W124 vm -90 automaatti-ilmastoinnin puhallin 'humppailee'
W124 vm -90 automaatti-ilmastoinnin puhallin 'humppailee'
Automaattisen ilmastoinnin puhallinnopeus vaihtelee välillä täysillä - hidas varsinkin asetettaessa puhallinnopeudeksi 'hidas' ohjauspanelin napista.
Samoin käy tilassa 'automaatti'.
Asetuksella 'nopea' puhaltimen puhallusteho hieman vaihtelee.
Auton sisätilan lämmetessä vian ilmenevyys vähenee muttei poistu kokonaan.
Liittenä kuva ohjauspanelista. Kuvassa napit ns 'ongelmallisessa' asennossa.
Löytyykö tietoa mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään?
Samoin käy tilassa 'automaatti'.
Asetuksella 'nopea' puhaltimen puhallusteho hieman vaihtelee.
Auton sisätilan lämmetessä vian ilmenevyys vähenee muttei poistu kokonaan.
Liittenä kuva ohjauspanelista. Kuvassa napit ns 'ongelmallisessa' asennossa.
Löytyykö tietoa mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W124 vm -90 automaatti-ilmastoinnin puhallin 'humppailee'
00-Väysessä ihan samanoloiset oireet. Oon kuvitellu johtosarjaa, mutta ehkäpä se on joku anturi, jonka mittaviesti on väärä.
Re: W124 vm -90 automaatti-ilmastoinnin puhallin 'humppailee'
Itselleni tulee ekana mieleen puhaltimen säädin, ainakin vm. 1994 siellä lasinpyyhkimen alla, puhaltimen päällä. Mitenkä se haistelija katossa ja sen imuri, olikos se apukuskin puolella jalkatilassa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W124 vm -90 automaatti-ilmastoinnin puhallin 'humppailee'
Timo L: Liittyikö mainitsemasi puhaltimen säädin manualliseen vai automaattiseen ilmastointiin / puhallinohjaukseen?
Ohittaako puhaltimen 'manuaaliset' asetukset 'täysi nopeus' =ylänappi tai 'pieni nopeus' = alanappi puhaltimen automaatisen nopeussäätimen?
Onko havaintoja mahdollisesti viallisista ohjauskytkimistä (ohjauspanelin 3 -nappia)?
Auton lämpeneminen vähentää huomattavasti vian ilmenemistä mutta ei poista sitä kokonaan. Voisiko olla kosteuteen tai hapettuneeseen liitäntään viittaava ilmiö?
Ohittaako puhaltimen 'manuaaliset' asetukset 'täysi nopeus' =ylänappi tai 'pieni nopeus' = alanappi puhaltimen automaatisen nopeussäätimen?
Onko havaintoja mahdollisesti viallisista ohjauskytkimistä (ohjauspanelin 3 -nappia)?
Auton lämpeneminen vähentää huomattavasti vian ilmenemistä mutta ei poista sitä kokonaan. Voisiko olla kosteuteen tai hapettuneeseen liitäntään viittaava ilmiö?
Re: W124 vm -90 automaatti-ilmastoinnin puhallin 'humppailee'
Sun versio poikkeaa mun 8 vuotta tuoreemmasta automaattisäädöstä säätimien osalta, ainakin. Mulla se humppaaminen on kyllä kaikilla nopeuksilla (muistaakseni 5) jotenkin havaittavissa, eli siksikin mietin nyt sensoria, mutta koska itse valitsimen liikutteleminen tuntuu vaikuttavan siihen miten rauhottuu, niin siksi olen olettanut aiemmin ongelman liittyvän johtimiin. Hapettuneet liitännät vaikuttaa Väyrysessä vaikka mihin, erityisesti valoihin. Kun Väyrynen saa olla yli 20-asteisessa tallissa muutamia vuorokausia, tapahtuu ihmeparantumisia.marko1973 kirjoitti: ↑Ke 09.02.2022 13:33 Timo L: Liittyikö mainitsemasi puhaltimen säädin manualliseen vai automaattiseen ilmastointiin / puhallinohjaukseen?
Ohittaako puhaltimen 'manuaaliset' asetukset 'täysi nopeus' =ylänappi tai 'pieni nopeus' = alanappi puhaltimen automaatisen nopeussäätimen?
Onko havaintoja mahdollisesti viallisista ohjauskytkimistä (ohjauspanelin 3 -nappia)?
Auton lämpeneminen vähentää huomattavasti vian ilmenemistä mutta ei poista sitä kokonaan. Voisiko olla kosteuteen tai hapettuneeseen liitäntään viittaava ilmiö?
Re: W124 vm -90 automaatti-ilmastoinnin puhallin 'humppailee'
Nimenomaan automaattiin, sellainen mulla on. Silloin kun säädin meni, muistaakseni ainakin auto-asennossa humppasi kovasti, ehkä matalassa asennossa myös...marko1973 kirjoitti: ↑Ke 09.02.2022 13:33 Timo L: Liittyikö mainitsemasi puhaltimen säädin manualliseen vai automaattiseen ilmastointiin / puhallinohjaukseen?
Ohittaako puhaltimen 'manuaaliset' asetukset 'täysi nopeus' =ylänappi tai 'pieni nopeus' = alanappi puhaltimen automaatisen nopeussäätimen?
Onko havaintoja mahdollisesti viallisista ohjauskytkimistä (ohjauspanelin 3 -nappia)?
Auton lämpeneminen vähentää huomattavasti vian ilmenemistä mutta ei poista sitä kokonaan. Voisiko olla kosteuteen tai hapettuneeseen liitäntään viittaava ilmiö?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W124 vm -90 automaatti-ilmastoinnin puhallin 'humppailee'
Koko ohjauselektroniikka on tuossa näppäinyksikössä. Jo tuosta kuvasta näkee, että puhaltimen napit ovat jotenkin vinksallaan. Piirilevyssä voi olla murtuma tai huono liitos, joka saa lämmettyään hiukan paremmin kontaktia.
Sisällä on myös elektrolyyttikondensaattoreita, jotka kuivuu ja menee ajan kanssa huonoksi. Sama tilanne esim. tempomatin kanssa.
Sisäanturin imuri on vain parantamassa reagointinopeutta lämpötilan muutoksiin jos ja kun esim. kattoluukkua pidetään auki. Se ei vaikuta puhaltimen toimintaan kun on valittu alin puhallusnopeus.
Sisällä on myös elektrolyyttikondensaattoreita, jotka kuivuu ja menee ajan kanssa huonoksi. Sama tilanne esim. tempomatin kanssa.
Sisäanturin imuri on vain parantamassa reagointinopeutta lämpötilan muutoksiin jos ja kun esim. kattoluukkua pidetään auki. Se ei vaikuta puhaltimen toimintaan kun on valittu alin puhallusnopeus.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W124 vm -90 automaatti-ilmastoinnin puhallin 'humppailee'
Ihan mielenkiinnosta, onko se vaan etuvastus, joka on siellä puhaltimen päällä? Toi mitä Karel kirjoitit, niin ei varmaan sulje pois sitä, etteikö myös siinä etuvastuksessa voisi olla vikaa tai että se voisi olla ongelman aiheuttaja? Se on ilman muuta tosi juttu, että jos ei tähän mennessä ole vielä kondensaattoreita vaihdettu piirilevyltä, niin hyvällä todennäköisyydellä niissä alkaa jo olla hämminkiä kun ikääkin on reippaasti.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 vm -90 automaatti-ilmastoinnin puhallin 'humppailee'
Ei. Se on eräänlainen vahvistin. Näppäintaululta tulee pelkkä ohjausjännite, joka riippuu siitä, millä nopeudella halutaan puhaltimen pyörivän. Vahvistin sitten antaa sen mukaan oman sulakkeen kautta sähkön suoraan puhaltimen moottorille. Ts. minimiasennossa tulee jatkuvana ja tasaisena, tai ainakin pitäisi tulla hyvin pieni ohjausjännite puhaltimen säätimelle/vahvistimelle. Tämän takia pidän luultavampana vikana näppistä. Ei se toki sulje pois sitä mahdollisuutta, että vahvistin alkaa tehdä omiaan, vaikka näppis käskisi muuta. Nuo napit vaan näyttävät niin epäilyttäviltä, että itse alkaisin vian hakuun siitä.Nozki kirjoitti: ↑Ke 09.02.2022 22:40 Ihan mielenkiinnosta, onko se vaan etuvastus, joka on siellä puhaltimen päällä? Toi mitä Karel kirjoitit, niin ei varmaan sulje pois sitä, etteikö myös siinä etuvastuksessa voisi olla vikaa tai että se voisi olla ongelman aiheuttaja? Se on ilman muuta tosi juttu, että jos ei tähän mennessä ole vielä kondensaattoreita vaihdettu piirilevyltä, niin hyvällä todennäköisyydellä niissä alkaa jo olla hämminkiä kun ikääkin on reippaasti.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W124 vm -90 automaatti-ilmastoinnin puhallin 'humppailee'
Kiitos vastauksista.
Pitää alkaa tutkimaan ja palata asiaan jos / kun vika löytyy.
Pitää alkaa tutkimaan ja palata asiaan jos / kun vika löytyy.