Becker Grand Prix mykkänä

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Becker Grand Prix mykkänä

Viesti Kirjoittaja Karel »

Puunailen tässä meidän Betsyä (300 SE -89) torstain museotarkastusta varten. Auto käynnistyi kuin palmun alta liki kahden vuoden autotallissa seisomisen jälkeen. Viime kerralla kun autolla ajettiin, niin huomasin, että alkuperäinen radio oli yks kaks mennyt pimeäksi. Luonnollisesti se ei ole korjaantunut itsestään, vaan on edelleen mykkä.

Otin radion irti ja huomasin, että radiossa kiinni takana oleva lasisulake oli palanut. Vaihdoin sulakkeen, mutta ei muutosta, vaiti on ja pysyy. Kumma kyllä uusi sulake pysyy ehjänä, mutta mitään ei tapahdu, ei tule edes valoa virtanappiin.

Onko täällä ketään, joka on näihin perehtynyt ja osaisi veikata vikaa. Avasin ylä- ja alakannet, mutta sisällä ei mitään silmin havaittavaa vikaa ole.

Malli on siis telaketjullinen Becker Grand Prix, tyyppi muistaakseni 761, ollut autossa uudesta asti.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3046
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Becker Grand Prix mykkänä

Viesti Kirjoittaja jysi »

Alkaa olla laitteella ikää ja ilmeisesti ajokertojen välillä on pitkät tauot ilman jännitettä (akku irti) joten jonkin kondensaattorin kuivuminen ja oikosulku -> sen seurauksena virtalähteen ylikuormitus ja komponentin tuho jossakin jännitehaarassa tulisi todennäköisimpänä mieleen. Kytkentäkaavio (radiomuseum.org) käteen ja mittailemaan?
Muita mahdollisuuksia katkos levyjen välillä, kide ei toimi tai jokin piiri vain luovuttanut. Nämä ei kyllä yleensä polta sulaketta.
ribes52
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ti 16.08.2011 20:45

Re: Becker Grand Prix mykkänä

Viesti Kirjoittaja ribes52 »

ei mitää kokemust näistä, mut jos sähköö tulee, ni liikkuvii, esim on/off-kytkimen pintoihi vois koittaa jotai elektroniikka puolen puhdistus spraytä ja raksutella
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Becker Grand Prix mykkänä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Mennään nyt vähä osi varsinaisen kysymyksen, mutta oliko Karelilla tarkotus ja ehdoton halu saaha korjata tuo ite? Jos on, niin hyvä, ja sit taas jos ei, niin lähettää laitteen Pulttikanavaan :D
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Becker Grand Prix mykkänä

Viesti Kirjoittaja Karel »

Apuja on jo tarjottu, joten kiitos niistä.

Nyt on kuitenkin halu tutkia tätä lähemmin itse sen verran iso, että jos ei muuta, niin rikonpahan enemmän ja lähetän vasta sitten sinne pulttikanavaan parsittavaksi. Virrransyöttönapojen nasta olivat oikarissa, joten tinasin irti pistorasian ja sen peltirasian, jonka sisällä on häiriönpoistin, se oli kunnossa.

Molemmilla pääpiirilevyillä on useampi elko, jotka selvästi ovat olleet kuumana ja tummentaneet alustaansa. Kirjasin ylös konkkien speksit, ja nyt pengon elkovaraston läpi, jos löytyisi korvaavia. Sitten vaihdan kaikki konkat ja katsotaan, mitä tapahtuu, vai tapahtuuko mitään.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Becker Grand Prix mykkänä

Viesti Kirjoittaja Karel »

Piti käydä välillä täydentämässä elkovarastoa, mutta vielä ei menestystä. Tusinan verran pienempiä ja yksi 3300 mikron pääkonkka vaihdettu, mutta ei vielä eloa. Kytkentäkaavionkin löysin, joten vielä ei ole aika luovuttaa. Pitää ruveta katkoksia etsimään.

Mykkä radio ei haitannut museointia, ja sen suhteen meni kaikki läpi, eli Betsy (avatar) on nyt virallisesti museoauto.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Becker Grand Prix mykkänä

Viesti Kirjoittaja karra »

Karel kirjoitti: Pe 22.10.2021 21:57 Piti käydä välillä täydentämässä elkovarastoa, mutta vielä ei menestystä. Tusinan verran pienempiä ja yksi 3300 mikron pääkonkka vaihdettu, mutta ei vielä eloa. Kytkentäkaavionkin löysin, joten vielä ei ole aika luovuttaa. Pitää ruveta katkoksia etsimään.

Mykkä radio ei haitannut museointia, ja sen suhteen meni kaikki läpi, eli Betsy (avatar) on nyt virallisesti museoauto.
Onnittelut museoinnin johdosta. Itsellä vielä tavoitteena ennen joulua saada G-wagen museoon, etupuskuria enää odottaa. Ja pikku sipistelyä mm konehuone.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1520
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Becker Grand Prix mykkänä

Viesti Kirjoittaja illinois »

Eikös tuokinBeckeri vaadi heräämiseen sen takaluukussa olevan "vahvarin/päätelaitteen" kanssa kytkemisen. Irtoradiona ei herää henkiin.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Becker Grand Prix mykkänä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ainoastaan Mexico 2000 tai CD oli kaksikomponenttilaite.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
korsteenimerkki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 02.08.2021 22:52

Re: Becker Grand Prix mykkänä

Viesti Kirjoittaja korsteenimerkki »

Hieman alkuperäisen aiheen ohi (pahoittelut siitä), mutta kysynpä kuitenkin, jos joltain näkemystä asiasta löytyisi:

Oman ajokin museokelpoisuuden saavuttamisen osalta on nimittäin juurikin tuo oikeaa aikakautta (-89) edustavan soittimen puuttuminen askarruttanut. Sen sijaan että hankkisi aikalaisen Beckerin ja lähtisi kirpputoreilta c-kasetteja metsästämään, niin voiko käyttää huomattavasti uudempaa soitinta (esim vaikka Blaupunktin uusvanhaa Bremeniä mikä ulkonäkönsä puolesta sopii kasariautoon), ja perustella sen parantuneella liikenneturvallisuudella (handsfree) siinä missä vaikkapa turvavöiden asennuksen sellaiseen autoon missä niitä ei alunperin ole ollut?

Toisaalta, jos auto on kantatietojen mukaan lähtenyt tehtaalta ilman soitinta, niin tarvitseeko sellaista sitten olla museotarkastuksessa ensinkään??
124050
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Becker Grand Prix mykkänä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ei tarvitse olla soitinta ollenkaan. Tällöin tietysti sopiva peitelevy olisi suotava olla, koska sellainen siinä tilalla on ollut. Eihän sen soittimen Becker tai Blaukkari tarvitse olla, vaikka Roadstar samalta aikakaudelta :-). Huomattavasti uudempaa en hyväksyisi edes em. perusteella.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Becker Grand Prix mykkänä

Viesti Kirjoittaja Karel »

Betsy vaihtoi omistajaa, mutta mykkä Beckeri jäi minulle talvi-iltojen askareeksi.

Mielenkiintoista pohdintaa uusvanhaa disainia edustavien autoradioiden käytöstä museoautoissa. Olennaistahan tietty on se, ettei päälle päin näe, että kyseessä on uusi radio.

Minullakin on hyllyssä yksi meidän vanhoista ässistä jäänyt Blaupunkt, joka ulkoisesti on aivan yksi yhteen tämän kanssa:

https://www.sk-autosound.fi/tuotteet.ht ... 772/894403

Kuvasta poiketen vaan meidän vanhassa radiossa on kellertävän valkea taustavalaistus, kuten mersujen katkaisimissakin. Tuollainen punainen loiste ei kyllä ainakaan minulle kelpaisi. Ehkä se on vaihdettavissa, en lukenut tarkemmin. Mutta nämähän on tehty nimenomaan klassikoihin ja youngtimereihin käytettäväksi.

Eikös Beckerilläkin ainakin jossakin vaiheessa ollut uustuotantona sellainen raita-kromikehys malli 70-luvun autoihin?
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
korsteenimerkki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 02.08.2021 22:52

Re: Becker Grand Prix mykkänä

Viesti Kirjoittaja korsteenimerkki »

Juurikin tuota kyseistä Blaupunktia tarkoitin. Kukaan kyydissä olleista ei ole ulkonäön puolesta tajunnut soittimen olevan uustuotantoa. Totuus paljastuu vasta ”kasettiluukun” takaa löytyvästä usb-liittimestä. (Ja tietty siitä että radio suomen sijasta ääniraidan on tuottanut spotify.)

Näytön ja painikkeiden väriä voi vaihdella hyvinkin vapaasti RGB-säädöllä, joten kukin saa mieleisekseen. Defaulttina taisi olla perinteinen kellertävä sävy (omassa värit säädetty mätsäämään auton väriin).

Soittimen miinuspuolena on korkeahkon hinnan lisäksi sellainen ominaisuus, että näyttöä ei pysty lukemaan polarisoidut aurinkolasit silmillä. Kesäauto kun kyseessä, niin ongelma on todellinen :D
124050
Vastaa Viestiin