124/126 Webasto vinkki

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1104
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

124/126 Webasto vinkki

Viesti Kirjoittaja Karel »

80- ja 90-luvun alun Webastot BBW ja DBW 46 ovat vahvoja ja luotettavia lämmittimiä, mutta yksi iän myötä tuleva ongelma niihin hiipii.

Omassa 300 SEL:ssä alkoi sulake palaa epäsäännöllisin väliajoin kunnes lopulta eilen sulakkeen sai vaihtaa joka käyttökerralla.

Eli lämmitimen pistoke irti ja virtalähteellä mittaamaan eri komponentin virrankulutusta. (lähinnä hehku, kiertovesipummpu ja paloilmapuhallin)

Syypääksi osoittautui puhallin, jonka onneksi pystyy pienellä sorminäppäryydella irrottamaan itse lämmitintä autosta purkamatta. Puhallin on kiinni kahdella kuusiokoloruuvilla alapuolelta.

Vesipumpun ja puhaltimien moottorit ovat samanmalliset ja niiden kummankin ottama virta pitäisi pysytellä alle 2 ampeeria.

Tyyppillinen iän mukanaan tuoma vika on imuäänenvaimennin, jonka sisäpuoli on pehmeää vaahtomuovia. Tämä vaahtomuovi hapertuu ajan kanssa tahmeaksi ja liimamaiseksi puruksi, joka imeytytyy paloilmapuhaltimeen haitaten tämän pyörimistä. Ohessa kuvat.

Mureneva eriste voi myös aiheuttaa tukoksia kanavaan, joka haittaa lämmittimen ilmansaantia ja aiheuttaa huonoa palamista ja karstaa.

Imuäänenvaimennin on kiinni 7mm letkunkiristemellä lämmittimen päässä ja peltihakasella toisessä päässä. Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä tämä letku kannattaa irrottaa ja vanha vaahtomuovinen sisus poistaa. Vaikutus äänitasoon on aika merkityksetön. Jos jäljellä on enää osa vaahtomuovia, niin tiedätte, mistä loput löytyy.

Puhaltimen purkaminen ja puhdistus on parin tunnin työ. Ja taas piisaa lämmintä.


IMG_0607.JPG
IMG_0611.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14013
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 124/126 Webasto vinkki

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mulla on farkussa tuollainen, ja nyt kun se on poikkeuksellisesti tämän talven ajossa, laite on hyvä olla olemassa. 2013 kunnostin laitteen toimivaksi. Myöhemmin tapahtui tuon imuilmaputken eristyksen mureneminen, ei kuitenkaan aiheuttanut suurempia ongelmia. Minulla ainakin puhallin pitää nyt tosi kovaa vinkunaa verrattuna aiempaan. En tiedä saisiko tuota putkea vielä uutena, ehjällä vaahtomuovilla. Voisin sellaisen hankkia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1104
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 124/126 Webasto vinkki

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tuolta näyttäisi ainakin löytyvän. Osa numero 4. Ei kallis, mutta kuten todettu, vaikutus äänitasoon hyvin pieni. Vinkuva ääni viitaa enemmän siihen, että puhallin kaipaisi puhdistusta ja voitelua.

https://ersatzteilbox.com/et_results.ph ... 0&serial=3
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin