W124 – mitä tsekata välittömästi?
W124 – mitä tsekata välittömästi?
Tsau.
Olen justiinsa lähdössä ostamaan kohtuullisesti ajettua ja varsin siistin näköistä W124 300D:tä. Auto on ollut kaverin kaverin faijalla uudesta alkaen, mutta iän vuoksi papalta on otettu kortti aiemmin tänä vuonna pois ja Mersu on jäänyt seisomaan.
Nämähän on käsittääkseni aika lailla ikuisia autoja, jos ei vaan pellit katoa maalien välistä, mutta muuta spesifiä tietoa mulla ei näistä ole. Mitä siis kannattaa tsekata ja/tai tehdä autolle välittömästi? Suunnitelmissa olisi käyttää sitä mahdollisimman pitkään. Välitön massaus olisi tietty hyvä homma, mutta voipi olla hankala projekti, kun pitäisi pihalla läträtä.
Olen justiinsa lähdössä ostamaan kohtuullisesti ajettua ja varsin siistin näköistä W124 300D:tä. Auto on ollut kaverin kaverin faijalla uudesta alkaen, mutta iän vuoksi papalta on otettu kortti aiemmin tänä vuonna pois ja Mersu on jäänyt seisomaan.
Nämähän on käsittääkseni aika lailla ikuisia autoja, jos ei vaan pellit katoa maalien välistä, mutta muuta spesifiä tietoa mulla ei näistä ole. Mitä siis kannattaa tsekata ja/tai tehdä autolle välittömästi? Suunnitelmissa olisi käyttää sitä mahdollisimman pitkään. Välitön massaus olisi tietty hyvä homma, mutta voipi olla hankala projekti, kun pitäisi pihalla läträtä.
Re: W124 – mitä tsekata välittömästi?
No ehkä 1-omistajan ja ”kohtuullisesti ajettu” 300D ei paljon huomiota tarvitse, mutta käyttäjästähän se on kiinni mihin kuntoon on päässyt.
Itse katsoisin ettei nesteet ole sekaisin, eli paisarissa on siisti neste eikä suklaavaahtoa. Jos on automaatti niin kokeilla että vaihtaa hyvin, myös pakille. Korin osalta ehkä kriittisin olisi katsoa onko takakelkan etummaiset kiinnitykset ehjät, kun me tahtoo näistä kaikista mädäntyä. Korin yleiskunnon nyt näkee silmälläkin. Muuten en tekisi mitään muutakun ajoa vaan.
Sitten kun on mahdollisuus ja paikka niin olisi hyvä kurkata tarkemmin onko ruoste päässyt muhimaan. Yleisiä paikkoja on etuvalojen takakourut, etulokarit, tunkin nostoreijät, takakelkan etukiinnikkeet, takapuskurin takaa kyljen/takakontin ponttoonit ja ovet plus luukut. Ihan turha on lähteä ruosteen tai lian päälle mitään mömmöä levittämään kiireellä, siitä ei ole kun haittaa. Vähintään kuumavesipesu ennen suojausta, mutta tietysti pintaruosteet täytyy putsata ja maalata ennen käsittelyä sieltä alustastakin jos kunnolla tekee. Ja ennen massaahan tulee aina suojavaha eli ML tyyppinen kotelosuoja tms. Sitten vasta tarvittaessa massa, mutta itse käyttäisin sitä hyvinkin säästeliäästi.
Mukava olisi tietää vähän paremmat speksit autosta, vuosimalli, kilsat, varusteet, väri jne. Ruostumisessakin on eroja 1.sarjan eli 85-89, 2.sarjan 10/89-93 ja 3.sarjan 10/93-96 välillä.
Itse katsoisin ettei nesteet ole sekaisin, eli paisarissa on siisti neste eikä suklaavaahtoa. Jos on automaatti niin kokeilla että vaihtaa hyvin, myös pakille. Korin osalta ehkä kriittisin olisi katsoa onko takakelkan etummaiset kiinnitykset ehjät, kun me tahtoo näistä kaikista mädäntyä. Korin yleiskunnon nyt näkee silmälläkin. Muuten en tekisi mitään muutakun ajoa vaan.
Sitten kun on mahdollisuus ja paikka niin olisi hyvä kurkata tarkemmin onko ruoste päässyt muhimaan. Yleisiä paikkoja on etuvalojen takakourut, etulokarit, tunkin nostoreijät, takakelkan etukiinnikkeet, takapuskurin takaa kyljen/takakontin ponttoonit ja ovet plus luukut. Ihan turha on lähteä ruosteen tai lian päälle mitään mömmöä levittämään kiireellä, siitä ei ole kun haittaa. Vähintään kuumavesipesu ennen suojausta, mutta tietysti pintaruosteet täytyy putsata ja maalata ennen käsittelyä sieltä alustastakin jos kunnolla tekee. Ja ennen massaahan tulee aina suojavaha eli ML tyyppinen kotelosuoja tms. Sitten vasta tarvittaessa massa, mutta itse käyttäisin sitä hyvinkin säästeliäästi.
Mukava olisi tietää vähän paremmat speksit autosta, vuosimalli, kilsat, varusteet, väri jne. Ruostumisessakin on eroja 1.sarjan eli 85-89, 2.sarjan 10/89-93 ja 3.sarjan 10/93-96 välillä.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: W124 – mitä tsekata välittömästi?
Pelkällä massalla saa ruosteille semmoisen suojapaikan, missä se viihtyy hyvin auton (luultavasti lyhyen) loppuiän ajan.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Re: W124 – mitä tsekata välittömästi?
Se on juurikin näin Karsastan myös tuota "wanhan liiton" massausta...
Jos tuo auto on jo valmiiksi tervattu niin ihan herran hallussa mitä siellä massan alla on... jos mitään
Toki jos se on (hyvin) tehty uudenkarheana niin se voi hyvinkin olla syy miksi on vielä liikenteessä.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W124 – mitä tsekata välittömästi?
Hyvä lista, kiitos.EVO X kirjoitti: ↑Ti 21.12.2021 09:52 Itse katsoisin ettei nesteet ole sekaisin, eli paisarissa on siisti neste eikä suklaavaahtoa. Jos on automaatti niin kokeilla että vaihtaa hyvin, myös pakille. Korin osalta ehkä kriittisin olisi katsoa onko takakelkan etummaiset kiinnitykset ehjät, kun me tahtoo näistä kaikista mädäntyä. Korin yleiskunnon nyt näkee silmälläkin. Muuten en tekisi mitään muutakun ajoa vaan.
Sitten kun on mahdollisuus ja paikka niin olisi hyvä kurkata tarkemmin onko ruoste päässyt muhimaan. Yleisiä paikkoja on etuvalojen takakourut, etulokarit, tunkin nostoreijät, takakelkan etukiinnikkeet, takapuskurin takaa kyljen/takakontin ponttoonit ja ovet plus luukut.
Auto on 1991 ja noin kolme satkua ajettu. Myyty Suomesta ulkomaille, kuulemma hyvin huolella suojattu kun palannut Suomeen ja myös täydennetty. Ilmaisilla VIN-dekoodereilla löytyy tuollainen varustelistaus, ei mitään ihmeellisyyksiä.
Interior CLOTH GREY (068)
Paint 1 NAUTICAL BLUE METALLIC (929U)
Approx. Build Date 1991-04
260 TYPE DESIGNATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
341 ADDITIONAL BLINKER LAMPS
483 HARDER SPRINGS AND UNDERSHIELDS
524 PAINTWORK - PRESERVATION
537 MECHANICALLY OPERATED ANTENNA AND FRONT LOUDSPEAKERS - WITHOUT RADIO SET
551 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
561 REINFORCED DRIVER SEAT, LEFT
593 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE (SINGLE-SHEET SAFETY GLASS), BAND FILTER
600 HEADLAMP WIPER/WASHER
630 ECE - WARNING TRIANGLE
640 15-HOLE LIGHT ALLOY RIMS
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
682 FIRE EXTINGUISHER
801 CHANGE OF MODEL YEAR, THE LAST FIGURE SHOWING THE NEW MODEL YEAR
812 REAR-MOUNTED LOUDSPEAKERS
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
982 VEHICLES FOR FINLAND, ADDITIONAL PARTS
Re: W124 – mitä tsekata välittömästi?
Ihan hyvältä peliltä vaikuttaa. Ainakin takakelkan etukiinnikkeet on kovat ja hienossa massassa. Lokarin kaarissa sekä helmoissa taaempien nostokohtien takana pintaruostetta, mutta kovaa peltiä, pitänee laittaa ensiapuna jotakin öljyä niihin. Ohjauksessa on pari senttiä klappia, voisi katsella että nivelet on ookoo ja ehkä simpukkaa vähän ihmetellä. Voimansiirrossa myös joku väljä, liekö jotain tukikumeja vailla vaihtamista.
Ajoltaan on tosi hieno ja mukava, eikä mitään ylimääräisiä ääniä mistään. Kyllä tästä vielä hyvä peli tulee.
Ajoltaan on tosi hieno ja mukava, eikä mitään ylimääräisiä ääniä mistään. Kyllä tästä vielä hyvä peli tulee.
Re: W124 – mitä tsekata välittömästi?
Vaikuttaa asialliselta löydöltä.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: W124 – mitä tsekata välittömästi?
Simpukka menee todennäköisesti kiristämällä.
Re: W124 – mitä tsekata välittömästi?
Edellä tulikin tärkeimmät, ja lihavoin tuolta viel erikseen sen alustamassan säästeliään käytön, koska massaamalla saadaan kyllä pilattua tähän saakka hyvänä säilynyt yksilöEVO X kirjoitti: ↑Ti 21.12.2021 09:52 No ehkä 1-omistajan ja ”kohtuullisesti ajettu” 300D ei paljon huomiota tarvitse, mutta käyttäjästähän se on kiinni mihin kuntoon on päässyt.
Itse katsoisin ettei nesteet ole sekaisin, eli paisarissa on siisti neste eikä suklaavaahtoa. Jos on automaatti niin kokeilla että vaihtaa hyvin, myös pakille. Korin osalta ehkä kriittisin olisi katsoa onko takakelkan etummaiset kiinnitykset ehjät, kun me tahtoo näistä kaikista mädäntyä. Korin yleiskunnon nyt näkee silmälläkin. Muuten en tekisi mitään muutakun ajoa vaan.
Sitten kun on mahdollisuus ja paikka niin olisi hyvä kurkata tarkemmin onko ruoste päässyt muhimaan. Yleisiä paikkoja on etuvalojen takakourut, etulokarit, tunkin nostoreijät, takakelkan etukiinnikkeet, takapuskurin takaa kyljen/takakontin ponttoonit ja ovet plus luukut. Ihan turha on lähteä ruosteen tai lian päälle mitään mömmöä levittämään kiireellä, siitä ei ole kun haittaa. Vähintään kuumavesipesu ennen suojausta, mutta tietysti pintaruosteet täytyy putsata ja maalata ennen käsittelyä sieltä alustastakin jos kunnolla tekee. Ja ennen massaahan tulee aina suojavaha eli ML tyyppinen kotelosuoja tms. Sitten vasta tarvittaessa massa, mutta itse käyttäisin sitä hyvinkin säästeliäästi.
Mukava olisi tietää vähän paremmat speksit autosta, vuosimalli, kilsat, varusteet, väri jne. Ruostumisessakin on eroja 1.sarjan eli 85-89, 2.sarjan 10/89-93 ja 3.sarjan 10/93-96 välillä.
Tekniikan puolelta alipainepumppu on sellanen, minkä vaihtamisesta ois hyvä olla jotain dokumenttia, koska "vanhanmallin" pumppu pudottaa särkyessään laakerikuulat jakoketjulle.
Kaiken kaikkiaan suosittelen, että aloittaja lisää heti tietoihinsa näkyville paikkakunnan, jolloin joku samalta seudulta oleva harrastaja saattaa tarjoutua avuksi katsomaan autoa
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: W124 – mitä tsekata välittömästi?
Kas, tuoha on melko liki tuota miun kolmisatasta: viewtopic.php?f=57&t=211512squid kirjoitti: ↑Ti 21.12.2021 10:56 Auto on 1991 ja noin kolme satkua ajettu. Myyty Suomesta ulkomaille, kuulemma hyvin huolella suojattu kun palannut Suomeen ja myös täydennetty. Ilmaisilla VIN-dekoodereilla löytyy tuollainen varustelistaus, ei mitään ihmeellisyyksiä.
Interior CLOTH GREY (068)
Paint 1 NAUTICAL BLUE METALLIC (929U)
Approx. Build Date 1991-04
Onko muuttoauto-statuksen taustalla rauhanturvaaminen vai joku muu syy?
Ja sit eräs detalikysymys, eli onko auton asiakirjakansio tallessa, ja jos on, niin onko se tummansinisillä kansilla ja Vehon painatuksella, vai vaaleansininen pelkällä Mercedes-Benz tekstillä?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: W124 – mitä tsekata välittömästi?
Kappas vaan, värimaailma on tasan sama. Mulla tosin manuaali. Muuttoautona tämä on tullut muun ulkomaan duunin kautta.
Aasiakirjakansio on Mersun logolla ja tekstillä, mutta jos mun pitäisi määrittää, että onko se tumman- vai vaaleansininen niin kyllä mieluummin tummaksi sanoisin.
Tänään kun oli suht inhimillinen lämpötila, vaihtelin joutessani apusimpukan helat ja ohjausiskarin. Epäilin niiden olevan joka tapauksessa vaihtokunnossa – niin olivatkin ja ohjaus on nyt parempi – mutta samalla näki, että välyksen juurisyy löytyy raidetankojen päistä. Siinä pötkötellessä tuli ihmeteltyä myös pohjaa tarkemmin ja se on aivan helvetin hyvässä kunnossa.
Aasiakirjakansio on Mersun logolla ja tekstillä, mutta jos mun pitäisi määrittää, että onko se tumman- vai vaaleansininen niin kyllä mieluummin tummaksi sanoisin.
Tänään kun oli suht inhimillinen lämpötila, vaihtelin joutessani apusimpukan helat ja ohjausiskarin. Epäilin niiden olevan joka tapauksessa vaihtokunnossa – niin olivatkin ja ohjaus on nyt parempi – mutta samalla näki, että välyksen juurisyy löytyy raidetankojen päistä. Siinä pötkötellessä tuli ihmeteltyä myös pohjaa tarkemmin ja se on aivan helvetin hyvässä kunnossa.