W108 etujouset,tunkin reikä?
W108 etujouset,tunkin reikä?
no enpä taas malta enempää etsiä,kun on pari kysymystä.
108:n etujousten vaihto,miten paljon purkamista.
Sen verran tietoa,että oma puristin tarvitaan.
Toinen juttu nuo takapään tunkin tai nosturin paikat helmoissa.
Onko nuo sen putken ympäriltä tavallaan avoimet ulospäin,niin että kaikki törky pääsee sisään vai liekö näitä jotenkin "restauroitu"?
En nyt tähän paikkaan saa kuvaa tuosta.
108:n etujousten vaihto,miten paljon purkamista.
Sen verran tietoa,että oma puristin tarvitaan.
Toinen juttu nuo takapään tunkin tai nosturin paikat helmoissa.
Onko nuo sen putken ympäriltä tavallaan avoimet ulospäin,niin että kaikki törky pääsee sisään vai liekö näitä jotenkin "restauroitu"?
En nyt tähän paikkaan saa kuvaa tuosta.
Re: W108 etujouset,tunkin reikä?
Itsellä ei ole teräsjousista kokemusta kun omassa on ilmajousitus. Joku varmaan tietää...
Oman W109:n helmakotelot on aikoinaan vaihdettu eikä ole niitä tarvinnut tutkia kertaakaan. Yllätys on että tunkkauspisteitä saa ostettua erikseen vielä:
https://www.niemoeller.de/en/w108/w108/ ... e-for-jack" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.niemoeller.de/en/w108/w108/ ... e-for-jack" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta en kyllä muista mitä noista näkyy, itsellä on tulpat kahdessa, olisikohan ne takana?
Oman W109:n helmakotelot on aikoinaan vaihdettu eikä ole niitä tarvinnut tutkia kertaakaan. Yllätys on että tunkkauspisteitä saa ostettua erikseen vielä:
https://www.niemoeller.de/en/w108/w108/ ... e-for-jack" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.niemoeller.de/en/w108/w108/ ... e-for-jack" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta en kyllä muista mitä noista näkyy, itsellä on tulpat kahdessa, olisikohan ne takana?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W108 etujouset,tunkin reikä?
Omassa autossa ainakin on sen tunkinpaikan putken ympärys avoinna. Tiedä sitten onko siinä uutena ollu jotaki nötköttiä välissä vai oisko jotkut Irto suojat ollu? Jousien vaihdossa pitää purkaa ainakin sen verran että saat alatukivarren käännettyä pois jousen edestä. Iskarin alapää, kallistuksen vakaajat, alatukivarren toinenpää. Itsellä meinasi tipahtaa koko apurunko alas kun aikanaan purin auton. Moottori ei ollut silloin enään paikallaan. Iskarit kun irrotti niin apurunko jäi koriin kiinni ainoastaan niillä kahdella isolla tukikumella jotka olivat jo ihan murusina.
W211 320cdi, w108projekti
Ex:W115 240 stt turbo, W638 112cdi, w126 300sd, w124 230E, w124 300d, w210 320cdi, w163 430 v8,
Ex:W115 240 stt turbo, W638 112cdi, w126 300sd, w124 230E, w124 300d, w210 320cdi, w163 430 v8,
Re: W108 etujouset,tunkin reikä?
Auki ne reikien ympärystät mullakin, en usko että on helmoja koskaan vaihdettu..
Tuuttailin kotelosuojaa helmakoteloihin niin valui tuostakin lävestä, onpahan sekin perillä saakka..
Tuuttailin kotelosuojaa helmakoteloihin niin valui tuostakin lävestä, onpahan sekin perillä saakka..
Re: W108 etujouset,tunkin reikä?
Nyt muistan, auki ne on minullakin. Taisin hätäpäissäni 12 vuotta sitten laittaa aukkoihin sikaflexiä, niin se muisti palailee pätkittäin. Mutta toiset reiät minulla on tulpattu sellaisella hatulla...Lerssinen kirjoitti:Auki ne reikien ympärystät mullakin, en usko että on helmoja koskaan vaihdettu..
Tuuttailin kotelosuojaa helmakoteloihin niin valui tuostakin lävestä, onpahan sekin perillä saakka..
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W108 etujouset,tunkin reikä?
Etujousten vaihto; Itse ainakin aikoinaan vaihdoin ilman puristinta. Hallitunkkia apuna käyttäen tukivarsi sisäpäästä irti apurungosta ja hallitusti laskien alas. Toki iskari ja kallistuksen vakaaja auki myöskin. Ei mitään tuskaa. 'Rekkarilla' saa hyvin avitettua laakeriakselin reiät kohdilleen apurunkoon kootessa. Näin noin parikymmentä vuotta sitten....
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Re: W108 etujouset,tunkin reikä?
Etujousien vaihto: Jousipuristimet ei tosiaan mahdu tässä avuksi. Alkuperäistä ohjetta mukailemalla olen myös käyttänyt hallitunkkia, mutta tuossa ohjeessa neuvotaan käyttämään lisäksi apuna kierretankoja.
Kierretangot ja mutterit vaihdetaan alatukivarsien sisäpäähän. Muttereita pyöritetään kierretangossa alaspäin, samalla kun vähitellen lasketaan tunkkia alaspäin. Tällä varmistuksella hoidetaan turvallisuutta,
nimittäin hallitunkki saattaa lähteä liukumaan pyörillään sivuun alta pois - ja silloin on vaaran paikka.
Kasauksessa sitten sama varmistus kierretangoilla.
Kierretangot ja mutterit vaihdetaan alatukivarsien sisäpäähän. Muttereita pyöritetään kierretangossa alaspäin, samalla kun vähitellen lasketaan tunkkia alaspäin. Tällä varmistuksella hoidetaan turvallisuutta,
nimittäin hallitunkki saattaa lähteä liukumaan pyörillään sivuun alta pois - ja silloin on vaaran paikka.
Kasauksessa sitten sama varmistus kierretangoilla.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Re: W108 etujouset,tunkin reikä?
Kierretangot tosiaan hyvä varmistus kaiken varalta. Varsinkin jos on kovin luistavalla alustalla tunkki. Samalla kohdistuu reiät kohdilleen kootessa ilman rekkarointia. Itselläni ei tankoja ollut.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.