W 126 jousitus

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jyrmex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 13.07.2015 07:34

W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja Jyrmex »

Tämmöinen kysymys tällä kertaa.
Kun tässä on enempi ja vähempi kokopäivätoimisesti selannut autopalstojen W 126:a, niin yksi asia on kiinnittänyt jotenkin huomiota. Kun verrataan v8 koneisia 6koneisiin niin varsin monessa tapauksessa autojen " ryhti" on erilainen. Etenkin 260 ja 280 kohdalla näkee monesti ( ei aina) että auton etupää on selkeästi ylempänä. Kulkee silleen persemaassa. Välillä jopa koko auto on kohtuullisen ylhäällä. V 8 koneiset on taas joko suorassa tai mahdollisesti jopa hieman nokka alempana. Onko noissa eri versioissa erilainen alusta ja tarkoituksella tehty? Tässä selatessa tuli muistikuva naapurin kauppiaasta jolla oli 80-luvun alun jälkeen vaalean sininen 280 ja sekin kulki silleen perse maassa. Luulenko mä taas vai onkos tähän jokin selitys?

T.

Jyrki
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja Zac »

Ennen kuin W126-tietäjät (kuten @Karel) kertovat miten tämä oikeasti menee niin heitän pari nopeata:
- Eikös niissä ollut tuollainen automaattinen perän tasonsäätö saatuvilla, ja varmaan sitä oli enempi kalliimmissa V8-malleissa?
--> toiminee jollain tuollaisilla https://www.ebay.com/itm/234118907211
- Toinen eli V8-koneen suurempi paino, en ole varma näkyykö siinä miten syvällä nokka on, kompensoitavissa toki jäykemmin jousin..?
- Ylipäätään monia wanhoja mersuja vaivannut tauti oli "perän putoaminen", liekö tuota riesaa vielä W126:ssakin...?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja Efraim »

En ole minäkään W126-guru...

Uutena saatavilla oli useita jousia (esim. eteen viisi erilaista ja neljä säätökumia, taakse saman verran), joiden avulla tehdas hienosääti jokaisen mallin ja jopa yksilön varusteiden perusteella visuaalisesti ja ajo-ominaisuuksiltaan tasapainoon. Jyrmexin kuvaamat onglemat ovat syntyneet jälkeen päin kun jousien katkeillessa ja varaosajousivalikoiman vähetessä tilalle on vaihdeltu joku W126-jousi ilman että on huomiotu auton varusteita ja mallia. Yleisin vika lienee että kuutoskoneiseen on vaihdettu V8-mallin jouset.
Peränkorkeuden säätö taisi olla vakiona vain huippumalleissa, eli se ei yleensä ole syy perän painumiseen, pikemminkin jousien ja kumien painuminen.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja Hage »

Suomi-look eli takalintta on kauhean yleinen näky ym. syiden takia. Nykyjään ei ainakaan omaan 560:een saa takajousia enää uutena tilattua tehtaalta mutta etujousia saa, siinä voi olla myös yksi syy.
Toinen syy on se että suomalaisilla auton taka-akselille kertyy vuosien aikana paljon ylimääräistä painoa kun porukalla lähetään Viron Tasavaltaan hakemaan nestemäisiä tuliaisia :mrgreen:
Kolmantena täytyy muistaa että 1. sarjan 126:et oli selvästi paljon korkeampia profiililtaan vrt. 2. sarjalaisiin, joku aikoinaan sanoi mulle että 1. sarjalaiset näyttää traktoreilta :D
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
alvar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 02.08.2012 08:49

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja alvar »

Hage kirjoitti: Ke 22.12.2021 12:56 Kolmantena täytyy muistaa että 1. sarjan 126:et oli selvästi paljon korkeampia profiililtaan vrt. 2. sarjalaisiin, joku aikoinaan sanoi mulle että 1. sarjalaiset näyttää traktoreilta :D
Mistä moinen aiheutuu?
Jyrmex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 13.07.2015 07:34

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja Jyrmex »

Toteutettiinko toi 2. sarjasten uudelleen profilointi alustaa madaltamalla vai oliko siinä jotain muita juttuja myös?
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja Efraim »

duplikaatti poistettu
Viimeksi muokannut Efraim, Su 26.12.2021 10:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Eikös aluksi Suomi-autot tulleet varusteella 483 HARDER SPRINGS AND UNDERSHIELDS, josta aiheutui osa traktorimaisuudesta? Suomi taisi olla luokiteltu huonojen teiden maaksi, jolloin tehdas asensi vastaavan alustan.
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 576
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Asia on kuten Efraim aikaisemmassa viestissä mainitsi. Ehkä joku tietävämpi voi varmistaa onko jousituksen korkeudessa eroa 1. tai 2. sarjan kesken? Luulisin eron syntyvän lähinnä siitä, että 2. sarjan autoissa on tuumaa suurempi vannekoko, sekä hieman muhkeammat puskurit ja helmat, mikä luo erilaisen vaikutelman. Muistaakseni ainakin isommissa V8-malleissa on ollut ns. "anti-squat" takajousituksessa, mikä estää perän painumista kiihdytyksessä. Samaa asiaa ajaa myös perän tasonsäätö, joka ei sinänsä korota takapäätä mitenkään, vaan estää sen painumisen säilyttäen ajo-ominaisuuksia paremmin myös kuormattuna. Mun mielestä Mersuissa on ollut aina hieman "pönäkkä" ryhti vakiojousituksella, mutta väittäisin että kunnossa ollessaan eri mallien pitäisi "istua" ihan samalla tavalla.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
alvar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 02.08.2012 08:49

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja alvar »

Onkohan tuossa joku lisävarustekoodin päivitys tai käännösvirhe vielä mukana. Muistelen katsoneeni omasta koodeja ja yksi oli "korkeampi maavara ja pohjapanssari", jonka on tosiaan ilmeisesti ajateltu olevan tarpeen Kekkoslandiassa. Onko tuo varuste sitten jossain vaiheessa pudotettu pois.

Ajanmukaistuksen myötä ulkonäkö on muuttunut ehkä enemmän maatanuolevaksi syksyllä -85, optinen vaikutus korkeuteen. Vannekokokin kai vaikuttaa, vaikka vierintäkehä sama 14" ja 15" välillä.
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja Efraim »

@alvar: Voi olla että olet lukenut ihan oikein sillä...
482 SPRINGS FOR HIGHER GROUND CLEARANCE
483 HARDER SPRINGS AND UNDERSHIELDS
lisäksi SA-koodien merkitys vaihtelee hieman vuosittain.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja Hage »

Minulle joku aikoinaan sanoi ettei 1. sarjan jouset kelpaa 2. sarjalaisiin kokonsa (liiallisen pituuden) puolesta ja siinä uskossa olen ollut aina tähän asti. Enkä nyt siis tarkoita esim. Suomi-alustalla olevia yksilöitä vaan ihan noin yleisesti. Nyt tosin alkoi itseäkin epäilyttää että mulle on taas taidettu puhua ihan höpöjä :D
Se on totta että 126:n profiili 1. ja 2. sarjan välillä on merkittävä kun autoissa on 14 ja 15 tuuman vanteet.
Mutta asiantuntijat vastatkoon, mie en mistää mittee tiie :D
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1105
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja Karel »

1-sarjan ja 2-sarjan välillä ei varsinaisesti tapahtunut mitään muutosta jousituksessa. Maavarat ovat käytännössä samat. Syksystä -84 eteenpäin tuli jousien "värikoodaus" auton eri varustetasojen mukaan. Samalla optioksi tuli korotettu maavara ja vahvistettu jousitus. (SA-koodit ova hiukan vaihdelleet vuosien mittaan) Mutta lähtökohta on aina ollut sama "ryhti" mallista riippumatta.

Hydropneumaattisesti toimiva perän tasonsäätö on ollut saatavissa ihan perusmalleista alkaen. Hydropneumaattinen jousitus vain V8-moottorisiin. Tasonsäätö on tehtaalta säädetty samaan korkeuteen kuin vakiojousitus. Hydropneumaattisella alustalla on mahdollista nostaa maavaraa kojetaulun nupista muutamalla sentillä. -86 eteenpäin tuli automaattinen maavaran pienennys yli 120 km/h nopeuksissa.

Täällä on jo hyvin tuotu esiin syitä wanhojen roikkumiseen. On vaihdettu vääriä jousia tai jousien aluskumeja. Monesta on myös perän tasonsäätö kytketty pois toiminnasta syystä taikka toisesta. Silloin perä vajoaa muutaman sentin, kun linjoissa ei enää ole painetta. Tasonsäädön poisto vaatisi eri jouset. Moni vaihtaa pelkät iskarit.

Se, miksi ykkössarjalainen näyttää korkeammalta, on täällä myös jo hyvin kerrottu: Ykkössarjan korkeampi rengasprofiili ja pienempi vanteen halkaisija hämää optisesti näyttämään, että auto olisi korkeammalla. Kakkossarjan puskurit ulottuvat alemmas ja ovat muodoiltaan muhkeammat. Tähän sitten lisätään vielä se, että ykkössarjassa ei ole helmapeltien päällä muoveja lainkaan, kakkossarjassa on, ja ne ulottuvat helmapeltejä noin pari senttiä alemmas. Lopputuloksena kakkossarja siis näyttää matalammalta.

Mikä sitten on oikea korkeus? Kakkossarjassa 15 tuumaisten vanteiden ylereunan tulisi olla suunnilleen puskurien ja kylkimuovien yläreunan korkeudella, sekä edessä että takana. Ykkössarjassa vanteen reuna jää jonkun sentin tätä alemmas.

Takapään lokasuojan kaari on myös matalammalla kuin edessä. Takana rengas siis jää enemmän lokauojan peittoon, mikä myös voi antaa vaikutelman perän roikkumisesta. Ja vanteista sen verran, että 126:ssa kuuluu olla aika pieni offsetti. n. 25. Monien tarvikevanteiden offset on päälle 30, mikä myös vääristää tietyistä kulmista katsottuna auton ryhtiä ja olemusta. Tämän näkee todella usein käytettyjen myyntipalstoja selatessa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
JyrkiA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 16.05.2022 22:55

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja JyrkiA »

Otin sitten vanhain aiheen esille. Takajouset. Tänään katselin niin mulla on kyllä kuskinpuolen takakulma hieman alempana kuin hanttarin puoli. Jousi ei ole poikki ja näyttää muutenkin samanlaiselta molemmin puolin. Jousessa on punainen ja vihreä värikoodi. Varaosanumerolla tuo jousi on ilmeisesti 1163240804. Löytyykö noilla värikaavioilla jousia vai pitääkö tyytyä johonkin autodocin yleisjouseen. Löytääkö alkuperäisen jousen pituuden jostai vai onko ainoa keino ottaa jousi pois ja mitata pituus?
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1105
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tarvikejousilla menee helposti säätämiseksi, kun niiden kantavuudet voivat olla mitä sattuu. Pituus kuormaamattomana ei vielä kerro riittävästi. Minulla pitäisi olla jotakin alkuperäisiä jousia tallessa. Katson jahka ehdin ja muistan. Voin vaikka pistää tekstaria.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mulla on sama "ongelma". Kaikki jouset ja iskarit on vaihdettu, ja takapäähän joka ikinen pusla ja alkuperäisosilla (myös orkkis jousikumit EPC:n mukaan). Takajouset on Bilsteinin, orkkiksia ei ole uutena enää saatavilla. Epäsuhta vaan pysyy. Kuskin takakulma on aavistuksen alempana, vänkärin etukulma aavistuksen ylempänä. Tämä ei ollut minun alustarempan syy, vaan "sivulauseessa" toivoin että ongelma samalla korjautuisi kun tulee täysin bränikät osat. Eipä korjaanunut, mikä on kohtuu ärsyttävää. Auton ryhti kyllä parani, mutta vinous on sama kuin vanhoilla osilla. En tiedä mitä tuolle tekisi enää.

Tässä myynnissä olleessa autossa näyttäisi olevan juuri sama juttu. Satunnainen tarkastelija sitä tuskin huomaa - ero ei ole iso - mutta itse sen pistää merkille kun katsoo oikein tarkasti.

Ongelma on vain visuaalinen, ajossa ei huomaa mitään ihmeellistä. Pahiten tuo pistää silmään kun auto on vaakasuoralla tallin lattialla ja sitä katsoo kauempaa pihalta tallin ovesta. Parkissa ollessaan maa on monesti vähän epätasainen niin ongelmaa tuskin huomaa.
JyrkiA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 16.05.2022 22:55

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja JyrkiA »

Karel, voi kuinka hieno homma. Wikke; juurikin tuollainen voi ärsyttää ihan tolkuttomasti
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja Hage »

Wikke kirjoitti: Pe 28.10.2022 07:08
Tässä myynnissä olleessa autossa näyttäisi olevan juuri sama juttu. Satunnainen tarkastelija sitä tuskin huomaa - ero ei ole iso - mutta itse sen pistää merkille kun katsoo oikein tarkasti.
Tuohan näyttää ihan kuin sieltä olisi jotain rikki, sen verran omaan silmään pistää tuo takapään ryhti. Voisihan sinne toiselle virittää vaikka vähän korkeamman jousen tai miksei pelkkää jousikumin vaihtoa isompaan. Minkä kokoiset kumit sulla Wikke on nyt takana tällä hetkellä?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Hyppäänpä tähän ketjuun oman "ongelman kanssa". Tunnustan, että alustan suhteen tietämykseni on vielä oppimisvaiheessa.
Minulta löytyy tällä hetkeä kaksi w126:sta. Kolmaskin oli, jonka myin pari vuotta takaperin. Autojen jousitusmukavuus on hieman erilainen.

300SE 1986 on tällä hetkellä jousitukseltaan pehmein. Suomiauto ja en nyt muista, oliko siinä varustekoodina jäykemmät jouset. Auto on myös täysin orkkis ja en ole sen jousitukselle tehnyt koskaan muuta, kuin uudet etuiskunvaimentimet kaksi vuotta sitten ja ne olivat mallia MEYLE, halvat versiot koska auto on kakkoskäyttis vaikka museoleimassa onkin. EDIT: koodi 483 HARDER SPRINGS AND UNDERSHIELDS löytyy.

1985 (pre-facelifht) Puolimatkan 500SEL oli pehmein kunnes vaihdoin siihen uudet etujouset, tarvikelaatuiset ja keula jäykistyi selkeästi. Auto lähti uudelle omistajalle ja vanhat jouset jäivät varastoon. Ne olivat ehjät.

Sitten on tuo tuorein 1988 500SEL joka on edellisen omistajan toimesta täysin läpikäyty ja rakennettu uudelleen. Siinä jousitus on kaikkein kovin. Siihen on myös laitettu laadukkaita osia (iskarit ovat kalliit Bilsteinit jne) Jousia en ole ehtinyt tarkastelemaan ovatko millaiset mutta jokatapauksessa ajossa tuntuu suht kovalta.

Kysymys kuuluukin: vaikuttaako ässän alustan kovuuteen ainoastaan jouset vai myös iskarit ja niiden kombinaatio? Eli jos haluaisin tuohon 500SELiin pehmeyttä lisää, niin vaihdanko vanhemmat ja löysemmät jouset siihen ja sitten lisäksi enemmän periksi antavat iskunvaimentimet?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ere, mulla on Bilsteinin B4:t joka nurkassa. Edessä orkkikset uudet jouset, tilattu just oikeat varustekoodien mukaan. Takana on sitten Bilsteinin jouset, niiden pitäisi olla just vastaavat orkkisjousiin). Kyyti on todella pehmeää ja mukavaa. En huomannut pehmeydessä muutosta jousien vaihdon jälkeen.

Olen miettinyt että jos löytäisi jostain hyvät orkkistakajouset niin kokeilisi niitä paikoilleen. Ei mulla ihan noin paha ole kuin tuossa linkin autossa. Ero on noin 15-20mm.
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Etuiskunvaimentimia löytyy varaosakirjasta vain kaksi, joista ensimmäinen vaihtaa jälkimmäiseen. Siis iskareita varaosakirja tarjoaa vain yhtä mallia.
Varaosakirjasta löytyy useampi jousi ja kumi.

-> Joten on oletettavaa, että pehmeys/jäykkyys ja korkeus tehdään pelkästään jousilla ja kumeilla.

Alkuperäisistä jousista on olemassa mittataulukko, mistähän löytäisi....
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Wikken vinousongelmaa mä lähtisin ratkomaan vaihtamalla jouset puolelta toiselle. Voihan jousissa olla eroja, eikös tehtaallakin ollut samasta varaosanumerollisesta osasta eri versioita, jotka merkittiin värikoodilla, ja ne suositeltiin vaihtamaan aina pareittain.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aikojen sivu noita jousituksen "vinoutumia" on korjattu satalankuista vaihtelemalla säätökumeja jousien päälle, samalla laillahan se onnistuu 126-kopassa ?

Jousituksen pehmeyteen vaikuttaa luonnollisesti sekä iskarit että jouset. Korkeuteen jouset ja säätökumit. Iskarien vaikutus korkeuteen vähäinen.

Jousia on alkuperäisiäkin useampaa erilaista ainakin eteen, vaan eipä siihen tiettyyn yksilöön ole kuin yksi niistä oikea.
Vakiojousesta jäykempään päin on helppoa mennä, ellei autoon kuulu alun alkaen se jäykin jousi; laittaa alkuperäistä jäykemmän jousen ja ohuemman säätökumin (kumista sama; ellei jo ole ohuin alun perin). Pehmeämpään (löysempään) päinvastaisilla toimenpiteillä, mutta tähän suuntaan mennessä voi käydä niin että jousituksesta tulee liian löysä; se pehmeys kun ei välttämättä jää vain pintajousitukseen vaan heitoissa alkaa olla liikaa joustoa.
Se vielä että jäykempään päin mennessä jousesta voi jopa ottaa pätkää pois korkeuden korjaamiseksi, mutta toisinpäin ei tietenkään vastaavaa mahdollisuutta.
Tarvikejousten jäykkyys on mitä milloinkin, ja niiden paksuudesta ja pituudesta ei pysty asiaa päättelemään kuin vähän sinnepäin. En tarkoita etteikö tarvikejouset olisi käyttökelpoiset.

Iskarilla ei voi vaikuttaa jos ostaa alkuperäisosan kun niitä on vain yhdenlaista. Tarvikeosissa toinen juttu sitten, vaan milläpä vertailla paitsi tietysti jos samalla valmistajalla eri versioita tarjolla.
oulaistenliikenne.fi
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: W 126 jousitus

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Löysin yhdestä MB dokusta seuraavat etuiskarien numerot:
Perusversio
126 323 05 00
126 323 11 00
126 323 14 00
126 323 18 00 (saatavilla)
Korkean maavaran jousitus
126 323 06 00
126 323 12 00
126 323 15 00 (saatavilla)
Usa-versio
126 323 17 00 (saatavilla)

...onhan näitä ollut aikoinaan, Tosin luultavasti suurin osa näistä on toistensa korvaavia numeroita/osaa eli käytännössä ollut kolme vaihtoehtoa.

Saatavuus tarkistettu MB classic center sivuilta: https://partssearch.mercedes-benz-classic.com/
Vastaa Viestiin