MB R129 300 SL-24 automaattivaihdelaatikon öljyn laatuvaatimus

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
avoSLK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 09.11.2017 21:10
Paikkakunta: Vantaa

MB R129 300 SL-24 automaattivaihdelaatikon öljyn laatuvaatimus

Viesti Kirjoittaja avoSLK »

Ostin viime syksynä MB R129 300 SL-24:n vuosimallia 1991. Auton vaihdelaatikko on tyyppiä 722.500 W 5 A 030 AT 5 ja laatikkossa on 5 vaihdetta. Nyt olisi tarkoitus vaihtaa vaihteiston öljyt ja suodatin. Osaako kukaan auttaa ja kertoa, minkälaatuista öljyä vaihdelaatikkoon pitäsi laittaa? Mistä voisin löytää tietoa, mikä Mercedeksen laatuluokitus öljylle olisi? Eri nettikaupat tarjoavat hyvin erilaisia öljyvaihtoehtoja, enkä viitsisi laittaa sopimatonta tai huonosti sopivaa vaihtoöljyä vaihdelaatikkoon.

Olisin myös kiitollinen, jos joku osaa kertoa, mistä löytäisin tarkat tiedot vaihdettavasta vaihteiston öljynsuodattimesta?

Ja otan mielelläni vastaan kaikki tiedot siitä, pitääkö huomioida jotakin erityistä automaattivaihdelaatikon öljyn vaihdossa?

Kevätaurinko paistaa ja kohta SL:ni pääsee pois talviseisonnasta. :D :clap:

T: Paavo
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1641
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: MB R129 300 SL-24 automaattivaihdelaatikon öljyn laatuvaatimus

Viesti Kirjoittaja shade_z »

Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: MB R129 300 SL-24 automaattivaihdelaatikon öljyn laatuvaatimus

Viesti Kirjoittaja Zac »

Hieno hankinta :thumbup: Onko auto minkä kuntoinen muuten eli onko tarkoitus esim. museorekata se kun ikääkin on nyt sen 30v?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
avoSLK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 09.11.2017 21:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: MB R129 300 SL-24 automaattivaihdelaatikon öljyn laatuvaatimus

Viesti Kirjoittaja avoSLK »

Tämän MB SL:n hankinnan ideana oli se, että yritän museorekisteröidä auton ensi vuonna, jos ennen museorekisteröintiä autoon ei tarvitse tehdä mitään kohtuuttoman kallista entisöintityötä. Ehdin viime syksynä oston jälkeen ajaa autola noin 300 km ja silloi kaikki toimi. Tällä ajokaudella on tarkoitus käydä koko auto tekniikaltaan läpi ja katsoa sitten onnistuuko museorekisteröinti. Kevätaurinko jo paistaa ja ajokautta tässä kovasti odottelen.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: MB R129 300 SL-24 automaattivaihdelaatikon öljyn laatuvaatimus

Viesti Kirjoittaja Zac »

Jos se auto hyvässä alkuperäisessä kunnossa, niin ei se museokatsastus silloin pitäisi mitään kallista projektia vaatia.
Tälläkin foorumilla on monta aiheeseen liittyvää keskustelua, kannattaa lukaista niitä läpi niin pääsee käsitykseen vaateista :thumbup:

Vanhassa autossa sallitaan pientä käytön aiheuttamaa patinaakin, mutta mikään (esim. penkit) eivät saisi rikki olla.
Myöskin mahdolliset ruostevauriot tulisi olla siististi alkuperäisyyttä vaalien korjattu, jne.
Varusteiden kuten vanteet, radiot, ym. pitäisi olla myös aikakauteen (90-luvun alku) sopivia.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Vastaa Viestiin