Alipainejärjestelmän haasteet varmasti jokapäiväisiä mutta nyt olisi vähän kompleksimpi pähkinä purtavaksi. Entisöinnin yhteydessä (ykkössarjalainen 250 Automaatti, 7/79) asennettiin luovuttaja-autosta (siis myös W123, mutta tarkempi malli ei muistissa) keskuslukitusjärjestelmä kaikkine härpäkkeineen. No eihän sitä tietenkään saatu toimimaan kunnolla joten nyt sitä sitten on ajan kanssa rassailtu, kaikki letkut käyty läpi ja mekaniikan jouhevuus testattu ja voideltu. Nyt toimii jo koneen käydessä hyvin, muttei pihahdakaan kun kone sammutettu (pitäisi toimia kymmenisen kertaa silloinkin ennenkuin paine hyytyy). Järjestelmässähän on hattuhyllyn alla säiliöpatteristo (A1238001214), mutta sen lisäksi kuuluisi ilmeisesti olla myös kahden palloyksikön lisäsäiliö (A1238001219) joka tulee lokasuojan sisäpuolelle. Tätä säiliötä ei tuosta luovuttaja-autosta löytynyt (tai sitä ei edes tajuttu etsiä).
Kysymys kuuluu nyt kuuluuko tämä lisäsäiliö olla myös siinä tapauksessa ettei autossa ole esim. ilmastointia (mutta kylläkin automaatti, johon myös alipaine kytkeytyy) ja voisiko sen puute olla syynä paineen riittämättömyyteen koneen ollessa sammutettuna? Jotta kysymys ei olisi liian helppo, olen löytänyt myös hieman erilaisen lisäsäiliön (A1238001119), jonka yhteydessä mainitaan ilmastointi, mutta tässä toisessa ei ole mitään mainintaa.
Tästä kun selviäis niin voisi keskittyä muihin ongelmiin...
W123 keskuslukitus
Re: W123 keskuslukitus
Toimii yhdelläkin säiliöllä. Se lisäsäiliö ei muistaakseni ole edes yhdistetty keskuslukituksen linjoihin.
Muistitte myös laittaa sinne moottoritilaan sen keltaisen takaiskuventtiilin, ja yhdistitte sen oikealla tavalla? Oletteko testanneet, että se myös pitää tiiviisti?
Seuraavaksi vaan vuotoja etsimään. Aloittakaa kuskin oven sisällä olevasta venttiilistä. Sitten kaikki elementit. Käsikäyttöisellä alipainepumpulla ja autotarvikeliikkeen talous-/alipainemittarilla helppo homma.
Muistitte myös laittaa sinne moottoritilaan sen keltaisen takaiskuventtiilin, ja yhdistitte sen oikealla tavalla? Oletteko testanneet, että se myös pitää tiiviisti?
Seuraavaksi vaan vuotoja etsimään. Aloittakaa kuskin oven sisällä olevasta venttiilistä. Sitten kaikki elementit. Käsikäyttöisellä alipainepumpulla ja autotarvikeliikkeen talous-/alipainemittarilla helppo homma.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W123 keskuslukitus
Kiitos vastauksesta, tutkinta jatkuu siis vielä. Selvittelin vielä noita säiliöitä, tuon A1238001219 yhteydessä on mainittu tasauspyörästön lukko (jos siis sellainen autossa olisi) ja tuon toisenlaisen pikkusäiliön yhteydessä ilmastointi, joten ilmeisesti ovat siis eri tarkoitukseen. Näyttäisi tuo takaiskuventtiili olevan paikallaan ja oikein asennettu ja letkut katsottu, joten olisiko sittenkin niin että tuo säiliöpatteri (ilmeisesti A1238001214) on tullut tiensä päähän eikä pysty varastoimaan tuota painetta. Siellä on sisällä ilmeisesti jonkinlainen kalvorakenne?
Re: W123 keskuslukitus
Kannattaa katsoa tarkkaan että mikä paikka vuotaa. Mulla on kanssa kohtapuolin menossa tuo keskkuslukon kunnostus. Mä ostin jo takaoviin uudet keskuslukon "sylinterit" pitää vielä ostaa etuoviin samat osat.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: W123 keskuslukitus
Lampun korkeuden säätimet voi vuotaa kanssa. Kumiset jatkokset kannattaa tarkistaa myös ja kalvot ovista.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot