Puhallinmoottorin kaikki nopeudet ei toimi

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 425
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Puhallinmoottorin kaikki nopeudet ei toimi

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Laitetaan kysymys, jos vastikää tullut vastaan.
Puhallinmoottorin nopeus 1 ei toimi, 2 ja 3 normaalisti ja nelonen viiveellä.
Säätimen käytin auki moottoritilasta ja oli ok tosin elämää nähnyt, kun ritiläsuojalla. Auto w124 - 87 man. ilmastoinnilla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Puhallinmoottorin kaikki nopeudet ei toimi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Niin käytitkö etuvastuksen irti ja tarkastit että kaikki vastukset ovat ehjät? Sitten ehkä katkaisijassa vikaa?
Mulla puutui kaikki muut paitsi täysi nopeus puhaltimesta viime kesänä. Syynä oli silloin tuo etuvastus, josta 3. nopeuden lanka poikki kiinntyksen juuresta.
Tarkastin silloin myös katkaisijan, on kohtuu helppo purkaa. Tällainen kytkentäselvitys jäi muistiin, voisi saada siitä etuvastulselle menevästä liittimestä mitattua, tuleeko kaikki nopeudet sinne asti.

Vastus toimii niin, että 1-nopeudella jännite menee kaikkien kolmen vastuslangan läpi, 2-nopeudella kahden langan läpi, 3-nopeudella yhden langan läpi ja 4-nopeus ohittaa vastukset.
Katkaisijalta 1-nopeus nastaan 1, 2-nopeus nastaan 3, 3-nopeus nastaan 4 ja täysi vauhti nastaan 2. Viides liitin on maa.


Tuossa video katkaisijan purusta
https://youtu.be/MelDNbPAdEA
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 425
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Puhallinmoottorin kaikki nopeudet ei toimi

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

OK ja kiitokset. Mittailen.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1108
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Puhallinmoottorin kaikki nopeudet ei toimi

Viesti Kirjoittaja Karel »

Jos autossa on ollut tehdasasenteinen Webasto, niin ykköspuhalluksen virta kulkee Webaston ohjainyksikön läpi. Jos se on irti, niin ykköstehon puhalluskin puuttuu. Tämä nyt vaan kaiken varalta, ettei tule turhaa vianhakua.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 425
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Puhallinmoottorin kaikki nopeudet ei toimi

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Juu, tuo hyvä pointti. On tehdasasenteinen. Ohjain boxi paikoillaan ja pitäisi olla sähkössä. Olisko mahdollista, että tuo webasto käyttää 1 nopeutta toimiessaan ja kuskin valttavissa vain 2, 3 ja 4 nopeus.
4 nopeus lähtee viivellä ja oli jokin mukavuusboxi. Oiskohan tuolla jotain tekemistä viiven kanssa.
Pääasia, ettei askartelu lopu :)
Sen minkä huollan sen myös korjaan
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 425
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Puhallinmoottorin kaikki nopeudet ei toimi

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Valinta kytkimelle pieni napaus ja lähti nelos nopeudelle.
Tuo 1 nopeus edelleen avoin ja täytyy selvitellä webaston yhteys tähän.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 425
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Puhallinmoottorin kaikki nopeudet ei toimi

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Liuskat väsähtäneet. Ykkösnopeus kytkimellä ja käret auki
oisko
kytkimen liittimellä:
1 nasta kytkimen asennosta riippumatta 1 nasta ja 2 nasta yhdessä (liuska) tästä lähtee 2 johtoa, mutten ole vielä löytänyt kuvaa minne menevät.
2 nasta 1 nopeus
3 nasta valintakytkimen valaistus +
4 nasta 2 nopeus
5 nasta valintakytkimen valaistus -
6 nasta 3 nopeus
7 nasta jännite kytkimelle
8 nasta 4 nopeus

1 nopeudella vastuksen liittimelle 1
2 nopeudella vastuksen liittimille 1 ja 3
3 nopeudella vastuksen liittimille 1, 3 ja 4
4 nopeudella vastuksen liittimille 1,3, 4 ja 2 jännite

Kokeillan tuommosella kumella tilapäisesti antaa vähän lisäpainetta liuskoille. Tämä tuli käytettyä osissa josko olis saanut liuskoihin lisäjännitettä, mutta nuo nastat vähän haitolla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Vastaa Viestiin