W123 K-Jet eroavaisuudet

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
timelord
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 04.11.2021 16:44

W123 K-Jet eroavaisuudet

Viesti Kirjoittaja timelord »

Huomenta foorumilaiset.

Tässä kun olen nyt tätä foorumia lueskellut ja omaan,sigun M110 coupeen ruiskupuolta korjaillut niin heräsi kysymys miksi esim W123 K-Jetissä on eroja?
Esim omassa -79 valmistuneessa -80 mallisessa 280CE:ssä on polttoainepumpulta lähtö suodattimelle ja paineenvaraajalle mutta myös linjalähtö suodattimen ja paineenvaraajan välistä jonkin sortin venttiilille joka jatkuu tuon venttiilin jälkeen paineenvaraajan ns. paluulinjaan joka siis menee tankilta tulevaan letkuyhteeseen. Kun omaani paineenvaraajaa metsästin niin netissä oli lähes pääsääntöisesti kuvia muuten vastaavanlaisesta kombinaatiosta mutta ilman tuota ylimääräistä venttiiliä. Heräsi kysymys mikä tämän venttiilin tarkoitus mahtaa olla? Aiemmat kokemukset K-Jetistä on vastaavanikäisistä bemareista eikä niissäkään tuollaista ylimääräistä venttiiliä ollut. Järjestys esim E21 318i: ssä oli tankilta pumpulle josta paineenvaraajan kautta suodattimelle ja sitten konehuoneeseen päin.

Omaani laitoin nyt keväällä uuden pumpun, paineenvaraajan, suodattimen ja paineletkut. Oireina kun oli siihen asti lämpimänä pidemmän seisonnan, esim kaupassa käynnin jälkeen, huono käynnistyvyys. Toisin sanoen erittäin pitkä vieteri. Bemarin K-Jetistä oppineena ominaisuus yksilöityy nopeasti paineenvaraajaan. Toki alkuperäinen pumppukaan ei parhaimmassa tikissä enää ollut.

Suuttimet vaihdoinkin jo viime kesänä kun auton menohalut olivat kovin puutuneen oloiset. Mutta suurin syy lienee ollut tuo alkuperäinen, väsähtänyt polttoainepumppu koska nyt menohaluja on W123: ksi hymyilyttävän reippaasti. :P

Mutta, tuo itse systeemi, miksi mahtaa olla niin monia variaatioita jopa saman korimallin kesken. :think:
W123 280CE
W201 190D 2,5
E21 316
Ritmo 105tc
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: W123 K-Jet eroavaisuudet

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Olisiko tästä dokumentista mitään apua ihmetykseen? Kyseessä on tehtaan korjaamokäsikirja W123/M110.
https://www.tonk.ca/models/w123/w123CD1 ... _3-282.pdf

Yleisesti; autotekniikka ja tuotekehitys menee koko ajan eteenpäin, jolloin mallisarjan sisälläkin on eri kehitysversioita.
Avatar
timelord
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 04.11.2021 16:44

Re: W123 K-Jet eroavaisuudet

Viesti Kirjoittaja timelord »

Kiitos. Tuosta selvisi että tarkoitus silläkin tuon ajankohdan k-jetissä on ollut. Omani lähtee käymään sekä kylmänä että kuumana nyt remontin jälkeen kuin sen kuuluisan palmun alta. Kylmänä vedot on myös tosi smoothit.
Tuosta vaan heräsi jatkokysymys mikä määräjakajassa on muuttunut siinä vaiheessa kun tuo pumpun yhteydessä oleva venttiili on jäänyt pois. 🤔
Ja ajatus tähän kaikkeen lähti pumppuremontissa siitä että uusinko myös tuon venttiilin kun 42- vuotiaana sekin on lievästi sanottuna elämää nähneen näköinen. Uuden osan hinnan nähtyäni totesin että saa mennä kun tuntuu toimivan.
Tosin, auton omistajan kohta 43- vuottakin alkaa näkymään naamasta. 😂
W123 280CE
W201 190D 2,5
E21 316
Ritmo 105tc
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: W123 K-Jet eroavaisuudet

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Eikö asia ole päinvastoin eli paineentasaus venttiili on lisätty 1979. Vanhassa versiossa sitä ei ole.
Avatar
timelord
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 04.11.2021 16:44

Re: W123 K-Jet eroavaisuudet

Viesti Kirjoittaja timelord »

Nojuu, Helmikuu 1979 lisätty mutta sitten taas Helmikuussa 1981 lähtien 123.093- mallissa sitä ei ole. Omituinen homma.
W123 280CE
W201 190D 2,5
E21 316
Ritmo 105tc
Vastaa Viestiin