w123 museointi

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
vatue
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 10.04.2020 23:28
Paikkakunta: Oulu

w123 museointi

Viesti Kirjoittaja vatue »

Hei, mulla on tommonen w123 300D käyttöautona, miltei alkuperäinen mutta pari kysymystä ennenku kävisin keväällä näyttämässä museotarkastajalle.

1. Etupuskuria on parkkipaikalla töytäisty ja on vähän rutussa kulmasta, pitääkö suoristaa/vaihtaa museoleimalle?

2. Radio pitää tietenkin vaihtaa alkuperäiseen, mutta tuossa on vanhoja taxivarusteita eli jonkunäkönen lukuvalo matkustajalle sekä jälkiasennetulta näyttää lukuvalo taakse, eikä sitä mainita VIN-koodissa. Pitääkö niitä alkaa irrottamaan?

3. Vanteet. En ole varma onko nämä alkup. alut, tietääkö joku enemmän?
8BDCC0ED-995D-41EA-B9C5-A5D812B33809.jpeg
3AE49EED-2762-439E-8796-7631D9C13F00.jpeg
5F34780C-547F-45A6-B0AA-5E04A3490A09.jpeg
A952F130-A14B-413D-88E6-8D689A4F208A.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Vain köyhillä on kiire"

W123 300D -84

ex. W203 200K A -02
ex. W124 300D A -92

ex. E46 328i -98
ex. E39 528i A -96
ex. E39 530d A Touring -03
ex. E32 735i -93
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w123 museointi

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hei,

1. Vaihtaisin kyllä puskurin. Samalla etulokasuoja etuosa (helma) suoraksi.
2. Aikakauden mukaiset ja ajoneuvon historiaan kuuluvat varusteet sallitaan.
3. Vanteet ovat alkuperäistyyliset ns. barokkivanteet.

Edellämainittujen lisäksi äkkiseltään huomioin

konepellin etureunassa ulkopuolella jotain härmää, liekö ruostetta
etuvalojen alapuolen listat kunnostettava
konepellin sisäpuolen ruosteet ja äänieristematon jämät poistettava, yleensäkin näkyvä ruoste pois
venttiilikoppa metallipinnalle
takapuskuri ruosteinen
kojelaudan jalopuulista paikalleen
kuskin istuimen kankaan korjaus
apukuskin niskatuen pesu

Etsisin ehjän tai tutkisin paikkausmahdollisuutta myös kojelaudan halkeamiin. Tiedän, että ehjä osa voi olla vaikea löytää. Kannattaa tosiaan sopia museotarkastajan kansa ensin sellainen "esitarkastus" ettei maksa turhasta tarkastuksesta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: w123 museointi

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

En ole museotarkastuksen asiantuntija mutta kahden museoauton omistajana kutakuinkin olen tietoinen millä tasolla mennään. Näyttäisi että molemmat puskurit joutuu uusimaan. Etupuskuri on toivoton tapaus. Takapuskurin ehkä saa vielä elvytettyä ruosteesta kumilistan alla ja oikaistua.

Kabiini on siisti, hanskalokeron kannesta puuttuu lista. Radio ei ole kriittinen sen voi jättää pois.Lukuvalot on OK, jos aikakauden tuotteita tai näköisiä.

Suurimmat murheet on nähdäkseni konehuoneessa, jossa joutuu paljon siistimään näkyviä ruosteita. Konehuone on niin hankala muodoltaan että sen fiksaus on ikävää touhua jos kone on paikallaan.
Avatar
vatue
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 10.04.2020 23:28
Paikkakunta: Oulu

Re: w123 museointi

Viesti Kirjoittaja vatue »

Timo L. kirjoitti: La 24.10.2020 16:06 Hei,

1. Vaihtaisin kyllä puskurin. Samalla etulokasuoja etuosa (helma) suoraksi.
2. Aikakauden mukaiset ja ajoneuvon historiaan kuuluvat varusteet sallitaan.
3. Vanteet ovat alkuperäistyyliset ns. barokkivanteet.

Edellämainittujen lisäksi äkkiseltään huomioin

konepellin etureunassa ulkopuolella jotain härmää, liekö ruostetta
etuvalojen alapuolen listat kunnostettava
konepellin sisäpuolen ruosteet ja äänieristematon jämät poistettava, yleensäkin näkyvä ruoste pois
venttiilikoppa metallipinnalle
takapuskuri ruosteinen
kojelaudan jalopuulista paikalleen
kuskin istuimen kankaan korjaus
apukuskin niskatuen pesu

Etsisin ehjän tai tutkisin paikkausmahdollisuutta myös kojelaudan halkeamiin. Tiedän, että ehjä osa voi olla vaikea löytää. Kannattaa tosiaan sopia museotarkastajan kansa ensin sellainen "esitarkastus" ettei maksa turhasta tarkastuksesta.
Moi Timo, venttiilikoppa on vähän öljyinen, menee vaihtoon parin viikon sisään. Ruostetta on konehuoneeseen kyllä tarttunut muttei läpiasti mistään. 20 vuoden käytöstä on vähän ruostettakin tarttunut mukaan, en tiennyt että nekin pitää fixata.
Kojelaudan osat on tallessa mutta kiinnikkeet irti/löysällä. Kojelauta on tosiaan vähän halkeillut.

Kiitos neuvoista.
"Vain köyhillä on kiire"

W123 300D -84

ex. W203 200K A -02
ex. W124 300D A -92

ex. E46 328i -98
ex. E39 528i A -96
ex. E39 530d A Touring -03
ex. E32 735i -93
Avatar
vatue
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 10.04.2020 23:28
Paikkakunta: Oulu

Re: w123 museointi

Viesti Kirjoittaja vatue »

Sharedoc kirjoitti: La 24.10.2020 16:18 En ole museotarkastuksen asiantuntija mutta kahden museoauton omistajana kutakuinkin olen tietoinen millä tasolla mennään. Näyttäisi että molemmat puskurit joutuu uusimaan. Etupuskuri on toivoton tapaus. Takapuskurin ehkä saa vielä elvytettyä ruosteesta kumilistan alla ja oikaistua.

Kabiini on siisti, hanskalokeron kannesta puuttuu lista. Radio ei ole kriittinen sen voi jättää pois.Lukuvalot on OK, jos aikakauden tuotteita tai näköisiä.

Suurimmat murheet on nähdäkseni konehuoneessa, jossa joutuu paljon siistimään näkyviä ruosteita. Konehuone on niin hankala muodoltaan että sen fiksaus on ikävää touhua jos kone on paikallaan.
Moi Sharedoc,

Tosiaan puskurit on vähän ruostuneet sekä etupuskuri mutkalla niin oletin että ne pitää ennemmin tai myöhemmin vaihtaa jos haaveilee museorekisteröidystä mersusta. Kaikki listat ja puuttuvat palat kojelaudasta on tallessa, ne ei vaan pysy paikallaan.

Kiitos neuvoista, katsotaan joskos keväällä jaksaisi vanhan rouvan museoida niin säästyy vähän verottajalta. :D
"Vain köyhillä on kiire"

W123 300D -84

ex. W203 200K A -02
ex. W124 300D A -92

ex. E46 328i -98
ex. E39 528i A -96
ex. E39 530d A Touring -03
ex. E32 735i -93
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w123 museointi

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jep, ruosteiden osalta hyvä nyrkkisääntö on, että näkyvää ruostetta ei saa olla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: w123 museointi

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tuo työmaa ei vielä näytä mitenkään tekemättömältä paikalta, mutta onko tuon alusta millaisessa kunnossa?
Kyläseppien päälle "liimattuja" paikkalappuja sieltä ei saisi löytyä ja sama ruosteettomuus vaade pätee, joskin toki esim. pakoputken kuuma osa luonnollisesti voinee olla "ruosteen ruskea":)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Vastaa Viestiin