen takia pyöristyneet. Kaikkia tämä ei tietenkään häiritse, mutta minun silmääni ne muistuttavat niistä halvoista pälle liimattavista pehmeistä puujäljitelmäsarjoista.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Karel kirjoitti:Miksi ihmeessä suosittelet mieluummin polyesteriä, kun itsekin toteat että se on herkkä halkeilemaan? Epoksilla pinnoitetaan puuveneitä, surffilautoja, kajakkeja ym. koska se kestää parhaiten. Autolakasta ei voi kestävyden suhteen puhua edes samana päivänä. Toki silläkin saa ajan kanssa nyhräämällä vaikka kuinka paksun kerroksen, mutta työläämmin, ja siinä nimenomaan menee välihiomisineen ja hiontoihneen aikaa tuntitolkulla. Oikein tehtynä epoksipinnoite tulee yhdellä kerralla ja siitä tulee nimenomaan niin sileä, ettei tarvita mitään vesihiontoja kymmenellä eri karkeudella.

Toinen etu, mikä epoksivalumenetelmällä on helppo saada, on katkaisinreikien terävät reunat. Nettissähän on paljon myynnissä "refurbished" paneleita, joissa reunat ovat lakkauksen takia pyöristyneet. Kaikkia tämä ei tietenkään häiritse, mutta minun silmääni ne muistuttavat niistä halvoista pälle liimattavista pehmeistä puujäljitelmäsarjoista.
No niin paljon mulla ei kokemusta puun käsittelystä ole, että kaikkia tietäisin. Senhän tuossa mainitsin, ettei se autolakka ole kestoltaan samaa tasoa, mutta se on pehmeää ja kestää muodonmuutoksia paremmin. Toki vaatii niitä välihiontoja ja useita kertoja. Mutta miten siis saat ne katkaisinreikien reunat teräväksi Epoksilla? Millä ylipäätään sen epoksin levität? Pensselillä? Se mua ainakin kiinnostaa. Eli oletko oikeasti tehnyt niin? Kuvia kiitos? Toki haluan itsekin oppia enemmän, mutta talk is cheap, pics or it didn't happen. Eli jotain todistusaineistoa nyt tännepäin.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Itselläni ei ole tavoitteena jäljitelä täydellistä alkuperäisyyttä. Minulle riittää, että saan paneelit siisteiksi ja ehjiksi. Olen jopa harkinnut, jos jättäisin lakan kokonaan pois ja käsitelisin puut esim. Liberonin Finishing Oililla. Toisaalta tekisi mieli tehdä edes sen verran tehdastekoisen näköinen, että kirkaslakalla viimeistelisin. 2K akryylilakkaa olisi hyllyssä valmiina, työtä ja aikaa ottaa varmasti välihintojen kanssa.
Mitenkäs esim venelakka? Olisiko "parempi" tai helpompi työstää?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kirjoitan tähän oman versioni W124 1.sarjan puupaneelien kunnostuksesta. Otsikosta huolimatta en yritäkään väittää tätä entisöinniksi, mutta kunnostamisesta uskallan puhua.

Lähtökohdasta ei ollut kuvaa tallessa, mutta halkeilleet ja haalistuneet elämää nähneet paneelit kyseessä. Päätin hioa kaikista somisteista pintakerroksen "lakan" pois. Tämä onnistui käsin hiomalla. Aloitin P80 paperilla ja kun pinta oheni, vaihdoin P150 paperiin, jolla hioin "lakka"pinnan puhki. Varovaisesti kun lopussa etenee, pysyy puuviilu ehjänä. Varsinkin reunat ovat hankala paikka. Hioin viilun hienommalla (ehkä P240 tai P320) tasaisemmaksi.

Hionnan jälkeen puhdistin pinnat Liberonin huonekalujen puhdistusaineella ja 0-teräsvillalla. Sen jälkeen petsasin paneelit Liberonin spriipohjaisella Tumma tammi -petsillä kahteen kertaan.
paneeli_1.jpg
paneeli_2.jpg
Pinnan viimeistelyä mietin jonkin aikaa ja kyselin vinkkejä tässä ketjussa. Kysyin neuvoa myös sedältäni, joka on puutöitä harrastanut enemmän. Hän taas kysyi vielä ystävältään joka niitä puutöitä oli harrastanut vielä enemmän :lol: Sain sitten suosituksen käyttää venelakkaa laadukkaalla siveltimellä levittäen. Ostin Hempelin Dura-Gloss Varnish nimistä venelakkaa, sopivaa ohennetta ja siveltimen. Lakan ohjeen mukaan lähdin työstämään, ensin ohennettuna ja loppua kohden (lähes) ohentamattomana. Levitin lakkaa lopulta 10 tai 11 kerrosta välissä hioen P320 paperilla. Vuorokauden annoin kuivaa kerrosten välissä. Kahden ensimmäisen kerroksen välissä en vielä hionut, olisi varmasti kannattanut laittaa kolmaskin kerros ennen ensimmäistä hiontaa.
paneeli_3.jpg
paneeli_4.jpg



Siveltimellä en kuitenkaan saanut tarpeeksi tasaista jälkeä joten päätin viimeisen lakkakerroksen jälkeen antaa lakan kuivaa noin viikon verran ja hioa sekä killottaa pinnan. Hioin vesihionnalla P600-P1000-P2000-P2500 pinnan tasaiseksi. Sen jälkeen kiillotin osat Fleksipadsin oranssilla vaahhtomuovilaikalla ja karkealla hiomatahnalla (King Carthur Reshine 1/3). Sen jälkeen vielä Fleksipadsin keltaisella vaahtomuovilla ja hienommalla tahnalla (Reshine 2/3). Ja siis ihan käsivoimin, osat ovat melko hankalamuotoisia kiillotuskoneelle enkä alkanut investoimaan laitteisiin. Hyvin kiillottuu käsinkin. Porakoneeseen voisi ehkä hommata adapterin jos päädyn noita vielä kiillottamaan enemmän??
paneeli_8.jpg
paneeli_6.jpg
paneeli_7.jpg
Sävy vaihtelee kuvissa valaistuksesta riippuen, mutta aavistuksen vaaleampi ja hieman eri sävyn ruskea kuin alkuperäinen. Paneeli näyttää myös eläväisemmältä, kun väri on puussa eikä lakassa. Myös puutteelliset petsaustaidot aiheuttaa hieman kirjavuutta. Olen itse tyytyväinen lopputulokseen, aika näyttää miten tuo venelakka tuossa pinnassa toimii. Uskoisin että se kestää halkeamatta, mutta onko sitten kuinka herkkä naarmuuntumaan tms??
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Laitetaampa vielä yksi kuva päivänvalossa. Vieressä vertailun vuoksi E-mallin lankun paneeli.
paneeli_9.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja Efraim »

:thumbup: Työmäärästä ja tuloksesta päätellen voisit vaihtaa allekirjoituksesi....
"Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin"
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Efraim kirjoitti::thumbup: Työmäärästä ja tuloksesta päätellen voisit vaihtaa allekirjoituksesi....
"Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin"
:lol: :lol: :lol: :lol:
Täytyy palata vanhaan: Itse kun tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
SEC420
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ke 25.07.2018 12:36

Re: Puupanelien entisöinti

Viesti Kirjoittaja SEC420 »

Onko kukaan koskaan teettänyt näitä kunnostuksia missään? Puukäsityöt on jäänyt vähälle viime aikoina eli ei onnistu itseltä. Latviassa on yksi paja mistä meinasin kysyä, mutta kaikki kokemukset kiinnostaa.
Vastaa Viestiin