W111 käyntiongelmia

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Flana64
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 01.11.2020 17:28

W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Flana64 »

Tuli sitten hommattua ensimmäinen Mersu.
220 Sb vm 1965

Neitsytmatka kotiin 400 km meni ihan ok vaikka kone ei puhtaasti käynytkään.
Kylmäkäynnistys oli hankala lämpötila +1. Kaasua kun urakalla polki niin viimein pörähti käymään.
Kun kone lämpesi niin tyhjäkäyntiä käy hyvin. Ongelmat alkaa kun painaa kaasua, kone pöpeltää eikä tahdo kiihtyä. Kun sitten pääsee 80 km/h matkavauhtiin niin käy kohtuu hyvin, mutta pientä pätkimistä koko ajan. Loppumatkasta moottoritiellä uskalsin ottaa enemmän vauhtia ja yllättäen kone toimi paljon paremmin kun ajoi 100 - 110 km/h.

Nyt sitten aloin imettelemään noita käyntimurheita ja homma meni heti vaikeaksi.
Käsikirjan mukaan autossa pitäisi olla kaasareina 2x Solex 34 PJCB ja virranjakajana VJUR 6BR 47T.
Konehuoneesta kuitenkin löytyy 2x Zenith ja virranjakajan kyljessä lukee JFUR 6.

Pitäisikö tuo kaasari/jakaja kombinaatio olla toimiva? Jotenkin tuntuu, että tuo alipainesäädin ei ehkä toimi oikein.

Kylmäkäynnistysongelma lienee johtunut siitä, että en osannut käyttää ryyppyä. Noissa kaasareissa on jokin sähköinen ryyppy. Selvitys kesken pelaako ryyppy vai ei.
Piirikaavion mukaan ennen puolaa pitäisi olla etuvastus. En sitä kyllä tuolta konehuoneesta löytänyt. Mihin etuvastus on näissä autoissa yleensä sijoitettu? Mikä pitäisi olla resistanssi?

Motonetissä kävin ostoksilla kun on lähellä ja mainostivat osia noihin vanhoihin Mersuihin. Käynti oli kyllä pettymys. Ei sieltä juuri mitään löytynyt. Tulpat, puolan, kärjet ja kondensaattorin sain. Täytyy vielä hommata etuvastus, johdot, jakajan kansi ja pyörijä. Ensin kuitenkin pitäisi tietää sopiiko tuo jakaja vai pitääkö hommata kokonaan toinen malli.

Laitan kuvan autosta kunhan opin lisäämään kuvia tänne foorumille.
W111
Flana64
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 01.11.2020 17:28

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Flana64 »

MB 220 Sb.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W111
Flana64
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 01.11.2020 17:28

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Flana64 »

Jos joku tunnistaa ja tietää historiasta etenkin tuosta tekniikasta mitä siihen on vaihdettu niin kiitollisuudella otetaan kaikki tieto vastaan.
W111
Avatar
Raven
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 13.06.2008 12:43
Paikkakunta: Parola

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Raven »

Tervehdys
Omassa vuoden 1965 w111 sb versiossa oli samat ongelmat.Automaatti ryypyn läpät eivät liikkuneet kunnolla(bi metalli jouset kuoleentuneet,läppien akselit jumittivat) Tyhjäkäynti piirit tukossa,vaikuttavat tyhjäkäynnin lisäsi kohtalaisen koville kierroksille.
Ongelmat korjaantuivat korjaus sarjoilla ja puhdistamalla kaasarit.Korjaus sarjoja saa Suomesta esim,Mopo sport,Kaasutin ekspertti.
Virranjakajasi on oikea ja tähän malliin kuuluva.
Olen aikoinaan kopioinut netistä kaasarien suomenkielisen toimintaselostuksen ja säätö ohjeen,enää en niitä sieltä löytänyt.
Voin skannata ja lähettää ne sinulle jos niin haluat.
Raikka
MB W111 220 Sb vm 65
MB W186 300 vm 52(myyty)
MB W123 240 D vm 82(myyty)
MB w 201 2,0l vm 1990(myyty)
MB w 202 1,8 vm 1999 kesäauto
MB w 140 CL 500 SEC vm 1995 kauniiden päivien kesäauto(myyty)
MB w 124 CE Coupe 300 vm 95 kesäauto
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Zac »

Flana64 kirjoitti: Ti 03.11.2020 07:57 Tuli sitten hommattua ensimmäinen Mersu.
220 Sb vm 1965
Onnittelut hankinnasta! Itsellä on myös valkoinen 1965 W111 mutta 220SEb eli mekaanisella ruiskulla oleva malli :thumbup:
Flana64 kirjoitti: Ti 03.11.2020 07:57 Ongelmat alkaa kun painaa kaasua, kone pöpeltää eikä tahdo kiihtyä. Kun sitten pääsee 80 km/h matkavauhtiin niin käy kohtuu hyvin, mutta pientä pätkimistä koko ajan. Loppumatkasta moottoritiellä uskalsin ottaa enemmän vauhtia ja yllättäen kone toimi paljon paremmin kun ajoi 100 - 110 km/h.
Kaasuttimen suhteen tuolla tulikin jo hyviä ohjeita (ja itse tunnen tuota ruiskua paremmin) joten en lisää noihin.
Tuollainen pätkiminen on kuitenkin tyypillistä myös jos sytkäpuolella on ongelmaa, alla olet listannut hyvin asoita mitä siellä tutkia tai jopa vaihtaa. Ylipäätään positiivista että se kierroksilla toimii noin hyvin! Sanoisin että silloin ei ole mitään "isompaa" ongelmaa tiedossa.
Flana64 kirjoitti: Ti 03.11.2020 07:57 Nyt sitten aloin imettelemään noita käyntimurheita ja homma meni heti vaikeaksi.
Käsikirjan mukaan autossa pitäisi olla kaasareina 2x Solex 34 PJCB ja virranjakajana VJUR 6BR 47T.
Konehuoneesta kuitenkin löytyy 2x Zenith ja virranjakajan kyljessä lukee JFUR 6.
Kaasareista tiedän että on ollut sekä Solexia että Zenithiä, taisi löytyä jopa saman mallivuoden autoista. Täältä foorumilta löytyneen juttua aiheesta.
Omassa autossa "oikea" virranjakaja on VJUR 6BR 49T, olisin vähän sillä kannalla että tuo JFUR 6 ei ole tismalleen se alkuperäinen (oikea). Olen omassakin autossa kokeillut tuollaista JFUR 6 jakajaa mutten koskaan saanut sillä oikein hyvin pelaamaan.
En sano etteikö se olisi ihan mahdollista kumminkin. Kts ketjua "latomersun herätys..."
Flana64 kirjoitti: Ti 03.11.2020 07:57 Piirikaavion mukaan ennen puolaa pitäisi olla etuvastus. En sitä kyllä tuolta konehuoneesta löytänyt. Mihin etuvastus on näissä autoissa yleensä sijoitettu? Mikä pitäisi olla resistanssi?
Kyllä pitäisi olla etuvastuksellinen puola, taitaa olla poistettu koska normaalisti siltä tulee n. 20cm johto puolalle, ja se on siis pikkurillin kokoinen pötkylä siinä lokasuojassa puolan etupuolella. Tilasin tuollaisen suomalaisesta verkkokaupasta, mutta ennen tuota kantsii selvittää onko se puola sellainen mikä vaatii etuvastuksen. Niitäkin saa, siis oikeita puolia, jopa Suomesta.
Se vastus ei ole kovin iso, muutama ohmi. Voit katsoa tuosta em. ketjustani mitä arvoja olen noille aikoinaan mitannut?
Flana64 kirjoitti: Ti 03.11.2020 07:57 Motonetissä kävin ostoksilla kun on lähellä ja mainostivat osia noihin vanhoihin Mersuihin. Käynti oli kyllä pettymys. Ei sieltä juuri mitään löytynyt. Tulpat, puolan, kärjet ja kondensaattorin sain. Täytyy vielä hommata etuvastus, johdot, jakajan kansi ja pyörijä. Ensin kuitenkin pitäisi tietää sopiiko tuo jakaja vai pitääkö hommata kokonaan toinen malli.
Itse kun aloin puuhamaan tasan 3 vuotta sitten omani kanssa, niin asennoiduin Mätänettiin siten että "ei sieltä varmaan mitään löydy" - siksi olikin "postiivinen" yllätys kun sieltä kuitenkin perusosia kuten tulppia, laturinremmiä, suodatinta, ja viimeksi taisin ostaa myös Suomen viimeisen bendix-laitteen starttiin tuolta :D
Suunnilleen noita tärkeimpiä perusosia mitä listaat saa tilattua vaikka autodoc.fi. Sitten kun aletaan etsiä vähän harvinaisempia osia niin esim. mbclassics.de, niemöller.de, tai Marcel Kappen pystyvät auttamaan...
Berun kansi ja pyörijä ovat suositus, usein tuo ollut myös OEM-asennuksena.

PS. jos se jakajan akseli sattuisi olemaan kovin kulunut, niin sillä ei periaatteessa ikinä tule saamaan 100% tasaista ja laadukasta kipinää. Silloin voi myös harkita pientä modia jonka tein itsellekin, eli kärjetöntä muutossarjaa. Se kustansi n. 50e enkä ole kyllä toistaiseksi katunut :angel: Juttua löytyy toisesta ketjusta tältä foorumilta, hae "kärjetön sytytys".
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Flana64
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 01.11.2020 17:28

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Flana64 »

Kiitokset avusta!
Tuo latomersun herätys säie on jo luettu. Sai paljon hyviä vinkkejä.
Kaasareiden säätöohjeesta olisi tosi kiitollinen. Ei tarvitse olla Suomenkielinen Englantikin kelpaa.
Nyt reissun päällä niin ei pääse Mersua rassaamaan.
Vaihdan ensin tulpajohdot, puolan ja tulpat. Virranjakajan akselissa on hieman välystä. Näppituntumalla vain noin 0,1 mm joten ei tuo ihan huono ole.
Katselin kanssa kärjetöntä jakajaa. Se joku 123 Ignition vai mikä se olikaan vähän reilu 300 € ja saa koko jakajan. Voisi olla helppo ratkaisu.
Biltemasta saisi suurtehopuolan etuvastuksella hinta on vain 22,50 €. Taidan laittaa tuollaisen niin tulee tuo etuvastushommakin hoidettua kerralla kuntoon. Jossain Saksanmaalla taisi etuvastus maksaa vähän yli 50 €.
Hanskalaatikosta löytyi manuaali ja siinä mainitaan eri kaasarit ja jakaja. Jäin pohtimaan sitä, että olisiko koko tekniikka vaihdettu 2,3 litraseen. Noissa koneissa kun näytti olevan Zenithin kaasareita.
W111
Flana64
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 01.11.2020 17:28

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Flana64 »

Tuollainen speksi löytyi manuaalista joka oli hanskalaatikossa.
Ja taas on kuvan lisääminen hakusessa. Tulee jos osaan ;)
W111
Flana64
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 01.11.2020 17:28

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Flana64 »

Manuaali.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W111
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Juho »

Kaasarit kannattaa puhdistaa käynti paranee varmasti, mulla on 220 S 1963 Solexxin kaasareilla ja manuaali ryypyllä just katsastin sekin vähän rykii mut kun ajaa motarilla reippaasti että toisio kurkut aukee sit kulkee hyvin. Kaasareita zenit löytyy jos on tarvetta.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja W111 »

Zenith-INAT on jo lähtökohtaisesti vaikea saada kunnolla toimimaan. Solexit paljon helpompi.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Juho »

Bilyeman osia ei kannata Mersuun laittaa, kutos ja nelos koneisiin on omat puolat MB Classik DE Bosch maksaa noin 80 e lutos koneeseen. Tulpan johdot kannattaa laittaa kupari johdoilla siihen saa myös valmikn Bosch sarjan näillä voi alkaa toimimaan. 123 jakaja on hyvä pari kaveria laottannu sellasen.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Zac »

Flana64 kirjoitti: Ke 11.11.2020 16:56 Kiitokset avusta!
Tuo latomersun herätys säie on jo luettu. Sai paljon hyviä vinkkejä.
Eipä kestä :thumbup:
Joskus tulee käytyä itsekin sieltä ketjusta tarkastamassa, että mitä tuli tehtyä joskus 2v. sitten :lol:
Flana64 kirjoitti: Ke 11.11.2020 16:56 Katselin kanssa kärjetöntä jakajaa. Se joku 123 Ignition vai mikä se olikaan vähän reilu 300 € ja saa koko jakajan. Voisi olla helppo ratkaisu.
Juu, nuo 123ignitionin jakajat on hienoja kapistuksia, paremmissa malleissahan voi jo muokata säätökäppyröitä USB:n kautta tietokoneella... :eh: Sieltä löytyi näille autoillekin jo valmiita käyriä, en tiedä vaikka löytyisi näillä pikkaisen lisää potkuakin(?)

Yksinkertainen "kärjetön sytkä" on siihen nähden halvempi ratkaisu, koska se korvaa vaan mekaaniset kärjet komponentilla joka liipaisee kipinän melko tunteettomasti jakajan akselin heitosta tai muista mekaniikoista riippumatta. Ainakin oma sarja toimi myös ilman että joutui vaihtelemaan tulpanjohtoja ja (teho)puolaa. Noiden hinnat alk. viiskymppiä, katso vaikka se Espark.eu.
Flana64 kirjoitti: Ke 11.11.2020 16:56 Hanskalaatikosta löytyi manuaali ja siinä mainitaan eri kaasarit ja jakaja. Jäin pohtimaan sitä, että olisiko koko tekniikka vaihdettu 2,3 litraseen. Noissa koneissa kun näytti olevan Zenithin kaasareita.
Jakamassasi kuvassa näytti olevan se jakajan tyyppikin: JFUR 6 eli ainakin siihen autoon mihin lappu alunperin liittyy, on aivan oikea jakaja kyseessä. Olin aiemmin väärässä :mrgreen:
Tekniikana vaihdosta: Kerrotko mitä siellä moottorin vasemmassa kyljessä olevassa lätkässä lukee? Eli moottorin tyyppi muotoa Mxxx.yyy?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Juho »

Onko se sun auto 220 S jossa on solex Pajtja kaksi kaksikurkkuista kaasaria vai 220 jossa on kaksi yksi kurkkuista Solex 34 pjcb myös takavalot sanoo kumpi malli S on isot ja 220 samat kuin w110 zenitit tuli viimeisiin malleihin. ZENIT ja 34 pjcb on mulla myynnissä
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Juho »

Onko se sun auto 220 S jossa on solex Pajtja kaksi kaksikurkkuista kaasaria vai 220 jossa on kaksi yksi kurkkuista Solex 34 pjcb myös takavalot sanoo kumpi malli S on isot ja 220 samat kuin w110 zenitit tuli viimeisiin malleihin. ZENIT ja 34 pjcb on mulla myynnissä.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Flana64
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 01.11.2020 17:28

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Flana64 »

Auto on 220 S
Siinä on 2 kpl kaksikurkkuista Zenith kaasutinta.
Olen edelleen reissun päällä niin en ole ehtinyt autoa korjaamaan. Parin viikon päästä olisi tarkoitus katsella tuota käyntipuolta.
Jos tulee tarvetta kaasareille niin otan yhteyttä.
W111
Flana64
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 01.11.2020 17:28

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Flana64 »

No nyt on päästy taas auton viereen. Katsoin tuon koneen tyypin 180.841 eli se on alkuperäinen vain kaasarit on vaihdettu Solexin PAJTA kaasareista Zenith kaasareihin.
Täytyy huomenna hakea ne sytytyspuolen osat ja katsoa paraneeko käynti.
W111
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Juho »

Itsellä on Solex Patjat W111 220S 1963, sain toimimaan ne hyvin kun purin ja kokosin.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tämä virallinen MB archive on monesti hyvä tietolähde, siellä näin:

"Fuel system2 Solex 34 PAJTA compound downdraught carburettors ;~from 07.1963: Zenith 35/40 INAT with automatic choke"
EDIT: Luin aiemman viestisi ja koska vm. on 1965 niin silloinhan Zenith kaasarit ovat ne alkuperäiset :thumbup:

- ja, että:

"Engine typeM 180 V / 180.941"

Eli lähteen linkki:
https://mercedes-benz-publicarchive.com ... l?oid=4895
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Flana64
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 01.11.2020 17:28

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Flana64 »

Kiitos!
Erityisesti tuosta linkistä.
Juu kirotus virhe tuossa koneen numerossa.
Muutaman muun linkin netistä löytänyt ja tiedoissa on ristiriitaisuuksia.
W111
Flana64
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 01.11.2020 17:28

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Flana64 »

Vaihdoin:
Tulpat, tulpajohdot, kärjet, puolan.
Katsoin alipainepumpulla tuon jakajan alipainekellon toiminnan. Kyllä se ajoitusta muutta eikä kalvo tuntunut vuotavan.
Puristukset mittasin 1 = 7, 2 = 10, 3 = 8, 4 = 10, 5 = 10 jA 6 = 10. 1 ja 3 vähän alhaiset, mutta pitäisikö olla huolissaan?
Käynti parani hieman, mutta edelleen kiihdytettäessä "pöpeltää". Kai se pitää tilata tiivistesarja noihin kaasareihin ja avata ne.

Miten tuo sähköinen ryyppy oikein toimii? Bi-metalli jousi siinä on joka kääntää ryyppyläppää, mutta miksi tuo sähköjohto?
W111
Flana64
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 01.11.2020 17:28

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Flana64 »

Tiivistesarja tuli kotiin ja purin toisen kaasarin. Aika paljon pskaa löytyi kohokammioin pohjalta, mutta tuo tuskin on kuitenkaan aiheuttanut ongelmaa. Kiihdytyspummpu toimii, mutta en mitannut tuleeko oikea määrä bensaa. Tuo kiihdytyspumpun kammio on aika lailla syöpynyt ja saattaa aiheuttaa ohivirtausta. Onko kukaan hoonannut noita kammioita ja saanut niistä tiiviimmät?
Toivotaan, että toisesta kaasarista löytyy joku selvä vikakin joka selittäisi ongelmat.
W111
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Zac »

Flana64 kirjoitti: To 03.12.2020 21:00 Kiitos!
Erityisesti tuosta linkistä.
Juu kirotus virhe tuossa koneen numerossa.
Muutaman muun linkin netistä löytänyt ja tiedoissa on ristiriitaisuuksia.
Eipä kestä, hyvä että oli apua faktoista :thumbup:
Flana64 kirjoitti: To 03.12.2020 21:11 Puristukset mittasin 1 = 7, 2 = 10, 3 = 8, 4 = 10, 5 = 10 jA 6 = 10. 1 ja 3 vähän alhaiset, mutta pitäisikö olla huolissaan?
Mittasin kanssa omasta joskus aiemmin ja sain kaikille pytyille puristuslukemat 10-11 väliin Biltemasta ostetulla mittarilla.
Voihan noissa 1. ja 3. nyt jotain häikkää kuten skraadua sylinterin pinnassa olla(?) Eipä noille paljon muuta voi, kuin ehkä laittaa sellainen hyvä "cocktail" muhimaan pyttyyn vaikka 1-2 viikoksi (välillä lisäten) jolla voisi mahdollisesti jumivia renkaita saada herkistettyä jos niissä vika...?
- Muistaakseni tuo seos oli tyyliin litra valopetroolia johon 1-2 dl hyvää moniasteöljyä, ja n. 1 dl aseöljyä tai muuta irroitusöljyä... Tämän "hoidon" perään tietysti öljyjen vaihto ja hetken käytön jälkeen uudelleen puristusmittaus :)

Kaasarin tutkintakin näemmä etenee, hyvä :clap:

PS. omasta siis herkisteltiin kaikki pytyt noin kun oli päässyt 42v. seisomaan...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Juho »

Sylintereiden hoonaus ja uudet männänrenkaat auttaa tai vaihtaa seuraavan koneen, itse alan kohta vaihtaa toista konetta W111 kun vie paljon öljyä, mulla on pari varalla ja muutama purettu, M 180 koneen yksi yleinen vika on että männän rengas urat kuluu väljiksi ja rengas katkeaa ajan kanssa sitten.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Flana64
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 01.11.2020 17:28

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Flana64 »

No niin kaasarit tuli purettua ja kasattua. Mitään en korjannut paitsi takimmaiseen kaasariin laitoin samat suuttimet kuin etummaiseen. Takimmaisessa oli 10 pykälää pienemmät. Ykköskurkuissa on hieman liian isot suuttimet kun ei ollut oikean kokoisia. Tuo kaasareiden välissä oleva tanko oli säädetty hieman liian pitkäksi tai sitten etummaisen kaasarin kaasuvipu oli ollut väärässä asennossa. Nuo säädin kuntoon.
Nyt tuntuu pelaavan jo kohtuu hyvin. Vielä täytyy säätää tuo tyhjäkäyntiseos niin uskoisin, että tuolla tulee kuntoon.
Mistähän noita suuttimia saa ostettua? Mopo sportissa ei löytynyt. Voisi hommata oikean kokoiset noihin ykköskurkkuihin.
Sytytyspuolella oli 4 pytyn tulppa ihan musta joten tuo lienee aiheuttanut sen nykimisen tasakaasulla.

Tallin lattialle valunut vähän joka paikasta öljyä. Moottori, vaihteisto ja perä näyttää vuotavan. Suraavaksi sitten auton alle...
W111
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Zac »

Hyvä että kaasarin puoli alkaa olemaan paremmassa hapessa... :thumbup:
Jotain korjaussarjojahan noihin Patja ja Solex -kaasareihin on saatavana, liekkö niissä olisi suuttimiakin, esim.
https://www.mbclassics.de/carburator-in ... -pump_2_s3
(Tuolta on tullut tilattua yhtä jos toistakin, muitakin vastaavia kauppoja Euroopassa on, esim. Niemöller, DB-Debot, Marcel Kappen...)

Mulla on hyvin paljon kokemusta mustista tulpista :D

Koita ihan ensinnä testata onko 4. pytyn kipinä yhtä hyvä kuin muilla? Jos tässä on vielä kärjet niin mittaa erityisesti se välys tuolle pytylle... testaa kaikki johdot ja vaihda tulpat. Jos mustuu yhä niin sitten ehkä funtsisin paria asiaa: onko kaasarin geometriassa jotain mikä saa mahdollisen ylimäärän juuri 4. pytylle? Ja toisekseen, missä kunnossa mahtaa olla venttiilinvarren kumit?
(Katso mun ketjusta miten vaihdettiin vuosi takaperin ihan vaan päältä päin, osat ovat halvat... :angel: )

Öljyvuodot ovat vähän kypsiä, on suorastaan ihme ettei mun auto seistyään 42v. kylmässä tilassa vuoda ~mistään. Ja silti siellä on öljyä nytkin sisällä :-D
No, laatikkoon ja perään on melko helppo vaihtaa (meniköhän 1.7l ja 2.5l), uusi tavara voi kestää sisällä paremmin kuin vanhat lirut...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Juho »

Kaasutin expertti Kurkisuonio sillä on suuttimia ja tiivisteitä
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Flana64
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 01.11.2020 17:28

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Flana64 »

Kiitos jälleen vinkeistä.
Olen vaihtanut tulpat, tulpanjohdot, kärjet ja puolan. Tämä paransi käyntiä. Johdot olivat huonossa kunnossa ja kärjissäkin oli vähän piikkiä.
Täytyy seurata tuota 4-pytyn tulppaa ensi kesänä kun tulee ajettua enemmän.
W111
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Zac »

Teetkö autolle mitään talven aikana vai onko se säilytyksessä?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Flana64
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 01.11.2020 17:28

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Flana64 »

Kyllä tässä on tarkoitus ruuvata talven aikana. Tavoitteena tilkitä kaikki vuodot, jotta ensi kesänä pääsisi ajamaan ja paikallistamaan lisää mahdollisia vikoja. Onneksi on kotona lämmin talli missä ruuvata.
Takaluukun tiivisteen jo vaihdoin.
Tehtävää:
- Jäähdyttäjän vaihto. Hommasin jo ehjän tilalle.
- Koneen öljyvuodot. Ainakin ketjukiristin vuotaa.
- Perä vuotaa öljyä.
- Takakonttiin vuotaa vettä myös niistä kuopista mihin takaluukun sarana menee. Tuosta lähtee kumiletku joka on hapertunut ja poikki. Onkohan tuo letku vaan vedetty tuonne takalaokasuoja etupuolelle takakontissa vai pitäisikö se oikein jonnekin saada kiinnitettyä?

Jos aika riittää niin sitten vielä:
- Lämpömittarin vaihto
- Tankin vaihto. Hommasin jo ehjän tilalle.
- Polttoainemittarin anturin vaihto.
- Lämmityslaitteen vipujen herkistely ja säätö. Joku noista oli ihan irtikin.
- Puuosien hiontaa ja lakkausta. Kaikki puuosat pitäisi hioa ja lakata.
W111
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta, nyt on 3-4 kk "tehokasta peliaikaa" ennen kuin uusi ajokausi painaa päälle... :-)
Ostitko oikean tiivisteen vai teitkö sopivasta metritavarasta? (Tuohan on mahdollista, jos saa alanurkat tehtyä siistiisti..)

Nuo öljyvuodot ovat kiusallisia. Toivottavasti vuotaisi koneesta vain etupäästä, koska jos on se takapään kampuran ("koiranp..ka" eli narutiiviste) stefa niin sitähän ei oikein pysty ilman koneen irrottamista vaihtamaan. Eli käytännössä vain muiden remppojen yhteydessä. Tai saa kait tuon tehtyä myös niin että purkaa kytkimen & laatikon(?) En ole näihin (MB) tuota itse tehnyt. Katso myös ettei ryönää venttiilikopan tiivisteestä? Sen vaihto on helppo ja ei muistaakseni maksanut paljoakaan.

Veden päätyminen konttiin ei liene yhtä draamaattista, jollei autoa tarvitse vesisateessa säilyttää... Eihän nuo ovienkaan ikkunatiivisteet oikeasti vettä yleensä pidä. Sitä varternhan ovissakin on alapäässä vesireiät... Mutta täytyypä katsoa omastakin tuo saranoitten kohta - ja onko siellä ko. letkuja enää olemassakaan. Huonoin vaihtoehto lienee se jos ovat tukossa ja vesi sitten muhii kuopassa.

Noista listan lopuista kohdista: melkein huvittaa miten samojen asioiden kanssa näissä painitaan:
- moottorinlämpömittarin vaihdoin juuri kesällä, se eteeniä sisältävä kapillaari on herkkä hajoamaan. Onnistuin hommassa vetämällä mittaria niin paljon ulos kuin sain, mutta se mittariosan vaihto "sokkona" ei ollut helpoin. Tai oli mulla sellainen teleskooppipeili...
- Kun vaihdat tankkia niin tee kaikki mahdollinen mitä keksit sen puhdistamiseen sisältä! Säästyy murhetta myöhemmin... Mulla oli erityisen kova savotta tuossa (ketjussani löytyy jostain 2018 tammikuun tienoilta). Ellei sitten ollut jo uusi tai valmiiksi puhdistettu tankki tulossa?
- Pa-anturin vaihto menee tuossa samalla tankin kanssa, mutta saahan sen aika nopsaan vanhaankin. Lätkä vaan auki sieltä takanrontista ja CRC:n kanssa availee ne 6 pientä mutteria, ja nostaa vanhan ulos. En halua masentaa, mutta mulla ei vielä anturin vaihto korjannut pa-mittaria...
- Heh, joo, lämmityslaitteet vivut kuulostavat just yhtä jämähtäneiltä kuin omassakin. Käteen jää luultavasti sellainen muovinen vääntönuppi?
- Puuosien kunnostus on jo sitä "hifistelyä" mitä ehtii tehdä sitten myöhemminkin kun "oikeat ongelmat" on fixattu - näin ainakin itse olen asioita priorisoinut... (Omassa lakkaus on nimenomaan halkeillut, mutta muuten se ei ole kovin pahan näköinen).
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Vastaa Viestiin