OM617A täysremontti

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Nyt on tekeillä turbomoottoriin täysremppa. Aluksi oli tarkoituksena tehdä kansiremontti ja samalla tarkistaa mäntien ja sylintereiden kunto että tarvisko niille tehdä mitään. No männät näytti oikein hyville mutta ilmeisesti 7-8 satkua kuluneet ja sylinterit vähän enemmän. Rappua oli kyllä selvästi vaikka hoonausjälkeäkin vielä vähän näkyvissä. Koneistaja meinas että poraus ja uudet ylikoon männät olis paras vaihtoehto, mutta kohtuullinen tulos voidaan saada putkittamalla kone, työstämällä sylinterit vähän kuluneille männille sopiviksi ja männänrenkaiden päiden mahdollinen viilaus ettei tuu liian tiivis, jos uusia mäntiä ei löydy. No löytyihän ne lopulta täältä: http://www.mercedesengineparts.com/epag ... Categories" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli tehdään nyt sitten kerralla kuntoon. Tuolta löytyi myös turbomoottorin kiertokankien liuskat, niitäkään ei tehtaalta löydy enää, ei oikein edes muiden om61x moottoreiden liuskasarjoja. Turbottoman mallin liuskat varmaan sopii, olisko se öljyreikä erona. Muualta on sitten tulossa tiivistesarjat, runkolaakerit, jakoketju ja laahaimet, öljypumpun ketju ja sen laahain, kanteen pakoventtiilien ohjurit, kannenpultit ja ehkä jotain muutakin. Kansi oli hyvässä kunnossa, venttiilit ihan virheettömät, ainoastaan pako-ohjurit kuluneet. Öljypumppu olis tietysti mielekästä uusia, mutta on omansa turbomoottorissa ja riittävän kallis. Sekä vaikutti hyväkuntoiselta kun avasin sen, sehän on melko yksinkertainen kapistus eikä sisällä montaakaan osaa.

Moottori on tarkoitus kasata itse, laittelen vaikka tänne jonkinlaisen projektikertomuksen kuvineen siitä kun osat alkaa kotiutua. Vinkkejä otetaan auliisti vastaan näitten rautamoottoreiden saloista ja tietysti ihan yleisestikin moottoriremontin tekemisestä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tällainen on joskus ollut haaveena, saada tehdä jonkin wanhan kunnon mersunmoottorin täysremontti.
Ei toteutune koskaan, mutta seurataan tätä kuitenkin.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tavalliseen moottoriin remontti on paljon halvempi ja mäntienkin saatavuus parempi. Mahlelle(kai) on tulossa turbon mäntiä tässä jossain välissä, mutta tekivätköhän vaan std kokoisen sarjan jos oikein muistan. Pitäis tulla nätisti käyvä moottori uusilla männillä ja ohjearvoissa olevilla välyksillä, vaikka hyvin tämä kävi alkujaankin.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Olisi mielenkiiintoista kuulla missä kunnossa nokkaketju ja laahaimet ovat sekä ajokilometrimäärä.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mittarissa on 486tkm joka varmasti oikea(ellei vaijeri ole ollut poikki). Laahaimet ei mahdottoman kuluneet olleet, mutta onhan ne muovia joten eivät varmaankaan parane 36 vuodessa. Öljypumpun ketjun kiristinlaahari oli kaikkein kulunein, onneksi sai vielä uuden. 3d tulostamalla sais varmaan helposti tehtyä sellaisen kunhan vaan materiaali kestää. Moottorin laakerit olivat hyvän näköiset myös.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja S202 »

mäntä.JPG
Männät tuli näin nopeasti, tiistai-iltana tilasin. Vein ne jo koneistamolle niin pääsevät maanantaina työstämään sylinterit mittoihin. Paketissa ei ollut mitään merkintöjä, mutta mäntään valettu mersun tähti eli liekkö alkuperäiset. Alkuperäiset männät eivät ole juuri pinnaltaan kuluneet, itseasiassa näyttävät puhdistettuna ihan uusilta mutta ovat kuulemma kutistuneet sen kahdeksan satasta. Ilmeisesti jatkuva edes-takas liike venyttää mäntää ja varmaan joku satku kulunutkin. Jokatapauksessa ihan käyttökelpoiset männät vielä eli ei tosiaankaan romulavalle, yv:tä jos tarve. Niihin löytyy myös uudet renkaat ja putketkin kerkesin tilaamaan juuri ennenku löysin noi männät.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja Heavy »

S202 kirjoitti:Öljypumpun ketjun kiristinlaahari oli kaikkein kulunein, onneksi sai vielä uuden. 3d tulostamalla sais varmaan helposti tehtyä sellaisen kunhan vaan materiaali kestää. Moottorin laakerit olivat hyvän näköiset myös.

Tuo laahain on aina kulunut noissa turbokoneissa.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo, se on vähän huonosti suunniteltu. Olisivat mitoittaneet sen niin että ketju ei olisi niin löysä ilman laahainta ja vähän eri muotoiseksi sen.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja S202 »

IMG_1195.JPG
Lohko porattu ja uudet männät laitettu reikiinsä ja kampiakseli kiillotettu. Kannen sais myös hakea, yläpään tiivistesarjassa vaan ei tullut esikammioiden tiivisteitä mukana niin tarvii ne hommata jostain ja tehdä avain millä ne saa kiristettyä. Lohko ja kansi pitäis myös maalata, en vielä tiedä millä putsaan vanhat maalit pois ja millä maalaan. Porakone/vinku ja erilaiset teräsharjalaikat vois toimia, hiekan tai lasin kanssa ei oikein jaksaisi sotkea. Maali sais olla sellaista joka sitten myös kestää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tarkistin niin 7.8-8.4mm saa tulla esikammio kannesta ulos. Tiivisteitä on eri paksuisia joilla voi hakea korkeuden kohdalleen.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2023
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Minä maalasin pystärin koneen Miranolilla mustaksi ja se kestää hyvin käyttöä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Heavy kirjoitti:Tarkistin niin 7.8-8.4mm saa tulla esikammio kannesta ulos. Tiivisteitä on eri paksuisia joilla voi hakea korkeuden kohdalleen.
Mä ymmärsin että se esikammion olake vastaa kanteen ja tiiviste pitää olla uus että se painuu riittävästi kasaan että tiivistää sen yläpään?
slsl77 kirjoitti:Minä maalasin pystärin koneen Miranolilla mustaksi ja se kestää hyvin käyttöä.
Joo, aattelin tuota samaa polyuretaania millä kaikki muutkin mustat osat maalattu. Lämpöähän sen pitää jonkun verran kestää.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Toki se tiivistää sen esikammion. Joo, uusi tiiviste väliin, mutta mitä paksumpi tiiviste välissä niin sitä vähemmän esikammio tulee kannesta ulos. Laittaa tiivisteen paikoilleen ja koittaa. Ei vielä siinä vaiheessa vedä momenttiin. Näkee siitä paljonko se tulee ulos. Muuta merkitystä sillä ei ole kuin, että ei osu esikammiot mäntiin.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo näemmä niitä on neljää eri paksuutta, täytyy vähän mittailla. Lohkon ja kannen putsasin teräsharjalaikoilla ja neulahakkurilla ja lopuksi sivelin fosforihapolla. IKH:n myymä wiima fosforihappo on paljon vahvempaa mitä annitrol, se kestää kauan ennekuin kuivuu eikä tarvi olla kokoajan sivelemässä uutta kerrosta. Joka paikassa suositellaan miranolia lohkon maalaukseen joten taidan hakea sitten sitä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Hommaa viety vähän eteenpäin. Tässä lohko putsattuna maalausvalmiiksi:
IMG_1243.JPG
Maalattuna, en viitsiny hakea sitä miranolia vaan samalla epoksi-uretaani kaavalla kun kaikki muutkin mustat osat.
IMG_1250.JPG
Tässä liuskat asennettuna ja valmiina kampiakselia varten. Siltanosturilla oli helppo nostaa kampiakseli paikalleen, yksin olis ollut hankala muuten kun männät oli jo paikoillaan niin saada niitä kiertokangen kauloja aseteltua kohdalleen. Kolmospukissa on erilaiset liuskat ja päittäisliuskat myös.
IMG_1252.JPG
Ja tässä laakeripukit kiristettynä
IMG_1253.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ekaa kertaa kun om617 moottorin avasin, katsoin että onko joku käynyt täällä aiemmin kun runkopukit on laitettu miten sattuu paikoilleen :lol: . Numerot väärinpäin osassa pukkeja niin näyttää kuin oliso väärin vaikkei oikeasti ole.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo sitä mäkin katoin. Kasailin jakoketjun laaharit, syöttöpumpun käyttöakselin ja ennakonsäädinrattaan eilen paikoilleen eli sais vissiin kannen nostaa päälle. Kannen maalasin tänään. Niin joo ja alakerran kasasin eilen valmiiksi, öljypumpulle tuli kans uus ketju ja laahari.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Vähän jäi keväällä päivitys kesken mutta kyllä se moottori tuli suunnilleen valmiiksi kasattua. Eli kanteen tuli uudet venttiilinohjaimet, venttiilit olivat tosi hyvät ja muistelisinkin että edellinen omistaja olis teettänyt kansiremontin joskus. Jakoketju uusi ja laaharit.

Kannessa olevista 8mm pinnapulteista jotka tukee nokka-akselin pukkeja, korkkasi melkein kaikista jengat jostain syystä niin ne tein uudet kovista 12.9 pulteista. Muuten kasailu oli suoraviivaista touhua. Esikammioiden alla olevat tiivisterenkaat tilasin uudet, ne tuli ensimmäistä ylikokoa kun en ollut varma mitkä alkuperäiset oli, no pitäis olla ok kun lohkosta ja kannesta pikkuisen höylättiin pois. Esikammiot kiristin siihen varten tehdyllä työkalulla, se olikin hyvä. Momenttiavainta siihen en saanut mutta väänsin 30mm lenkkiavaimella niin lujaan kun jaksoin.

Syöttöpumppu tuli "uusi", eli koulutuskäytössä ollut pumppu. Sitä oli kuitenkin purettu ja kasattu monta kertaa ja lopuksi väärin ja ilman yhtä tiivistettä niin siihen tuli vanhasta säätimen kotelo ja ne jousi/vivustosysteemit, mutta periaatteessa se on nyt uutta vastaava. Käskin laittaa syöttöä sen verran lisää kuin sieltä saa, paljoahan siinä ei oo varaa noilla elementeillä.

No tässä muutama kuva:
IMG_1311.JPG
IMG_1315.JPG
IMG_1322.JPG
IMG_1331.JPG
IMG_1333.JPG
IMG_1341.JPG
IMG_1348.JPG
IMG_1358.JPG
IMG_1449.JPG
IMG_1450.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja S202 »

IMG_1452.JPG
IMG_1453.JPG
Tuossa vielä pari kuvaa. Pakosarjaa hapottelin sitruunahapolla ja puhdistin teräsharjalaikalla, samaten imusarjasta tai hyvän teräsharjalla.
Laturia en viittinyt alkaa entraamaan kuntoon vaan hain motonetistä vaihtolaturin. Laturin siivapyörä oli kulunut, ja tässä kun on kaksurainen pyörä niin vaihtolaturissa ei sellaista ollut. No sen sai onneksi sorvattua hyväksi eli oikealla kulmalla uria syvemmäksi ja lopuksi päältä vähän pois. Ilmansuodattimen ja turbon välinen U-putki on vähän sulanut mutta oli muistaakseni pirun kallis. Eipä se puhki ole tai vuoda joten kyllä se menee.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

En ole koskaan nähnyt uutena OM617A-konetta mutta tälläisestä se varmaan näytti tehtaalta tullessaan. Hieno.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo tuolta se on näyttänyt. Kampiakselin siivapyörä on saattanut olla harmaa alunperin ja venttiilikoppaan en keksinyt oikein konstia saada näyttämään sitä uudelta. Ultraäänipesurin ostin vasta joku aika sitten, sillä olis ollut hyvä putsata kaikki noi alumiiniset osat. Tuuletin/visko paketti on varmaan laitettu joskus uus kun keulaa on kolaroitu, kun siitä tuli pesemällä melkein uuden näköinen.

En tiedä pitäiskö kaataa öljyt sisälle ja viritellä jäähdytin kiinni ja kokeilla koekäyttää. Auttaakohan jos kaataa öljynsuodatinkoteloon öljyä?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja Zac »

S202 kirjoitti:Joo tuolta se on näyttänyt. Kampiakselin siivapyörä on saattanut olla harmaa alunperin ja venttiilikoppaan en keksinyt oikein konstia saada näyttämään sitä uudelta.

En tiedä pitäiskö kaataa öljyt sisälle ja viritellä jäähdytin kiinni ja kokeilla koekäyttää. Auttaakohan jos kaataa öljynsuodatinkoteloon öljyä?
Ei välttämättä ole ollut näin hieno edes uutena? Näyttää niin juhlavilta nuo vasta keltapassivoidut osat :thumbup:
Pisti esim. tuo laturi silmään, ei varmasti ole uutena ollut noin hienon näköinen...(?)

Ehkä vielä mallttaisin, mutta tietty nyt olisi mahdollisuus vielä jotain tsekata, jos koekäyttö jotain yllätyksiä toisi.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Hienohan siitä tuli.
S202 kirjoitti: ... Auttaakohan jos kaataa öljynsuodatinkoteloon öljyä?
Veikkaisin, että ei auta, ainakaan kovin paljoa, kun se toimii niin, että suodatinkotelon kannen mukana lähtevä keskitappi tukkii tyhjennysreiän. Toisin sanoen, jos sinne kaataa jotakin kannen ollessa pois, se valuu käytännössä kaikki öljypohjaan. Se on kyllä tosi, että aina öljynvaihdon jälkeen paineiden nousu kestää huomattavan kauan (tai siltä se tuntuu, kun seuraa öljynpaineen kehittymistä käynnistämisen jälkeen), ja se kai johtuu nimenomaan siitä, että suodatinkotelo täyttyy ensin.

Teoriassa, olisihan tuo niin tehtävissä, jos oikein haluaisi ja sattuisi omistamaan ylimääräisen suodatinkotelon kannen modifioitavaksi, niin kai siihen voisi tehdä täyttöreiän ja sille kierretulpan. Jos moottoria haluaa ensikäynnistyksessä suojata hitaalta paineennousulta.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM617A täysremontti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Zac kirjoitti:
S202 kirjoitti:Joo tuolta se on näyttänyt. Kampiakselin siivapyörä on saattanut olla harmaa alunperin ja venttiilikoppaan en keksinyt oikein konstia saada näyttämään sitä uudelta.

En tiedä pitäiskö kaataa öljyt sisälle ja viritellä jäähdytin kiinni ja kokeilla koekäyttää. Auttaakohan jos kaataa öljynsuodatinkoteloon öljyä?
Ei välttämättä ole ollut näin hieno edes uutena? Näyttää niin juhlavilta nuo vasta keltapassivoidut osat :thumbup:
Pisti esim. tuo laturi silmään, ei varmasti ole uutena ollut noin hienon näköinen...(?)

Ehkä vielä mallttaisin, mutta tietty nyt olisi mahdollisuus vielä jotain tsekata, jos koekäyttö jotain yllätyksiä toisi.
Kyllä se vähintään yhtä hieno on ollut uutena. Ja miksei se laturikin ole samanlainen ollut, kun oli tuo tarvikelaturikin.

Kaipa se ölypumpulta suodattimelle tuleva kanava olis kannattanut täyttää, silloin paineet lähtis heti nousemaan. Jos moottoriöljy valuu suodatinkotelosta öljypohjaan, niin kaatamalla öljyt suodatinkotelon kautta saattais öljyä mennä niihin kanaviinkin, tai sielä taitaa kyllä olla joku takaiskuventtiili pitämässä öljyt. No, täytyy koittaa. Startilla pyörittää ja yleismallinen mittari kiinni että josko nostais paineet ensin.
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin