W 126 kysymyksiä

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jyrmex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 13.07.2015 07:34

W 126 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jyrmex »

Moi,

Autokuume nostaa taas päätään ja varmaankin asiat realisoituvat tässä kohta. Kohdekin on aika selvä eli haetaan W 126 SE tai SEL
Bensalla pitää päästä ja automaatti. Siinäpä tämän hetkiset vaateet. Hintahaarukka tuntuu olevan jotain sellaista mitä ei ihan äkkiseltään oikein pääse sisään. Siihen tuskin löytyy apuja mutta mennääpä niihin mun kysymyksiin jos vähän pystyisi lievittämään tätä autokuumetta.

1 Kuika iso ero ajettavuudessa on 260 vs 280? Entäpä 300 vs 500?
2 Missä asioissa pitää olla tarkkana ja mihin kiinnittää huomiota?
3 Jossa palstan kirjoituksissa oli maininta että w 126 malleissa on ykkös ja kakkos sarjalaisia. Missä ero ja missä vuosimallissa vaihtui?
4 Onko USA 560:ssä mitään järkeä. Moni niistä on kuitenkin lähes ruosteeton?
5 Manuaali vai automaatti?
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W 126 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Hage »

Jyrmex kirjoitti: La 27.11.2021 21:09 Moi,

Autokuume nostaa taas päätään ja varmaankin asiat realisoituvat tässä kohta. Kohdekin on aika selvä eli haetaan W 126 SE tai SEL
Bensalla pitää päästä ja automaatti. Siinäpä tämän hetkiset vaateet. Hintahaarukka tuntuu olevan jotain sellaista mitä ei ihan äkkiseltään oikein pääse sisään. Siihen tuskin löytyy apuja mutta mennääpä niihin mun kysymyksiin jos vähän pystyisi lievittämään tätä autokuumetta.

1 Kuika iso ero ajettavuudessa on 260 vs 280? Entäpä 300 vs 500?
- Pienikoneisissa malleissa on aikamoiset kierrokset kun ajellaan esimerkiksi 100km/h mutta ei se mielestäni ajoa haittaa, kasikoneissa taas aika aavikkoperät kun miettii että kyse on 70-80 -luvun ajopeleistä, oma vielä käyttöauton virkaa pitävässä 560:ssä kierrokset esim. 80km/h n. 1950rpm.
Ajettavuus riippuu tietenkin myös aika paljon siitä missä kunnossa autoa on pidetty, mutta yleisesti ottaen W/V126 on erittäin mukava ja vakaa ajettava. Teholla ei niinkään ole väliä (ainakaan itelle), kyllä näillä autoilla pysyy hyvin perässä tavallisen liikenteen seassa.
Jyrmex kirjoitti: La 27.11.2021 21:092 Missä asioissa pitää olla tarkkana ja mihin kiinnittää huomiota?
- Kallein osa autossa on autossa on moottori, ei saa olla märkänä öljystä tai hukata nesteitä. Moottorin pitää myös käydä tasaisesti kaikilla kierrosalueilla eikä nykiä. Laatikko ei saa luistaa eikä perä pidä ääntä eli tälläiset perusasiat niin näillä pääsee jo alkuun.
- Ruoste; katso tunkinrei'ät, löytyvät auton helmoista pienien neliön muotoisten muovilirpakkeiden alta. Voi avata vaikka talttapäisellä ruuvimeisselillä alhaalta päin kammeten.
- Takalasin tuki tyyppivikainen ruostumispaikka 126:ssa, kyseinen palkki löytyy takakontista heti takalasin alapuolelta (semmoinen rei'itetty metallipalkki)
- Takalasit yleensä maidottuvat reunoistaan näissä, voi olla merkki ruostevaurioista ym. tukipalkissa mutta ei välttämättä kaikissa tapauksissa.
- Katso että kaikki varusteet toimivat moitteetta. Esim. sähköllä säädettävät penkit saattavat jumittaa jos ei ole paljoa käytetty.
- Katso myös että vedenpoistorei'ät ei ole tukossa moottoritilassa, (lehtiä, havunneulasia, multaa yms) ruostuttaa helposti esimerkiksi akun jalustan.
- Jos sininen sisusta niin katso piruuttasi onko kojelauta haljennut, erittäin yleistä nimenomaan sinisen värisinä ja se on melkeimpä enempi sääntö kuin poikkeus että on haljennut jostain kohtaa.
Jyrmex kirjoitti: La 27.11.2021 21:093 Jossa palstan kirjoituksissa oli maininta että w 126 malleissa on ykkös ja kakkos sarjalaisia. Missä ero ja missä vuosimallissa vaihtui?
Sarjojen välillä on miljoona muutosta tapahtunut, mutta tässä nyt joitain selvimpiä eroja teknisesti ja ulkoisesti;
- 1. sarjalainen tarkoittaa 126-korimallin kohdalla 1979 - 1985 valmistettuja autoja, 2. sarja taas 1986-1991 välillä valmistettuja.
- 1. sarjan 6. syl. malleja oli 280S (kaasarikone, ei saanut pidemmällä akselivälillä) ja 280SE/L (E tarkoittaa ruiskukonetta) 8 syl. malleina 380 ja 500SE/L.
2. sarjassa taas oli malleina 6. syl. 260SE/L ja 300SE/L. 8 syl. 420SE/L, 500SE/L sekä 560SE/L.
- Ovien nk. kylkimuovit: 1. sarjassa pyykkilautakuvioiset kun 2. sarjassa taas sileät. Vannekoot suureni 14-tuumaisista Barokki/peltivanteista (vai olivatko jo 15 tuumaiset jo 1. sarjassa? Joku muistaa varmasti paremmin) 15-tuumaisiin pelti- ja 15-reikäisiin nk. kaivonkansivanteisiin (huom. pyöreäreikäiset kaivonkannet)
- Puskureiden profiilit muutuivat sulavemmiksi
- Tekniikkaa ja sisutusta uudistettiin aina viimeisille vuosille saakka, halutuimmat mallit on yleensä olleet 89-91 vuoden SEL / SEC (C = Coupé) isolla koneella ja hyvillä varusteilla mutta minusta esimerkiksi pätkä-300SE ei ole yhtään sen huonompi vaihtoehto.
Jyrmex kirjoitti: La 27.11.2021 21:094 Onko USA 560:ssä mitään järkeä. Moni niistä on kuitenkin lähes ruosteeton?
- Riippuu keneltä kysyy, USA-mallit ei käsittääkseni myy oikein hyvin Euroopassa, johtuneeko sitten ulkonäöstä (mm. valoumpiot, puskurit, ja ajovalojenpyyhkijät erinäköiset sekä mailimittari) ja sekä jotkut mallit saattavat olla matalapuristeisimpia versioita (vähempitehoisia). Japanista löytyy vielä tänäkin päivänä alle 50t ajettuja (yleensä sinisen värisiä sisustukseltaan) 126-malleja ja jopa ihan hyväkuntoisia vähäruosteisia yksilöitä. Suosittelen etsimään euromalleja joko Saksasta tai Japanista.

Jyrmex kirjoitti: La 27.11.2021 21:095 Manuaali vai automaatti?
- Ehdottomasti automaattivaihteistolla, tosin kun kirjoitit alussa että auton pitäisi olla automaatti niin tarkoitettiinkohan tässä nyt ilmastointia? Jos vastaus on kyllä niin se on mun mielestä makuasia, automaatti-ilmastointi hoitaa hommansa hyvin mutta manuaaliversiolla voi hienosäätää tuuletusta omaan makuun paremmaksi.

Nämä nyt tuli ainakin heti ensimmäisenä mieleen, muut lisätköön sitten neuvoja :wave:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: W 126 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Erittäin hyvä vastaus edelliseltä joten tuohon on aika vaikea täydentää. Kaikki oleellinen tuli kerrottua joten kaikki muu tieto on sitten hifistelyä :D

1979-1985 malleissa eli 1.sarjassa on tosiaan koneesta riippumatta 14" vannekoko. Käsittääkseni 1985 syksystä' lähtien muuttui 15" eli muuttui faceliftiksi/2.sarjalaiseksi muutenkin. Eli tarkkana, 1985 on saanut sekä ykkös, että kakkossarjaa, riippuen minä ajankohtana ko. vuonna auto valmistunut.

Ongelma lienee etsijällä tällä hetkellä, että vettä on virrannut auton huippuajoista niin paljon, että alkuperäisen yksilön löytäminen on

a: vaikeaa
b: kallista

Eli autoilla on ehtinyt olla jo useita omistajia ja pitäjiä, jotka ovat voineet pitää autoa sinne päin tai omia muutoksia tehden. On mm. nähty museoleimassa olevia ykkössarjan autoja, joihin on vaihdettu kylkilistat ja puskurit kakkossarjasta. Pitää siis joskus nähdä metsä puilta.

Varmin vaihtoehto lienee on ostaa museoleimassa oleva auto, mutta sekään ei tosiaan aina tarkoita että auto vastaa alkuperäisasua ja on kunnossa.. Nettiautossa tulee joskus vastaan aivan käsittämättömiä museo-126:sia. Vinkkejä ja varmaa tietoa saa joko linkkaamalla tänne kuvia ostettavasta autosta tai vertaamalla tehtaan esitteisiin/kuviin autosta kun se on ollut uusi.

Itsellä löytyy kaksi w126:sta. 2. sarjan 300SE ja 500SEL. Hyviä autoja.
Viimeksi muokannut Ere866, Su 28.11.2021 13:56. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Jyrmex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 13.07.2015 07:34

Re: W 126 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jyrmex »

Moikka,

Aivan älyttömän hyvät vastaukset. KIITOS! Sain juuri tarvitsemani tietoiskun asiaan. Noiden hintahaarukka on milenkiintoinen kun nyt muutaman ajan on kahlannut esim Autoscouttia. Otan esimerkiksi vaikka SE 300. -86 180 tkm ajettuna 11900€. -85 260 tkm ajettuna 17500€. Lisäksi lähes kaikki alle 250 tkm ajetut 500 SEL on lähemmäs 20000€. Mitä Japaniin tulee, niin sielä oli kyllä huima pyynti eräästä. -86 270 tkm ajettu. Hinta Japaniassa 24500$
Autoscoutilla oli yksi jännä 500SEL. Oli uutena tilattu Kanadaan Eurovarusteilla ja siltä viety USA:han.

Kiitos vielä kerran. Nyt on paljon helpompi jatkaa etsimistä.

T.
Jyrki
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W 126 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ajettavuus on periaatteessa kaikissa sama, pois lukien moottoritehon ja jousituksen tuomat erot, eli onko vakio-, vahvistettu- tai hydropneumaattinen jousitus. Euro-560 kulkee pintakaasulla Suomen olosuhteissa, 260 vaatii enemmän kaasun käyttöä. Jos ja kun molemmat ovat kunnossa, et tasaisella maantienopeudella kuule moottorin ääntä ja huomaa eroa.

Vakiojousitus on pehmeä, hiukan ”jenkkiautomainen”, vahvistettu on kovempi ja jämäkämpi, aivan kuten hydropneumaattinen, sillä erolla, että pneumaattinen on erittäin alkupehmeä ja ”leijailee” kuin ilmatyynyllä, mutta kovenee suhteessa vasteeseen, ja ei käytännössä koskaan lyö pohjaan.

Ykkössarjaa 9/85 asti ovat 280/380/500 (K-jetronic, poislukien 280S Solex 4A1-kaasutin) ja kakkossarjaa 260/300/420/500/560 (Ke-jetronic). Useimmat USA 560-mallit ovat teholtaan lähellä eurospeksattuja ja varsinkin katittomia 420/500-malleja, joten se vaikuttaa suorituskykyyn. 260/300 kuutosmoottorit ovat huoltoystävällisiä, ja huolto-osia löytyy vielä hyvin, koska samat moottorit löytyvät yleisemmästä 124-korimallista.

Kunto ratkaisee hinnan ja siinä tarvitaankin harjaantunutta silmää nähdä, miksi jokin maksaa tuhansia enemmän kuin toinen. Suuren hintahaarukan yksi selitys on kallistuneet varaosat. Kahden tonnin pommista et saa hyvää, vaikka sijoittaisit saman verran lisää korjauksiin. Kelpaako se edes varaosiksi, on ihan tapauskohtaista. Kymppitonnin yksilö voi olla kannattavampi kuin viiden tonnin, riippuen korjaustarpeista. Yli kymppitonnin pyynnillä pitää jo tietää mitä ostaa.

Takalasi maksaa viitisen sataa, puskurien remppa kromeineen puolitoista tonnia, jalopuusarja helposti saman verran. Kokonaista hyvää sisustaa ei enää käytännössä löydy enää mistään irrallaan ostettavaksi. Haalistunut sisustus ei heti erotu, jos ei osaa katsoa, mutta on mahdoton saada enää hienoon kuosiin. Lopputulos on tökerö tilkkutäkki. Hyvät pisteosat käyvät vähiin, uusia saa enää rajallisesti. Kun kaikki kriittiset kohdat käy läpi, alkaa oikea hinta hahmottua. Kohtalaisenkin yksilön viimeistely huippukuntoon voi maksaa todella paljon.

Asiantuntijat maksavat hyvistä yksilöistä hyvän hinnan. Siksi pommeistakin yritetään saada liikaa. Yksilöt, joista oikeasti kannattaisi maksaa 20.000,- ovat äärettömän harvinaisia. Peukaloimattomia yksilöitä on enää todella vähän, ja useimmiten jo kuvista näkee, että myyjä joko ei tiedä, tai sitten valehtelee.

Olen kolme kasariässää kuluneen syksyn aikana myynyt, yhden ottanut vaihdossa ja neljä on vielä jäljellä. Kahdesta on mahdollisesti kauppa tulossa. Yhteensä meillä on näitä ollut…aika monta. Ensimmäiset jo 80-luvulla. Yksi 280 SE oli manuaalivaihteinen, se tuntui suorastaan oudolta. En enää sellaista edes harkitsisi.

Sisustuksen materiaaleja ja yksityiskohtia paranneltiin koko ajan. 1980 vuoden auto tuntuu erilaiselta kuin jo 1984 vuoden yksilö, vaikka kuvissa olisikin aivan identtinen ykkössarjalainen.

Mutta kuten täällä on jo tuotu esiin: Uusimmatkin ovat jo yli 30-vuotiaita. Siinä ajassa hyvinkin pidetyt autot ovat ehtineet nähdä yhtä sun toista. Kilometrit kertovat siinä vaiheessa enää aika vähän. Kunto ratkaisee eniten.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Jyrmex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 13.07.2015 07:34

Re: W 126 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jyrmex »

Kiitos taaas
Tässä on jokunen vaihtoehto olemassa. Tämä https://es.wallapop.com/item/mercedes-b ... -696482727 näyttäisi noin päällisin puolin olevan lähellä totuutta. VIN numeroa mulla ei vielä ole. Autossa on täys dokumentoitu huoltohistoria 80 tkm asti. lopuista sekalaisia kuitteja. Muuten räpeltämätön paitsi että kuljettajan ovi on jouduttu joskus maalaamaan. Myyjä väittäää auton olevan ruosteeton.Miten noissa on kilometrien kanssa. Jos lähtökohtana on, ettei täydellistä huoltohistoriaa ole saatavana, niin kannattaako pelästyä esin +250 tkm ajettuja jos muuten päällisin puoli ok? Hinta äkkiseltään tuntuu kohtuulliselta mutta kyllähän tosta yli 10 000€ auto tulee ennen kuin se on edes täällä.

T.

Jyrki
Jyrmex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 13.07.2015 07:34

Re: W 126 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jyrmex »

Saako vielä vaivata. Mitä kertoo nuo SA numerot? SA codes Nuo on kaivettu auton vin numeron perusteella. Kyseessä eri auto kuin edellä mainittu


Parameter Value
226 FOOTRESTS IN THE REAR
274A LEATHER, JAVA
442 MULTIFUNCTION STEERING WHEEL (12 BUTTONS)
461 INSTRUMENT WITH MILES IND. AND ENGLISH LEGEND
473 ENGINE W/LOW COMPRESSION RATIO, WITH CATALYST
491 U.S. VERSION
519 REAR AUDIO SYSTEM
551 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
551 *1 _______ 19951002 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
551 *2 117____ 20070910 BASIC ANTITHEFT ALARM SYSTEM (ATA)
551 *3 117____ 20110221 BASIC ANTITHEFT ALARM SYSTEM (ATA)
581 AUTOMATIC AIR CONDITIONER
581 *1 _______ 19951002 AUTOMATIC AIR CONDITIONER
581 *2 117____ 20070201 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL
581 *3 117____ 20110221 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL
597 No code designation available
639 No code designation available
74 No code designation available
806 AEJ 06/1/M/X
806 *1 _______ 19951002 AEJ 06/1/M/X
806 *2 117____ 20110311 YOM 15/1
872 No code designation available
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
SA numbers
Parameter Value
26 11257/04
30 11061/10
35 10861/64 11303/04
46 11090/31
47 11132/28 11177/15
49 11193/24
54 10811/18 11184/90 11230/42 11270/01 11290/05 11333/03
58 11146/22
60 56404/25
61 55977/06
67 56322/16
68 56103/35 56373/58 56404/25 56434/02 56513/12 56637/02
69 56133/23 56155/36 56380/18 56400/03 56400/15
72 56080/45 56211/07 56322/16 56346/02 56380/18 56400/03 56400/15
73 55935/63 56211/07 56322/16 56346/02 56380/18
74 56211/07
75 56400/03 56400/15
80 55894/14 56103/35
81 56080/45 56380/18 56398/01
82 10811/18 56047/11 56080/45 56103/35 56155/36 56334/01 56400/03 56400/15 56426/11 56451/05 56513/12
83 56128/10 56373/58 56513/12
86 56047/11
88 56047/11 56318/01 56400/03 56400/15
89 55935/63 56211/07 56400/03 56400/15
91 56380/18
92 56261/17 56380/18
97 56133/23 56261/17 56331/04 56380/18
98 56103/35
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W 126 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

SA = Sonderausstattung = lisävarustekoodit. Ota huomioon että koodeissa on päällekäisyyksiä, kuten tuo 442:n selite on tämän pvän 442:n selite, eikä W126:n aikakaudelta. Itselleni ko. autossa seuraavat koodit ovat turn-off:
473 ENGINE W/LOW COMPRESSION RATIO, WITH CATALYST
491 U.S. VERSION
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W 126 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Karel »

Kilometrejä enemmän ratkaisee kunto, ainakin jos on ostamassa itselleen autoa, eikä vaan edelleen myytäväksi. Tuossa Espanjan autosta minua mietityttää ajatus sen aiemmasta käytöstä. Yli 100 tkm ja ehkä enemmänkin Teneriffalla? Luultavasti paljon paikallis-/kaupunkiajoa, ja minkälaisilla teillä? Käynnistys/pysäytys-syklejä voi olla paljon. Keltaiset sumuvalot kielivät auton tilatun alun perin Ranskaan.

Minulla oli yksi vanhan pankin edustusauto, jolla oli stadissa veivattu vajaa 300tkm, mutta ohjauksen ja voimansiiroon ja monen muun palikan kulumat vastasivat jo yli 600tkm ajettua maantievaunua.

Kuvat ovat tuosta huonot. Mutta pikahavainnot: aurinkoa on nähnyt kohtalaisen paljon. Tämän näkee parhaiten oviaukkojen huopatiivisteiden sävyeroista. Jalopuut kaipaavat melko varmasyti ehostusta. Miksi puskurien suojamuovit puuttuvat?. Onkohan paljon teneriffan sorateiden kerrostumaa takana? Kuskin puolen takavalon peruutusvalo on rajusti kellastunut. Lehtiverkkoja on kiristetty solmuilla.

Ainakin pitäisi saada hyvät lähikuvat seuraavista: moottoritila, keskikonsoli, mittaritaulu ja hattuhylly. Nämä ovat hyviä indikaattoreita monessa suhteessa siitä, miten aika on autoa kohdellut. Oviverhoilujen yläosat ovat ainakin jo auttamatta kellastuneet, ja keskikonsolin sisäinen tukimuovi on pettänyt. Sen näkee jo tuosta huonostakin kuvasta.

Karsea puukotelo, vaihdenuppi ja radio ovat tässä pikkuasioita. Mutta muuten ihan asiallinen ja tasaisesti patinoitunut kokonaisuus.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Jyrmex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 13.07.2015 07:34

Re: W 126 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jyrmex »

Moikka,

Tuo Teneriffan Mersu jää nyt minun osaltani Espanjaan. Jatkan etsimistä...
Vastaa Viestiin