MB W/V116 S-Sarja

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

MB W/V116 S-Sarja

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Eli avataan keskustelu W/V 116 S-sarjan autoista. W116 on virallisesti ensimmäinen mallisarja joka alettiin käyttämään S-sarjan nimikettä
S-Sarja esiteltiin vuonna 1972. Mallia Valmistettiin vuodesta 1972 aina vuoteen 1980. Mallisarjassa oli monenlaisia vaihtoehtoja alkaen 280S mallista päättyen 450SEL 6.9. Myös ensimmäinen Diesel S-sarja (300SD) esiteltiin tähän mallisarjaan. Myös ABS-Jarrut olivat Ensimmäisenä Mercedes-Benz mallina tarjolla tähän automallin.

Mennään sitten kysymyksiin: Kuinka paljon W116 myytiin suomessa yhteensä? Ja mikä oli malli jakauma myynnin suhteen? Ja miksi W116 malli on ollut harrastus markkinoilla pieni vällin putoaja?

W111/W112, W108/W109,W126 ja W140 malleja Harrastetaan ja myydään paljon vaihtelevalla hinta haitarilla. Mutta W116 hinnat ova pysyneet kohtuu halpoina pois lukien 6.9.

Mistä tämä johtuu?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: MB W/V116 S-Sarja

Viesti Kirjoittaja Karel »

Meillä oli 450 SEL 6.9 toistakymmentä vuotta. Hieno auto ihan joka mittapuulla.

Muutama pohdinta siitä, miksi 116 on ”väliinputoaja”:

- Malli oli tuotannossa ”vain” vuosina 1972-1979, ja se kehitettiin kiireellisesti korvaamaan "antiikkiset" mallit 108/109, jotka nekin oli puolihätäisesti tuotu markkinoille korvaamaan äkkiä muodista pois menneet siivelliset.

- Maailmanlaajuinen energiaksriisi 70-luvun alussa vähensi mielenkiintoa ja myyntiä.

- 116 ei ollut ”top of the line” 70-luvulla, niin kuin 126 oli 80-luvulla. Se titteli kuului W100 600-malleille.

- 116 kehitystyöstä vastasi vielä pitkälti sodan jälkeiset suuruudet ja vanha kaarti; Uhlenhaut, Geiger, Bracq ja Wilfert. Nuoremmat ja uudistusmieliset Breitschwerdt, Hubert ja Sacco olivat jo tuolloin mukana, mutta nämä pääsivät kunnolla toteuttamaan tulevaisuuden visioitaan vasta myöhemmin, ja räjäyttivät lopulta pankin mallilla 126.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: MB W/V116 S-Sarja

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Karel kirjoitti: Su 09.01.2022 22:34 Meillä oli 450 SEL 6.9 toistakymmentä vuotta. Hieno auto ihan joka mittapuulla.

Muutama pohdinta siitä, miksi 116 on ”väliinputoaja”:

- Malli oli tuotannossa ”vain” vuosina 1972-1979, ja se kehitettiin kiireellisesti korvaamaan "antiikkiset" mallit 108/109, jotka nekin oli puolihätäisesti tuotu markkinoille korvaamaan äkkiä muodista pois menneet siivelliset.

- Maailmanlaajuinen energiaksriisi 70-luvun alussa vähensi mielenkiintoa ja myyntiä.

- 116 ei ollut ”top of the line” 70-luvulla, niin kuin 126 oli 80-luvulla. Se titteli kuului W100 600-malleille.

- 116 kehitystyöstä vastasi vielä pitkälti sodan jälkeiset suuruudet ja vanha kaarti; Uhlenhaut, Geiger, Bracq ja Wilfert. Nuoremmat ja uudistusmieliset Breitschwerdt, Hubert ja Sacco olivat jo tuolloin mukana, mutta nämä pääsivät kunnolla toteuttamaan tulevaisuuden visioitaan vasta myöhemmin, ja räjäyttivät lopulta pankin mallilla 126.
Millä tavalla sitten W126 Räjäytti pankin? Ainakin ilmeisesti ensimmäisten W126 vuosimallien myynti sakkasi liian "muovimaisuuden" takia. Mikä muuten kävi myöskin kun W123 vaihtui W124. Ja millä tavalla W116 oli keskeneräinen Verratuna W126? Voitti kuitenkin vuoden auto tittelin vuonna 1974..
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: MB W/V116 S-Sarja

Viesti Kirjoittaja Karel »

126 on menestyksekkäin S-sarjalainen tehtaan yli 100-vuotisessa historiassa, ja mallia pidetään yleisesti yhtenä parhaista koskaan valmistetuista autoista.

Lähde: Mercedes S-class, Nik Greene, The Crowood Press, 2019

Vain se, joka on tutustunut näihin autoihin pidemmällä aikavälillä ja pintaa syvemmältä voi todella ymmärtää mistä tässä on kysymys.

Jos noita vertaa tänä päivänä, niin 116 tuntuu todella antiikkiselta seuraajaansa verrattuna. Seuraajansa puolestaan saa monen nykyautonkin vielä kalpenemaan.

Mutta kuten sanottu, 116 on upea auto. Ostaisin vielä tänäkin päivänä, jos sopiva ja miellyttävä yksilö kohdalle sattuisi.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: MB W/V116 S-Sarja

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

w116:sen mallia väliinputoajana on vaikea sanoa näin "nuorena miehenä" kun on syntynyt w126-ajalla.

w116 omat kokemukset peräytyvät 450SE:hen jonka olen omistanut vuodesta 2014 lähtien. Auto on erittäin hyvässä kunnossa. Siitä aistii sen ässämäisyyden ja arvokkuuden joka on S-mersulle tyypillistä. Mutta onhan se ihan eri aikakauden auto w126:seen verraten, kuten Karelkin totesi. Auto on sisätiloiltaan varsin vaatimattoman kokoinen ja nykymittapuun ihmiselle ahdas. Kyse on kuitenkin edustusautosta, jolta odottaisi väljiä olotiloja. Muuten laadussa ja muotoilussa ei ole laatuongelmia - jämäkkää ja viimeisteltyä. Jalopuutahan w116:ssa oli niukasti, omassa vielä vähemmän kun edustaa pre-faceliftiä.

Voimaa on D-jet ohjatussa kasissa yllättävän paljon noin vanhaksi tekniikaksi mutta haittapuolena onkin sitten ruokahalu. En ole vielä 6.9 päässyt ajamaan mutta onhan se varmasti ylivertainen auto niin teho/kuin mukavuudeltaan. Taisi fooumin Karra kuvailla 6.9:ä leijuvaksi taikamatoksi.

w116sen omistajana olisi mielenkiintoista tietää, mitä esimerkiksi tuommoisesta minun 450SE:stä oltaisiin valmiita maksamaan. Auton myynti ei ole mielessä, mutta reaaliarvo olisi mukava tietää. Nettiautossa usein on tullut vastaan lähinnä perusmalleja heikoilla varusteilla. ne ovat usein myös huonosti pidettyjä. Silti niiden hintahaitari on ollut iso.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: MB W/V116 S-Sarja

Viesti Kirjoittaja Juho »

W111 W108 oli vielä vanhan ajan S Mersuja puu osineen ja hienoine yksityis kohtineen. Kunnon perinteisellä keulan olkatapeilla ja yksi osaisella heiluri perällä ja rasvanipoilla . W116, ja sen pienet korit mallit samantyyppiIllä tekniikoilla W115. W123 on pelkistettyjä ja niissä ei ole sellaisia yksityis kohtia mutta on vielä tukevia autoja kromi puskureineen ja alusta on saanu pallonivelet keulaan ja takapää kumipuslat tukivarsiin ja ym jota seisotus aika syö enemmän kuin prossi holkkeja niveliä rasva nipoilla vanhemmissa koreissa. W126 ja siitä kehitelty pienempi w124 ja 201 on viimeiset helpot Mersut laittaa itse mutta muovia on tullu paljon niihin ja korit ei enään niin tukevia kuin ennnen. W116 ja W 115 alko Mersun pohjan muovi massaus mikä ei ole kivaa kun hitsaa W123, W201 W124, W126 on niistä kaikkein eniten muovia massaa pohjassa.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Vastaa Viestiin