Pontoonin perä huutaa
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 46
- Liittynyt: Su 22.08.2004 15:36
- Paikkakunta: Pöljä
Pontoonin perä huutaa
Ponttoonin perä on laakeroitu n. 3000 km sitten, mutta äänetön se ei ole. Mitä muuta sille on tehty, ei ole tiedossa. Toisessa ponttoonissani perä ulvoo myös ja vaihdoin siihen aikoinaan vähemmän ajetun taka-akselin, mutta ei se miksikään muuttunut. Onko näitä ääntäviä periä mahdollista saada äänettömäksi? Välitys kummassakin 4:1. Liian tiuha se on nykynopeuksille. Ihmettelen, että tehokkaimmissa malleissa on tiuhempi perä, kuin karvalakkimalleissa. Dieselissä näköjään harvin, joten sellaisen vaihto voisi olla järkevintä. Osaako kukaan sanoa, meneekö 110/111 perävälitys ponttooniin? Pienen vetopyörän akselissa ulkoinen ero, mutta käykö se silti vastaavilla laakereilla? Löytyykö linkkiä perän korjausohjeisiin tai onko jollain korjaamokirjaa, jossa säätöohjeet ja esikiristysarvot yms? Uuden vetopyöränparin saisi reilulla tonnilla, mutta onko niiden laadusta tietoa? Markkinoilla kun on esim. Amerikkalaisiin uusia vetopyöräpareja, joita ei kuulemma äänettämäksi saa.
Re: Pontoonin perä huutaa
Hei, tämän linkin "http://www.mbzponton.org/valueadded/boo ... rature.htm" takaa löytyy Ponttooniin monenmoista käyttö- ja huolto-ohjekirja aineistoa. Löytyiskö sieltä tarvittavat ohjeet?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 46
- Liittynyt: Su 22.08.2004 15:36
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Pontoonin perä huutaa
Juu, Kiitos! Pitkään selailin näitä tiedostoja. En kyllä löytänyt tuota peräjuttua, josta tuo kuva on. Mistä se tarkemmin selitettynä löytyy?
Re: Pontoonin perä huutaa
Linkkejä huoltokirjoihin löytyy sivuston alaosasta:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 46
- Liittynyt: Su 22.08.2004 15:36
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Pontoonin perä huutaa
No nyt löytyi ja printtasin sentin nivaskan sivuja. Suomenkielinen korjauskirja olisi kyllä tarpeen. Voiko perä olla hankalampi???? On kyllä erikoinen laitos tällainen linkkuperä ristikoineen ja liukuholkkeineen. Mitä lie nahkahousu miettinyt tuota suunnitellessaan? Ilmeisesti tarvii repullisen erikoityökaluja purkuun ja säätöön. Täytyy tarkastella varastossa olevia akseleita ja purkaa pyörillään olevasta 180:sta akseli pois, kun se vaikuttaa muutenkin vähiten ajetulle. Josko pääsisi vain tiivisteiden vaihdolla. Jonkinlaista voimistuvaa jyrinää alkanut tulla mukaan, ei tosin kardaanin kierrosluvun mukaista. Oisko sitten pyöränlaakeri/peräristikko ongelmaa?
Re: Pontoonin perä huutaa
Ehdottomasti kannattaa varmistaa nämä helpoimmat mahdollisuudet ekaksi, ennen kuin lähtee perää purkamaan.
En itse tunne tätä tyyppiä juurikaan, joten en lähde enempää neuvomaan tai arvailemaan, mutta ovathan "Nahkahousut" tehneet myös varsin hyvät dokumentit näistä.
Onneksi Ponttoni ei ole Suomessa mikään harvinaisuus ja varmasti täältä forumiltakin löytyy harrastajia, joilla on näistä tietoa yllinkyllin.
En itse tunne tätä tyyppiä juurikaan, joten en lähde enempää neuvomaan tai arvailemaan, mutta ovathan "Nahkahousut" tehneet myös varsin hyvät dokumentit näistä.
Onneksi Ponttoni ei ole Suomessa mikään harvinaisuus ja varmasti täältä forumiltakin löytyy harrastajia, joilla on näistä tietoa yllinkyllin.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 46
- Liittynyt: Su 22.08.2004 15:36
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Pontoonin perä huutaa
Eipähän ole kukaan osaaja vielä ilmoittautunut. Aikoinaan 80-luvulla kysyin paikallisesta merkkiliikkeestä irtoperän kunnostusta, niin vastaus oli jo silloin: "Ei ole tekijää, kirjat saat lainaan". Eipä tullut kirjoja lainattua kuitenkaan. Täytyy hakea Konnevedeltä vara-auto purkuun ja toivoa parasta. Jospa sieltä löytyisi uudenkarhea taka-akseli uusiokäyttöön