Ostin tuossa kesän lopulla W124 230TE -90 manuaali bensamersun, jossa tosiaan M102 ke-jetti.
Alkuun ei ongelmia ilmennyt, vaihtelin öljyt, tulpat ja suodattimet. Noin viikon ajelun aikana alkoi sitten tyhjäkäyntiin liittyvä ongelma: kylmänä käynnistyy nätisti, mutta tyhjäkäynti tahtoo hetken kuluttua pudota niinkin alas, että moottori saattaa sammua mikäli kaasua ei anneta. Samoin ajossa vaihdettaessa vapaalle kierrokset tippuvat alle 500rpm ja moottori sammahtaa.
Moottorin lämmettyä ongelma lähes poistuu, kierrokset saattavat lämpimänä vapaalle vaihdettaessa pudota viiteensataan mutta nousevat sitten noin 700rpm paikkeille, joskin pari kertaa on myös lämpimänä sammunut vapaalle vaihdettaessa.
Muutoin ajaessa ja kaasutellessa käynti tuntuu sujuvalta, eikä kiihdyttelyssä ole ongelmia ilmennyt.
Nyt vaihdettua ja huollettua:
- tulppien johdot uudet
- virranjakajan kansi ja pyörijä uudet
- laturi uusi
- lambda-anturi uusi
- YJ-rele uusi
- kokeiltu polttoainepumpun relettä toisesta mersusta, ei eroa
- tyhjäkäyntiventtiiliä puhdistettu, läppä kuuluu liikkuvan heilutettaessa, mitattu vastusarvoja sekä jännitettä jotka vaikuttavat asianmukaisilta
- yksi alipaineletku haljennut ja se vaihdettu, bräkkäriä suihkutellut sinne ja tänne auton käydessä mutta ilmavuotoja ei paikallistunut
Polttoainepumput molemmat surisevat mallikkaasti, tarkemmin en näiden sielunelämästä osaa sanoa. Mikrokytkin kaasuvivun vieressä vaikuttaa toimivan. Olen mittaillut sitten erinäisiä ke-jet järjestelmään liittyviä osia yleismittarin kanssa, näistä sen verran mainittakoon että lämpötila-anturista (nelinapainen, ilmeisesti informoi ruiskutusjärjestelmää) en saa mitään vastusarvoja mitattua, kuin en myöskään potentiometristä, liekö vika mittaajassa, mittarissa vai osassa. Sulakkeet vaikuttavat olevan kunnossa.
Seuraavaksi mielessä olisi katsella millä mallilla seossuhde on, tähän vain tarvitsee investoida hieman hienompi yleismittari. Kun uuden mittarin saan kokeilen varmaan myös lukea diagnoosipistokkeesta josko tämä osaisi kertoa mitään. Polttoainejärjestelmän paineita en ole myöskään kyennyt mittaamaan omin avuin.
Ehdotuksia ja vinkkejä otetaan vastaan, alkaa oma ymmärrys hieman loppua tässä vaiheessa, eikä loputtomiin huvittaisi kokeilla summissa vaihtaa osia
W124 230TE tyhjäkäyntiongelmaa
W124 230TE tyhjäkäyntiongelmaa
1990 230 TE
Re: W124 230TE tyhjäkäyntiongelmaa
Moi,
lämpötila-anturista pitäsi saada vastus mitattua. Liitin irti, navoista 1-3 ja 2-4 mitaten pitäisi saada lukemia. Jossain kaaviossa oli +20ºC lämpötilassa 2,3-2,8kΩ ja +80ºC 290Ω-370Ω, varmaanki jotain tuohon suuntaan.
Oletko säätänyt tai puhdistanut potentiometrin? Saattaa olla kulunut ja pois säädöstä? Tuossa oli keskustelua ja ohjetta säätöön https://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=133416
lämpötila-anturista pitäsi saada vastus mitattua. Liitin irti, navoista 1-3 ja 2-4 mitaten pitäisi saada lukemia. Jossain kaaviossa oli +20ºC lämpötilassa 2,3-2,8kΩ ja +80ºC 290Ω-370Ω, varmaanki jotain tuohon suuntaan.
Oletko säätänyt tai puhdistanut potentiometrin? Saattaa olla kulunut ja pois säädöstä? Tuossa oli keskustelua ja ohjetta säätöön https://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=133416
Re: W124 230TE tyhjäkäyntiongelmaa
Näin itsekin lueskelin lämpötila-anturiin liittyen, irrotettuani liittimen ja mitattuani vastakkaisista navoista en saanut kahdella eri yleismittarilla lainkaan vastusarvoja kylmällä tai kuumalla moottorilla. Kyseinen osa toki ei olisi kallis vaihtaa kokeilumielessä. Potentiometriä en ole uskaltanut vielä irroitella säätämisen pelossa. Täytynee vielä kokeilla josko tästä saisi jotain lukemia mitattua, ja käyttää sitten ehkä irti, jos taustan kosketuspinta on jo kulunut ajan saatossa.JanneW124 kirjoitti: ↑Ma 18.10.2021 17:30 Moi,
lämpötila-anturista pitäsi saada vastus mitattua. Liitin irti, navoista 1-3 ja 2-4 mitaten pitäisi saada lukemia. Jossain kaaviossa oli +20ºC lämpötilassa 2,3-2,8kΩ ja +80ºC 290Ω-370Ω, varmaanki jotain tuohon suuntaan.
Oletko säätänyt tai puhdistanut potentiometrin? Saattaa olla kulunut ja pois säädöstä? Tuossa oli keskustelua ja ohjetta säätöön https://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=133416
1990 230 TE
Re: W124 230TE tyhjäkäyntiongelmaa
Voihan ne lämpöanturin navat olla vierekkäisetkin?Mäks kirjoitti: ↑Ma 18.10.2021 17:54Näin itsekin lueskelin lämpötila-anturiin liittyen, irrotettuani liittimen ja mitattuani vastakkaisista navoista en saanut kahdella eri yleismittarilla lainkaan vastusarvoja kylmällä tai kuumalla moottorilla. Kyseinen osa toki ei olisi kallis vaihtaa kokeilumielessä. Potentiometriä en ole uskaltanut vielä irroitella säätämisen pelossa. Täytynee vielä kokeilla josko tästä saisi jotain lukemia mitattua, ja käyttää sitten ehkä irti, jos taustan kosketuspinta on jo kulunut ajan saatossa.JanneW124 kirjoitti: ↑Ma 18.10.2021 17:30 Moi,
lämpötila-anturista pitäsi saada vastus mitattua. Liitin irti, navoista 1-3 ja 2-4 mitaten pitäisi saada lukemia. Jossain kaaviossa oli +20ºC lämpötilassa 2,3-2,8kΩ ja +80ºC 290Ω-370Ω, varmaanki jotain tuohon suuntaan.
Oletko säätänyt tai puhdistanut potentiometrin? Saattaa olla kulunut ja pois säädöstä? Tuossa oli keskustelua ja ohjetta säätöön https://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=133416
Potentiometristä voi purkamatta mitata jännitteen; auto käyntilämpöiseksi, keskimmäisen ja ylä-tai alapuolen (en muista ) liittimen välillä pitäisi olla 0.7V jännite
Re: W124 230TE tyhjäkäyntiongelmaa
Oolrait, kokeilen varmaan huomenissa päivästä tuota potentiometriä mittailla ja samalla kokeilen mitata kaikilla mahdollisilla yhdistelmillä lämpötila-anturiaJanneW124 kirjoitti: ↑Ma 18.10.2021 18:20Voihan ne lämpöanturin navat olla vierekkäisetkin?Mäks kirjoitti: ↑Ma 18.10.2021 17:54Näin itsekin lueskelin lämpötila-anturiin liittyen, irrotettuani liittimen ja mitattuani vastakkaisista navoista en saanut kahdella eri yleismittarilla lainkaan vastusarvoja kylmällä tai kuumalla moottorilla. Kyseinen osa toki ei olisi kallis vaihtaa kokeilumielessä. Potentiometriä en ole uskaltanut vielä irroitella säätämisen pelossa. Täytynee vielä kokeilla josko tästä saisi jotain lukemia mitattua, ja käyttää sitten ehkä irti, jos taustan kosketuspinta on jo kulunut ajan saatossa.JanneW124 kirjoitti: ↑Ma 18.10.2021 17:30 Moi,
lämpötila-anturista pitäsi saada vastus mitattua. Liitin irti, navoista 1-3 ja 2-4 mitaten pitäisi saada lukemia. Jossain kaaviossa oli +20ºC lämpötilassa 2,3-2,8kΩ ja +80ºC 290Ω-370Ω, varmaanki jotain tuohon suuntaan.
Oletko säätänyt tai puhdistanut potentiometrin? Saattaa olla kulunut ja pois säädöstä? Tuossa oli keskustelua ja ohjetta säätöön https://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=133416
Potentiometristä voi purkamatta mitata jännitteen; auto käyntilämpöiseksi, keskimmäisen ja ylä-tai alapuolen (en muista ) liittimen välillä pitäisi olla 0.7V jännite
1990 230 TE
Re: W124 230TE tyhjäkäyntiongelmaa
Tilannepäivitystä päivän mittauksista:
Lämpötila-anturista ei mitään vastusarvoja vaikka mistä navoista mittaa.
Potentiometria mitattu, moottori lämpimänä, tyhjäkäynnillä: keskimmäinen-ylin liitin antaa arvon 0,45V, ja keskimmäinen-alin liitin antaa 4,36V. Ilmeisesti keskimmäinen-ylin välinen mittaus antaa osviittaa potentiometrin oikeasta asemoinnista, joka nyt vaikuttaisi olevan pielessä.
Lisäksi tein mittauksia diagnoosipistokkeesta (pyöreä, numeroidut pistokkeet, kuskin puolen lokasuojassa): pistokkeista 2-6, joka ilmeisesti ilmoittaa akun varauksen, arvoksi sain 14,2V jatkuvalla pienellä heittelyllä. Pistokkeista 2-3, jota kai käytetään seossuhteen tarkistamiseen, arvoksi sain 2,42V ajoittaisella vaihtelulla. Pistokkeiden 2-3 välisen mittauksen käsittääkseni pitäisi olla minulla luokkaa 7,1V, joka vastaisi 50% pulssisuhdetta. En sitten tiedä voiko näistä päätellä mitään, kun käsittääkseni seossuhteen säätö pitäisi tehdä ''Duty cycle'' ominaisuuden omaavalla mittarilla
Ohessa muutama video käynnistyksestä kylmänä ja mittauksista:
https://youtu.be/COMrMW1lekY videolla kylmäkäynnistys, sammuminen, uusi käynnistys ja kaasulla käynnissä pito
https://youtu.be/-4E3XScxyYE videolla kuvaan tyhjäkäyntiä kylmänä, jota ylläpidän kevyellä pintakaasulla, ja välillä vapautan kaasun jolloin moottori alkaa yskiä
https://youtu.be/wPLVc4f55oA videolla mittaus pistokkeista 2-6
https://youtu.be/8B8INeOzGK8 videolla mittaus pistokkeista 2-3
Lämpötila-anturista ei mitään vastusarvoja vaikka mistä navoista mittaa.
Potentiometria mitattu, moottori lämpimänä, tyhjäkäynnillä: keskimmäinen-ylin liitin antaa arvon 0,45V, ja keskimmäinen-alin liitin antaa 4,36V. Ilmeisesti keskimmäinen-ylin välinen mittaus antaa osviittaa potentiometrin oikeasta asemoinnista, joka nyt vaikuttaisi olevan pielessä.
Lisäksi tein mittauksia diagnoosipistokkeesta (pyöreä, numeroidut pistokkeet, kuskin puolen lokasuojassa): pistokkeista 2-6, joka ilmeisesti ilmoittaa akun varauksen, arvoksi sain 14,2V jatkuvalla pienellä heittelyllä. Pistokkeista 2-3, jota kai käytetään seossuhteen tarkistamiseen, arvoksi sain 2,42V ajoittaisella vaihtelulla. Pistokkeiden 2-3 välisen mittauksen käsittääkseni pitäisi olla minulla luokkaa 7,1V, joka vastaisi 50% pulssisuhdetta. En sitten tiedä voiko näistä päätellä mitään, kun käsittääkseni seossuhteen säätö pitäisi tehdä ''Duty cycle'' ominaisuuden omaavalla mittarilla
Ohessa muutama video käynnistyksestä kylmänä ja mittauksista:
https://youtu.be/COMrMW1lekY videolla kylmäkäynnistys, sammuminen, uusi käynnistys ja kaasulla käynnissä pito
https://youtu.be/-4E3XScxyYE videolla kuvaan tyhjäkäyntiä kylmänä, jota ylläpidän kevyellä pintakaasulla, ja välillä vapautan kaasun jolloin moottori alkaa yskiä
https://youtu.be/wPLVc4f55oA videolla mittaus pistokkeista 2-6
https://youtu.be/8B8INeOzGK8 videolla mittaus pistokkeista 2-3
1990 230 TE
Re: W124 230TE tyhjäkäyntiongelmaa
Lämpöanturin vaihdolla itse alottaisin. Nyt kone ei todennäköisesti saa lisärikastusta kylmäkäynnistykseen ja siksi sammuilee aluksi.
Re: W124 230TE tyhjäkäyntiongelmaa
Tilannepäivitystä:
otin tänän asiakseni katsoa potentiometrin hiilipintojen kunnon. Kulumaan vaikuttaa olevan, toki en osaa sanoa kuinka vakavasti. Liitteenä kuva pinnoista. Tämän jälkeen laitoin pontentiometrin takaisin ja kalibroin sen 0,72V arvoon. Lisäksi mittailin potentiometristä vastuksia, kun uudella mittarilla arvoja tulikin ulos Vastusarvo muuttuu ilmämääräläppää painettaessa, käyden kuitenkin välillä 0:ssa. Tästä myös liitteenä video. https://youtu.be/YDsNtqF9nHs
Lopuksi mittailin uudella mittarillani dianostiikkapistokkeesta rei'istä 2-3 pulssisuhdetta, alkuun arvoksi 60%. Uskaltauduin tätä hieman säätämään, sen ollen nyt 45,2%. Ymmärtääksi arvon tulisi olla 50% +-10%, mutta nyt en tarkemmin viiteenkymmeneen päässyt. Näiden säätöjen jälkeen ajelin kymmenisen kilometriä, kyyti oli vakaata eivätkä kierrokset putoilleet, toki täytyy toinen päivä tarkkailla kylmällä autolla asiaa. Lisäksi nyt täytynee kulutusta pitää silmällä, josko tuli seossuhteisiin kajoamalla tehtyä enemmän vahinkoa
otin tänän asiakseni katsoa potentiometrin hiilipintojen kunnon. Kulumaan vaikuttaa olevan, toki en osaa sanoa kuinka vakavasti. Liitteenä kuva pinnoista. Tämän jälkeen laitoin pontentiometrin takaisin ja kalibroin sen 0,72V arvoon. Lisäksi mittailin potentiometristä vastuksia, kun uudella mittarilla arvoja tulikin ulos Vastusarvo muuttuu ilmämääräläppää painettaessa, käyden kuitenkin välillä 0:ssa. Tästä myös liitteenä video. https://youtu.be/YDsNtqF9nHs
Lopuksi mittailin uudella mittarillani dianostiikkapistokkeesta rei'istä 2-3 pulssisuhdetta, alkuun arvoksi 60%. Uskaltauduin tätä hieman säätämään, sen ollen nyt 45,2%. Ymmärtääksi arvon tulisi olla 50% +-10%, mutta nyt en tarkemmin viiteenkymmeneen päässyt. Näiden säätöjen jälkeen ajelin kymmenisen kilometriä, kyyti oli vakaata eivätkä kierrokset putoilleet, toki täytyy toinen päivä tarkkailla kylmällä autolla asiaa. Lisäksi nyt täytynee kulutusta pitää silmällä, josko tuli seossuhteisiin kajoamalla tehtyä enemmän vahinkoa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
1990 230 TE