230E / W123 sammui...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 103
- Liittynyt: Ti 13.10.2009 17:03
- Paikkakunta: Helsinki
230E / W123 sammui...
No perskules!
Mese simahti kuin saunalyhty... Ja eiku tutkimaan...
Kyseessä tolla (helkkarin) mekaanisella ruutalla siunattu "ikiliikkuja" tai itseasiassa eihän se mikään ikiliikkuja ole kun tielle jätti!
Laturi on uusi, sytytyksen ohjausyksikkö on uusi, syttypuola on uusi ja jotain muutakin mitä en muista/huomaa.
Mahdolliset syyt/vikakohteet; virtalukko on aivan "sohlo", onkos näissä "tyyppivikana" virtalukon pohjan hajoaminen? moponetin valikoimista semmoinenkin löytyisi...?
Polttoainepumpun rele on näköjään uusittu joskus kun vuosmallin 1985 auton pa-releestä löytyy orggisnumerot+logo ja vuosiluku 2009...
Kurkkaus auton alle... kappas, polttoainepumppu on aikas kulahtaneen näköinen mutta testauksen mukaan se jopa surahtaa kun apumies starttaa...
Kun ote starttiavaimesta kirpoaa, ei pumppu surraa enää...? Eli pumppu saa releeltä ohjausta startatessa vaan ei muutoin vaikka virtalukon mukaan kait pitäis...?
Piuhoja hämmästelessä löysin jostain katkenneen liitoksen... mikä hemmetti tää on? ja mihin tää menee?
...jaaha... pienestä pyöreästä testipistokkeesta menee johto... ja katkeaa... tutkimista...
Kampiakselin etupään hihnapyörässä on ns. triggerilukusysteemi... ja joo tämähän on anturi joka on poikki! Kiinnittyy M6 mutterilla pidikkeeseen. Onko tällä merkitystä? Anturi lukee kolminapaisella systeemillä tietoa testipistokkeelle? Eikö tästä välity informaatiota muualle?
Eniwei jokatapauksessa kyse on selkeesti polttoainepuolella koska startti pyörittää, yrittää käydä vain starttiasennossa, yrittää mokoma pysyä käynnissä starttipilotilla ja käykin hetken...
Arwauksia? Weikkauksia?
Mese simahti kuin saunalyhty... Ja eiku tutkimaan...
Kyseessä tolla (helkkarin) mekaanisella ruutalla siunattu "ikiliikkuja" tai itseasiassa eihän se mikään ikiliikkuja ole kun tielle jätti!
Laturi on uusi, sytytyksen ohjausyksikkö on uusi, syttypuola on uusi ja jotain muutakin mitä en muista/huomaa.
Mahdolliset syyt/vikakohteet; virtalukko on aivan "sohlo", onkos näissä "tyyppivikana" virtalukon pohjan hajoaminen? moponetin valikoimista semmoinenkin löytyisi...?
Polttoainepumpun rele on näköjään uusittu joskus kun vuosmallin 1985 auton pa-releestä löytyy orggisnumerot+logo ja vuosiluku 2009...
Kurkkaus auton alle... kappas, polttoainepumppu on aikas kulahtaneen näköinen mutta testauksen mukaan se jopa surahtaa kun apumies starttaa...
Kun ote starttiavaimesta kirpoaa, ei pumppu surraa enää...? Eli pumppu saa releeltä ohjausta startatessa vaan ei muutoin vaikka virtalukon mukaan kait pitäis...?
Piuhoja hämmästelessä löysin jostain katkenneen liitoksen... mikä hemmetti tää on? ja mihin tää menee?
...jaaha... pienestä pyöreästä testipistokkeesta menee johto... ja katkeaa... tutkimista...
Kampiakselin etupään hihnapyörässä on ns. triggerilukusysteemi... ja joo tämähän on anturi joka on poikki! Kiinnittyy M6 mutterilla pidikkeeseen. Onko tällä merkitystä? Anturi lukee kolminapaisella systeemillä tietoa testipistokkeelle? Eikö tästä välity informaatiota muualle?
Eniwei jokatapauksessa kyse on selkeesti polttoainepuolella koska startti pyörittää, yrittää käydä vain starttiasennossa, yrittää mokoma pysyä käynnissä starttipilotilla ja käykin hetken...
Arwauksia? Weikkauksia?
Re: 230E / W123 sammui...
Bensapumppu voi mennä kerralla pimeäksi. Joskus sitä voi elvyttää vähäksi aikaa lyömällä puukepillä. Bensapumpun rele kannattaa kokeilla ehjällä releellä. Releen saa todennäköisesti Motonetistä tai KL. Sulakkeet kannattaa irroittaa, tarkastaa ettei kulunut ja laittaa uudestaan paikalleen, sillä W123 kuluttaa sulakkeiden päistä metallia pois ja kun sulaketta painaa vähänkään mittapäällä, niin se saattaa toimia oikein mutta kun paino poistuu, se ei johdakaan.
85 mallissa lienee Bosch K-JET, jossa taitaa olla mekaanis-sähköinen järjestelmä, jonka täytyy myös saada sähköt oikein. Sähkökaaviot löytyy helpoiten lainaamalla kirjastosta W123 Haynesin korjauskirja tai ostamalla kirja Motonetistä. Netistä on nykyään vaikea W123 sähkökaavioita löytää, on kaikenlaisten maksumuurien takana. Jos et muualta löydä, minulla on ko Haynesin kirja. Laita yv jos tarvit kuvia sähkökaaviosta.
85 mallissa lienee Bosch K-JET, jossa taitaa olla mekaanis-sähköinen järjestelmä, jonka täytyy myös saada sähköt oikein. Sähkökaaviot löytyy helpoiten lainaamalla kirjastosta W123 Haynesin korjauskirja tai ostamalla kirja Motonetistä. Netistä on nykyään vaikea W123 sähkökaavioita löytää, on kaikenlaisten maksumuurien takana. Jos et muualta löydä, minulla on ko Haynesin kirja. Laita yv jos tarvit kuvia sähkökaaviosta.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: 230E / W123 sammui...
Tuota Bensiinimallin korjauskirjaa ei löydy Motonetistä, mutta Alfameriltä se löytyy..Sharedoc kirjoitti: ↑Ke 28.07.2021 22:46 Bensapumppu voi mennä kerralla pimeäksi. Joskus sitä voi elvyttää vähäksi aikaa lyömällä puukepillä. Bensapumpun rele kannattaa kokeilla ehjällä releellä. Releen saa todennäköisesti Motonetistä tai KL. Sulakkeet kannattaa irroittaa, tarkastaa ettei kulunut ja laittaa uudestaan paikalleen, sillä W123 kuluttaa sulakkeiden päistä metallia pois ja kun sulaketta painaa vähänkään mittapäällä, niin se saattaa toimia oikein mutta kun paino poistuu, se ei johdakaan.
85 mallissa lienee Bosch K-JET, jossa taitaa olla mekaanis-sähköinen järjestelmä, jonka täytyy myös saada sähköt oikein. Sähkökaaviot löytyy helpoiten lainaamalla kirjastosta W123 Haynesin korjauskirja tai ostamalla kirja Motonetistä. Netistä on nykyään vaikea W123 sähkökaavioita löytää, on kaikenlaisten maksumuurien takana. Jos et muualta löydä, minulla on ko Haynesin kirja. Laita yv jos tarvit kuvia sähkökaaviosta.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: 230E / W123 sammui...
Eikö siis se pa-pumppu kuuluisi tässä(kin) pyöriä kun on virroissa? Vaiko vasta startatessa?
Ylipäätään tuohon se ongelma tuntuu keskittyvän, varmaan jotain letkua löysäämällä voit todeta sen ettei bensaa tule (eikä se varmaan edes haise startttaillessa?) Jos pa-pumpussa on navat näkysällä niin siihen vaan yleismittari ja kokeilemaan koska tulee virtaskaa koska ei -> tuolla voit haarukoida onko vika pumpussa vaiko releessä (vaiko virtalukossa). Ei tarvi ostaa ensimmäisenä osakauppaa tyhjäksi (yleensä turhaan:)
Ylipäätään tuohon se ongelma tuntuu keskittyvän, varmaan jotain letkua löysäämällä voit todeta sen ettei bensaa tule (eikä se varmaan edes haise startttaillessa?) Jos pa-pumpussa on navat näkysällä niin siihen vaan yleismittari ja kokeilemaan koska tulee virtaskaa koska ei -> tuolla voit haarukoida onko vika pumpussa vaiko releessä (vaiko virtalukossa). Ei tarvi ostaa ensimmäisenä osakauppaa tyhjäksi (yleensä turhaan:)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: 230E / W123 sammui...
Nyt kannattaa käydä koko polttoainejärjestelmä läpi. Missä kunnossa on painevarjaaja, Polttoainesuuttimien ja suuttimien tiivisteiden kunto. Polttoaineletkujen kunnon tarkistus.
Oliko ennen tuota sammumista mitään muita oireita?
Oliko ennen tuota sammumista mitään muita oireita?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: 230E / W123 sammui...
Näyttää Motonetissä olevan Alfamerin korjauskirjoja myynnissä ainakin Oulussa.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: 230E / W123 sammui...
Niin motonetistä löytyy Diesel version korjauskirja. Ei löydy Bensiinimalliin korjauskirjaa..
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: 230E / W123 sammui...
Mitä käytännön eroja KE-jet K-jet mallin 230 on muuta kuin toisessa mekaaninen ja sähköohjattu ruisku? Alfamerin W124 korjausopashan käsittää M102-M103 malliset moottorit, löytyisiköhän siitä apua?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: 230E / W123 sammui...
Tutkin tuossa kaverin euromallin 500 SECciä, siinä oli tyhjäkäynti alhaalla. Se oli siis K-jet, siinä oli ohjauspaineensäädin (eli WUR) sekä lisäilmaluisti ja koska se oli euromalli siinä ei ollut lambdaa eikä tietenkään EHA:a koska K-jet. Tyhjäkäyntimoottoria (eli lisäilmaluistia) ohjaa erillinen idle speed control unit-boksi, samanlainen kuin on esim jenkkimalli 1981 SL.ssä, mikä oli kait ns K-Lambda.
Eli kait mekaanisessa (K-Jet) ei ole ECUa ja siinä on WUR + lisäilmaluisti sekä Idle Speed Control Unit.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 230E / W123 sammui...
Tämä ketju on lähdössä laukalle...
@Ernest Ersatzteile: Joko sait polttoainepumpun (ja virtalukon) tsekattua ja mitä tuosta selvisi? Joko käy taas...?
@Ernest Ersatzteile: Joko sait polttoainepumpun (ja virtalukon) tsekattua ja mitä tuosta selvisi? Joko käy taas...?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...