w112 automaatin säätö
w112 automaatin säätö
W112 coupen (M189) automaatti pelaa muutoin hienosti, mutta kickdown on mykkä ja alamäkeen ylöspäin vaihtaa töksähtäen.
Onko noihin jotain kotikonstein tehtävää säätöä, vai suoraan ammattimiehelle? Ketä suosittelette etelä-Suomessa? Pohdin myös askin peruskunnostusta ennakoivasti, ensin tosin ajattelin kokeilla RSV-käsittelyä.
Onko noihin jotain kotikonstein tehtävää säätöä, vai suoraan ammattimiehelle? Ketä suosittelette etelä-Suomessa? Pohdin myös askin peruskunnostusta ennakoivasti, ensin tosin ajattelin kokeilla RSV-käsittelyä.
Re: w112 automaatin säätö
Hold on... Noihin pystyi itsekin jotain tekemään: täytyypä kaivella vähän kirjallisuutta kun olen kotosalla...
Jollei joku ehdi neuvoon tässä välissä:)
Jollei joku ehdi neuvoon tässä välissä:)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: w112 automaatin säätö
Nuo K-laatikot vaihtaa aika ronskisti, pääasia ettei luista. Kickdown katkaisija toki kannattaa tarkistaa, itse en ole perehtynyt miten se toimii, omissa on tähän asti toimineet.
Kysyin 15 vuotta siten Siekkiseltä K-laatikon korjaamista, kun omassa 1968 coupessa oli väsynyt. Eivät suostuneet ottaman kun oli tuntematon laatikko heille. Kai niitä joku Suomessa tekee.
Paineensäätöhän noissa on, sitä voisi kokeilla keventää.
Kysyin 15 vuotta siten Siekkiseltä K-laatikon korjaamista, kun omassa 1968 coupessa oli väsynyt. Eivät suostuneet ottaman kun oli tuntematon laatikko heille. Kai niitä joku Suomessa tekee.
Paineensäätöhän noissa on, sitä voisi kokeilla keventää.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47
Re: w112 automaatin säätö
Moi,
Ihan alkuun vanha viisaus, että älä korjaa jos se ei ole rikki. Opin tämän kantapään kautta kun huollatin täysin toimivan ja tiiviin samanlaisen laatikon reilu vuosi sitten ammattilaisella. Homma kustansi 1760 eur ja huollon jälkeen laatikko vuosi öljyä ja oli muutenkin monivammainen. Purin laatikon itse ja sain korjattua viat.
Sinuna tarkastaisin ensimmäiseksi laatikon päällä olevan 3-asentoisen solenoidin toiminnan. Se ohjaa öljynpainetta. Oletan, että autossasi on luukku vaihteistotunnelin oikealla puolella kuten Pagodassakin on. Irroita luukku ja näet solenoidin ja paineventtiilin välisen tangon. Tarkasta sen liikkuvuus. Pallonivelet saattavat olla jumissa. Keskiasennosta alas/taakse päin vedettäessä pitää tuntua pieni jousivoima. Eteen/ylöspäin tanko liikkuu ilman vastusta. Tanko on siis keskiasennossa moottorin ollessa sammutettuna ja virta kytkemättä.
Moottori sammutettuna kytke sytytysvirta päälle. Älä koske kaasupolkimeen. Tangon tulisi liikkua taka-asentoon.
Painamalla kaasupoljinta, tangon tulisi siirtyä keskiasentoon.
Painamalla kaasu pohjaan niin, että kick down-katkaisija kytkeytyy, tangon tulisi siirtyä etuasentoon.
Jos tanko ei liiku taka-asentoon kytkettäessä sytytysvirta, syy saattaa olla väärin säädetty kytkin kaasuläpän akselilla. Kytkin saattaa myös olla likainen. Se on avattavissa ja puhdistettavissa.
Jos tanko ei liiku eteen painettaessa kaasu pohjaan, tarkasta kick down-kytkimen toiminta.
Ikävin vika on viallinen solenoidi, koska uusi maksaa ihan helvetisti...
Lähtisin ihan viimeisenä säätämään summanmutikassa öljynpainetta modulaattorin kyljestä. Jos paine arveluttaa, sen voi mitata.
Matti
Ihan alkuun vanha viisaus, että älä korjaa jos se ei ole rikki. Opin tämän kantapään kautta kun huollatin täysin toimivan ja tiiviin samanlaisen laatikon reilu vuosi sitten ammattilaisella. Homma kustansi 1760 eur ja huollon jälkeen laatikko vuosi öljyä ja oli muutenkin monivammainen. Purin laatikon itse ja sain korjattua viat.
Sinuna tarkastaisin ensimmäiseksi laatikon päällä olevan 3-asentoisen solenoidin toiminnan. Se ohjaa öljynpainetta. Oletan, että autossasi on luukku vaihteistotunnelin oikealla puolella kuten Pagodassakin on. Irroita luukku ja näet solenoidin ja paineventtiilin välisen tangon. Tarkasta sen liikkuvuus. Pallonivelet saattavat olla jumissa. Keskiasennosta alas/taakse päin vedettäessä pitää tuntua pieni jousivoima. Eteen/ylöspäin tanko liikkuu ilman vastusta. Tanko on siis keskiasennossa moottorin ollessa sammutettuna ja virta kytkemättä.
Moottori sammutettuna kytke sytytysvirta päälle. Älä koske kaasupolkimeen. Tangon tulisi liikkua taka-asentoon.
Painamalla kaasupoljinta, tangon tulisi siirtyä keskiasentoon.
Painamalla kaasu pohjaan niin, että kick down-katkaisija kytkeytyy, tangon tulisi siirtyä etuasentoon.
Jos tanko ei liiku taka-asentoon kytkettäessä sytytysvirta, syy saattaa olla väärin säädetty kytkin kaasuläpän akselilla. Kytkin saattaa myös olla likainen. Se on avattavissa ja puhdistettavissa.
Jos tanko ei liiku eteen painettaessa kaasu pohjaan, tarkasta kick down-kytkimen toiminta.
Ikävin vika on viallinen solenoidi, koska uusi maksaa ihan helvetisti...
Lähtisin ihan viimeisenä säätämään summanmutikassa öljynpainetta modulaattorin kyljestä. Jos paine arveluttaa, sen voi mitata.
Matti
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Re: w112 automaatin säätö
Matilla hyviä neuvoja.
Tuo on joo hieman mutkikkaampi kuin uudemmissa, löysin pari kuvaa netistä jos niistä olisi apua.
Tuo on joo hieman mutkikkaampi kuin uudemmissa, löysin pari kuvaa netistä jos niistä olisi apua.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: w112 automaatin säätö
Karra ja erityisesti Matti, ISO kiitos hyvistä vinkeistä. En tajunnutkaan katsoa tuon luukun kautta. Sieltä se toppausten alta löytynee.
Sanokaas vielä mielipiteenne RSV-käsittelystä, niin tuon alumiinilohkoisen moottorin kuin automaattiaskinkin osalta? Olen tähän asti suhtautunut kaikenmaailman lisäaineisiin erittäin skeptisesti, mutta niin moni netissä ja livenä tuntemani henkilö on noita kehunut, että ei voi olla tuulesta temmattuja kokemuksia.
Sanokaas vielä mielipiteenne RSV-käsittelystä, niin tuon alumiinilohkoisen moottorin kuin automaattiaskinkin osalta? Olen tähän asti suhtautunut kaikenmaailman lisäaineisiin erittäin skeptisesti, mutta niin moni netissä ja livenä tuntemani henkilö on noita kehunut, että ei voi olla tuulesta temmattuja kokemuksia.
Re: w112 automaatin säätö
Rvs:sää olen laittanut 3 eri mersuun ja ainakin kahdessa se on toiminut hyvin. Moottoriin tai automaattivaihteistoon en ole vielä kokeillut tuota, mutta ehkä jossain vaiheessa sekin tulee tehtyä. Manuaalivaihteistossa tuon rvs on toiminut hyvin. Milloin viimeksi tuohon automaattilaatikkoon on vaihdettu vaihteistoöljyt ja suodatin?Luftwaffe kirjoitti: ↑Ke 26.05.2021 22:08 Karra ja erityisesti Matti, ISO kiitos hyvistä vinkeistä. En tajunnutkaan katsoa tuon luukun kautta. Sieltä se toppausten alta löytynee.
Sanokaas vielä mielipiteenne RSV-käsittelystä, niin tuon alumiinilohkoisen moottorin kuin automaattiaskinkin osalta? Olen tähän asti suhtautunut kaikenmaailman lisäaineisiin erittäin skeptisesti, mutta niin moni netissä ja livenä tuntemani henkilö on noita kehunut, että ei voi olla tuulesta temmattuja kokemuksia.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47
Re: w112 automaatin säätö
Moi,
Minulla ei ole kokemusta mistään öljyyn lisättävistä hokkuspokkus ihmeaineista. Miten mahdollinen hyöty todennetaan/mitataan?
Näissä laatikoissa on alunperin käytetty Type A- automaattiöljyä. Tämä oli alunperin valaanrasvapohjainen. Vuosien saatossa tämänon korvattu ensin Dexron II:lla ja myöhemmin Dexron III:lla. Itse käytän Dexron III:sta. Type A-öljyä on myös nykyään tarjolla lähinnä ohjaustehostinkäyttöön ja sillä ei ole alkuperäisen kanssa muuta yhteistä kuin nimi. Dexron III:sta ei suositella ohjaustehostinkäyttöön. Ohjaustehostimen säiliön teksti "ATF fluid" on ajalta ennen Dexroneita. Oli olemassa vain type A ja F.
Matti
Minulla ei ole kokemusta mistään öljyyn lisättävistä hokkuspokkus ihmeaineista. Miten mahdollinen hyöty todennetaan/mitataan?
Näissä laatikoissa on alunperin käytetty Type A- automaattiöljyä. Tämä oli alunperin valaanrasvapohjainen. Vuosien saatossa tämänon korvattu ensin Dexron II:lla ja myöhemmin Dexron III:lla. Itse käytän Dexron III:sta. Type A-öljyä on myös nykyään tarjolla lähinnä ohjaustehostinkäyttöön ja sillä ei ole alkuperäisen kanssa muuta yhteistä kuin nimi. Dexron III:sta ei suositella ohjaustehostinkäyttöön. Ohjaustehostimen säiliön teksti "ATF fluid" on ajalta ennen Dexroneita. Oli olemassa vain type A ja F.
Matti
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Re: w112 automaatin säätö
Siinäpä se.Matti Äyräväinen kirjoitti: ↑To 27.05.2021 06:42
Minulla ei ole kokemusta mistään öljyyn lisättävistä hokkuspokkus ihmeaineista. Miten mahdollinen hyöty todennetaan/mitataan?
Onko se niin, että jos laite ei menny rikki lisäaineesta on se toiminut hyvin.
Re: w112 automaatin säätö
Tuolla yllä tulikin jo paljon hyviä vinkkejä...
Ehdin tutustumaan tässä välissä kirjallisuuteen (W111 '59-'65 korjausopas) ja siellä on oma 10-sivuinen kappale
tämän automaattilaatikon huollosta ja korjauksista, kuvineen. Kirja on englanninkielinen...
Ajatus on ollut alkaa tuo skannata jossain kohtaa ja tästä kappaleesta voisi aloittaa: laita yv. jos kiinnostaa?
Löytyy myös MB Service Manual (n. 1000 sivua) ko. autolle.
PS. lisäaineen vaikutuksen automaatin toimintaa huomaa tekemällä saman testilenkin ennen ja jälkeen aineen käytön.
En usko että yo. ongelmat kuitenkaan tuolla ratkeavat.
Ehdin tutustumaan tässä välissä kirjallisuuteen (W111 '59-'65 korjausopas) ja siellä on oma 10-sivuinen kappale
tämän automaattilaatikon huollosta ja korjauksista, kuvineen. Kirja on englanninkielinen...
Ajatus on ollut alkaa tuo skannata jossain kohtaa ja tästä kappaleesta voisi aloittaa: laita yv. jos kiinnostaa?
Löytyy myös MB Service Manual (n. 1000 sivua) ko. autolle.
PS. lisäaineen vaikutuksen automaatin toimintaa huomaa tekemällä saman testilenkin ennen ja jälkeen aineen käytön.
En usko että yo. ongelmat kuitenkaan tuolla ratkeavat.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: w112 automaatin säätö
Mitään varsinaista vikaa ei askissa (vielä ) ole, ehkä säädön tarvetta lähinnä.
Laitoin Zacille viestin.
Laitoin Zacille viestin.
Re: w112 automaatin säätö
Jostain syystä viestisi ei tullut (tänne yv:ihin?) joten laitoin viestiä takaisin päin, saitko?
Nyt on tuosta W111 Workshop Manualista 3 kappaletta skannattuna (automaatti, etuakselisto, kardaani+taka-akselisto) joten hyvässä menossa...
Kirja on siis tämä:
Mulla on hanke menossa tehdä tuonne Oldtimers-myyntiosioon oma ilmoitus jonne tulee tämä ja muita opuksia diginä tarjolle...
Aikaa ja vaivaa tuohon vaan menee, joten pieni "toimituskulu" on veloitus per lähetetys (email/linkki).
Nyt on tuosta W111 Workshop Manualista 3 kappaletta skannattuna (automaatti, etuakselisto, kardaani+taka-akselisto) joten hyvässä menossa...
Kirja on siis tämä:
Mulla on hanke menossa tehdä tuonne Oldtimers-myyntiosioon oma ilmoitus jonne tulee tämä ja muita opuksia diginä tarjolle...
Aikaa ja vaivaa tuohon vaan menee, joten pieni "toimituskulu" on veloitus per lähetetys (email/linkki).
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: w112 automaatin säätö
Tuli tänään vaihdatettua askin öljyt huuhtelumenetelmällä paikallisessa korjaamossa. Vaihteiston vaihtaminen parani huomattavasti, ja oikeastaan tarve peruskunnostukselle / säädölle poistui.
Tuo kick-down ei tosin vieläkään toimi, täytynee ottaa sekin työn alle.
Tuo kick-down ei tosin vieläkään toimi, täytynee ottaa sekin työn alle.
Re: w112 automaatin säätö
Kyllä se uusi automaattiöljy vaan tekee gutaa
Kick-downin vikakin voi hyvin olla noilla yo. säädöin / toimin fixattavissa. Laita viestiä jos tarviit manuaalia.
Kick-downin vikakin voi hyvin olla noilla yo. säädöin / toimin fixattavissa. Laita viestiä jos tarviit manuaalia.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: w112 automaatin säätö
Ehdin tänään paneutua tuohon kickdowniin. Kaasupolkimen kytkimelle tulee virtaa ja se toimii, mutta solenoidi vaikuttaa olevan mykkä.
Avasin kardaanitunnelin luukun, mutta pystyykö sitä kautta mukamas vaihtamaan solenoidin, vaikuttaa todella ahtaalta? Ahtauden tunnetta tosin lisää se että auto on nosturilla ja en saa ovea kunnolla auki. Nosturillaolo jatkunee vielä muutaman viikon, kun ilmaventtiileitä on Saksaassa kunnostuksessa.
Avasin kardaanitunnelin luukun, mutta pystyykö sitä kautta mukamas vaihtamaan solenoidin, vaikuttaa todella ahtaalta? Ahtauden tunnetta tosin lisää se että auto on nosturilla ja en saa ovea kunnolla auki. Nosturillaolo jatkunee vielä muutaman viikon, kun ilmaventtiileitä on Saksaassa kunnostuksessa.
Re: w112 automaatin säätö
Eli "se toimii" siis niin pitkälle että sinne solenoidin navoille tulee jännite kun virrat päällä pedaali alas ja katkaisin yhdistää?
Mittasitko myös maanastan ja rungon välisen resistanssin.. ettei ole maattojohdossa vikaa..?
Ohjekirjan mukaan luukusta onnistuu linkagen eli työntötankojen toiminnan tarkastus (silloin pitää olla renkaat maassa tosin) ja sen liikkeen toteaminen, ei ottanut kantaa mahtuuko siitä solenoidin vaihtaa.
Mittasitko myös maanastan ja rungon välisen resistanssin.. ettei ole maattojohdossa vikaa..?
Ohjekirjan mukaan luukusta onnistuu linkagen eli työntötankojen toiminnan tarkastus (silloin pitää olla renkaat maassa tosin) ja sen liikkeen toteaminen, ei ottanut kantaa mahtuuko siitä solenoidin vaihtaa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...