W111/127 ZEA ruisku

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
jka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 06.06.2011 08:35

W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja jka »

Moro,
onko kukaan pelannut näiden vanhojen 2-lähdöllä olevien 60-luvun bensiinimoottorien ruiskupumppujen kanssa?
Kyseessä on siis W111 220seb ja pumpun tyyppi on käsittääkseni ZEA.

Auto savuttaa ja bensaa menee hurjat määrät, kylmäkynnistin oli jumittunut mutta sain sen notkistettua ja "lukitsin" sen ala-asentoon sillä pyöräytettävällä pultilla jolloin kylmäkäynnistimen termostaatin ei pitäisi vaikuttaa syötettävän polttoaineen määrään lainkaan.
Tuo auttoi hieman, mutta edelleen on samaa ongelmaa; auto käy edelleen tosi rikkaalla.
Siellä pumpun päädyssähän on säätö ruuvi seokselle, mutta tämä ei tunnu vaikuttavan tai sitten se oli jo todella paljon pielessä.
Säädin napsua 6-pykälää laihemmalle (siis myötäpäivään) mutta sillä ei ollut huomattavaa vaikutusta.

Onkohan kellään mitään ajatusta missä vika voisi olla tai miten tuota pumpun säätöä saisi laihemmalle/polttoaineen syöttöä pienemmälle?

T. Jukka
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja Zac »

jka kirjoitti: Ke 15.06.2022 19:58 Moro,
onko kukaan pelannut näiden vanhojen 2-lähdöllä olevien 60-luvun bensiinimoottorien ruiskupumppujen kanssa?
Kyseessä on siis W111 220seb ja pumpun tyyppi on käsittääkseni ZEA.
moro
No minä olen pelannut jonkun verran, eli ainakin tutustunut aiheeseen...:wink:
EP_ZEA on pumpun tyyppi alkupään ('59-'62) W111 ja myös 220SE eli W128 autoissa pari vuotta tätä ennen. Niitä oli versioita r1..r6 kaikkiaan, pienin variaatioin. '62 lopusta eteenpäin pumppu päivittyi tyyppiin EP_ZEB minkä näkee hyvin esim. muuttuneista apulaitteista (kuten myös punainen ÖEL-korkki..)
jka kirjoitti: Ke 15.06.2022 19:58 Auto savuttaa ja bensaa menee hurjat määrät, kylmäkynnistin oli jumittunut mutta sain sen notkistettua ja "lukitsin" sen ala-asentoon sillä pyöräytettävällä pultilla jolloin kylmäkäynnistimen termostaatin ei pitäisi vaikuttaa syötettävän polttoaineen määrään lainkaan.
Tuo auttoi hieman, mutta edelleen on samaa ongelmaa; auto käy edelleen tosi rikkaalla.
Siellä pumpun päädyssähän on säätö ruuvi seokselle, mutta tämä ei tunnu vaikuttavan tai sitten se oli jo todella paljon pielessä.
Säädin napsua 6-pykälää laihemmalle (siis myötäpäivään) mutta sillä ei ollut huomattavaa vaikutusta.
Tarkoitatko kylmäkäynnistimellä sitä cold start magnetia joka startissa vetää hammastangon starttiasentoon? (Sen pitäisi vapautua heti käynnistyttyä). Tässä on muitakin apuja kylmäkäynnistykseen, kuten vahatermostaatti joka mittaa jäähdytysveden lämpöä, tuosta ei tosin kesäkeleillä ole paljon väliä.
Se seosruuvi - johon yleensä ei suositella koskettavan lainkaan :eh: - vaikuttaa vain tyhjäkäynnin kierrosluvulle. 6 naksua on jo paljon ja oikeastaan suositus olisi melkein vääntää takaisin (kun kone ei käy), tässä on nyt jotain isompaa häikkää selvästi(?)

Voisi olla hyvä tarkistaa hammastangon vapaa liikunta. Siitä löytyy lisää juttua esim. ketjussani "W111 latomersun herätys..." jostain kevään 2018 paikkeilta... eli pumpun etupäässä on tulppa, jonka takaa löytyy hammastangon pää, siihen voi kiertää M5 (vai M4?) pultin jonka kanssa voi tuon liikettä seurata/tutkia.
jka kirjoitti: Ke 15.06.2022 19:58 Onkohan kellään mitään ajatusta missä vika voisi olla tai miten tuota pumpun säätöä saisi laihemmalle/polttoaineen syöttöä pienemmälle?
Ajatuksia voisi olla, mutta olisi hyvä tietää hiukan lisää tuosta auton historiasta: Onko tämä joskus lähivuosikymmeninä toiminut näillä osilla ruisku-putket-suuttimet ym. säällisesti? Onko tämä välillä seisonut pitkään? Onko tietoa mitä muuta tuolle ruiskupumpulle on mahdollisesti tehty? Kone kuitenkin käy 6 sylinterillä eli ongelmat sytkän puolella poissuljettu? :eh:

PS. katsoitko ettei siellä ole liikaa / liian vähän öljyä? tuolla on vaikutusta toimintaan. Dipstick löytyy perästä.
PPS. kokeile myös tulpata suoraan imusarjan perään tuleva cold start suutin -> se voisi jäädä auki ja aiheuttaa bensatulvan...(?)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
jka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 06.06.2011 08:35

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja jka »

Moro,
niin kyseessä on tosiaankin tuo ZEB malli josta puuttuu se aiemmissa malleissa oleva imuilman lämpötunnistin.
Tarkoitin kylmäkäynnistimellä juuri sitä "vahatermostaatilla" ohjattua systeemiä jonka teorissa pitäisi antaa kylmäkynnistys tilanteessa enemmän polttoainetta ja säätyä alaspäin lämmön noustessa (= auto saa polttoainetta vähemmän). Lukitsin sen aiemmin ala-asentoon jolloin tuolla ei pitäisi olla vaikutusta polttoainemäärään.
En tarkoittanut sitä tyhjäkäynnin säätöruuvia, vaan sen yläpuolella olevaa luukkua johon pääsee käsiksi avaamalla "tulpparuuvin".
Sieltä kautta pääsee sitten käsiksi ruuviin joka on hammastangon päässä. Teoriassa/käsittääkseni sillä pitäisi pystyä säätämään polttoaineen määrää.
Lueskelin/ymmärsin että yksi "naksu" joko lisää tai vähentää polttoineen määrää ~0,5mm3/isku suunnasta riippuen. Säädin tuota tosiaankin aika vahvalla kädellä 6-napsua myötäpäivään jolla pitäisi olla jo "suuri" vaikutus polttoineen määrään. Minusta tuolla ei ollut vaikutusta lainkaan.
Ilmeisesti laitoit juuri tuon ruuvin paikalle mainitsemasi pultin jolla seurasit hammastangon liikettä?

En osaa sanoa suurempia auton historiasta, mutta kyllä se on seissyt jo tovin minullakin. Kone käy kaikilla 6-pytyllä mukavasti...Putkesta vaan tulee niin paljon usvaa ettei voisi edes harkita lähtöä tien päälle. Kyllä tämä homma kulminoituu täysin polttoainepuolelle.

Täytyy tarkistaa tuo cold start suutin seuraavaksi uudelleen...
Jos jollakulla on joitakin muita hyviä ja miksei huonojakin kokemuksia pumpun säätöön liityen niin laittakaa vaan viestiä liikkeelle.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja Zac »

jka kirjoitti: To 16.06.2022 14:28 niin kyseessä on tosiaankin tuo ZEB malli josta puuttuu se aiemmissa malleissa oleva imuilman lämpötunnistin.
Tarkoitin kylmäkäynnistimellä juuri sitä "vahatermostaatilla" ohjattua systeemiä jonka teorissa pitäisi antaa kylmäkynnistys tilanteessa enemmän polttoainetta ja säätyä alaspäin lämmön noustessa (= auto saa polttoainetta vähemmän). Lukitsin sen aiemmin ala-asentoon jolloin tuolla ei pitäisi olla vaikutusta polttoainemäärään.
Ok, sen tarkan mallin pitäisi löytyä pumpun kyljessä olevasta kilvestä. Mutta se jako on lähinnä tuo aikaisempi ZEA vs. myöh. ZEB. En nyt muista eroaako tuo ZEB:ssä mutta ainakin ZEA:ssa ne lämpötilat joissa tuo alkaa tulla mukaan olivat tyyliin +5C ja alemmat... ja sitten olikohan moottorilämmöissä +70C missä pitäisi nuo termarijutut tippua veks kokonaan.
jka kirjoitti: To 16.06.2022 14:28 En tarkoittanut sitä tyhjäkäynnin säätöruuvia, vaan sen yläpuolella olevaa luukkua johon pääsee käsiksi avaamalla "tulpparuuvin".
Sieltä kautta pääsee sitten käsiksi ruuviin joka on hammastangon päässä. Teoriassa/käsittääkseni sillä pitäisi pystyä säätämään polttoaineen määrää.
Lueskelin/ymmärsin että yksi "naksu" joko lisää tai vähentää polttoineen määrää ~0,5mm3/isku suunnasta riippuen. Säädin tuota tosiaankin aika vahvalla kädellä 6-napsua myötäpäivään jolla pitäisi olla jo "suuri" vaikutus polttoineen määrään. Minusta tuolla ei ollut vaikutusta lainkaan.
Ok, luukun takana on tosiaan pari muutakin ruuvia eri kierrosalueille, mutta en menisi etenkään niihin koskemaan, koska itsestään ne eivät mihinkään väärään asentoon ole päätyneet.. :wink: Tämän pumpun säätö ns. kokeilemalla: luultavasti lopputulema ei ole kaksinen, ja tämähän on ongelmallista koska koko Suomessa ei ole enää varsinaista näitä pumppuja hallitsevaa liikettä, lähimmät taitavat olla Saksassa, kuulopuheen mukaan myös Ruotsissa ollut joku service. Mutta pumpun lähetys tuollaiseen huoltoon on luokassa 2.000eur ja yli.
jka kirjoitti: To 16.06.2022 14:28 Ilmeisesti laitoit juuri tuon ruuvin paikalle mainitsemasi pultin jolla seurasit hammastangon liikettä?
Itse asiassa se tulppa on pumpun etupäässä, tuosta on kuva mun ketjussa, jos sitä vilkaisit?
Suurin arvo on se, että sillä voi varmistaa että se tanko liikku edes<->taassuunnassa kohtuu kevyesti, eikä ole isommin jumissa.
Tankohan siis käyttää niitä 2 mäntää, eli se on ihan keskeinen osa tässä.
jka kirjoitti: To 16.06.2022 14:28 En osaa sanoa suurempia auton historiasta, mutta kyllä se on seissyt jo tovin minullakin. Kone käy kaikilla 6-pytyllä mukavasti...Putkesta vaan tulee niin paljon usvaa ettei voisi edes harkita lähtöä tien päälle. Kyllä tämä homma kulminoituu täysin polttoainepuolelle.

Täytyy tarkistaa tuo cold start suutin seuraavaksi uudelleen...
Jos jollakulla on joitakin muita hyviä ja miksei huonojakin kokemuksia pumpun säätöön liityen niin laittakaa vaan viestiä liikkeelle.
Jos on pitkään seissyt, niin voisit ehkä ne suuttimet myös tarkistaa, jos ne ovat ihan jumissa niin polttoaine voi mennä aika raaakana läpi... niiden hankaluus vaan on umpirakenne, eli niiden puhdistus on lähinnä myrkyillä liuotusta, yms.

Ei haitanne vaikka sen cold start suuttimen tulppaa, senkään ei pitäisi toimia näillä kesäkeleillä ollenkaan.
Vikaantunut rele tai jos on solenoidi jumahtanut auki, niin voisi tulvia sinne imusarjaan aika lailla ylimääräistä.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
jka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 06.06.2011 08:35

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja jka »

Moro,

mulla on moottori+laatikko tällä hetkellä lattialla/testipukilla, "ylimääräiset" sähkölaitteet ei siis ole kytkettynä:).
Polttoinetta menee kanisterista sen verran reippaaseen tahtiin että vika on kyllä ennen suuttimia...
jka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 06.06.2011 08:35

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja jka »

Moro taas,
kiitos hyvistä vinkeistä...vika mahtoi löytyä, mutta missä se on - täytyy tutkia paremmalla ajalla.
Hokasin kuvista tosiaan mitä tarkoitit sillä 5mm pultilla luistin päähän. Luisti liukuu hyvin kun liikuttaa pultin päästä mutta kun kokeilin samaa kaasumekanismilla liike on ainoastaan pari milliä. Eli löpöä taitaa virrata suoraan läpi koko ajan mutta käynti säätyy nyt ilmeisesti pelkällä ilmamäärällä?
Oiskohan joku luistin liikkeeseen pakottavista mekanismeista rikki/irti tai sitten pumpun männät jumittaa?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja karra »

jka kirjoitti: To 16.06.2022 20:29 Moro taas,
kiitos hyvistä vinkeistä...vika mahtoi löytyä, mutta missä se on - täytyy tutkia paremmalla ajalla.
Hokasin kuvista tosiaan mitä tarkoitit sillä 5mm pultilla luistin päähän. Luisti liukuu hyvin kun liikuttaa pultin päästä mutta kun kokeilin samaa kaasumekanismilla liike on ainoastaan pari milliä. Eli löpöä taitaa virrata suoraan läpi koko ajan mutta käynti säätyy nyt ilmeisesti pelkällä ilmamäärällä?
Oiskohan joku luistin liikkeeseen pakottavista mekanismeista rikki/irti tai sitten pumpun männät jumittaa?
Kaasupolkimen liike kaasuvivuston välityksellä ei liikuta tankoa ellei kone käy. Pumpun takapäässä oleva keskipakoinen mekanismi vaikuttaa siihen miten paljon tanko liikkuu pumpun sisällä kun kaasua poljetaan. Laite ei mittaa ilmamäärää mitenkään siis.

Turun lähellä oleva Bosch huolto (Häkkinen muistaakseni) on noita korjannut ja säätänyt.

Foorumilla yksi henkilä on tuollaisen pumpun purkanut ja elvyttänyt, en muista kuka ja milloin. 2009 jälkeen se oli.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä se ketju missä sai heppu itse purettua ja ehjättyä: viewtopic.php?f=33&t=82163
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
jka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 06.06.2011 08:35

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja jka »

En tarkoittanut aiemmassa ilmamäärä kommentissani sen mittamista, tarkoitin tilannetta mikä tuossa minun sydeemissä nyt on.
Irroitin kaasumekanismista kokeeksi pumppua käyttävän "akselin" kokonaan ja auto toimi "ilman pumppuakin" samalla tavalla pelkästään imusarjan päässä olevaa ilmaläppää säätämällä (auki/kiinni).

Eli pumppu holvaa runsaasti bensaa läpi koko ajan...tarkastin myös hammastangon liikematkan auto käynnissä mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta aiempaan liikkeen pituuteen. Eli jotakin jumittaa pumpun sisällä...Ajatuksia mitä tarkastaa?
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja Zac »

jka kirjoitti: La 18.06.2022 12:27 En tarkoittanut aiemmassa ilmamäärä kommentissani sen mittamista, tarkoitin tilannetta mikä tuossa minun sydeemissä nyt on.
Irroitin kaasumekanismista kokeeksi pumppua käyttävän "akselin" kokonaan ja auto toimi "ilman pumppuakin" samalla tavalla pelkästään imusarjan päässä olevaa ilmaläppää säätämällä (auki/kiinni).
Okei, eli käynti muuttuu vain sen mukaan miten imusarjan läpältä annat sille lisää ilmaa (mikä viittaa siihen että bensaa tulee koko ajan reippaasti liikaa joku imusarjan cold start -suuttimesta tai varsinaisista 6 suuttimesta). Saitko tuon cold-start suuttimen tulpattua? Se on ihan turha muuttuja (IMO) tässä kuviossa... :eh:
jka kirjoitti: La 18.06.2022 12:27 Eli pumppu holvaa runsaasti bensaa läpi koko ajan...tarkastin myös hammastangon liikematkan auto käynnissä mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta aiempaan liikkeen pituuteen. Eli jotakin jumittaa pumpun sisällä...Ajatuksia mitä tarkastaa?
Voisit tehdä kuten minä: Purat vaikka vain yhden suuttimista ja sitten rakentelet sen "ilmaan" ja laitat minigrip-pussin suuttimen päähän, jos se käy 5:llä pytyllä (pitäisi kyllä, käy jopa 3:lla), niin saat jonkilaista käsitystä mitä suutin tuottaa. Tuohon löytyy jotain ohjearvojakin, jota vastaan kertyneen bensan per min voisi mitata. Saisi hehtaarin onko se tuotto ihan pielessä, ja myös siitä "pissiikö" tuo suutin vai antaako nätin "tsirk" äänen auetessa, ja sitten hyvän ~kartion muotoisen bensasumun... :think:

PS. en usko että siellä olisi esim. kannut jumissa. Silloin toiselle puolelle (1-3 tai 4-6) ei tulisi bensaa lainkaan.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja Zac »

Sen verran päivitystä että kävin jka kanssa viestinvaihtoa ja näyttäisi menneen tästä pumpusta akseli mutkalle,
mikä sitten jumitti pumpun toimintaa (aina rikkaalla). Akselin eheytys on menossa, lisää tuonnempana...

Jos jollakulla on tällänen M127 koneeen (EP_ZEB) ruiskupumpun 'raato', missä kuitenkin ko. akseli suora & ehyt niin voihan tänne vinkata ;-)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja karra »

Zac kirjoitti: Ma 04.07.2022 10:34 Sen verran päivitystä että kävin jka kanssa viestinvaihtoa ja näyttäisi menneen tästä pumpusta akseli mutkalle,
mikä sitten jumitti pumpun toimintaa (aina rikkaalla). Akselin eheytys on menossa, lisää tuonnempana...

Jos jollakulla on tällänen M127 koneeen (EP_ZEB) ruiskupumpun 'raato', missä kuitenkin ko. akseli suora & ehyt niin voihan tänne vinkata ;-)
Täältä löytyy. Auto toimi pumpulla jotenkuten eli akseli on varmaankin ehjä. Siinä oli muita onglmia ... vaihdoin koko pumpun.

Olen menossa Vääksyyn iltap jos soitat (te) o4o 737 12 4o tunnin sisään. Tai no otan sen kytiin joka tap vaikka en tiedä missä ko herra(t) asuu, zac Pirkanmaalla?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja karra »

Minun jouten oleva pumppu on napattu tästä autosta. Se lähti käyntiin kun tuli minulle ja sen pystyi ajamaan trailerille ennen kun lämpesi. Lämmettyään hyytys.

viewtopic.php?t=74076

Laitoin siihen siis käytetyn pumpun jonka ostin Purasmaan Antilta Jyväskylästä. Silti autoon tuli kerran joku puutuminen, ainakin kun myin sen niin se sammui Taavettiin ja heattiin taas trailerilla uuteen kotiin ... en ole kuullut sen koommin paitsi että taitaa olla aika ajoin säilössä Pivangan vitriinissä Kesälahdella.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
jka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 06.06.2011 08:35

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja jka »

Ehdin jo tilata toisen pumpun varuille vähän kauempaa ja sitä tässä odotellaan, toivottavasti saapuisi ennen tulevaa viikonloppua.
Ilmoittelen sitten josko tällä yhdistelmällä homma jalostui...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja Zac »

Hyvä tietää kuiten @karra että sinulla tuollainen "varapumppu" löytyy... pidä tallessa, näitä ei enää tehdä :)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
jka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 06.06.2011 08:35

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja jka »

Olin lomailemassa muutaman viikon, mutta homma jatkuu taas...
Pumppu/moottori paketti nyt taas autossa ja tyhjäkäynti OK. Sain savutuksen kuosiin, mutta tehot katosivat sen myötä kokonaan.
Tuntuu että joko lopöä ei saada nyt riittävästi sisään tai sitten repii ilmaa jostakin. Kierroksia nostaessa kuulee vahvan imuäänen mutta mylly ei vaan jaksa kiertää.

Hajatelma...jos laatikossa oleva alipainekalvo on rikki, pystyykähän mylly haukkaamaan "lisäilmaa" sieltä suunnasta ja millaiset ovat mahdolliset oireet?
Ajattelin nyt alkuun tulpata tuon laatikon alipaineletkun väliaikaisesti ja koittaa josko se muuttaisi mitään...Jarrutehostimen putki on jo blokattu.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja Zac »

Onko ruiskupumppu se aiempi vai vaihdoitko sen tilaamasi toisen pumpun tai jotain osia siitä autoon kiinni?
Tarkistaisin vivuston säädön: imusarjan läppä pitää lähteä kääntymään täsmälleen samaan aikaan pumpun pään akselin kanssa.
Ja tietenkin myös bensan tuoton siinä määrin kuin siitä on epäilystä: siirtopumpun pitäisi siirtää luokkaa 4L / min tavaraa josta ruisku sitten nappaa pienen osan.

Kannattaa nuo muut ilmavuodot poissulkea toki. Voisivat hyvinkin sotkea toimintaa.
Ruiskuhan ottaa (ainakin malli ZEA) lisäilmaa myös sen termarin ohjaamana joka sulkee olikohan +70C tienoilla.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
jka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 06.06.2011 08:35

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja jka »

Pumppu on coctail...Eli osia hieman yhdistelty useammasta. Runko ja keskipako sydeemit nyt hiljattain ostamastani.
En ole ehtinyt vielä hirmuusti tutkimaan, mutta laatikon alipaineputken tulppasin ja sillä ei ollut vaikutusta.

Tuo mainittu 4l/min kuulostaa aikapaljolta (240 l/h)...Onkohan se ihan virallinen luku?
Itse mietin myös josko tankki on niin ruosteessa ja sieltä liukenee polttoaineen mukaan töhnää.

Koeajoin ko.paketin moottoripukilla ennen autoon asennusta ja siinä se toimi aikalailla hyvin...Arvaan että vika on nyt juuri polttoaineen kiertosysteemissä; joko pumppu ei jaksa pukata riittävästi löpöä tai sitten lopöön on liuennut töhnää tankista.
Pitää koittaa vielä suoraan kanistarista ja tarkastaa tuo siirtopumpun tuotto. Siirtopumppu toimi "koe-ajossa" ihan hyvin lyhyellä letkulla kanisterista, autossahan tuo siirtomatka on huomattavasti pidempi ja vaatii enempi pumpulta.

Onkohan kellään kokemusta tankin puhdistuksesta esim. sitruuna- tai fosforihapolla jos sellaiseen tarvii lähteä?
Miten tankin pinnoitukset puhdistuksen jälkeen?
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja Zac »

jka kirjoitti: Ma 01.08.2022 13:28 Tuo mainittu 4l/min kuulostaa aikapaljolta (240 l/h)...Onkohan se ihan virallinen luku?
Itse mietin myös josko tankki on niin ruosteessa ja sieltä liukenee polttoaineen mukaan töhnää.
Se toimittaa tavaraa aikas vauhtia joo, mutta sehän on kiertosysteemi eli enin osa bensasta palaa paluuputkea pitkin tankkiin...
En nyt alkanut kirjoja tähän hakemaan mutta tuollaista +/-200l/h siellä liikkuu. Tätä lukaisin: https://www.sl113.org/forums/index.php?topic=28274.0
jka kirjoitti: Ma 01.08.2022 13:28 Pitää koittaa vielä suoraan kanistarista ja tarkastaa tuo siirtopumpun tuotto. Siirtopumppu toimi "koe-ajossa" ihan hyvin lyhyellä letkulla kanisterista, autossahan tuo siirtomatka on huomattavasti pidempi ja vaatii enempi pumpulta.
Itse tarkistin siten että otin perää vähän ylös ja sitten paluuletkun pää tankista irti ja pää puhtaaseen ämpäriin -> tuossa se joutuu tuuppaamaan ainetta koko systeemin läpi. Sitten (kaveri) vääntää virrat päälle ja kellottaa 30s (tai 60s) ja mitataan kertyneen bensan määrä. Sofistikoituneempi mittaa sitten vielä erikseen paineentuoton, sitä en itse tehnyt :eh:
jka kirjoitti: Ma 01.08.2022 13:28 Onkohan kellään kokemusta tankin puhdistuksesta esim. sitruuna- tai fosforihapolla jos sellaiseen tarvii lähteä?
Miten tankin pinnoitukset puhdistuksen jälkeen?
Juu on, jos tankissa on ruostetta niin esim. 10% lios melko kuumaa (+50..80C?) sitruunahappoa sinne vaikuttamaan esim. yön yli. Vielä parempi jos lämmön saa säilymään, koska toimiakseen vaatii lämpimän litkun. Sitten pesin & huuhtelin ensin muutamalla APK-tabletilla + kuumalla vedellä, lopuksi vielä lämmitin tankkia ja huljutin siinä dieseliä, ettei heti ruostuisi uudelleen.

PS. vaihdoit varmaan bensansuodattimen? Oliko se pahasti töhnässä? Myös siirtopumpun menopuolella ja "sender unitissa" (isolla kuusiokololla avattava, keskellä tankin pohjaa) on sihdit -> nuo kantsii putsia, vaikuttaa em. bensankiertoon.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
jka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 06.06.2011 08:35

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja jka »

Mittasin siirtopumpun virtaaman paikallaan autossa, siellähän kiersi tosiaan n. 3,6 l/min...eli kunnossa näyttäisi se olevan (yllättävän paljon).
Puhtaalla löpöllä kanisterista imettynä käynti oli hieman parempaa, mutta edelleen jonkin verran nuhaista.
Aloin sitten säätää kaasuvivustoa siten, että ilmaläppä aukeaisi jonkin verran myöhemmin ja sehän auttoi kummasti. Homma jäi vielä kesken kun "pomo" komensi kotitöihin:)

Käytin bensasuodattimen aiemmin auki ja putsasin ylimääräiset töhnät sakkakupista; itse suodatinta en vielä vaihtanut kun tuntui olevan yllättäen tilaustavaraa (omaa saamattomuutta - kylläkin listalla).

Tankki on nyt tyhjennetty siltäosin mitä letkujen kautta saa pois, meinasin ruuvata sen pohjapropun auki ja tarkastaa sen mainitsemasi sihdin ja kurkata tankin tilanteen sieltä kautta. Ilmeisesti et tehnyt mitään pintakäsittelyä tankkiin happokäsittelyn jälkeen?
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja Zac »

jka kirjoitti: Ma 01.08.2022 21:05 Puhtaalla löpöllä kanisterista imettynä käynti oli hieman parempaa, mutta edelleen jonkin verran nuhaista.
Aloin sitten säätää kaasuvivustoa siten, että ilmaläppä aukeaisi jonkin verran myöhemmin ja sehän auttoi kummasti.
Tuosta säädöstä, sehän vie seosta rikkaammalle (eli samalla bensasyötöllä säädön jälkeen vähempi ilmaa).
En muuttaisi sitä perussäätöä kuitenkaan mihinkään, tuo vivuston säätö on tämän systeemin ytimessä, läpän ja akselin pitäisi liikahtaa tasan yhtä aikaa. Aukeamiskulmiin on sitten seikkaperäisiä ohjeita ja itsekin rakennettavissa olevia kulmatulkkeja... :wink:
Mutta summa summarum, tuo em. havaintosikin tukisi sitä hypoteesia että bensan saanti tässä voisi tökkiä...
jka kirjoitti: Ma 01.08.2022 21:05 Käytin bensasuodattimen aiemmin auki ja putsasin ylimääräiset töhnät sakkakupista; itse suodatinta en vielä vaihtanut kun tuntui olevan yllättäen tilaustavaraa (omaa saamattomuutta - kylläkin listalla).
Olen itse tilannut noita ihan AutoDocista, jossa ovat alk. 2,95 eur / kpl joten kannattaa vaihtaa vaikka useampaan kertaan vuodessa jos tankki ym. ovat likaiset... :thumbup:
jka kirjoitti: Ma 01.08.2022 21:05 Ilmeisesti et tehnyt mitään pintakäsittelyä tankkiin happokäsittelyn jälkeen?
En tehnyt, vaikka onhan siihen paljonkin eri aineita olemassa (Por15 ym.)
Isoin syy miksi en, on varmaan tuo tankin swirl potin (aka kukkaruukun (* ) rakenne - en uskaltaisi ottaa riskiä että tukin nuo kanavat ja putken jollain kovettuvalla mömmöllä. Sen sijaan rassasin tuon kuvassakin näkyvän liityntäputken eri paksuisilla teräsvaijereilla (2-4mm?) Kaiketi siinä toimisi sopiva piippurassikin, mieluiten metallinen.

(* KUVA: https://www.benzworld.org/attachments/s ... pg.456718/
PS. kuvan keskellä on se tankin pohjafiltteri sisältä päin kuvattuna...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja karra »

Zac kirjoitti: Ti 02.08.2022 09:52
jka kirjoitti: Ma 01.08.2022 21:05
Ilmeisesti et tehnyt mitään pintakäsittelyä tankkiin happokäsittelyn jälkeen?
En tehnyt, vaikka onhan siihen paljonkin eri aineita olemassa (Por15 ym.)
Isoin syy miksi en, on varmaan tuo tankin swirl potin (aka kukkaruukun (* ) rakenne - en uskaltaisi ottaa riskiä että tukin nuo kanavat ja putken jollain kovettuvalla mömmöllä. Sen sijaan rassasin tuon kuvassakin näkyvän liityntäputken eri paksuisilla teräsvaijereilla (2-4mm?) Kaiketi siinä toimisi sopiva piippurassikin, mieluiten metallinen.

(* KUVA: https://www.benzworld.org/attachments/s ... pg.456718/
PS. kuvan keskellä on se tankin pohjafiltteri sisältä päin kuvattuna...
Bensan seassa kannattaa pitää hieman öljyä voitehena, se suojaa tankkia riittävästi - olen itselleni perustellut.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Trae
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: Ke 14.12.2005 17:14
Paikkakunta: Vesilahti

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja Trae »

En lukenut koko ketjua mutta jos Karra sanoi alussa että naksautteli pumpun perässä olevaa säätöruuvia myötäpäivään ni eikös se nimenomaan mene rikkaammalle silloin? Itse juuri hain sopivaa kohtaa sillä ruuvilla omastani ja pari naksua kerrallaan vastapäivään, ajoa ja rulpiien tarkistus : monta naksua sai laittaa ennenkuin tolppien väri alkoi muuttua. Se ruuvi vaikuttaa myös ajon aikaseen seokseen varsinkin alakierroksilla.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja Zac »

En nyt löydä mainitsemaasi kommenttia, mutta kyllä: säätöruuvista myötäpäivään -> rikkaammalle, vastapäivään -> laihemmalle.

Tuota säätöä saa tehdä vain kone sammutettuna, ja yksi naksu kerrallaan, yhteensä max 3 naksua suuntaansa. Välillä pitäisi ajaa tai ainakin kaasutella koneen käydessä (näin sanoo ohje).
Ongelma on yleensä siinä, ettei voi tietää minne päin aiemmat käyttäjät tuota ovat käännelleet :-/
(Jossain olen lukenut koko alueen laajuuden määrityksen, ja olisiko ollut kaikkiaan 18 naksua jolloin keskikohta (= normaali asetus) olisi 9 naksua äärilaidasta... )
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Trae
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: Ke 14.12.2005 17:14
Paikkakunta: Vesilahti

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja Trae »

Avauskommentissa Karra sanoi säätäneensä 6 napsua myötäpäivään eli laihemmalle??? Mielestäni juuri rikkaampaan päin niinku zacin kanssa tuossa just yks ilta sitä pähkäiltiin.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja Zac »

Aa, nyt löysin... katsoin vain karran kommentteja, tämä oli tosin aloittajalta eli jka kirjoittamaa: :angel:
jka kirjoitti: Ke 15.06.2022 19:58 Siellä pumpun päädyssähän on säätö ruuvi seokselle, mutta tämä ei tunnu vaikuttavan tai sitten se oli jo todella paljon pielessä.
Säädin napsua 6-pykälää laihemmalle (siis myötäpäivään) mutta sillä ei ollut huomattavaa vaikutusta.
Tuon jälkeenhän pumppua rukattiin isosti, mutta jos siellä tosiaan olisi yhä tuo 6 naksua siirretty rikkaammalle, niin voisi tosiaan olla aiheellista aloittaa ns. nollasta eli siitä keskikohdasta säätäminen. Etenkin kun se tanko todettiin siellä olevan jumissa ym. :eh:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
jka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 06.06.2011 08:35

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja jka »

Niin, käsittääkseni se 22mm propun alla (luistin päässä) oleva ruuvi johon pääsee käsiksi ainoastaan pitkällä ruuvimeesselillä säätää polttoineen määrää. Lueskelin/ymmärsin vanhoista MB opuksista että yksi "naksu" joko lisää tai vähentää polttoineen määrää noin 0,5mm3/isku suunnasta riippuen. Myötäpäivään - ja vastapäivään +...Ainakin tämä on minun tämänhetkinen ymmärrys.

Aikoinaan Euroopasta Amerikkaan vietyihin autoihin tämä oli ilmeisesti normaali toimenpide, eli polttoineen määrää suositeltiin nostamaan kolmen napsun verran vasemmalle (+ 1,5 mm3) erilaisen polttoainelaadun vuoksi.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja Zac »

jka kirjoitti: Ke 15.06.2022 19:58 Siellä pumpun päädyssähän on säätö ruuvi seokselle, mutta tämä ei tunnu vaikuttavan tai sitten se oli jo todella paljon pielessä.
Säädin napsua 6-pykälää laihemmalle (siis myötäpäivään) mutta sillä ei ollut huomattavaa vaikutusta.
Ahaa... Et tuossa avauksessa tarkoittanutkaan normaalia tyhjäkäynnin säätöruuvia... :wink:
Onko kyseessä siis joko ruuvi:
- 11a: kierrosalueen 700-4000 osakuormalle? tai
- 11b: yläkerrosalueen >2000 rpm säädölle?

Tuon USA-ohjeen olen lukenut jostain näistä amerikkaan suunnatuista opuksista, mitä minullakin on.
Perussäädön ero taisi siinä johtua tuolloin laihemmassa (92-okt.?) paikallisesta bensasta :eh:

Kukin säätää miten haluaa, mutta ainakin tulisi olla hyvää dataa, että säätö on todella pielessä ennen kuin sitä muuttaa(?)
Näiden pumppujen säätöön pitäisi olla myös laitteisto, jollaisia ei tiettävästi enää edes Suomesta löydy, kuten tuollainen:
Kuva
(Säädössä taitaa olla tuossa W108:n 6-mäntäinen pumppu tosin).
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
jka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 06.06.2011 08:35

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja jka »

Tuo PA-määrän säätö on siis luistin päässä (siellä yksi ainoa ruuvi) ja vaikuttaa ainoastaan luistin asentoon/liikematkaan. Nuo muut mainitsemasi säätömahdollisuudet ovat taas keskipakopumpun päässä.

Ongelma on juuri se että ei voi tietää mitä joku muu on aiemmin tahnyt enkä ainakaan minä ole löytänyt mistään ohjetta miten säätö kannattaisi aloittaa kotioloissa. Yksi mahdollinen tapahan olisi tietysti se että hakisi noiden parin perussäädön keskikohdat ja lähtisi sieltä koittamaan onneaan:)
Lisäksi niitä tarvittavia kulmatyökaluja akseliston säätöön ei taida löytyä enää mistään?

Pumppuja korjaavat ammattilaiset ovat tietysti erikseen joilla on laitteet jolla simuloida auton käyntiä, mutta kovin tyyriitä pajoja kun noita tarpeita on olemassa enää niin vähän. Akseliston säätöähän noilla ei pysty tekemään vaan sen tehtävä myöhemmin paikan päällä.

Tavoitteena olisi nyt alkuun saada auto toimimaan sen verran luotettavasti että uskaltaisi ulkoiluttaa muuallakin kuin kotipihassa:)
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111/127 ZEA ruisku

Viesti Kirjoittaja Zac »

jka kirjoitti: Ma 08.08.2022 11:30 Tuo PA-määrän säätö on siis luistin päässä (siellä yksi ainoa ruuvi) ja vaikuttaa ainoastaan luistin asentoon/liikematkaan. Nuo muut mainitsemasi säätömahdollisuudet ovat taas keskipakopumpun päässä.
Ok, eli tuo ruuvi säätää sitä hammastangon perusasemaa, jolloinka se on sitten säädön verran koko alueella rikkaammalla tai laihemmalla? Mistäs kirjasta ja sen kappaleesta tuosta säädöstä luit? Äkkiä katsoin noita M127- ja W111-kirjasia eikä osunut silmään. Myöskään Vehon ohje näille 220SEb ruiskuille ei muistaakseni mainitse tuosta mitään. :eh:
jka kirjoitti: Ma 08.08.2022 11:30 Ongelma on juuri se että ei voi tietää mitä joku muu on aiemmin tahnyt enkä ainakaan minä ole löytänyt mistään ohjetta miten säätö kannattaisi aloittaa kotioloissa. Yksi mahdollinen tapahan olisi tietysti se että hakisi noiden parin perussäädön keskikohdat ja lähtisi sieltä koittamaan onneaan:)
Lisäksi niitä tarvittavia kulmatyökaluja akseliston säätöön ei taida löytyä enää mistään?
Oikeastaan tuo voi olla se ongelman juurisyy, että joku on lähtenyt noita vääntelemään "kokeilemalla" eikä enää voida tietää mitä on säädetty ja miten paljon... Lähtökohta on silloin aika haastava :problem:

Vivuston perussäätö on ehkä tehtävissä kotikonsteinkin melko hyväksi, tässä ne perusteesit vielä:
- pumpun kylkeen meistetty (vivuston) rajoitinruuvin asetus kohdilleen
- pitkän akselin lähtöasento ainakin ZEA-pumpussa on niin että siellä imusarjassa oleva 'tähtäysreikä' ja sen ison akselin poikkipätkä laitetaan kohdakkain - tästä tarvii varmaan tekaista joku kuva kun niin vaikea selittää... :) En ole ZEB-pumpun suhteen varma löytyykö siitä (pienemmästä) imusarjasta tuo.
- sitten säädetään kaikki väljät pois tangoista siten että kun pumpulla akseli lähtee kiertymään niin venturi-yksikön läppä lähtee aukeamaan samalla hetkellä. Tuo on se perusasetus.
- voi vielä tarkistaa että kun pumppu on "täyskaasulla" niin myös läppä on täysin auki...

Jos sitten haluaa ne oikein tarkkaan säätä niin tälläisiä kulmatulkkeja pitäisi tuohon hommaan rakennella:
Kuva
jka kirjoitti: Ma 08.08.2022 11:30 Pumppuja korjaavat ammattilaiset ovat tietysti erikseen joilla on laitteet jolla simuloida auton käyntiä, mutta kovin tyyriitä pajoja kun noita tarpeita on olemassa enää niin vähän. Akseliston säätöähän noilla ei pysty tekemään vaan sen tehtävä myöhemmin paikan päällä.
On ne arvokkaita, "tehaskorjattu" eli säädetty pumppu lienee jo 2.000 eur paremmalla puolen, ja sinne siis lähetetään oma pumppu vaihto-osana. Mä laitan Yv:tä mitä voisit myös tutkailla...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Vastaa Viestiin