W126 ilmastointien "verensiirto"

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

W126 ilmastointien "verensiirto"

Viesti Kirjoittaja Karel »

Meidän Nassun (280 SE) tulevien huoltotöiden takia piti ilmastointi tyhjätä pumpun irrotusta varten. Tuttu korjaamo lupasi ihan ilmaiseksi vapauttaa minut sen kylmäaineista. Koska tallissa oleva Yllimme (300 SE) oli kylmäainetta vailla, päädyin hieman toisenlaiseen ratkaisuun. Eli kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Siirrossa piti huomioida se, että Nassun ilmastointi on jo vuosia sitten muutettu puhtaasti r134:lle, kun taas Ylli on tähän asti pyörinyt r12:lla. Oli siis aika jälleen tehdä oma "ISCEON 49" koktaili. Siihen tulisi siis Nassun r134:n lisäksi 100 grammaa propaani-butaani seosta + uv aine ja 30 milliä PAO-öljyä.

Koko homman helppous on osittain siinä, että vanhojen Mersujen r12-liittimet ovat 1/4 tuuman SAE-yhteitä. Eli samat kuin lähes kaikissa r134 huolto- ja täyttölaitteissa kun niistä ruuvaa liittimet irti. Retkikeittimeen sopivan SAE-hanan saa ebay:sta muutamalla eurolla.

Aineiden siirrossa käytetään autojen omia kompressoreita yhtä aikaa. Manometrin syöttöletku kiinni antavan auton korkeapainepuoleen ja matalapaineletku tavalliseen tapaan vastaanottavaan autoon. Käytin antavan auton magneettikytkintä manuaalisesti samalla painemittaria seuraten. Lopuksi molemmat mittarit kiinni, ja työpaineiden vertailu ohjearvotalukosta.

Siirto onnistui hyvin, ja Yllin kabiiniin puski kylmää oikein iloisesti. Tämä oli aika karkea kuvaus, mutta pointti oli, etteivät nämä laitteet mitään rakettitiedettä ole. Koko hommaan meni aikaa alta kaksi tuntia.
Kaasun siirto2.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5218
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W126 ilmastointien "verensiirto"

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mitä vaatii r12 järjestelmän päivittäminen r134:lle? Pitäisi w124 ilmastointi laittaa toimimaan, lämmityslaitteen boksissa sielä säädinpaneelin takana on tarra jossa lukee saksaksi "r134 yhteensopiva".
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126 ilmastointien "verensiirto"

Viesti Kirjoittaja Karel »

Se yhteensopivuustarra siellä boksissa tarkoittaa lähinnä sitä, että höyrystimessä ei ole metallipareja, jotka herkästi syöpyvät. r134 muodostaa freonia herkemmin happoa jos järjestelmään pääsee kosteutta.

Tärkein ero r12 ja r134 välillä on kompressorin voiteluun tarvittava öljy. 134 järjestelmissä käytetään glykolipohjaista PAG-öljyä, freonin kanssa mineraalia. Se on juuri sen öljyn takia, kun tiivisteet pitäisi vaihtaa, ei itse kylmäaineen. 90-luvulla kun muutoksia tehtailtiin oikein urakalla, suosittiin POE -öljyä ns. esteriöljyä, jolloin vanhat mineraalijäämät eivät haittaa. Harvat pajat vaihtoivat kaikkia tiivisteitä, ja hyvin yleensä toimi. Näin silloin valtuutettu MB-huolto Autorep teki myös tähän meidän Nassuun. Siinä on vieläkin monet tiivisteet alkuperäisiä.

En tiedä miksi PAO-öljyä käytetään vähemmän, koska se on yhteensopiva molempien kylmäaineiden kanssa ja sekoittuu muiden öljylaatujen kanssa. Itse olen käyttänyt PAO 68:aa. Freonin kanssa käytettävää mineraaliöljyä tuntuu olevan mahdoton mistään saada ns. varsinaiseen tarkoitukseen, ja speksejä salataan hyvin. Tosin mineraaliöljy on mineraaliöljy. Pelkkään lisäykseen, jos tarvitaan, monet ovat käyttäneet tavallista yksiasteöljyä ilman ongelmia.

ISCEON 49 on samaa r134:ää, jossa on seassa hiilivetyjä 5-10%(propaania ja butaania), jolloin mineraaliöljy kiertää erottumatta järjestelmässä. Vaikutus on siis sama kuin tenulla bensassa, jolloin sinne joutunut vesi sekoittuu, eikä tuki kaasaria.

Jos laite on harva ja kulunut, niin r134:n pienempi molekyylirakenne pahentaa aineiden karkaamista. Tässä suhteessa on ISCEON on siis yhtä vuotoherkkä kuin puhdas r134.

Muutoksen toiselle kylmäaineelle voi siis tehdä monella eri tavalla. Riittää kun pistät puoli kiloa grillikaasua, ja saat viilennystä, jos laite on ehjä. Tai voi purkaa kaiken atomeiksi, huuhdella kaikki, vaihtaa kaikki tiivisteet, vaihtaa kaikki letkut ja laittaa PAG-öljyt ja r134:ää. Näiden kahden väliin mahtuu kaikki erilaiset kompromissit.

Jos haluat päästä halvalla, niin itse tekisin niin, että laittaisin 100 grammaa retkikaasua ja 500-600 grammaa r134:ää, kunnes mittarit näyttävät sopivaa paine-eroa. Jos missään ei näy viitteitä vuodoista, jossa näkyisi öljyä, niin sitä tuskin tarvitsee lisätä. Näin siis, jos laitteessa on vielä edes hiukan painetta jäljellä. Jos ei, niin uusi kuivain, vuodon etsiminen/korjaus ja tunnin verran täydellinen tyhjiöinti kosteuden poistamiseksi.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin