Rikoinkohan turbiinin asentaessani..

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3083
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Rikoinkohan turbiinin asentaessani..

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

No niin; W108:sin moottori on paikallaan, mutta nyt kun sain sen autoon paikalleen ja laatikkoon kiinni, niin alkoi vuotaa.

Turbiini oli tuettuna moottorin poissaollessa hieman alaviistoon, siitä ei vuotanut öljyä. Asentaessani en murjonut sitä mitenkään, asensin paikalleen ja kiristin pultit.

Mutta nyt kun laatikko on taas vaakatasossa, vuotaa öljyä..kone ei ole ollut käynnissä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5730
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Rikoinkohan turbiinin asentaessani..

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

oliskohan turbiinin ja oljypumpun välinen stefa vaurioitunut
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3083
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Rikoinkohan turbiinin asentaessani..

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Se on otettava irti moottori ja laatikko..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3083
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Rikoinkohan turbiinin asentaessani..

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Jahs. Tulee laatikosta, ei turbiinilta.

Helposti kyllä saa rikki, näköjään. Kuinkahan paha vaurio voikaan olla kyseessä.. :wtf:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3083
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Rikoinkohan turbiinin asentaessani..

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mitähän mahtoi mennä pieleen; turbiini on varmaan ollut väärässä asennossa tai sitten sen laippa on ottanut itseensä moottori poistettaessa.

Jos turbiini on ollut väärässä asennossa eli tuon turbiinin hampaat eivät ole kohdallaan, niin eikö sen silloin tulisi jäädä liian ulos? Tuo meni kumminkin ihan kohdalleen ja sisään, kiristin pohjaan ruuveilla mikä vissiin oli sitten huono juttu, eli olisi pitänyt mennä kiristämättä..

No, huomenna tuo selviää. Korjausohje suosittelee muuten moottorin poistamista laatikon kanssa, mitä en nyt ihmettele. Toisaalta taas vanhempi korjausmanuaali kertoo laatikon irroittamisen ja asentamisen..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3083
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Rikoinkohan turbiinin asentaessani..

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Tavarits, huomenta!

Heräsin viideltä ilman herätyskelloa syvään ja voimakkaaseen haluun irroittaa moottori vaihdelaatikosta välittömästi ja tutkia vauriot. Näin teinkin, mikä oli helppoa, kun on tuon kanssa jumpanna muutaman kerran.

Vaurioita ei näkynyt; turbiini on ehjä ja samoin tiiviste. Öljyn tihkuttaminen loppui heti kun otin koneen pois. Ei tihkuta yhtään kun asensin turbiinin takaisin. Hmm, jos öljypumppu olisi vaurioitunut, niin eikö tuon pitäisi tihkuttaa edelleen?

Mitähän tässä tekis? Spagaatin ehkä, mutta taidan kuitenkin ottaa vaihdelaatikon irti ja asentaa sen moottoriin irtonaisena ja tarkkailla tihkuttaako enää..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3083
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Rikoinkohan turbiinin asentaessani..

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Joo, nyt on loota ja moottori molemmat pihalla (sic!)

Olen tullut siihen tulokseen, että moottorin asentaminen tuon K4A025 -automaatin kanssa edellyttää joko moottorin & vaihteiston asentamista pakettina tai sitä, että ensin otetaan vaihdelaatikko pois, asennetaan moottori ja sitten vaihdelaatikko takaisin. Se on ihan hirmuista millimetripeliä painavan moottorin kanssa saada se yhtymään tismalleen samassa linjassa laatikon kanssa, eikä korjaamokäsikirjoissakaan ei ole ohjetta moottorin asentamiseen vaihdelaatikkoon.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3083
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Rikoinkohan turbiinin asentaessani..

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Piipahdin Maaningalla viemässä ruiskukoneen turbiinin ja tutkittiin samalla takakontissa olevaa vaihdelaatikkoa; kaikki kunnossa, jopa stefa ehjä.

Syy vuotoon oli, että vaihdelaatikon välys mahdollistaa pienen heiton asennuksessa, jonka huomaa siitä, että koneen ja laatikon väliin jää muutaman millin rako, jonka vedin ruuveilla kiinni -> turbiinin akseli jää kulmaan eikä sen tukiholkin reuna painaudu tasan, jolloin jää pienenpieni rako, josta puskee öljyä.

Eli loota täytyy ehdottomasti koneeseen käsivoimin, niin että kolahtaa reunat yhteen. Lisäksi asentaessa täytyy turbiinin pyörimistä tarkkailla.

Tuossa tilanteessa olisi voinut auttaa pulttien irroitus ja laatikon ravistelu.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Jürgen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 505
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Rikoinkohan turbiinin asentaessani..

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Hyvä ettei mitään rikkoutunut, olen nähnyt tapauksia joissa turbiinin "kynnet" on vaurioituneet ja rikkoneet stefan asennusvirheen vuoksi.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3083
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Rikoinkohan turbiinin asentaessani..

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Joo, syytä on todella huolella pyöräyttää turbiini paikalleen ja asentaessa vielä tarkistaa, että pyörii.

Yllättävän suuri valikoima on erilaisia turbiineja K4A025 -laatikolle; ainakin kolmenlaisia: W111 -alkuisella numerosarjalla kaasutinversio, W112-alkuisella ruiskuversio ja sitten vielä torissa myynnissä olevassa lootassa olevan mukainen pyöreä, ilman jäähyrivoja. En ole varma onko tuollainen myös W115/W114 -automaateissa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
nykki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: To 15.02.2007 19:31
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Rikoinkohan turbiinin asentaessani..

Viesti Kirjoittaja nykki »

Petteri Kivimäki kirjoitti: Su 15.06.2025 16:47 Joo, syytä on todella huolella pyöräyttää turbiini paikalleen ja asentaessa vielä tarkistaa, että pyörii.

Yllättävän suuri valikoima on erilaisia turbiineja K4A025 -laatikolle; ainakin kolmenlaisia: W111 -alkuisella numerosarjalla kaasutinversio, W112-alkuisella ruiskuversio ja sitten vielä torissa myynnissä olevassa lootassa olevan mukainen pyöreä, ilman jäähyrivoja. En ole varma onko tuollainen myös W115/W114 -automaateissa?
Tuo torin laatikko (ja ilmoitus) on minun. Tuo laatikko- turbiini on purettu w108 autosta, ruiskukoneisesta, olikohan vm -68.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3083
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Rikoinkohan turbiinin asentaessani..

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

nykki kirjoitti: Su 15.06.2025 17:03
Petteri Kivimäki kirjoitti: Su 15.06.2025 16:47 Joo, syytä on todella huolella pyöräyttää turbiini paikalleen ja asentaessa vielä tarkistaa, että pyörii.

Yllättävän suuri valikoima on erilaisia turbiineja K4A025 -laatikolle; ainakin kolmenlaisia: W111 -alkuisella numerosarjalla kaasutinversio, W112-alkuisella ruiskuversio ja sitten vielä torissa myynnissä olevassa lootassa olevan mukainen pyöreä, ilman jäähyrivoja. En ole varma onko tuollainen myös W115/W114 -automaateissa?
Tuo torin laatikko (ja ilmoitus) on minun. Tuo laatikko- turbiini on purettu w108 autosta, ruiskukoneisesta, olikohan vm -68.
Thanks! Meinasin jo laittaa, että saako tulla katsomaan lootaa. :mrgreen: Hinta on sopiva, onkohan tuo turbaani vanhemmanmallinen ruiskukoneelle..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
nykki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: To 15.02.2007 19:31
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Rikoinkohan turbiinin asentaessani..

Viesti Kirjoittaja nykki »

Saa tulla katsomaan, tervetuloa! En osaa noista sanoa, ostin takavuosina, jotta laitan tuohon coupeen, mutta on jäänyt toteuttamatta.
Vastaa Viestiin