560SEL käyntihäiriö
560SEL käyntihäiriö
Potilas tosiaan ’89 560SEL joka seisonut pitkään ja nyt lähtee kyllä kylmänä varsinkin hyvin käymään, mutta ei käy kaikilla ja vähän kun lämpenee niin käy vielä huonommin. Lämmetessään myös sammuu ja tyhjäkäynti katoaa.
Tulpat, johdot jakaja sekä pyörijä vaihdettu uusiin, puolakin. Mites tuota ke-Jet ym kannattais tutkia?
Onko hyviä ehdotuksia?
Tulpat, johdot jakaja sekä pyörijä vaihdettu uusiin, puolakin. Mites tuota ke-Jet ym kannattais tutkia?
Onko hyviä ehdotuksia?
Re: 560SEL käyntihäiriö
Itsellä ainakin löytyi vikaa määränjakajasta ja suuttimet vaihdoin myös uusiin. Ruiskun korjausohjeita löytyy tonk.ca sivustolta. Ovat SL malliin, mutta ne käy myös otsikon autoon.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: 560SEL käyntihäiriö
Täytyypä tutkia noita ohjeita, kiitoksia!
Re: 560SEL käyntihäiriö
Miten "pitkään"? Voisi olla hyvä siis tarkistaa myös bensalinja aina tankilta lähtien...
Bensiini kun ei kestä vuosikausien (saati -kymmenten) säilyttelyä erityisen hyvin Vai oliko tuo jo myös tehty?
Viittaisi mahdolliseen bensansaannin ongelmaan tuo että kun "ryypyt" tippuu veks niin sitten alkaa nikotella vielä enempi.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: 560SEL käyntihäiriö
Noin 2-3 vuotta seissyt... ei bensalinjaa ole tarkistettu enempää kuin että pumput pelaa.
tuntuu että bensaa tulee liiaksikin, pakokaasu haisee oikeen kunnolla bensalle .
tuntuu että bensaa tulee liiaksikin, pakokaasu haisee oikeen kunnolla bensalle .
Re: 560SEL käyntihäiriö
Suuttimet saattaa tosiaa pitkään käyttämättömänä takerrella ja jäädä kusemaankin varsinkin nykybensoilla.
Pitäisi olla joku testeri että näkisi miten ne toimii ja millainen suihku on. Testerillä jotain sopivaa liuotinta läpi ajamalla saattaisi saada myös elvytettyä jos meinaa jumitella. Itse olen sellaisen testerin rakentanut pullotunkista ja sillä kyllä näkee miten ne toimii.
Jos suuttimilla on ajettu yli 200tkm niin on varmaan jo vaihtokunnossa, muistaakseni vaihtoväli on jotain 160-180tkm.
Tässä tapauksessa esim. saattaa jotkut suuttimet jäädä kusemaan tai ei avaudu aina ja silloinhan se ei käy kaikilla pytyillä kunnolla.
Uudetkin suuttimet saatta olla jumissa ennenkuin heräävät henkiin, ostin 8 kpl uusia suuttimia ja niistä yksi vaati yli 7 baarin paineen ennenkuin avautui ja sen jälkeen toimi normaalisti. Onneksi testasin kaikki ennen asennusta, muuten ei olisi välttämättä alkanut asennettuna toimia ollenkaan.
Periaatteesa testaus voisi onnistua vaikka sellaisella lääkeruiskulla jossa on se kuminen mäntä ja siihen linjaan laittaisi painemittarin. Näkisi ainakin avautumispaineen ja saisi selville jos kusee pienelläkin paineella.
Pitäisi olla joku testeri että näkisi miten ne toimii ja millainen suihku on. Testerillä jotain sopivaa liuotinta läpi ajamalla saattaisi saada myös elvytettyä jos meinaa jumitella. Itse olen sellaisen testerin rakentanut pullotunkista ja sillä kyllä näkee miten ne toimii.
Jos suuttimilla on ajettu yli 200tkm niin on varmaan jo vaihtokunnossa, muistaakseni vaihtoväli on jotain 160-180tkm.
Tässä tapauksessa esim. saattaa jotkut suuttimet jäädä kusemaan tai ei avaudu aina ja silloinhan se ei käy kaikilla pytyillä kunnolla.
Uudetkin suuttimet saatta olla jumissa ennenkuin heräävät henkiin, ostin 8 kpl uusia suuttimia ja niistä yksi vaati yli 7 baarin paineen ennenkuin avautui ja sen jälkeen toimi normaalisti. Onneksi testasin kaikki ennen asennusta, muuten ei olisi välttämättä alkanut asennettuna toimia ollenkaan.
Periaatteesa testaus voisi onnistua vaikka sellaisella lääkeruiskulla jossa on se kuminen mäntä ja siihen linjaan laittaisi painemittarin. Näkisi ainakin avautumispaineen ja saisi selville jos kusee pienelläkin paineella.
Re: 560SEL käyntihäiriö
Terve,
Masa11:lla on hyvät vihjeet yllä ruiskusuuttimien tutkimiseen. Jatkan siitä. Joskus vuosia sitten käytin "testipenkkinä" itse autoa. Mulla oli yksi ylimääräinen ruiskuputki, joka oli väännetty sopivasti mutkalle siten että sillä sai suuttimen erilleen. Vuorollaan korvasin tällä putkella jokaisen suutinputken, ja toiseen päähän kiersin vastaavan suuttimen. Suuttimen pään laitoin lasipurkiin. Sitten moottori käymään. Purkissa oli hyvä tutkia ruiskutuskuviota ja moottorin pysäytyksen jälkeen näki jäikö vuotamaan. Tällä testillä sain selville viallisen suuttimen. Kohtena oli M110 (K-jet).
Yksi näppärä keino häiriöiden tutkimiseen on käyttää oskilloskooppia. Asian tunteva autosähköasentaja näkee skooppikuvista varsin paljon moottorin käynnistä.
Masa11:lla on hyvät vihjeet yllä ruiskusuuttimien tutkimiseen. Jatkan siitä. Joskus vuosia sitten käytin "testipenkkinä" itse autoa. Mulla oli yksi ylimääräinen ruiskuputki, joka oli väännetty sopivasti mutkalle siten että sillä sai suuttimen erilleen. Vuorollaan korvasin tällä putkella jokaisen suutinputken, ja toiseen päähän kiersin vastaavan suuttimen. Suuttimen pään laitoin lasipurkiin. Sitten moottori käymään. Purkissa oli hyvä tutkia ruiskutuskuviota ja moottorin pysäytyksen jälkeen näki jäikö vuotamaan. Tällä testillä sain selville viallisen suuttimen. Kohtena oli M110 (K-jet).
Yksi näppärä keino häiriöiden tutkimiseen on käyttää oskilloskooppia. Asian tunteva autosähköasentaja näkee skooppikuvista varsin paljon moottorin käynnistä.
Re: 560SEL käyntihäiriö
Mykistävän hyviä ajatuksia ja vinkkejä-kiitokset !
Mistä ja mitä suuttimia suosittelette hankittavaksi ?
Mistä ja mitä suuttimia suosittelette hankittavaksi ?
Re: 560SEL käyntihäiriö
Tuolloin hakin alkuperäiset Bosch-suuttimet taisi olla jostain Bosch-autohuollosta tai Mb-kaupasta. Näin tekisin nytkin, olettaen että niitä vielä saa. Käytettyjen tai ei-OEM tuotteen hankintaan en ota kantaa.
Lisään vielä, että ennen osien vaihtamista/arpomista käyttäisin auton skoopin päässä osaavan perinteisen autosähköasentajan luona.
Lisään vielä, että ennen osien vaihtamista/arpomista käyttäisin auton skoopin päässä osaavan perinteisen autosähköasentajan luona.
Re: 560SEL käyntihäiriö
Itse en vaan "periaatteesta" tykkää autonkorjauksen tavasta jossa "korvataan osia uudella ja katsotaan josko tulisi kuntoon...?" Tuolla arvonnalla kun ainakin normipulliaisen lompsa ohenee yleensä kovalla vauhdilla, ja lopputuloksena saattaa olla yhä huonokäyntinen auto...
Ei ne suuttimetkaan ilmaisia ole, ihan nopealla vilkaisulla 42 eur x 8 kpl + pk. .... eli satasissa mutta silti.
https://www.ebay.de/itm/261567599943?ep ... Sw2xRYfPjA
Alkua parempi vinkki oli kuitenkin tuo "tuntuu että bensaa tulee liiaksikin, pakokaasu haisee oikeen kunnolla bensalle" --> ei tuo vielä suutinvikaa välttämättä tarkoita, hyvä ne olisi tarkastaa tai käyttää esim. suutinhuollossa kuitenkin, että saa tuon poissuljettua. Reilusti rikkaalla käyntiin kun vaan voi vaikuttaa hyvin moni muukin asia, jopa vääräaikainen tai muutoin surkea kipinä... Onko varmasti oikeat tulpat tähän autoon? Oletko kokeillut mitä eroa tulee vanhoilla...?
"Tulpat, johdot jakaja sekä pyörijä vaihdettu uusiin, puolakin."
Ei ne suuttimetkaan ilmaisia ole, ihan nopealla vilkaisulla 42 eur x 8 kpl + pk. .... eli satasissa mutta silti.
https://www.ebay.de/itm/261567599943?ep ... Sw2xRYfPjA
Alkua parempi vinkki oli kuitenkin tuo "tuntuu että bensaa tulee liiaksikin, pakokaasu haisee oikeen kunnolla bensalle" --> ei tuo vielä suutinvikaa välttämättä tarkoita, hyvä ne olisi tarkastaa tai käyttää esim. suutinhuollossa kuitenkin, että saa tuon poissuljettua. Reilusti rikkaalla käyntiin kun vaan voi vaikuttaa hyvin moni muukin asia, jopa vääräaikainen tai muutoin surkea kipinä... Onko varmasti oikeat tulpat tähän autoon? Oletko kokeillut mitä eroa tulee vanhoilla...?
"Tulpat, johdot jakaja sekä pyörijä vaihdettu uusiin, puolakin."
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: 560SEL käyntihäiriö
Kyllä tässä tarkoitus on ihan tutkia ennen osien vaihtamista. No virtapuolen osat tuli vaihdettua varmuuden vuoksi ja ei mitään vaikutusta käyntiin
Re: 560SEL käyntihäiriö
Alkaa olee hinta kohdillaan!
Re: 560SEL käyntihäiriö
Aloittaja ei kerro missäpäin potilas on. Minulla on K- ja KE-jettien suuttimien testauslaite. Sillä on ruutat äkkiä diagnosoitu. Jos suuttimet ovat ok, mutta edelleen antaa liikaa bensaa, niin kammiopaine määränjakajassa on liian alhainen. Se taas voi johtua monesta asiasta. Heikko pumppu, takkuileva eha jne. Järjestelmä- ja kammiopaineiden mittauksella tuo selviää.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: 560SEL käyntihäiriö
Minä ostin tästä putiikista uudet suuttimet omaani ja linkin suuttimet ovat sopivat. Sitten samalla kannattaa vaihtaa myös suuttimen ympärille kiinnikkeet ja prikat sinne pohjalle. Muistaakseni niitä prikkoja pitäisi löytyä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: 560SEL käyntihäiriö
Slsl77 niinhän sinä ostit kun minä sulle vinkkasin
Ja vikahan voi olla aika useassakin eri paikassa mutta ne suuttimet kyllä kannattaa testata ja tarvittaessa uusia jokatapauksessa jos autolla on tarkoitus enemmänkin ajella, voi tulla suuttimien hinta takaisin säästyneenä polttoaineen kulutuksena ja muutenkin paremmin toimivana laitoksena.
Ja vikahan voi olla aika useassakin eri paikassa mutta ne suuttimet kyllä kannattaa testata ja tarvittaessa uusia jokatapauksessa jos autolla on tarkoitus enemmänkin ajella, voi tulla suuttimien hinta takaisin säästyneenä polttoaineen kulutuksena ja muutenkin paremmin toimivana laitoksena.
Viimeksi muokannut masa11, Pe 17.12.2021 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 560SEL käyntihäiriö
Hyvä tieto! Viimeset parikymmentä vuotta dieseleiden parissa touhunnut ja nyt bensan tuoksuista ajanvietettä
Re: 560SEL käyntihäiriö
Sellainen tuli vielä tuossa mieleen että jos se ei käy kaikilla ja vika on koko ajan samoissa sylintereissä niin infrapunalämpömittarilla pakosarjojen juuresta luulisi löytyvän kylmempiä lähtöjä.
Re: 560SEL käyntihäiriö
No mites kävi? Missä oli vika?
Re: 560SEL käyntihäiriö
Tuli työkomennus! Parin viikon päästä voi olla lisätietoa
Re: 560SEL käyntihäiriö
Okei! Mielellään seuraan, koska oma r129 89 sl 500 käy myös omituistesti. Hytkyy oikein ja tuntuu, ettei saa ihan täyttä polttoainetta tms suuttimissa jotain. Mutta kävin ainakin semmosen injection cleanerin heittämässä tankkiin jos se vähän jeesais. Toivottavasti ei iteltä löydy mittään sylinterivikaa tms.