W109, 722.0 laatikon kickdown

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hoenen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: To 25.09.2003 22:05
Paikkakunta: Lappeenranta

W109, 722.0 laatikon kickdown

Viesti Kirjoittaja Hoenen »

Kickdown ei toimi. Solenoidi napsahtaa polkimen pohjatessa. Mitä raati ehdottaa seuraavaksi toimenpiteeksi?
-es@-W126-W109-
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W109, 722.0 laatikon kickdown

Viesti Kirjoittaja Zac »

No mitä itse varmaan tekisin olisi tuo, matto pois ja se huoltoluukku auki kardaanitunnelista, sitten tarkastamaan nuo:
kick_inst.JPG
kick_linkage.JPG
Kuvat ovat W111 coupe/sedanin, mutta veikkaisin ettei tämä toimintaperiaate vielä W109:ssä isommin eronnut...? :eh:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W109, 722.0 laatikon kickdown

Viesti Kirjoittaja Zac »

No, tuossa vielä viitattu kappale 2.14 kuvineen kaikkineen:
image-35ff852e-3131-49e5-a421-7d92176b9c53.png
IMG_20211001_103130.jpg
Toivottavasti on edes sinne päin myös miten tehty W109:ssä...(?)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Hoenen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: To 25.09.2003 22:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109, 722.0 laatikon kickdown

Viesti Kirjoittaja Hoenen »

Kiitos vinkistä, luukkua ei jalkatilassa ole mutta täytyypä ryömiä alle ja katsoa onko kuvien mukainen 👍🏻
-es@-W126-W109-
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W109, 722.0 laatikon kickdown

Viesti Kirjoittaja Zac »

En ole varma onko se vielä W108:ssa näin kuin (ao. kuva omasta) W111:ssä:
IMG_20190729_183843.jpg
Eli tuossa vielä sai tuosta lattiakepistä eteenpäin alkavan pellin kokonaan irti & ylös.
Sieltä oli sitten aika helppo vaihtaa nuo vaihteensiirtäjän puslat ym. ihan penkissä istuen... :angel:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109, 722.0 laatikon kickdown

Viesti Kirjoittaja karra »

Itsekin opin viime viikolla että W109 USA malleissa ollut 722 laatikoita jo, sitä uudempaa momentinmuunninmallia siis. Onko nuo Zacin kuvat siitä K-laatikosta?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: W109, 722.0 laatikon kickdown

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Ei niissä nestekytkin ja momentinmuunnin laatikoissa ole suurtakaan eroa.neljäpulttisella öljypohjalla molemmat.
Suurin ero siinä että uudemmassa on se staattori ja sille tietysti booritus öljypumpun kaulassa.
Minulla on mersun tehdasmanuaali jossa käsitellään molemmat vaihteistot ikäänkuin yhdessä, niin vähän niillä on keskinäistä eroa.
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: W109, 722.0 laatikon kickdown

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Mainittakoon, ettei minulla ole henk koht kovin isoa kokemuspohjaa näihin vanhoihin mersun askeihin, mutta ennen vanhaan, eli 70 luvulla kaikki vehon automaattilaatikot korjattiin täällä nykyään minun omistamalla paikalla.se hiljainen tieto noista laatikoista on valitettavasti jo mullan alla.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W109, 722.0 laatikon kickdown

Viesti Kirjoittaja Zac »

Vähän lueskelin tuota W108/W109/(W111 coupe/cabrio) Service Manualia niin toukokuussa 1969 on askit vaihtuneet uudemman mallisiksi:
askit.png

Oli myös ohje että kaikki vivuston säädöt ym. tulee tehdä pyörät maassa + paino päällä mikä kyllä viittaisi siihen että huoltoluukku täytyy sieltä W108/W109 -kardaanitunnelista yhä löytyä...? Tuohon kick-downin ongelmaan ei montaa mahdollisuutta vianhakutaulukko tarjonnut:
kickdown.png
Jos sieltä naksaus kuuluu niin tippuu jo muutama noistakin... veikkaan siis listalta tuota a):ta... (eikä edes rikki vaan "klappia"? :eh: )
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Hoenen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: To 25.09.2003 22:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109, 722.0 laatikon kickdown

Viesti Kirjoittaja Hoenen »

Kiitos infosta, ensi viikkoon menee ennenkuin ehdin auton alle mutta pitää ottaa tosta listasta koppi 👍😊
-es@-W126-W109-
Avatar
Hoenen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: To 25.09.2003 22:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109, 722.0 laatikon kickdown

Viesti Kirjoittaja Hoenen »

Zac kirjoitti: Su 03.10.2021 10:46 Vähän lueskelin tuota W108/W109/(W111 coupe/cabrio) Service Manualia niin toukokuussa 1969 on askit vaihtuneet uudemman mallisiksi:
askit.png


Oli myös ohje että kaikki vivuston säädöt ym. tulee tehdä pyörät maassa + paino päällä mikä kyllä viittaisi siihen että huoltoluukku täytyy sieltä W108/W109 -kardaanitunnelista yhä löytyä...? Tuohon kick-downin ongelmaan ei montaa mahdollisuutta vianhakutaulukko tarjonnut:
kickdown.png

Jos sieltä naksaus kuuluu niin tippuu jo muutama noistakin... veikkaan siis listalta tuota a):ta... (eikä edes rikki vaan "klappia"? :eh: )
Siis nimenomaan solenoidi naksahtaa kun polkimen painaa pohjaan tai käsin oikosulkee solenoidin piuhat…
-es@-W126-W109-
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W109, 722.0 laatikon kickdown

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tarkoitin siis osuuttaa "badly adjusted" ts. solenoidi naksahtaa (= toimii ainakin periaatteessa) mutta ei tee sitä toimintoa mitä pitäisi -> mahdollisesti säätö pielessä, joku tappi poikki, tms.

Googlailin vähän... Mercedessourcella on ihan kiinnostavia videoita katsottavaksi:
W114/W123 laatikon kick-down switch huoltoa --> https://www.youtube.com/watch?v=nzBBHwX41mY
722.3x laatikon vakuumin, öljyvuodon korjauksia:
https://www.youtube.com/watch?v=z-mjwg1-Wzs
https://www.youtube.com/watch?v=WRgAfTmoIkI

Ao. on ketju jossa W108 switchin kuvia?
http://www.peachparts.com/shopforum/vin ... -w108.html
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Hoenen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: To 25.09.2003 22:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109, 722.0 laatikon kickdown

Viesti Kirjoittaja Hoenen »

Kiitos linkeistä, täytyy tutustua…
-es@-W126-W109-
Avatar
Hoenen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: To 25.09.2003 22:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109, 722.0 laatikon kickdown

Viesti Kirjoittaja Hoenen »

Vika löytyi, ei ensi näkemällä sattunut silmään kun oli
Niin piilossa laatikon sivussa, pakoputken ja pohjan välissä…
120602A2-FE23-4540-B047-CBFAADDB9C73.jpeg
[/img]
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-es@-W126-W109-
Avatar
Hoenen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: To 25.09.2003 22:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109, 722.0 laatikon kickdown

Viesti Kirjoittaja Hoenen »

Nyt pitäisi jostain löytyä kickdown kytkimen ”säätörunko”?
Eli kuvassa oleva muovinen musta osa, johon itse kickdown kytkin kierretään, oma murtunut poikki.
Jos jollain tuommoinen osa löytyy, niin laittakaahan viestiä :thumbup:
1F83C7AD-E335-4184-84E6-EC773E789019.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-es@-W126-W109-
Vastaa Viestiin