Moro,
kumma ongelma eikä mielikuvitus tahdo enää riittää, joten hyviä vinkkejä olisin taas kerran vailla.
Kyseessä siis MB kutoskone (180) kahdella em. kaasarilla joita olen yrittänyt säätää toimiviksi.
Auto käynnistyy ihan hyvin ja käy tasaisesti kylmänä, mutta lämmittyään alkää röpöttää ja savuttaa jonkin verran mustaa savua (käy siis rikkaalla).
Kaasuttimiin on laitettu jo kertaalleen korjaussarjat sekä kohoja on säädetty alaspäin.
Tulpat ovat aivan mustat, joten sekin viittaa siihen että löpöä virtaa läpi aivan liian paljon.
Lisäksi jos auton sammuttaa lämpimänä, moottori pyörii startatessa hyvin vaivallisesti kuin akku olisi tyhjä (valuuko jostakin kautta polttoainetta mäntien päälle?). Jos odottaa tunnin pari, auto starttaa ja käynnistyy taas aivan normaalisti.
Noilla oireilla olen vahvasti sitä mieltä että kaasari päästää aivan liikaa polttoainetta läpi syystä tai toisesta. Onko kenelläkään samantyyppisiä kokemuksia ja millä tuota saisi mahdollisesti fixattua. Samaa ajatusta tukee myös hirmuinen polttoaineen kulutus.
Ykköskaasarin paluuventtiili toimii ja polttoainetta virtaa aivan normaalisti takaisin tankkiin.
T. Jukka
Solex 34 picB haasteita
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: Solex 34 picB haasteita
Mittaa bensanpaine.
Re: Solex 34 picB haasteita
Moi,
se mullakin kävi mielessä mutta voiko moottorin kyljessä oleva mekaaninen pumppu mitenkään tuottaa liikaa, sehän toimii kalvolla?
Kävi myös mielessä värkätä "säädettävät" kuristimet molempiin menoletkuihin, kakkoskaasarissahan ei ole minkäänlaista paluupuolta.
T. Jukka
se mullakin kävi mielessä mutta voiko moottorin kyljessä oleva mekaaninen pumppu mitenkään tuottaa liikaa, sehän toimii kalvolla?
Kävi myös mielessä värkätä "säädettävät" kuristimet molempiin menoletkuihin, kakkoskaasarissahan ei ole minkäänlaista paluupuolta.
T. Jukka
Re: Solex 34 picB haasteita
Ei just noita ole pöydällä ollut, mutta jos oikeat suuttimet eikä sen puolesta säädöt ole pielessä niin jossain piirissä tukos, vetää pelkkää bensaa vaikka pitäisi vetää ilmaa ja bensaa.
Tai neulat vuotaa ja bensanpinta aivan liian korkea.
Ei sielä montaa paikkaa ole missä voisi vika olla jos säädöt on oikein.
Jos ei niin pienempää suutinta ja säätämään.
Tai neulat vuotaa ja bensanpinta aivan liian korkea.
Ei sielä montaa paikkaa ole missä voisi vika olla jos säädöt on oikein.
Jos ei niin pienempää suutinta ja säätämään.
Re: Solex 34 picB haasteita
Paine on tarkastettu, luokkaa 0,17 joka pitäisi olla aivan normaali. Tyhjäkäyntisuuttimet on vaihdettu ja uudet neulaventtiilit mutta edelleen töpöttää rikkaalla ja tulpat mustina. Voisiko olla että vetää vaan väkisin menovettä kiihdytyspumpun kautta?
Re: Solex 34 picB haasteita
Suuttimet on varmaan pesty ja tarkastettu, ja kanavat puhalleltu ainakin paineilmalla? Itsellä oli samaa ongelmaa, mutta kun purin molemmat kaasarit ja pesin kaikki liikkuvat osat ultraäänipesurissa, niin ongelma poistui kokonaan.
Vaikea sanoa täsmälleen missä se vika oli, mutta epäilykseni kohdistui rikastinmekanismiin. Minulla oli toisen kaasarin rikastinventtiilin koppa hivenen löysällä ruuvien löystymisen vuoksi, ja vaikka siellä on venttiililautasella jousikuorma, niin se saattoi silti falskata ilmaa. Ja jos se falskaa, ajat tavallaan kaiken aikaa ryyppy päällä, kun se rikastin saa liikaa ilmaa tuolta. Kun pesin ja kasasin nuo, sipaisin vielä hieman rasvaa siihen venttiililautaseen tiiviyden varmistamiseksi. Mitään tiivisteitä ei siinä mekanismissa ole, joten se pitää vain oikein kasattuna ja kiristettynä.
Vaikea sanoa täsmälleen missä se vika oli, mutta epäilykseni kohdistui rikastinmekanismiin. Minulla oli toisen kaasarin rikastinventtiilin koppa hivenen löysällä ruuvien löystymisen vuoksi, ja vaikka siellä on venttiililautasella jousikuorma, niin se saattoi silti falskata ilmaa. Ja jos se falskaa, ajat tavallaan kaiken aikaa ryyppy päällä, kun se rikastin saa liikaa ilmaa tuolta. Kun pesin ja kasasin nuo, sipaisin vielä hieman rasvaa siihen venttiililautaseen tiiviyden varmistamiseksi. Mitään tiivisteitä ei siinä mekanismissa ole, joten se pitää vain oikein kasattuna ja kiristettynä.