Tällä kertaa koneesta , M117.965

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jyrmex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 13.07.2015 07:34

Tällä kertaa koneesta , M117.965

Viesti Kirjoittaja Jyrmex »

Moikka taas,

Nyt kun muut hommat alkaa olla tältä osin ok niin nyt voisin antaa hieman aikaa koneen osalle.

Eli mulla on autossa koneena 5.0 V8 tyyppiä 117.965. Jokin sitä riepoo mutta kun ei ihan tiedä mikä. Puolet ajasta se toimii kuten pitää mutta sitten. Se jossain kohdin alkaa ikään kuin röpöttämään. Voisin kuvitella sen menevän rikkaalle. Kylmänä ( siis ulkona kylmänä) käynnistyy ilman kaasun polkemista yleensä toisella. Jää ikään kuin ryyppypäälle eikä ota kierroksia ennen kuin n. 20-30 sek kuluttua. Jos sitä ennen polkee kaasupedalia, niin sammuu. Siitä se sitten lähtee pelittämään ja toimii mainiostai. Kulkee ihan pintakaasulla ja vastaa kaasuun hyvin. ei nikottele siis toimii kuten pitää.

Kun kone on lämmennyt niin yleensä toimii edelleen hyvin mutta sitten jossain ohtaa se alkaa. Ikään kuin se saisi liikaa mutta kyllä se käy ja menee eteenpäin ihan ok. tulee sellaisia pieniä nykäisyjä ikään kuin. Hieman hankala selittää. Mun aikana vaihdoin siihen tulpat ja molemmat pa. pumput ja suodattimen.

Nyt olen iskenyt silmäni oieastaan kolmeen mahdollliseen kohtaan. 1 suuttimet. Maksaa sen 400 nippu. toisena vaihtoehton mulla olisi tuo polttoaineen painekytkin. se olisi sellaisen 300. Kolmantena sitten varmaankin se alipaineella toimiva ryyppysysteemi. Sekin taitaa olla siellä 300€:n tutntumassa. Kaikki nuo osat on sen hintaisia, että iham mielellään ei niitä vaihtaisi ihan arvauksen perusteella.

Onko kellään antaa mitään ideoita asian tarkempaan diagnoimiseen. Suuttimille voisin koittaa naapurikorjaamolla saada ne penkkiin kiinni. Niillä on vehje, jolla testaavat Dieselsuuttimien avautumispaineit. Kai se sama toimisi tässäkin. Paljonkos ehjän suuttimen avautumispaine pitää olla? Entä onko kellään kokemuksia tuollaisen polttoaineen paineventtiilin oireilusta? Sen K-jetissä olevan nipan, jossa suutin ( siis se mihin tulee bensan syöttöputki) vaihdoin kun sitä suodatinta ei oikein pääse näkemään. siilä ei ollut asiaan vaikutusta. Voisiko tuo olla kuitenkaan sähkövikaa? Jos kipinäpuolen pistää uusiin puihin, niin maksaa se sekin? Että sellasta. Hieman sekavaa mutta jos joku nyt saisi sen verran langan päästä kiinni, että vaikka lisäkysymyksiä...


T. Jyrki


edit, vähän paranneltu otsikkoa ja tekstiä. t. epk
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Tällä kertaa koneesta , M117.965

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Eihän näissä ole alipaineella toimivaa ryyppyä. Kylmäkäynnistyssuutin antaa lisärikastuksen kun moottori käynnistetään kylmänä.

Ensimmäisenä kannattaa uusia virranjakajan kansi ja pyörijä. Boschin osilla. Ei maksa maltaita. Sitten tarkistaa tulpanjohdot, ovatko missä kunnossa.

Sitten kun olet 100% varma että sytkäpuoli on kunnossa, kannattaa alkaa tsekkailemaan KE-jettiä. Seoksen säätöruuviin ei saa koskea!
JyrkiA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 16.05.2022 22:55

Re: Tällä kertaa koneesta , M117.965

Viesti Kirjoittaja JyrkiA »

Tähän suuntaan itse ajattelin myös. Mulla on tuossa uudet tulpanjohdot jo odottamassa ja kunhan kansi ja pyörijä saapuvat niin pääsen vaihtamaan. Katsotaan sitten auttaako oireisiin.

T.

Jyrki
JyrkiA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 16.05.2022 22:55

Re: Tällä kertaa koneesta , M117.965

Viesti Kirjoittaja JyrkiA »

Moikka,
Eilinen oli osien vaihtopäivä,kun viimein sain ne Euroopasta. Eli vaihtoon meni kaikki tulpanjohdot,virranjakajan kansi ja pyörijä. Käyntimurheet loppuivat siihen. Tyhjäkäynti on vielä n. 1000Rpm, vaihteen ollessa vapaalla Nyt en anna sen häiritä vaan nautiskelen tuolla vehkeellä ajelemisesta. Jotain asioita pitää jättää tulevalle talvelle myös. Olisi mulla kuitenkin yksi kysymys liittyen kyseiseen automalliin. Eli pääseekö takakaiuttimiin käsiksi miten? Alkuperäiset taitavat olla ja rillit siinä päällä näyttävät olevan sen verran tiukassa että tuli mieleen olisivatko ruuvattu kiinni alakautta. Eli lähteekö pois niin, että takapenkin selkänoja pois. Sitten ensiapu + se toinen boxi ja pääsee vetämään hattuhyllyt ulos? Rillit lähtee siinä sitten mukana ja pääsee käsiksi kaiuttimiin. Etukaiuttimiin jo kurkkasinkin ja siellä oli aikakaudelle sopovat Pioneerin 4x6 tuumaiset. Jännää oli, ettei olleet mitenkään ruuvattuna paikoilleen koelautaan. Ainoastaan pääliritilä eli rilli puristaa sen paikoilleen.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Tällä kertaa koneesta , M117.965

Viesti Kirjoittaja Karel »

Takapenkin istuin osa pois. Pikakiinnitykset ovat etureunan alla. Sitten selkänoja pois. Alakulmissa ja keskellä yksi ruuvi. Lähtee sitten nostamalla pois. Kaiuttimien kannet/ritilät lähtevät eteenpäin liu'uttamalla. (takareunoissa koukut ja etureunan alla vaakatasossa oleva tappi) Mutta varovaisuutta tarvitaan! Yli 30 vuotta aurinkoa nauttinut ABS-muovi on jo haurasta. Itse kaiutinelementti on ritilän alla kiinni muovisessa jalustassa. Hattuhyllyn repiminen ulos ottamatta kaiuttimia ensin pois aiheuttaa luultavasti jonkun paikan hajoamisen, joten ensin kaiuttimet jalustoineen pois.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Tällä kertaa koneesta , M117.965

Viesti Kirjoittaja Wikke »

JyrkiA kirjoitti: Su 22.05.2022 19:27 Moikka,
Eilinen oli osien vaihtopäivä,kun viimein sain ne Euroopasta. Eli vaihtoon meni kaikki tulpanjohdot,virranjakajan kansi ja pyörijä. Käyntimurheet loppuivat siihen. Tyhjäkäynti on vielä n. 1000Rpm, vaihteen ollessa vapaalla Nyt en anna sen häiritä vaan nautiskelen tuolla vehkeellä ajelemisesta. Jotain asioita pitää jättää tulevalle talvelle myös. Olisi mulla kuitenkin yksi kysymys liittyen kyseiseen automalliin. Eli pääseekö takakaiuttimiin käsiksi miten? Alkuperäiset taitavat olla ja rillit siinä päällä näyttävät olevan sen verran tiukassa että tuli mieleen olisivatko ruuvattu kiinni alakautta. Eli lähteekö pois niin, että takapenkin selkänoja pois. Sitten ensiapu + se toinen boxi ja pääsee vetämään hattuhyllyt ulos? Rillit lähtee siinä sitten mukana ja pääsee käsiksi kaiuttimiin. Etukaiuttimiin jo kurkkasinkin ja siellä oli aikakaudelle sopovat Pioneerin 4x6 tuumaiset. Jännää oli, ettei olleet mitenkään ruuvattuna paikoilleen koelautaan. Ainoastaan pääliritilä eli rilli puristaa sen paikoilleen.
Hyvä että tuli kuntoon. Tyhjäkäyntiin, kokeilepa laittaa tyhjäkäyntiventtiili likoamaan dieseliin yön yli (laita se pystyyn johonki astiaan että se sähköpuoli jää pinnalle). Voi tokeentua sillä.

Mulla oli sama ongelma pari vuotta sitten kesällä, satuin löytämään Jenkkilän Ebaystä käytetyn osan, jolle myyjä lupasi 6kk takuun vielä. Maksoi vain 99 dollaria, niin päätin tilata. Tyhjäkäynti korjaantui ja on toiminut nyt sen pari vuotta jo moitteetta.
Vastaa Viestiin