230E (M102) vetää laihalle?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
hezekiel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 05.01.2005 13:58
Paikkakunta: Häijää

230E (M102) vetää laihalle?

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Terve,

Uusin hankinta on 1989 230TE (ei-kat suomiauto), moottori kaiketi M102.982 Moottorista on takapuolituntumalla muutama kymmenen hevosta karkuteillä. Tähän mennessä havaittua/tutkittua:

Kone käy normaalilla äänellä ja lähtee hyvin käyntiin kylmänä ja kuumana.
ABSitkin toimii eli ylijänniterele luultavasti OK.
Tasaisessa ajossa moottori ikään kuin hiukan "nyhtää" tai vastustelee, mielestäni ei kuitenkaan tiputa sylintereitä pois.
Sytytystulpat, kansi ja pyörijä ovat hyvän näköiset. Tulpanjohtojen resistanssit mitattuna asialliset 10-14 kohm.
Puristuspaineet 10.5 - 11.7 bar eli pientä heittoa mutta mielestäni ei selitä tehottomuutta.
Virranjakajan alipainesäätimen kalvo on ehjä.
Polttoainesuodatin on vaihdettu hiljattain.
Kokeiltu että kaasuläppä aukeaa täysin kun polkimen survoo lattiaan.
Imusarjan tienoilla ei äkkiseltään näkynyt rikkinäisiä letkuja, irtonaisia pistokkeita tms. mutta ei tuolta hässäkästä tietty helposti ihan kaikkea huomaa.
Kokeiltu ajaa muuttelemalla sytkäennakkoa, ei sanottavaa vaikutusta.

Omat epäilyksen aiheet olisi väsynyt polttoainepumppu (näyttää alkuperäiseltä). Sitten on vielä joku siirtopumppu perämurikan takana, onko se kaikissa vai pelkästään farmarissa?
Nokka-akseli ja jotain muuta sälää kanteen on vaihdettu vuosi sitten edellisen omistajan toimesta, en ole vielä katsonut onko jako kohdallaan.
Muuta tarkastettavaa?
Viimeksi muokannut hezekiel, Su 16.08.2020 18:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
G320 kurz '96, 300SL-24 '92, 300CE ´90, 190E '88 MR
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Heikkotehoinen 230E (M102)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oletko ajanut sen verran että olisit ehtinyt mittaamaan kulutusta ? Pakokaasutestistä milloin viimeksi "mennyt läpi" ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
hezekiel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 05.01.2005 13:58
Paikkakunta: Häijää

Re: Heikkotehoinen 230E (M102)

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Tankkasin ekaa kertaa auton täyteen perjantaina ja muutama kymmenen kilsaa vasta ajettu. En ala veikkailemaan kulutusta vielä näillä tiedoilla. Auto on leimattu alle 2kk sitten. CO: 0,08% CO2: 13,80%, HC: 347 ppm, O2: 1,80%

EDIT: Taaemman bensapumpun plusnapa oli niin hapettunut että vaarna katkesi kun koetin kiertää liittimen mutteria auki. Kerkesin jo ilakoimaan että vika on löytynyt. Mutta tilalle vaihdettu uusi k-jetin pumppu (tarvike, hankittu aikoinaan Saab og900 varten mutta oli malliltaan riittävän samanlainen kuin Mersussa) ei muuttanut auton käytöstä suuntaan eikä toiseen. Etummainen pumppu toimii kyllä kun syötin siihen virtaa suoraan akusta.
G320 kurz '96, 300SL-24 '92, 300CE ´90, 190E '88 MR
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Heikkotehoinen 230E (M102)

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Uudet ruiskusuuttimet
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
hezekiel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 05.01.2005 13:58
Paikkakunta: Häijää

Re: 230E (M102) vetää laihalle?

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Sen verran kiinnosti että hitsasin pakoputkeen paikan lambdalle ja asensin laajakaistaisen seosmittarin jollainen sattui lojumaan hyllyssä. Ennakko-odotukset osuivat oikeaan eli todella laihalla seoksella mennään. Maantiellä tasaisella vauhdilla AFR on jotain 18:1 joka on mittausalueen rajalla, enimmäkseen näyttää pelkkää viivaa. Kaasu pohjassa huitelee jossain 16-17 korvilla kun pitäisi kai olla paremminkin 13. Ei ihme jos ei kulje.

Mitäs seuraavaksi? Kuvittelisin että huonotkin suuttimet ruiskuttaa sen mitä määränjakaja tuottaa ettei tämä suutinmurheilla selity?
G320 kurz '96, 300SL-24 '92, 300CE ´90, 190E '88 MR
Avatar
hezekiel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 05.01.2005 13:58
Paikkakunta: Häijää

Re: 230E (M102) vetää laihalle?

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Syy ei ole edelleenkään selvillä mutta oireet on korjattu :) Otin EHA:n käteen ja ruuvasin puolisen kierrosta rikkaammalle. Auto lähti hyvin käymään ja mittari osoitti että joutokäynti oli myös hyvin rikkaalla. Justeerasin CO-säätöruuvista vastaavasti laihemmalle, sehän vaikuttaa lähinnä kuormitusalueen alapäähän. Sytkää sai myös myöhästää hiukan, olin kuulevinani nakutusta tietyissä tilanteissa ja samalla säädöllä moottorin tärinä ja lievä "putputus" joutokäynnillä poistuivat. Muutaman iteraatiokierroksen jälkeen seokset on joutokäynnillä noin 14:1, täyskaasulla 13 luokkaa ja kruisatessa päälle 15. Moottorijarrutuksessa näyttää katkaisevan syötön kokonaan. Kelpaa minulle.
G320 kurz '96, 300SL-24 '92, 300CE ´90, 190E '88 MR
Vastaa Viestiin