450 SL sytytys
Re: 450 SL sytytys
Hei,
eikös näissä hydraulisissa pidä olla ne venttiilijousilautasen päällä olevat shimmikikkareet juuri oikean vahvuiset, niitähän on useampaa vahvuutta?
Ja siihen taitaa olla ihan oma työkalu, jolla sen shimmin tarvittava vahvuus mitataan.
eikös näissä hydraulisissa pidä olla ne venttiilijousilautasen päällä olevat shimmikikkareet juuri oikean vahvuiset, niitähän on useampaa vahvuutta?
Ja siihen taitaa olla ihan oma työkalu, jolla sen shimmin tarvittava vahvuus mitataan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: 450 SL sytytys
Ensimmäinen kysymys: Miten on diagnoosi tehty, että toinen puoli lohkosta on "mykkä"?
Jos vika johtusi sytytysjärjestelmästä, niin se voisi olla vain jakajan kannessa, johtimissa, tulpan hatuissa tai tulpissa, ja pistäisi sattumalta juuri toisen lohkon puoliskon osat olla vikaiset = ei kovin todennäköistä.
Jos se taasen johtuisi ruiskusta, pitäisi määränjakajan, suutinputkien tai suuttimien olla vikaisia kaikki sattumalta juuri samalla lohkon puoliskolla = ei erityisen todennäköistä sekään.
Nollavälys toisen puolen venttiileissä sen sijaan ei kuulosta hyvältä. Toinen kysymys: Oliko puristuksia mitattu?
Jos vika johtusi sytytysjärjestelmästä, niin se voisi olla vain jakajan kannessa, johtimissa, tulpan hatuissa tai tulpissa, ja pistäisi sattumalta juuri toisen lohkon puoliskon osat olla vikaiset = ei kovin todennäköistä.
Jos se taasen johtuisi ruiskusta, pitäisi määränjakajan, suutinputkien tai suuttimien olla vikaisia kaikki sattumalta juuri samalla lohkon puoliskolla = ei erityisen todennäköistä sekään.
Nollavälys toisen puolen venttiileissä sen sijaan ei kuulosta hyvältä. Toinen kysymys: Oliko puristuksia mitattu?
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: 450 SL sytytys
Diagnoosi tehtiin kun kone oli käynyt noin 5min-10min ja katottiin lämpökameralla pakosarjoja. Vänkärin puolella näytti 160 asteen hujakoilla ja kuskin puoli 40 asteen hujakoilla. Tämän lisäksi lämppärin vesiletkun lemmari oli löysällä, vettä valui pakoputken päälle niin ei sihissy tai kuivannu ollenkaan ja pakosarjaa pystyi koskettaan kädellä.Karel kirjoitti: ↑Pe 23.04.2021 17:06 Ensimmäinen kysymys: Miten on diagnoosi tehty, että toinen puoli lohkosta on "mykkä"?
Jos vika johtusi sytytysjärjestelmästä, niin se voisi olla vain jakajan kannessa, johtimissa, tulpan hatuissa tai tulpissa, ja pistäisi sattumalta juuri toisen lohkon puoliskon osat olla vikaiset = ei kovin todennäköistä.
Jos se taasen johtuisi ruiskusta, pitäisi määränjakajan, suutinputkien tai suuttimien olla vikaisia kaikki sattumalta juuri samalla lohkon puoliskolla = ei erityisen todennäköistä sekään.
Nollavälys toisen puolen venttiileissä sen sijaan ei kuulosta hyvältä. Toinen kysymys: Oliko puristuksia mitattu?
Puristukset mitattiin vain yhdestä 6 tai 7 sylinteristä ja se oli 10,5.
1976 450SL
2014 S205
2014 S205
Re: 450 SL sytytys
Tekisin nyt seuraavat mittaukset:
- Puristukset kaikista pytyistä
- Jännitteet puolan navoista
- K-jetin järjestelmäpaine ja ohjauspaine
- Jos kaikki em. kunnossa, niin sitten tuottojen mittaukset suuttimilta (eli jokainen irti ja koeputkeen, pumppu hyppyjohdolla päälle ja käsin ilmamassamittarin lautasesta tavaraa, pitäisi tulla saman verran jokaisesta ruutasta)
- Puristukset kaikista pytyistä
- Jännitteet puolan navoista
- K-jetin järjestelmäpaine ja ohjauspaine
- Jos kaikki em. kunnossa, niin sitten tuottojen mittaukset suuttimilta (eli jokainen irti ja koeputkeen, pumppu hyppyjohdolla päälle ja käsin ilmamassamittarin lautasesta tavaraa, pitäisi tulla saman verran jokaisesta ruutasta)
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: 450 SL sytytys
Kiitoksia näistä vinkeistä. Palailen tänne kun tehty kokeiluja.
1976 450SL
2014 S205
2014 S205
Re: 450 SL sytytys
Seuraan tätä mielenkiinnolla, koska sain juuri oman 1976 450SL:n käyntiin talven rempan jäljiltä. Ongelmana omassa autossa oli kova naputus venttiilikoneistossa. Naputuksen aiheutti tukkeutuneet nokkien päällä olevat öljykanavat ja siitä aiheutunut keinujen kuluminen ja edelleen nakutus / tikitys. Nokat olivat silmämääräisesti ok. Vaihdoin kuluneet keinut ja muutaman hydraulisen nostajan. Naputus on nyt poissa. Samalla vaihdoin kaikki moottoritilan alipaineletkut ja sytytysosat. Nyt käy muuten hyvin, mutta tyhjäkäyntikierrokset ovat edelleen turhan korkeat myös lämpimänä, niin kuin ennen remppaakin. Tätä selvittelen nyt, ja sen todennäköisin syy lienee vielä ilmavuoto jossain. Warm-up compensator ja Auxialiary air valve on jo alustavasti todettu toimiviksi.
Jos kaipaatte näitä venttiilien erikoistyökaluja, niin minulta löytyy tämä ns. Go-No-Go gauge ja tälle koneelle tarkoitettu venttiilinjousityökalu.
Jos kaipaatte näitä venttiilien erikoistyökaluja, niin minulta löytyy tämä ns. Go-No-Go gauge ja tälle koneelle tarkoitettu venttiilinjousityökalu.
R107 - 450 SL - 1976
Re: 450 SL sytytys
Turha tuota on sen enempää tonkia, ja aiheesta rakettitiedettä tehdä, jos kaikki muuten toimii ok, ja kierrokset eivät ole kuin jotakin 100-200 liian korkealla. K-jetti on aika ronski systeemi isossa kuvassa. Pelkkä ulkoilman lämpötila vaikuttaa aavistuksen verran tyhjäkäyntiin, ja nyt on vielä aika kylmät ilmat = kierrokset koholla. Säädät vain tyhjäkäynnin seosta hiukan rikkaammalle, niin kierrokset tippuu. (sitä tyhjäkäynnin ilmaruuvia hiukan kiinni päin) Helteillä voi olla tarpeen taas laihentaa, mutta harva viitsii noin tarkasti kierroksia näissä vanhoissa seurata.-vellu kirjoitti: ↑Ti 27.04.2021 21:18 Seuraan tätä mielenkiinnolla, koska sain juuri oman 1976 450SL:n käyntiin talven rempan jäljiltä. Ongelmana omassa autossa oli kova naputus venttiilikoneistossa. Naputuksen aiheutti tukkeutuneet nokkien päällä olevat öljykanavat ja siitä aiheutunut keinujen kuluminen ja edelleen nakutus / tikitys. Nokat olivat silmämääräisesti ok. Vaihdoin kuluneet keinut ja muutaman hydraulisen nostajan. Naputus on nyt poissa. Samalla vaihdoin kaikki moottoritilan alipaineletkut ja sytytysosat. Nyt käy muuten hyvin, mutta tyhjäkäyntikierrokset ovat edelleen turhan korkeat myös lämpimänä, niin kuin ennen remppaakin. Tätä selvittelen nyt, ja sen todennäköisin syy lienee vielä ilmavuoto jossain. Warm-up compensator ja Auxialiary air valve on jo alustavasti todettu toimiviksi.
Jos kaipaatte näitä venttiilien erikoistyökaluja, niin minulta löytyy tämä ns. Go-No-Go gauge ja tälle koneelle tarkoitettu venttiilinjousityökalu.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: 450 SL sytytys
Omassa tyhjäkäyntikierrokset eivät putoa alle 1400. Tämä siis vasta 1. koekäytön aikana ja niin että minusta moottori ehti kuitenkin lämmetä normaaliin ajolämpöön. Ilmanputsari ei ollut paikallaan.Karel kirjoitti: ↑Ti 27.04.2021 22:35 Turha tuota on sen enempää tonkia, ja aiheesta rakettitiedettä tehdä, jos kaikki muuten toimii ok, ja kierrokset eivät ole kuin jotakin 100-200 liian korkealla. K-jetti on aika ronski systeemi isossa kuvassa. Pelkkä ulkoilman lämpötila vaikuttaa aavistuksen verran tyhjäkäyntiin, ja nyt on vielä aika kylmät ilmat = kierrokset koholla. Säädät vain tyhjäkäynnin seosta hiukan rikkaammalle, niin kierrokset tippuu. (sitä tyhjäkäynnin ilmaruuvia hiukan kiinni päin) Helteillä voi olla tarpeen taas laihentaa, mutta harva viitsii noin tarkasti kierroksia näissä vanhoissa seurata.
Onko muuten tietoa mihin ja miten mahdollinen rikkinäinen EGR vaikuttaa? Kaikki saastelaitteet on paikallaan ja kytkettynä.
R107 - 450 SL - 1976
Re: 450 SL sytytys
Katoppa ihan ettei mitkään tuloilman putket yms. vuoda ilmaa sisään? Sellainen ei olisi ainakaan hyvästä...
Jos ajatuksena on että EGR-venttiili on jumahtanut joko pysyvästi auki taikka kiinni, niin enpä tiedä vaikuttaisiko siltikään kovin isosti mihinkään... Turha(hko) kapistus mutta onneksi helppo ja halpa (n. 40-50 eur) testata / vaihtaa(?)
Jos ajatuksena on että EGR-venttiili on jumahtanut joko pysyvästi auki taikka kiinni, niin enpä tiedä vaikuttaisiko siltikään kovin isosti mihinkään... Turha(hko) kapistus mutta onneksi helppo ja halpa (n. 40-50 eur) testata / vaihtaa(?)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: 450 SL sytytys
Oma kokemys että euromallin K-Jet ei ole niin ronkeli ulkoilman lämpötilalle kuin USA mallin K-Lambda, mistä saastevehkeet poistettu. Molemmissa tyhjäkäynnin säätöruuvi eli ilmaruuvi eikä lisäilmaluistia/tyhjäkäyntimoottoria. Onko tuossa vellun koneessa tk-moottori vai mihin viittaat tuolla Auxiliary Air Valvella?Karel kirjoitti: ↑Ti 27.04.2021 22:35Turha tuota on sen enempää tonkia, ja aiheesta rakettitiedettä tehdä, jos kaikki muuten toimii ok, ja kierrokset eivät ole kuin jotakin 100-200 liian korkealla. K-jetti on aika ronski systeemi isossa kuvassa. Pelkkä ulkoilman lämpötila vaikuttaa aavistuksen verran tyhjäkäyntiin, ja nyt on vielä aika kylmät ilmat = kierrokset koholla. Säädät vain tyhjäkäynnin seosta hiukan rikkaammalle, niin kierrokset tippuu. (sitä tyhjäkäynnin ilmaruuvia hiukan kiinni päin) Helteillä voi olla tarpeen taas laihentaa, mutta harva viitsii noin tarkasti kierroksia näissä vanhoissa seurata.-vellu kirjoitti: ↑Ti 27.04.2021 21:18 Nyt käy muuten hyvin, mutta tyhjäkäyntikierrokset ovat edelleen turhan korkeat myös lämpimänä, niin kuin ennen remppaakin.
Tätä selvittelen nyt, ja sen todennäköisin syy lienee vielä ilmavuoto jossain. Warm-up compensator ja Auxialiary air valve on jo alustavasti todettu toimiviksi.
380 SL USA-mallissani oli molemmat eli WUR sekä tk-moottori eikä enää tyhjäkäyynnin säätö(ilma)ruuvia.
Sekä euro että USA mallin K ja K-lambda käy kylmänä korkeaa tyhjää ja sitä kestää aikas kauan, vaikka kone on jo lämmin niin menee hetki ennen kun putoaa alas.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 450 SL sytytys
Ainakin euroihin sähköinen tk-moottori tuli vasta 380/500 moottoreihin, muistaakseni 1981. 350/450 oli kaikki mekaanisella luistilla ja ilmaruuvilla 1975 alkaen kun K korvasi D-jetin.karra kirjoitti: ↑To 29.04.2021 16:41Oma kokemys että euromallin K-Jet ei ole niin ronkeli ulkoilman lämpötilalle kuin USA mallin K-Lambda, mistä saastevehkeet poistettu. Molemmissa tyhjäkäynnin säätöruuvi eli ilmaruuvi eikä lisäilmaluistia/tyhjäkäyntimoottoria. Onko tuossa vellun koneessa tk-moottori vai mihin viittaat tuolla Auxiliary Air Valvella?Karel kirjoitti: ↑Ti 27.04.2021 22:35Turha tuota on sen enempää tonkia, ja aiheesta rakettitiedettä tehdä, jos kaikki muuten toimii ok, ja kierrokset eivät ole kuin jotakin 100-200 liian korkealla. K-jetti on aika ronski systeemi isossa kuvassa. Pelkkä ulkoilman lämpötila vaikuttaa aavistuksen verran tyhjäkäyntiin, ja nyt on vielä aika kylmät ilmat = kierrokset koholla. Säädät vain tyhjäkäynnin seosta hiukan rikkaammalle, niin kierrokset tippuu. (sitä tyhjäkäynnin ilmaruuvia hiukan kiinni päin) Helteillä voi olla tarpeen taas laihentaa, mutta harva viitsii noin tarkasti kierroksia näissä vanhoissa seurata.-vellu kirjoitti: ↑Ti 27.04.2021 21:18 Nyt käy muuten hyvin, mutta tyhjäkäyntikierrokset ovat edelleen turhan korkeat myös lämpimänä, niin kuin ennen remppaakin.
Tätä selvittelen nyt, ja sen todennäköisin syy lienee vielä ilmavuoto jossain. Warm-up compensator ja Auxialiary air valve on jo alustavasti todettu toimiviksi.
380 SL USA-mallissani oli molemmat eli WUR sekä tk-moottori eikä enää tyhjäkäyynnin säätö(ilma)ruuvia.
Sekä euro että USA mallin K ja K-lambda käy kylmänä korkeaa tyhjää ja sitä kestää aikas kauan, vaikka kone on jo lämmin niin menee hetki ennen kun putoaa alas.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: 450 SL sytytys
Kyllä, tässä on mekaaninen ilmaruuvi ja kyseessä on Californian USA-malli.
R107 - 450 SL - 1976
Re: 450 SL sytytys
Surkeaa huomenta. Nyt on kova ahdinko päällä. Eilen vihdoin päästiin tallille testaileen ja kovaa takapakkiahan sieltä tuli. Liitteenä lukemat puristuksista. Ihmeteltiin miksi 3 pytyssä on niin suuret arvot ja katottiin että sehän lainehtii ja kova lukema johtuu ahtaasta tilasta. Luultiin että on bensaa, kokeiltiin startata ilman tulppaa että kuivaisi niin sieltä suihkusi edelleen mutta myös vihreää jäähytinnestettä. Otettiin sitten 4 pytyn tulppa pois mutta se oli kuiva. Pienellä peilillä katottiin moottorin taakse niin lohkon ja kannen väliin näyttää myös ilmestyvän tippaa kun puristaa vesiletkua.Karel kirjoitti: ↑Pe 23.04.2021 18:16 Tekisin nyt seuraavat mittaukset:
- Puristukset kaikista pytyistä
- Jännitteet puolan navoista
- K-jetin järjestelmäpaine ja ohjauspaine
- Jos kaikki em. kunnossa, niin sitten tuottojen mittaukset suuttimilta (eli jokainen irti ja koeputkeen, pumppu hyppyjohdolla päälle ja käsin ilmamassamittarin lautasesta tavaraa, pitäisi tulla saman verran jokaisesta ruutasta)
Todella avuton olo sillä nyt ollaan ikään kuin lähtöpisteessä mistä koko projektit alkoi eli jäähytinnestevuodosta. Kannet on koneistettu. Kannen lohkeama 4 pytyn kohdalta hitsattu koneistamolla. Imusarjassa myös ollut ihmeellinen kolo, joka myös hitsattiin samalla pajalla. Uudet tiivisteet ja kaikki ja tässä lopputulos. En oikein tiiä mitä tässä nyt seuraavaksi tekee. Pitäisikö tässä jo laittaa kättä syvälle taskuun ja viedä ammattilaisten hoiviin vai mitä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
1976 450SL
2014 S205
2014 S205
Re: 450 SL sytytys
No voi P !! Turhauttavaahan tuo on kun on jo paljon tehty ja tulee tuollainen takapakki.Törsy kirjoitti: ↑To 06.05.2021 10:03 Surkeaa huomenta. Nyt on kova ahdinko päällä. Eilen vihdoin päästiin tallille testaileen ja kovaa takapakkiahan sieltä tuli. Liitteenä lukemat puristuksista. Ihmeteltiin miksi 3 pytyssä on niin suuret arvot ja katottiin että sehän lainehtii ja kova lukema johtuu ahtaasta tilasta. Luultiin että on bensaa, kokeiltiin startata ilman tulppaa että kuivaisi niin sieltä suihkusi edelleen mutta myös vihreää jäähytinnestettä. Otettiin sitten 4 pytyn tulppa pois mutta se oli kuiva. Pienellä peilillä katottiin moottorin taakse niin lohkon ja kannen väliin näyttää myös ilmestyvän tippaa kun puristaa vesiletkua.
Todella avuton olo sillä nyt ollaan ikään kuin lähtöpisteessä mistä koko projektit alkoi eli jäähytinnestevuodosta. Kannet on koneistettu. Kannen lohkeama 4 pytyn kohdalta hitsattu koneistamolla. Imusarjassa myös ollut ihmeellinen kolo, joka myös hitsattiin samalla pajalla. Uudet tiivisteet ja kaikki ja tässä lopputulos. En oikein tiiä mitä tässä nyt seuraavaksi tekee. Pitäisikö tässä jo laittaa kättä syvälle taskuun ja viedä ammattilaisten hoiviin vai mitä.
Koneistukset ja osat ovat kalliita, joten minä katselisin tässä vaiheessa käytettyä vaihtokonetta vaikka ebay.de:stä. Olisiko tässä vaihtoehto: https://www.ebay.de/itm/164704256439?ha ... SwUwVgKfWI
R107 - 450 SL - 1976
Re: 450 SL sytytys
Joo kyllä tässä on aikamoinen sarvi ottassa! Nooh, ei auta ko alkaa huomenna iltasella alottaan purkaminen ja toivoa että vian juurisyy tulee vastaan jossain kohtaa mutta mieluusti ettei ole halkeama lohkossa.
1976 450SL
2014 S205
2014 S205
Re: 450 SL sytytys
Auts, tuota löydöstä ei olisi kyllä toivonut tulevan... Jäähdytysneste pytyssä tarkoittaa minimissäänkin että se koneistus (kannen plaanaus?) ei nyt ole osunut ihan maaliin(?) Hiushalkeamat voivat olla myös pirullisia kun ei niitä löydä kuin jollain tyyliin röntgenillä eikä ne välttämättä edes vuoda kuin vasta kuumana (tosin tässähän ei päästy juuri kuumana edes käyttään?)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: 450 SL sytytys
Eilen kaverin kanssa alotettiin purkaminen lopetettiin siihen kun imusarja saatiin irti. 3 sylinterissä näyttää olevan melko runsaasti vettä. 4 ja 2 ei nähnyt kun mäntä eri kohdassa kuin 3:ssa. Tulpat ei ainakaan olleet märkiä.
Viime syksynä kun kone oli kasattu, jouduttiin imusarja käyttään irti mutta konetta ei oltu käynnistetty uusilla osilla ennen sitä. Nyt en muista että laitettiinko molemmille puolille jälleen uudet tiivisteet kun piti käyttää uudelleen auki...jotenkin muistelen että vain toinen olisi vaihdettu kun toinen puoli pysyi ehjänä...
Imusarjan kiinnityksestä; tuntui että pultit eivät olleet samassa kireydessä mutta kireällä kuitenkin olivat. Onko tällä sitten merkitys jos ei tietyssä momentissa kaikki?
Tulipellin ja moottorin väliin kun tihrusti niin märkää näytti olevan kannen tiivisteen alueella ja vähän muuallakin mutta vielä tässä vaiheessa ainakaan meillä ei sytyttäny kelloa missä voisi olla vika. Lattialla oli melko hyvin nestettä. Varmaan täytyy purkaa kansi pois...?
Viime syksynä kun kone oli kasattu, jouduttiin imusarja käyttään irti mutta konetta ei oltu käynnistetty uusilla osilla ennen sitä. Nyt en muista että laitettiinko molemmille puolille jälleen uudet tiivisteet kun piti käyttää uudelleen auki...jotenkin muistelen että vain toinen olisi vaihdettu kun toinen puoli pysyi ehjänä...
Imusarjan kiinnityksestä; tuntui että pultit eivät olleet samassa kireydessä mutta kireällä kuitenkin olivat. Onko tällä sitten merkitys jos ei tietyssä momentissa kaikki?
Tulipellin ja moottorin väliin kun tihrusti niin märkää näytti olevan kannen tiivisteen alueella ja vähän muuallakin mutta vielä tässä vaiheessa ainakaan meillä ei sytyttäny kelloa missä voisi olla vika. Lattialla oli melko hyvin nestettä. Varmaan täytyy purkaa kansi pois...?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
1976 450SL
2014 S205
2014 S205
Re: 450 SL sytytys
Jos nestettä on sylinterissä niin se ei pääse sinne kuin kannentiivisteen tai kannen halkeaman kautta. Voihan siinä myös olla lohko halki, mutta se on aika harvinaista. Minusta imusarjassa ei ole vesikanavia kuin etu- ja takapäässä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: 450 SL sytytys
Tuli eilen piipahdettua tallilla. Tehtiin tällainen huomio, että tässä vänkärin puolella imusarjan tiiviste on ollut aavistuksen väärässä asennossa. On selkeästi alempana sieltä 4 pytyn päästä kuin 1 pytyn päästä. Ja kun teki vertailua kuskin puolelle niin siellä tiiviste oli koko matkalta täysin linjassa. Tuossa on lähikuvissa myös nähtävissä kannessa tiivisteen tarttumapinnat niin voisiko olla niin, että 4 pytyn päästä on päässyt jotenkin vuotamaan? Mutta miten on sitten kertynyt sinne 3 pyttyyn...?
Kannen osanumero 1160162701 että täytyy varmaan jo varuiksi huhuilla lojuuko kellään nurkissa ehjää?
Kannen osanumero 1160162701 että täytyy varmaan jo varuiksi huhuilla lojuuko kellään nurkissa ehjää?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
1976 450SL
2014 S205
2014 S205
Re: 450 SL sytytys
Mutta mutta... oliko tuo imusarja tosiaan kiinni _ennen_ kuin kansi on kiristetty paikoilleen?
Silloinhan olisi tosiaan (teoriassa?) mahdollista että etenkin sellainen jäykkä alumiinitiiviste olisi kannatellut kantta tuolta kulmalta... mikä sitten olisi aiheuttanut sen että kansi ei tiivitynyt ja 3 pyttyy meni glykolit...
Voisiko olla näin onnellinen sattuma...? Koska tätä ei saatu edes kunnolla käymään niin menisikö melkein pura & kokoa harjoituksena....
Silloinhan olisi tosiaan (teoriassa?) mahdollista että etenkin sellainen jäykkä alumiinitiiviste olisi kannatellut kantta tuolta kulmalta... mikä sitten olisi aiheuttanut sen että kansi ei tiivitynyt ja 3 pyttyy meni glykolit...
Voisiko olla näin onnellinen sattuma...? Koska tätä ei saatu edes kunnolla käymään niin menisikö melkein pura & kokoa harjoituksena....
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: 450 SL sytytys
Minulla on 350 kannet, mutta ne taitaa olla erilaiset. Onko moottorin numero 117 alkuinen vai 116 alkuinen. Tuo kannen numero viittaa 350 kanneksi.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: 450 SL sytytys
Vastaan tässä samalla Zacille sekä slsl77
Zac: kansi ollut kyllä paikoillaan ja kiristetty. Tosin sitä jälkikiristystä ei vielä tehty kun autolla ei ajettu vielä. Imusarja kiinnitetty vasta sen jälkeen ja jouduttu käyttämään pois mutta tämän välissä autoa ei ole käytetty. En tiedä pitäisikö niissä tiivisteiden punasissa viivoissa tapahtua jotain ns. sulamista kun autoa käyttää mutta tässä sellaista ei ainakaan ollut tapahtunut.
Slsl77: sainkin soiton tänään tuolta Valkeakosken suunnalta, että saattaisi olla jemmassa juuri tähän sopivat kannet. Tämän moottori on m117.985.
Kyllähän tässä silleen kiinnostaisi vaihtaa varmuudella ehjiin kansiin kun tässä omassa ollut jo ennestään lohkeamaa. Vaikka hitsattu on umpeen mutta silti - voihan se paikka pettää tai hapertumaa on myös jossain muualla mihin selmä ei ole nähnyt...
EDIT: piti käydä kattomassa täältä, että minkä osanumeron antaa kansille niin ei täsmää omaan. En sitten tiedä onko joskus jenkkilässä vaihdettu toisiin tai sitten kyseistä autoa on valmistettu myös näillä kansilla...Tai sitten mulla on täysin väärät kannet tähän autoon http://mbepc.net/1/m/m/67h/117985/0/01/065#gsc.tab=0
Zac: kansi ollut kyllä paikoillaan ja kiristetty. Tosin sitä jälkikiristystä ei vielä tehty kun autolla ei ajettu vielä. Imusarja kiinnitetty vasta sen jälkeen ja jouduttu käyttämään pois mutta tämän välissä autoa ei ole käytetty. En tiedä pitäisikö niissä tiivisteiden punasissa viivoissa tapahtua jotain ns. sulamista kun autoa käyttää mutta tässä sellaista ei ainakaan ollut tapahtunut.
Slsl77: sainkin soiton tänään tuolta Valkeakosken suunnalta, että saattaisi olla jemmassa juuri tähän sopivat kannet. Tämän moottori on m117.985.
Kyllähän tässä silleen kiinnostaisi vaihtaa varmuudella ehjiin kansiin kun tässä omassa ollut jo ennestään lohkeamaa. Vaikka hitsattu on umpeen mutta silti - voihan se paikka pettää tai hapertumaa on myös jossain muualla mihin selmä ei ole nähnyt...
EDIT: piti käydä kattomassa täältä, että minkä osanumeron antaa kansille niin ei täsmää omaan. En sitten tiedä onko joskus jenkkilässä vaihdettu toisiin tai sitten kyseistä autoa on valmistettu myös näillä kansilla...Tai sitten mulla on täysin väärät kannet tähän autoon http://mbepc.net/1/m/m/67h/117985/0/01/065#gsc.tab=0
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
1976 450SL
2014 S205
2014 S205
Re: 450 SL sytytys
Tuleen vähän myöhään vastaus kun en kovin usein täällä vieraile.
Minulla on "ikuisuusprojektina" 117.985 koneella oleva SL ja siitä löysin myös vettä sylintereistä. Reittinä ilmeisesti seuraava: imusarjan ja kannen välistä vuoto air-injection kanavaan, sitä kautta kannen läpi pakokanavaan ja sieltä avoimen pakoventtiilin kautta pyttyyn.
Minulla on "ikuisuusprojektina" 117.985 koneella oleva SL ja siitä löysin myös vettä sylintereistä. Reittinä ilmeisesti seuraava: imusarjan ja kannen välistä vuoto air-injection kanavaan, sitä kautta kannen läpi pakokanavaan ja sieltä avoimen pakoventtiilin kautta pyttyyn.
Re: 450 SL sytytys
Tuli tehtyä sellainen huomio, että tällä vuotavalla vänkärin puolella, imusarjan tiivistettä kannattelevat putkisokat ovat olleet reilusti enemmän koholla kuin kuskin puolella. Tuossa alla kuva jossa näkyy miten on koholla sekä kuvat imusarjasta, jossa näkyy molempien sokkien painauma. Liekö tämä syynä veden pääsyyn sylinteriin ja ilmavuotoihin niin ei käy kaikilla pytyillä. Piipahdin sääksjärvellä Heleniuksella ja hän piti tätä hyvin mahdollisena.
No uusi tiiviste on paremmin aseteltu paikoilleen ja sokat naputeltu sisemmäs. Imusarja on myös nyt oikeassa momentissa mitä se ei aiemmin ollut vaan pultit eri kireyksillä. Sunnuntaina yritetään kasata muutkin roippeet päälle ja jos pääsisi käynnistystä kokeilemaan
attachment=0]IMG_20210528_223311.jpg[/attachment]
No uusi tiiviste on paremmin aseteltu paikoilleen ja sokat naputeltu sisemmäs. Imusarja on myös nyt oikeassa momentissa mitä se ei aiemmin ollut vaan pultit eri kireyksillä. Sunnuntaina yritetään kasata muutkin roippeet päälle ja jos pääsisi käynnistystä kokeilemaan
attachment=0]IMG_20210528_223311.jpg[/attachment]
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
1976 450SL
2014 S205
2014 S205
Re: 450 SL sytytys
Juu vähän päivitystä tilanteeseen.
Vesivuodot jatkuu 3 ja 8 pytyistä. Ostin ehjät käytetyt kannet tähän. Oma ja kavereiden osaaminen loppu niin kysytty hintaa vaihdolle Tammer Dieselistä. Vänttinen ja Helenius eivät suostuneet tekeen. Täytyy vielä alkuviikosta kysästä ainakin täällä foorumilla kiitosta saaneelta Suoraman autokorjaamolta. Täytyisi varmaan perustaa oma ketju tälle Törsyn vastoinkäymiset saagalle.
Vesivuodot jatkuu 3 ja 8 pytyistä. Ostin ehjät käytetyt kannet tähän. Oma ja kavereiden osaaminen loppu niin kysytty hintaa vaihdolle Tammer Dieselistä. Vänttinen ja Helenius eivät suostuneet tekeen. Täytyy vielä alkuviikosta kysästä ainakin täällä foorumilla kiitosta saaneelta Suoraman autokorjaamolta. Täytyisi varmaan perustaa oma ketju tälle Törsyn vastoinkäymiset saagalle.
1976 450SL
2014 S205
2014 S205
Re: 450 SL sytytys
No johan nyt on kumma kun ei vedet pysy omalla puolellaan...
Hyvä löytö silti nuo ehjät (toivottavasti) kannet
En nyt ihan pysynyt perässä että missä se oma ja kavereitten osaaminen loppui kesken kun eikös teillä kuitenkin ollut nuo entisetkin kannet irti? Eli nyt olisi ilmeisesti "vain" tarkoitus vaihtaa tähän ne ostetut kannet?
Toivon tosiaan että ratkaisu on tuossa.
Hyvä löytö silti nuo ehjät (toivottavasti) kannet
En nyt ihan pysynyt perässä että missä se oma ja kavereitten osaaminen loppui kesken kun eikös teillä kuitenkin ollut nuo entisetkin kannet irti? Eli nyt olisi ilmeisesti "vain" tarkoitus vaihtaa tähän ne ostetut kannet?
Toivon tosiaan että ratkaisu on tuossa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: 450 SL sytytys
Tässä sopassa on ollut monta kokkia Purkaja ja moottorin kasaaja ovat olleet eri henkilö. He eivät ole enää tähän kansihommaan käytettävissä. Ja sitten vielä nämä viimeiset kokeilut on tehty eri kavereiden kanssa.Zac kirjoitti: ↑Ma 07.06.2021 10:53 No johan nyt on kumma kun ei vedet pysy omalla puolellaan...
Hyvä löytö silti nuo ehjät (toivottavasti) kannet
En nyt ihan pysynyt perässä että missä se oma ja kavereitten osaaminen loppui kesken kun eikös teillä kuitenkin ollut nuo entisetkin kannet irti? Eli nyt olisi ilmeisesti "vain" tarkoitus vaihtaa tähän ne ostetut kannet?
Toivon tosiaan että ratkaisu on tuossa.
Suoraman korjaamo ei kyennyt ottamaan hommaa niin varmaan täytyy lähteä neuvottelemaan jatkosta sen tammer dieselin kanssa. Huhhuijaa
1976 450SL
2014 S205
2014 S205
Re: 450 SL sytytys
No niin, paljon on virrannut vettä koskessa sitten viime kirjoittelun. Hommaa vielä piisaa mutta kommentoinpa vielä tähän tiivistetysti viime kuukausien mysteerin lopputuleman. Taidan tehdä tästä autosta oman topicin ja tarinoin sinne sitten pidemmin ja mitä seuraavaksi luvassa.
Autossa oleva kansi oli viallinen. Paineistuskokeessa selvisi. Tämän vuoksi jäähdytysnesteet karkasi sylinteriin. Tammer Dieselissä vaihdettiin toiset kannet molemmille puolille.
Autossa oleva kansi oli viallinen. Paineistuskokeessa selvisi. Tämän vuoksi jäähdytysnesteet karkasi sylinteriin. Tammer Dieselissä vaihdettiin toiset kannet molemmille puolille.
1976 450SL
2014 S205
2014 S205