M115 käyntiongelma

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Noniin arvon asiantuntijaraati. Nyt on omat ideat loppu, joten pakko kääntyä teidän puoleen. Kyseessä siis M115 230 bensa Strömbergin 175 CDT kaasarilla.
Auton käynti on aivan hukassa. Pätkii, huojuu, rykii ja paukuttaa sekä pakoputkeen että aika ajoin kierroksilla myös imusarjaan. Tsuputtaa ja meinaa tyhjäkäynnilläkin puutua ja sammua.
Tähän mennessä ongelmaa on pyritty korjaamaan seuraavin toimenpitein ilman toivottua parannusta;
- öljyt ja öljynsuodatin vaihdettu
- tulpat vaihdettu
- tulpanjohdot uusittu
- puola uusittu
- bensapumppu uusittu
- venttilit säädetty ja säädöt toistamiseen tarkastettu (imu 0,10 / pako 0,20)
- nokan ajoitus tarkastettu
- sytkän ajoitus tarkastettu ja kokeiltu säätääkin molempiin suuntiin
- katkojan kärjet tsekattu, puhdistettu ja mitattu, että katkoo
- virranjakajan kansi ja pyörrin lähes uudet
- puolalta jännitteet mitattu, kokeiltu myös ohittaa etuvastus
- kaasariin asennettu huoltosarja ja samalla puhdistettu sekä rikastin herkistelty ja vaimenninöljyt uusittu
- alipaineletkut (ne kaikki 2 kpl) uusittu
- imupuolelle ruikittu starttispraytä - ei havaittu vuotoja tuolla menetelmällä
- kaasari purettu ja kasattu vielä uudelleen ihan vaan tarkistaakseni, että kaikki on mennyt oikeaan asentoon
- kaasarin seosruuvin säätö käyty äärilaidasta toiseen

Ei vaan ala käymään hyvin. Ongelma sekä kylmänä, että lämpimänä ja sekä tyhjäkäynnillä, että kierroksilla.
Pakokaasu haisee bensalle ja tulpat on mustat, eli rikkaalla tuntuis olevan.

Virranjakajaan uusi konkka tilattu, mutta epäilen, ettei sen vaikutus ole noin suuri.

Mistä seuraavaksi hakemaan vikaa?
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Pontus »

W115 vai W123 kyseessä? Onko kaikki sytytysosat "aitoa" Boschia vai jotain tarvikkeita? Nämä vanhat koneet alkaa heti kiukutella jos siellä on tarvikeosia laitettu sytytysjärjestelmään kiinni. Kaasutinexpertitltä voi tilata uusia kalvosarjoja noihin kaasareihin.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

W123 kyseessä, joskin ei tietoa tarkalleen mistä autosta tuo moottori on kotoisin. Kaasuttimen perusteella moottorikin on W123:sta. Auto on alunperin 200D, mutta bensakone vaihdettu jo 1988.

Sytytysosat on Boschia puolaa ja tulpanjohtoja lukuunottamatta.

Kaasarin huoltosarjan yhteydessä kalvo on siis jo vaihdettu.

EDIT: Saattaapa tuo moottori sittenkin olla myös W115:sta. Täysin samaa kokoonpanoa kaasuttimesta on Ruddies Berlin -sivuston mukaan käytetty molemmissa. Tuossa on siis pohjassa se sähköohjattu jälkikäynninestosolenoidi, joskaan sitä ei ole kytketty lainkaan. Käsittääkseni tuo toimii niin, että kun solenoidille syötetään 12V, katkaisee se polttoaineensyötön.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Tomi S. kirjoitti: Ma 31.05.2021 09:49 W123 kyseessä, joskin ei tietoa tarkalleen mistä autosta tuo moottori on kotoisin. Kaasuttimen perusteella moottorikin on W123:sta. Auto on alunperin 200D, mutta bensakone vaihdettu jo 1988.

Sytytysosat on Boschia puolaa ja tulpanjohtoja lukuunottamatta.

Kaasarin huoltosarjan yhteydessä kalvo on siis jo vaihdettu.

EDIT: Saattaapa tuo moottori sittenkin olla myös W115:sta. Täysin samaa kokoonpanoa kaasuttimesta on Ruddies Berlin -sivuston mukaan käytetty molemmissa. Tuossa on siis pohjassa se sähköohjattu jälkikäynninestosolenoidi, joskaan sitä ei ole kytketty lainkaan. Käsittääkseni tuo toimii niin, että kun solenoidille syötetään 12V, katkaisee se polttoaineensyötön.
Laita Boschin alkuperäinen puola ja johtosarja tilalle. Muistaakseni noissa M115 moottoreissa on aika vähän eroja W115 ja W123 suhteen.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tomi S. kirjoitti: Su 30.05.2021 22:03 Auton käynti on aivan hukassa. Pätkii, huojuu, rykii ja paukuttaa sekä pakoputkeen että aika ajoin kierroksilla myös imusarjaan. Tsuputtaa ja meinaa tyhjäkäynnilläkin puutua ja sammua.
...
- katkojan kärjet tsekattu, puhdistettu ja mitattu, että katkoo
...
Ei vaan ala käymään hyvin. Ongelma sekä kylmänä, että lämpimänä ja sekä tyhjäkäynnillä, että kierroksilla.
Pakokaasu haisee bensalle ja tulpat on mustat, eli rikkaalla tuntuis olevan.

Virranjakajaan uusi konkka tilattu, mutta epäilen, ettei sen vaikutus ole noin suuri.
Mistä seuraavaksi hakemaan vikaa?
Tuosta pari pohdintaa:
- Katsoit varmaan ne kärjet myös ettei niissä ole "piikkiä"? Ja rakotulkilla että ne tosiaan aukeaa sen verran kuin pitäisi (0,35 tms.?) Pitemmällä tähtäimellä voin suositella kärjettömän sytytyksen muunnossarjaa, halvimmillaan n. 50 eur (voit hakea aiheesta toisen ketjun täältä oldtimereista, on lisää juttua).
- Oletko ajoittanut sen sytkän lampulla ja onhan sulla tieto tarkalleen mitä sen pitäisi olla tuon sun virranjakajan kanssa? Jos katsot tarkan virranjakajan tyypin niin voidaan hakea ainakin se arvo mitä tulisi olla "ilman vakuumia & täysillä kierroksilla"...
Lampulla se on aika helppoa, jos laittaa vauhtipyörälle vaikka valkoisella maalilla pisteen oikeaan kohtaan.
- Rajatapaus että konkka olisi rikki, tai etuvastuskaan. Tiputtiko se jännitteen n. 9V tienoille? Se on tarkoitus ainakin.
- Eihän se välttämättä "saa liikaa" vaikka bensa haisee ja tulpat ovat märän mustat: yhtä lailla mahdollista on että kipinä on heikko tai väärään aikaan -> jää se silloinkin palaminen epätäydelliseksi ja varmasti pätkii....
- Jos virranjakajan osat ovat uusia niin kyllä sen niillä ainakin alkuun tulisi toimia... ja onhan esim. Beru myös ensiasennusmerkkiä vaikka olisikin "type Bosch"... Triviaalitarkastus: olihan ne uudet johdot varmasti oikeissa tulpissa? :eh:
- Tee vielä sellainen testi että ota yksi tulppa siihen johdonpäähän vasten lohkoa ja tarkkaile minkä näköinen kipinä kun starttaa (tai käyttää..) Voit laittaa siihen tulpan reikään toisen tulpan siksi aikaa niin ei auto pala :angel:

Kaasariin en nyt osaa sanoa muuta kuin että tarkista ettei joku jumita ja aiheuta tulvintaa.
Kerro mitä selvisi? :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Kiitos vastauksista ja vinkeistä. Kärjetön sytkä on tosissaan jo harkinnassa.
Kärjissä ei ole piikkiä. Välyksen säädin 0,5 mm, jonka löysin jostain ohjearvoksi. Mittasin tosiaan vielä yleismittarilla sytysvirta päällä, että kun kärjet irrottaa, putoaa puolan navan jännite nollaan. Etuvastuksen mittasin ja ennen vastusta käynnissä ollessa jännite 13,5V ja laskee 11V:iin vastuksen jälkeen.

Virranjakaja on Boschin JFU4.
Vaikka uudet tulpanjohdot on mallia Biltema, en silti usko niiden olevan ongelma, koska vanhoilla johdoilla tilanne on sama. Tulpat on tosiaan Boschit.
Tulpanjohdot on oikeassa järjestyksessä (1-3-4-2 lukee venttiilikopan kannessakin) ja järjestys tsekattu vielä, että on oikein kun virranjakaja pyörii myötäpäivään.

Lamppua mulla ei ajoitukseen ole, enkä sitä varmaan osaisi käyttääkään. Eipä tuo esim. Biltemassa näyttäisi kallis investointi olevan.
Mikä se oikea kohta vauhtipyörällä on, minne se täplä pitäisi laittaa?
Kärjettömiä ruiskuvehkeitä vaan ollut ennen, niin aivan hukassa tuon kaasarin ja kärjellisen sytkän kanssa.

Pitääpä iltasella ottaa yksi tulppa käteen ja tsekkaa minkä näköinen kipuna sieltä löytyy.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Pontus »

https://www.mbclassics.de/ignition-lead ... 5-200-2304

Tuolta löytyisi Berun johtosarja ainakin W115 M115 moottoriin. Kaverillani on muuten jouten ehjä M115 moottori, jos joku sattuis tarvitsemaan.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Muuten luin tuon aloitus viestin uudelleen. Oletko vaihtanut tuohon vielä Bensansuodattimia? Siis sitä läpinäkyvää "karkeasuodatinta"?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Ehdottomasti vain strobolla sytytyksen ajoitus, noissa vanhoissa on sen verran heittoja että lampulla menee varmaan pieleen.
Samalla varmistaa kosketuskulman, meinaan se kärkiväli voi olla rakotulkilla väärin kun akseli klappaa

Kaasuttimen korjaus sarja, oliko siinä seos neula, joka on kuluvin ja tärkein osa. Ja kuluu sen vastakappalekin, seos putki.

Plus se rikastin systeemi, mulla oli muinoin siinä ongelmia.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Se kirkaskantinen pieni bensansuodatin ennen polttopainepumppua näyttää ihan uudelta. Uusi on kuitenkin tulossa kondensaattorin kanssa samassa tilauksessa, samoin kuin katkojan kärjet. Meinaa vaan välillä nuo Autodocin toimitukset viipyä...
Onko tuolla muitakin polttoainesuodattimia kuin tuo?

Noi strobohommat saa kyllä hoitaa ammattilainen, jos en itse saa tätä käymään.

Kaasarin korjaussarjassa ei tullut uutta neulaa. Neula on kuitenkin erittäin hyväkuntoinen samoin kuin seosputki, ei näkyvää kulumaa tms.

Rikastimen käytin auki eilen jo kolmannen kerran. Vaihdoin rikastimen männän jousen ja kasattuna tsekkasin vielä, että se liikkuu herkästi.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tomi S. kirjoitti: Ma 31.05.2021 12:52 Kiitos vastauksista ja vinkeistä. Kärjetön sytkä on tosissaan jo harkinnassa.
Kärjissä ei ole piikkiä. Välyksen säädin 0,5 mm, jonka löysin jostain ohjearvoksi. Mittasin tosiaan vielä yleismittarilla sytysvirta päällä, että kun kärjet irrottaa, putoaa puolan navan jännite nollaan. Etuvastuksen mittasin ja ennen vastusta käynnissä ollessa jännite 13,5V ja laskee 11V:iin vastuksen jälkeen.

Virranjakaja on Boschin JFU4.
Vaikka uudet tulpanjohdot on mallia Biltema, en silti usko niiden olevan ongelma, koska vanhoilla johdoilla tilanne on sama. Tulpat on tosiaan Boschit.
Tulpanjohdot on oikeassa järjestyksessä (1-3-4-2 lukee venttiilikopan kannessakin) ja järjestys tsekattu vielä, että on oikein kun virranjakaja pyörii myötäpäivään.

Lamppua mulla ei ajoitukseen ole, enkä sitä varmaan osaisi käyttääkään. Eipä tuo esim. Biltemassa näyttäisi kallis investointi olevan.
Mikä se oikea kohta vauhtipyörällä on, minne se täplä pitäisi laittaa?
Kärjettömiä ruiskuvehkeitä vaan ollut ennen, niin aivan hukassa tuon kaasarin ja kärjellisen sytkän kanssa.

Pitääpä iltasella ottaa yksi tulppa käteen ja tsekkaa minkä näköinen kipuna sieltä löytyy.
Mittausten perusteella noiden kärkien pitäisi irrottaa ok, ja nuo jänniteetkin ovat samoin ok.
En äkkiä usko että vika olisi noissa, etenkin kun 2x johdoilla kokeiltu ja oletettavasti tulpatkin oikean "tyyppiset" (jotka olet varmaan hyvin putsannut jos kerran mustuvat).

Strobolamppua tosiaan tarkoitin (Pardon my French.. @Juhani H. :lol: )
Sen käyttö on siis varsin yksinkertaista:
1. Katsotaan tuon JFU4 jakajan ohjearvo (esim. 4.500 rpm, ilman vakuumia)
2. merkataan se asteluku siihen etupään "pikku" vauhtipyörälle valk. täplällä: siinä pitäisi jossain näkyä aste=0 ja siitä sitten EYKK tai JYKK suuntaan, maalilla merkki oikean asteluvun kohdalle
3. sitten vaan strobosta induktiivinen anturi 1. pytyn tulpanjohtoon
4. auto käyntiin ja strobolla osoitetaan tuonne "vauhtipyörälle" (oikea vauhtipyörä on koneen perässä...)
5. jos ajoitus on kohdalla niin lampun pitäisi vilkahtaa aina juuri "osoittimen" kohdalla
(6. jollei ole, virranjakajaa pyöritetään hivenen ja toistetaan 4. - 5.)

Uskoisin että saat hyvä vahvan sinertävän kipinän, kunhan se tulpan runko saa kunnolla maita.

Komppaan @Juhani H. noissa kaasaripointeissa: automaattinen(?) rikastin voi olla vekkuli värkki, toki myös sen neulan toiminta: voisi aiheuttaa epätoivottua rikastusta.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Lykkäsin kiinni vanhemman mallin konkan, putsasin tulpat (jälleen) ja otin tuon bensansuodattimen pois välistä.
Ei muutosta. Tällä tavalla se käy (linkki videoon):
https://drive.google.com/file/d/1fHDquz ... p=drivesdk

Alkuun kylmä kone, käy korkeata tyhjäkäyntiä. Lämmetessään tyhjäkäynti laskee suht normaaliksi, mutta käyntivika on ja pysyy.

Nyt tuli DPD:n ilmoitus, että kärjet, oikea uusi konkka, bensansuodatin ja imusarjan tiiviste ovat lähteneet Puolasta.

Voisko tuo olla kuitenkin jokin venttiilivika?
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Se neulahan on uutena kiilan mallinen, mutta kuluu siltä alueelta, jolla kaasu on normaaliajossa. Sormilla kokeillaan pykälät, mutta "kiilamuodon suoruus" tsekataan esim lasivenyä vasten, sormetkaan ei välttämättä huomaa, että profiili onkin hieman banaani. Ja hiemankin riittää, että käy huonosti jollain/joillain kaasun alueilla.

Mutta ensin perusjutut kuntoon, se strobokin on ehdoton hankinta, koska sitä tulee tarvimaan jatkossakin.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Tomi S. kirjoitti: Ma 31.05.2021 18:14 Lykkäsin kiinni vanhemman mallin konkan, putsasin tulpat (jälleen) ja otin tuon bensansuodattimen pois välistä.
Ei muutosta. Tällä tavalla se käy (linkki videoon):
https://drive.google.com/file/d/1fHDquz ... p=drivesdk

Alkuun kylmä kone, käy korkeata tyhjäkäyntiä. Lämmetessään tyhjäkäynti laskee suht normaaliksi, mutta käyntivika on ja pysyy.

Nyt tuli DPD:n ilmoitus, että kärjet, oikea uusi konkka, bensansuodatin ja imusarjan tiiviste ovat lähteneet Puolasta.

Voisko tuo olla kuitenkin jokin venttiilivika?
Tai sitten jossain on paha imuvuoto.. Onko kaikki alipaineletkut uusittu, myös se letku joka tulee jarrutehostimelta imusarjaan?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
MaKaMi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 06.05.2021 08:13

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja MaKaMi »

Kokeile tulpata tehostimelle menevä alipainetehostimelle menevä letku. Muuttuuko käynti? Eli onko jarrutehostimessa vuoto? Älä kuitenkaan aja ilman tehostinta, kokeile vain. Ilmavuodolta tuo kyllä kuulostaa... ilmaantuiko tuo vika yhtäkkiä vai jonkun remontin seurauksena? Imusarja? Onko ehjä, sen tiivisteet, ovatko ehjät? Virran jakajan alipaine letku, tee sille samat toimenpiteet kuin jarrutehostimellekin, muuttuuko käynti? Kaasuttimen alipainekalvo on siis vaihdettu? No ei taitaisi ottaa kierroksia jos olisi rikki. Puristuspaineet kannattaa mitata, samojn voisi tehdä ohivuototestin. Jakopää on ketjulla, ei hyppää, mutta onko ollut jotain remonttia sielläpäin? Eli jako on kohdillaan

Arvauksia kaikki, mutta nuo ainakin itse ensiksi tutkisin.
MaKaMi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 06.05.2021 08:13

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja MaKaMi »

Tuli vielä yksi asia mieleen joka kannattaa tarkistaa. Itsellä oli taannoin w124 korinen ja kaasutin bensakone. Silloin oli hieman vastaavia ongelmia. Ne johtuivat alipainevuodosta joka oli ns alipainepullossa( vai miksikä sitä nimitetäänkään) se sijaitsi apukuskin puoleisessa etupyöräkotelossa. Ko alipainepullolla avustettiin ovenlukkoja ja niskatukien toimintaa. Pulloon tulee alipaine kun moottori käy. Ei saa olla vuotoja sielläkään.
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Kerrotaas vielä vähän taustoja;
Auto jäi käsiin puolivahingossa huutokaupasta.
Toimi ihan ok Pirkkalasta Riihimäelle, joskin hyvin pientä pätkimistä oli havaittavissa jo silloin tyhjäkäynnillä. Auto toimi tuonkin jälkeen useamman päivän, joskin oli hyvin vähällä ajolla. Kävin ajamassa pojan kanssa yhtenä sunnuntaina noin 100 km reissun, jonka päätteeksi laitoin tankin täyteen ja ajeltiin kotiin. Auto jäi silloin ulos muutamaksi päiväksi. Sitten kun olin sitä siirtämässä talliin ihan perus huoltoa varten, lähti huonosti käymään ja nuo oireet alkoi, eikä sen jälkeen ole loppua näkynyt. Historiani auton kanssa on siis kovin lyhyt ja vika tuli aikalailla yhtäkkiä, vaikka tuo pieni oireilu oli jo autoa kotiin haettaessa.

Tuota tehostajalta imusarjalle tulevaa alipaineletkua en ole vaihtanut. Vain päällisin puolin tutkinut ja näyttää ehjältä. Muita alipaineletkuja on vaihdettu (mm. kaasuttimelta virranjakajan alipainekellolle menevä).
Letkuja on irroteltu käydessä ja koitettu tulppailla. Oleellisimman eron huonompaan suuntaan aiheuttaa toki tuon virranjakajalle menevän alipaineletkun irrottaminen, kun alipaine jakajan kellolta katoaa.

Puristuspainemittarin saan kaverilta lainaan, niin se pitää tehdä myös. Kai tuo ajoituslamppu olisi käytävä ostamassa. Tietääkö kukaan tuota vakioennakkoa tuolle?

Nokan jako ei ole hypännyt. Ketju on kunnossa ja kireä ja nokan ajoitus on merkissään.

Pitää koittaa käyttää tuokin jarrutehostimen alipaineletku irti ja katsoa vaikuttaako asiaan.
Ajaahan tuolla ei voi. Siirtää pystyy pihassa juuri ja juuri tarpeen vaatiessa.

Eipä ole koskaan yksikään mersu vastustanut näin kovin :D
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

MaKaMi kirjoitti: Ma 31.05.2021 21:06. Ne johtuivat alipainevuodosta joka oli ns alipainepullossa( vai miksikä sitä nimitetäänkään) se sijaitsi apukuskin puoleisessa etupyöräkotelossa. Ko alipainepullolla avustettiin ovenlukkoja ja niskatukien toimintaa. Pulloon tulee alipaine kun moottori käy. Ei saa olla vuotoja sielläkään.
Tässä ei taida tollasta edes olla, kun ei ole takaniskatukia, eikä keskuslukitustakaan... :roll:
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Tomi S. kirjoitti: Ma 31.05.2021 21:16 Toimi ihan ok Pirkkalasta Riihimäelle, joskin hyvin pientä pätkimistä oli havaittavissa jo silloin tyhjäkäynnillä. Auto toimi tuonkin jälkeen useamman päivän, joskin oli hyvin vähällä ajolla. Kävin ajamassa pojan kanssa yhtenä sunnuntaina noin 100 km reissun, jonka päätteeksi laitoin tankin täyteen ja ajeltiin kotiin. Auto jäi silloin ulos muutamaksi päiväksi. Sitten kun olin sitä siirtämässä talliin ihan perus huoltoa varten, lähti huonosti käymään ja nuo oireet alkoi, eikä sen jälkeen ole loppua näkynyt. Historiani auton kanssa on siis kovin lyhyt ja vika tuli aikalailla yhtäkkiä, vaikka tuo pieni oireilu oli jo autoa kotiin haettaessa.
Eli käynti heikkeni ajan mittaan mutta nopeasti, ja jos siinä välissä ei tehty mitään, ei kyse ole esim säädöistä, vaan jotain on pettänyt / tullut tiensä päähän.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Tomi S. kirjoitti: Ma 31.05.2021 21:16 Kerrotaas vielä vähän taustoja;
Auto jäi käsiin puolivahingossa huutokaupasta.
Toimi ihan ok Pirkkalasta Riihimäelle, joskin hyvin pientä pätkimistä oli havaittavissa jo silloin tyhjäkäynnillä. Auto toimi tuonkin jälkeen useamman päivän, joskin oli hyvin vähällä ajolla. Kävin ajamassa pojan kanssa yhtenä sunnuntaina noin 100 km reissun, jonka päätteeksi laitoin tankin täyteen ja ajeltiin kotiin. Auto jäi silloin ulos muutamaksi päiväksi. Sitten kun olin sitä siirtämässä talliin ihan perus huoltoa varten, lähti huonosti käymään ja nuo oireet alkoi, eikä sen jälkeen ole loppua näkynyt. Historiani auton kanssa on siis kovin lyhyt ja vika tuli aikalailla yhtäkkiä, vaikka tuo pieni oireilu oli jo autoa kotiin haettaessa.

Tuota tehostajalta imusarjalle tulevaa alipaineletkua en ole vaihtanut. Vain päällisin puolin tutkinut ja näyttää ehjältä. Muita alipaineletkuja on vaihdettu (mm. kaasuttimelta virranjakajan alipainekellolle menevä).
Letkuja on irroteltu käydessä ja koitettu tulppailla. Oleellisimman eron huonompaan suuntaan aiheuttaa toki tuon virranjakajalle menevän alipaineletkun irrottaminen, kun alipaine jakajan kellolta katoaa.

Puristuspainemittarin saan kaverilta lainaan, niin se pitää tehdä myös. Kai tuo ajoituslamppu olisi käytävä ostamassa. Tietääkö kukaan tuota vakioennakkoa tuolle?

Nokan jako ei ole hypännyt. Ketju on kunnossa ja kireä ja nokan ajoitus on merkissään.

Pitää koittaa käyttää tuokin jarrutehostimen alipaineletku irti ja katsoa vaikuttaako asiaan.
Ajaahan tuolla ei voi. Siirtää pystyy pihassa juuri ja juuri tarpeen vaatiessa.

Eipä ole koskaan yksikään mersu vastustanut näin kovin :D
Kannattaa vaan vaihtaa tuo letku uuteen, niissä ei välttämättä näy ulkoisia murtumisen merkkejä, mutta silti se saattaa olla entinen. www.mbclassics.de tuo letku maksaa jonkun 20€ ja Veholla taisi olla huimat 25€ kun kävin tuohon omaan W123 projektiin tuon letkun hakemassa. mites muuten onko pakosarjan tiivisteet kunnossa ettei pörise ja röpötä sieltä?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: Ma 31.05.2021 21:48 Eli käynti heikkeni ajan mittaan mutta nopeasti, ja jos siinä välissä ei tehty mitään, ei kyse ole esim säädöistä, vaan jotain on pettänyt / tullut tiensä päähän.
Juurikin näin. Ja kyllä, näin on syytä olettaa. Monessa kohtaa olen jo luullut löytäneeni ongelman, kun esim. vanha puola sylkäisi nesteet ulos kun otin siitä johdon irti, vaan kun ei.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Zac »

Joo, kyllä se sytkä kannattaa joka tapauksessa laittaa kohdilleen.
Tuossa esimerkki ajoituksesta vähän vanhemmasta 4-pyttyisen Boschin jakajasta (W110) mutta tuollasta kuvaa kaipaisi nyt tähän ko, jakajaankin (mulla ei näin "uusiin" värkkeihin manuskoja ole;-)
Kuva
Tuossa vas. puolen käppyrässä näkyy ennakon toivottu käytös vs. RPM. Tässä W123-mallissa varmaan oli jo kiekkamittari?
Siinä sun videolla - olikohan kohdassa 2:48 tjsp. - näkyi selkeästi se "neula" mistä aiemmin puhetta, siinä pikkuvauhtipyörällä siimapyörän takana.

Strobolamppu ja puristuspainemittarikin löytyy lainaan täältä Lempäälästäkin jos sulla käyntiä Tampereen suunnalla?
Sellaisilla periaatteilla että "ei ikuisuuslainaan" ja rikkoutuneiden tilalle hankintaan korvaava kpl... :angel:

Nuo letkujen vuodot ovat kyllä syytä tosiaan tutkia, aiheuttaa melkoisella varmuudella käyntiongelmaa jos eivät kunnossa.
Toinen mitä funtsin on tuo "tankkasin täyteen ja ongelmat alkoi" --> ettei olisi tullut samalla huuhdottua tankista vuosikymmenten mutu liikkeelle?
Ei olisi ihan turhimpia hommia siis bensalinjan huuhtelukaan... tosin ei niitä hauskimpiakaan, mutta voi sen pois otetun kaataa takas filtterin läpi :wink:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Kiitos. Pitää kaivella jostain nuo ennakot tolle jakajalle.
Tuota tankkausta itsekin mietin, mutta kyllä ihan puhdasta ja kirkasta ainetta tulee letkusta pumpulle ja filtterikin on nyt pois välistä kunnes se uusi saapuu. Laitoin suodattimen tilalle tollasen kirkkaan letkun, niin näkee siitä miten bensa virtaa.

Imusarjan tiiviste on tosiaan tulossa jo, joten sen vaihdan seuraavaksi katkojan kärkien ja kondensaattorin sekä bensansuodattimen ohessa. Samalla tutkitaan kipinää ja mitataan ne puristukset. Kun vaan löytäis aikaa jostain...
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja karra »

Kuten edellä sanottiin mittarilla katsot kosketuskulman sekä kärkien kunnon. Piikki tekee rakotulkilla mittaamisen epätarkaksi ja vaikka näyttäis huonolta kärkien kunto selviää mittarilla, ns points asento. Ajoitus ei ole ihan niin kriittinen, monasti säätänyt korvakuulolla niin aikaiselle kun mahdollista (ettei ala nakuttaa) ja sitten aavistus myöhäiselle. Nykybensoilla ja kuluneilla moottoreilla ei ne tehtaan ennakkoarvot ole oikeita taikka tarpeellisia hyvän käynnin aikaansaamiseksi. Mutta kärkiväli eli kosketuskulma on tarkka.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kaivelin ne @Tomi S. sulle jo :D
Eli tuossa ketjussa on liitteenä taulukko missä ne ovat aika hyvin listattuna:
https://www.benzworld.org/threads/distr ... t-11960233
Sun täytyy vain katsoa oikea rivi tarkkojen "type" -merkintöjen perusteella....

Näyttäisi kuitenkin että alkuun voisit laittaa merkin n. 10 asteen kohdalle ja katsoa strobolla tyhjäkäynnillä (vakuumi irti) osuuko merkkiin. Sitten testata että ennakko lähtee edistämään kun kaasuttaa ->3t..4t rpm. Tuo on äkkiä tehty kun on strobo käsissä.

Kuulostaa että bensa voisi olla vaikka puhdasta... No hyvä, poissulkemistahan tämä on pitkälti.
Ajan puutehan tuppaa aina haittamaan harrastustoimintaa - mutta kyllä tämä selviää kun on hetki aikaa tutkia asiaa :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Kiitos tähän asti kaikille hyvistä neuvoista. Asia kerrallaan tosiaan poissulkien tämä on ratkaistava ja periksi ei anneta. Täytyy viikonlopuksi hankkia tuo strobo ja puristuspainemittari. Äsken joutessani tiivistin kaasarin ja imusarjan välisen laipan ja vaihdoin O-renkaat kaasuläpän akselille. Tuosta kaasarista on näköjään rikottu tuo jälkikäynninestosolenoidi, mutta en usko että sillä on merkitystä tässä tapauksessa.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2023
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Voisiko olla ilmavuoto virranjakajan ennakon säätimessä, jos kalvo olisi mennyt rikki.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

slsl77 kirjoitti: Ke 02.06.2021 20:28 Voisiko olla ilmavuoto virranjakajan ennakon säätimessä, jos kalvo olisi mennyt rikki.
Tuntuu ehjältä ja jakajan sisällä oleva mekanismi kyllä liikkuu kun alipaineputkesta imasee.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Noniin. Olisi varmaan väliaikapäivityksen paikka.
Auto on saatu käymään. Vaihdoin virranjakajan konkan ja katkojan kärjet. Niillä ei päästy vielä toivottuun lopputulokseen. Noh, sain houkuteltua vaimon avuksi niin sain otettua tulpan käteen johdon päähän ja lohkoa vasten. Tosi heikko kipinä. Laitoin tulpan puolan johdon päähän ja sain näpeille hyvän kipinän saattelemana.
Virranjakajan kansi käteen ja sitä uudelleen puhdistamaan. Nyt tajusin puhdistaa sisältä myös sen pyörijälle tulevan nastan ja sen kontaktipinnat. Laitoin myös vanhat tulpat takaisin, joilla auto aiemmin kävi. Ja kas, tärähti käymään ja kävi kohtuu sievästi. Välissä siis autoa en saanut edes käynnistymään. Edelleen pientä pätkimistä on kuitenkin havaittavissa. Laitoin uuden virranjakajan kannen ja pyörijän tilaukseen.

Eipä siinä. Tyytyväisenä ajelin tänäänkin pakollisia ajoja, kun tuo käyttöautokin on rampa tällä hetkellä. C63:ssa kun auxiliary jäähdytin vuotaa ja uutta jäähdytintä odotellaan Keski-Euroopasta.
Niin eikös seuraava ongelma ilmaantunut, kun kytkin poljin alkoi takertelemaan. Poljin jää siis pohjaan. Olisko pääsylinteri sitten antautunut...?
Kamalien jurinoiden myötä aloin tutkia myös tarkemmin konehuonetta ja totesin, että oikeanpuoleinen moottorin kumityyny on aivan riekaleina. Ilmankos vähän resonoi.
Lisäksi kaasuttimen automaattiryypylle tuleva vesiletku oli alkanut ruikkia pitkin konehuonetta.

Takaa irrottelin ja hieman käsittelin sisälokasuojia, jotta sai 17” läskit tilaa, niin kuskin puolella helman takaosassa ja roiskepellissä reiät. Toinen puoli onneksi ehjä. Ja pohja on tosiaan täysin ehjä. Ilmeisesti tuo sisälokasuoja aiheuttanut ruostumisen. Hitsaushommat ei oikein itseltä onnistu, kun ei ole vehkeitä sellaiseen.

Alkaa usko kyllä loppua, että tuosta kannattaa enää autoa tehdä. Viikonloppuna oli tarkoitus sipistellä ja vaihtaa mm. parempikuntoinen kojelauta ja kuskin rispaantunut turvavyö ym. kosmeettista, mutta sitä tahtia tulee noita mekaanisia vikoja, ettei tarttee kosmetiikasta välittää.

Tämä saattaa tulla kohta myyntiin...
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Re: M115 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

...tai paaliin
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Vastaa Viestiin