W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

Pitää aloittaa ihan helpolta kuulostavan asian kanssa. Ajattelin vaihtaa kaikki hihnat kun auto on seissyt seitsemisen vuotta...kompressori/pumppuyksikkö on jo löysällä eli 4 pulttia löysytetty sekä tehostimen pumpun takana oleva rautakin irroitettu.

Systeemi vaan heiluu ja nuljuaa mutta ei liu'u kiskossaan sisäänpäin sen vertaa että saisi hihnat irti. Ei oikein pääsen kampeamaan kun on sen verran ahdasta pannuhuoneessa. Mikähän jumii; olisikohan tuohon telineeseen päässyt hankautumaan olkapää joka ahdistaa...pumppu tuntuu enemmin kallistuvan hihnojen vedon suuntaan mitä enemmin pultteja löysyttää :roll: .

Ohessa kuvia aiheesta - isossa kuvassa näkyy kompuran/pumpun kiinnityspeti eikä siinä mitään erityistä pitäisi olla :evil: .

http://starmotorsny.com/images/m100enginelink.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä alemmassa kuvassa näkyy yhdistetty ilmakompressori sekä tehostimen pumppu.

Kuva
Viimeksi muokannut karra, Su 29.04.2018 15:50. Yhteensä muokattu 18 kertaa.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Kuva

Olisko tuolla ruuvi numero 62 jossain jemma nimisessä paikassa??? Näyttäisi olevan kiristysruuvi, joka siirtää ulommaisten kiinitysruuvien vastakappaletta sivusuunnassa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti: Olisko tuolla ruuvi numero 62 jossain jemma nimisessä paikassa??? Näyttäisi olevan kiristysruuvi, joka siirtää ulommaisten kiinitysruuvien vastakappaletta sivusuunnassa
Kiitos unski; pitää tutkia josko tuollainen sieltä löytyy. Kovasti polttelisi saada konetta tulille; bensatankki on huuhdeltu, kumiletkuja uusittu ja siirtopumppu testattu - tuottoa löytyy :D .

Kaikki hihnat on ostettu jo sekä ilmastoinnin hihnojen taittopyörän laakeri uusittu. Uuden laturin kytkentäkaavio selvitetty (uudessa sisäinen säädin - vanhassa ollut ulkoinen)... eli romuja vaan kasaan :) .

Auton seisontaan jäänyt syy oli rikastimen jumittuminen päälle ja koneen tukehtuminen bensaan. Olen tulpannut jo molemmille kylmäkäynnistyssuuttimille menevät putket joten se piiri on poissa pelistä. Toivottavasti itse ruiskupumpussa oleva vahatermostaatin takana oleva kylmän käynnin piiri ei jumita.

Pitää vielä vaihtaa öljyt itse ruiskupumppuun ja konettakin olisi syytä kokeilla että pyöriikö :shock: . Onneksi moottoriin oli vaihdettu tuoreet öljyt ennen seisontaa :D .
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Toivottavasti itse ruiskupumpussa oleva vahatermostaatin takana oleva kylmän käynnin piiri ei jumita.
sillä ei pitäisi olla niin suurta merkitystä, systeemin tarkoituksena on nostaa vain kierrokset kylmäkäynnillä korkeammalle ja rikastaa hieman...mutta kyllä se sillä pitäisi käyntiin lähteä, jos on lähteäkseen. kokemukseni mukaan rikastus termostaatti poistuu käytöstä vasta kun lämpö on yli 40-50 astetta...joten ei pitäisi aiheuttaa liikoja ongelmia.

Ennemmän pelkään, että polttoaineen kuivuessaan aiheuttama kalkkeutuminen aiheuttaa ongelmia...koskapa kylmäkäyntisuutinkin oli jumissa...toisaalta se toimii matalammalla paineella. Käyttöpaine pääsuuttimille on kuitenkin 18 baria...joten siinä pienempi kikkare saa kyytiä. ;)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Ennemmän pelkään, että polttoaineen kuivuessaan aiheuttama kalkkeutuminen aiheuttaa ongelmia...koskapa kylmäkäyntisuutinkin oli jumissa...toisaalta se toimii matalammalla paineella. Käyttöpaine pääsuuttimille on kuitenkin 18 baria...joten siinä pienempi kikkare saa kyytiä. ;)
Näistä linkeistä olen tietoa ahminut; tosiaan siirtopumpulla on matala paine (paljonko, ja mitataanko koneen käydessä vai ei ? ) ja taasen riittävä tuotto onkin tärkeämpi.

http://www.m-100.de/
http://www.m-100.cc/

Rikastin oli siis aikoinaan juminut muutaman viikon (tai kk) seisonnan jälkeen käynnistettäessä eikä ole sen koommin pois päältä lauennut. Tutkitaan... :D

Ai niin kylmäkäynnistyslinjoja irroitettessa sieltä tuli bensaa eli se linja ei ollut kuivunut. Mitenkäs pumppu, en viitsisi alkaa aukomaan suihkuputkia ennen kun kokeilen käyntiin. Jenkkifoorumilla kerrottiin että seisonta aiheuttaa pumpun nokka-akselin nostajan yhteydessä olevan vaihteen (gear) jumittumisen ja niitä voi yrittää poistaa suihkuttamalla esim WD-40:stä sinne irroitettuaan ensin suihkuputket. Tuo vaihdehan annostelee painetta (ja virtausta) säätötangon liikkeen perusteella joka taas määräytyy keskipakosäätimen sekä kaasuläpän asennon perusteella sekä aksiaaliseti että radiaalisesti. Näytää pumpun persiissä jotain sähköäkin olevan, liittimistä päätellen :roll: . Tämä auto on kuitenkin 1971 saksanmalli jolloin USA saastejuttuja ei pitäisi olla ollenkaan :) .
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Ei sillä tuotollakaan ole niin merkitystä...asia on ihan sama kuin dieselin siirtopumpun...käyntiin lähtöön riittää kun jotain pumppu siirtää, ongelma tulee vasta kun ajataan kovaa pitempään. Painetta taas pitää olla melkeinpä vain kylmäkäyntisuuttimia varten.

Pumpun tappien syöttöaukkojen säätömeksnismin jumittuminen on tosiaan hiukan hankalampaa, kun kaikki säätöliike tapahtuu jousien välityksellä....mutta siitä ei selviä kuin kokeilemalla ;) jos ei halua purkaa mitään.

Sähkösolenoidi pumpun takana muuttaa pumpun rikastusta startin aikana, ei muuta....en nyt sitten muista oliko näissä malleissa myös täyskaasurikastus sähköllä.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:
unski kirjoitti: Olisko tuolla ruuvi numero 62 jossain jemma nimisessä paikassa??? Näyttäisi olevan kiristysruuvi, joka siirtää ulommaisten kiinitysruuvien vastakappaletta sivusuunnassa
Kiitos unski; pitää tutkia josko tuollainen sieltä löytyy.
No löytyihän se, ja oli ihan näkyvillä. Tuosta kun löysäsi niin liikkui asetelma sisäänpäin ja sain remelit irti :D . Tuolla ruuvilla ne sitten tiukataankin; ei tarvi mitään sorkkarautoja sinne viritellä.

Ilmastoinnin hihnat kirrataan taittopyörän käännöllä ja laturissa näyttäisi olevan kierretanko jossa likkuu palikka mikä kiinnittyy laturin alakorvakkeeseen. Josko se kohta alkaa mennä kasaanpäin... :)
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Moottori pyörii :lol: . Illalla pyöräytin startilla hetken aikaa...talliin levisi makea WD-40 sprayn tuoksu kun olin tulppien rei'istä sinne sitä jonkin verran hölvännyt. Yritin saada laturia vielä paikalleen mutta widdu sentään on ahtaassa raossa sen paikka :shock: . Piti irroittaa öljynjäähdyttimen letku ja aikani liruteltuaan työnsin letkunlähtöön rätinpalasen...kun se aloi tiputtaa taas ölppää ulos ajattelin että vaihdan kuivan "tamppoonin" tilalle niin siinä hihaan lorahti pari desiä motoren oilia :x . Jätin sitten yöksi valumaan....

Nyt taas talliin päin :D .
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Kaikki hihnat uusittu. Uusi laturi paikoillaan; piti nostaa syylaria 20 cm jotta sai korvakkeen pitkän pultin pois...huomatakseni että korvakkeessa on aika väljät reiät - piti tehdä soviteholkit sekä yksi fyllipusla jotta uusi laturi istuu napakasti sekä hihna on suorassa linjassa. Syylarin kun laskin paikoilleen niin huomasin että alavesiletku kantaa laturin hihnaan - piti pudottaa syylaria 15 mm alaspäin (tässä ei ole alkuperäiset syylarin kiinnikkeet yläkulmissa vaan itse mustasta muovista tehdyt palikat joita jouduin sitten muokkaamaan :shock: ).

Moottorin öljynjäähdyttimen alaletku ei sovi enää kulkemaan alkuperäisestä raosta koska laturi on erilanen...ei yletä kallistuksenvakaajankaan alta joten jouduin irroittamaan koko letkun öljynsuodattimen jalan yläpuolelta saadakseni siitä mallin jonka mukaan uusi pitäisi teettää.

Näpertelyä mutta toistaiseksi kaikki on onnistunut :D . Tänään ei mennyt mitään hihaan (eilen lorahti jäähdytinnestettä alavesiletkun kanssa taistellessa) ... ja todella isosta öljynsuodatinkotelosta tuli varmaan puolitoista litraa öljyä ulos (itse kotelossa on myös tyhjennysproppu kuten öljynjäähdyttimessäkin :o ).
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:Syylarin kun laskin paikoilleen niin huomasin että alavesiletku kantaa laturin hihnaan - piti pudottaa syylaria 15 mm alaspäin (tässä ei ole alkuperäiset syylarin kiinnikkeet yläkulmissa vaan itse mustasta muovista tehdyt palikat joita jouduin sitten muokkaamaan :shock: ).

Moottorin öljynjäähdyttimen alaletku ei sovi enää kulkemaan alkuperäisestä raosta koska laturi on erilanen...ei yletä kallistuksenvakaajankaan alta joten jouduin irroittamaan koko letkun öljynsuodattimen jalan yläpuolelta saadakseni siitä mallin jonka mukaan uusi pitäisi teettää.
Ylläolevaan päivitystä; auto oli pukeilla runkopalkeistaan ja etupalkin kiinnityspuslat olivat korkanneet irti vulkanoinneistaan ja moottori palkkeineen lepäsi noin 40 mm liian alhaalla :shock: . MBClassic'illa on korjaussarja 115 euroa noille "subframe mounting"seille :D . Auto nyt pukeilla etupalkistaan ja kaiki kohdallaan; laturin hihnat, syylari ja kaiki sinne menevät letkut... :lol: .

Koneesta otettu savut (kirjaimellisesti) tänään illalla "jackien" avustuksella. Pyörittelin alkuillasta öljynpaineet koneeseen (1 bar nousi) startilla ilman tulppia. Sitten rojut kasaan ja startattaessa ehti vissiin noin 0,25 sekuntia pyöriä startti kun jo haaramoottori räjähti tulille.

Mutta, kone tukehtuu edelleen eli savuttaa, röpöttää jne... vaikka kylmäkäynnistyspiiri oli suljettu. Toinen testi tehtiin irroittamalla pumpun päätyyn menevä pistoke - sama tulos. Kolmas koekäyttö tehtiin irroittamalla kaasuläpän vivusta kuulapää ja antamalla ilmaa suoraan läpällä ohjaamatta pumpulle menevää vivustoa - liian rikkaalla edelleen.

Tässä vaiheessa tarkastettiin pumpun öljyntaso; vajaa oli... eli tikun pää kuiva. Laitoin desin verran öljyä ja tikun reiässä sitä alkoi näkyä...vähän liikaa meni...mutta silti kävi rikkaalla.

Tutkitaan sitten lisää...vaikuttaa että pumpun tappien säätöön menevä ns. 3D-räkki on jumissa tai kuvernööri jumissa, tai joku on ruuvaillut tyhjäkäynnin seoksia (tosin kierroksillakin röpötti eikä vaan tyhjäkäynnillä). Luettu jälleen M100 -foorumia ja alkaa vaikuttaa siltä että pitää lähettää pumppu johonkin huoltoon :evil: . Missä nyt niitä huollentaankaan...Classic Center :roll: . Ellei se tuosta sitten itse tokene jos oli jumittunut kuivuttaan :x .
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Teo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ti 05.09.2006 18:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Teo »

Eiköhän suomestakin joku osaava pumpun huoltoon löydy. Alppilan autohuollossa on ainakin osaamista myös vanhempiin ruiskutusjärjestelmiin.

Laita vähän lisäkuvia autostasi, tuon on aika lailla tarunhohtoinen malli, ja itse arvostan juuri M100-moottoria mersun moottoreista eniten.

-Teo
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Teo kirjoitti:Eiköhän suomestakin joku osaava pumpun huoltoon löydy. Alppilan autohuollossa on ainakin osaamista myös vanhempiin ruiskutusjärjestelmiin.

Laita vähän lisäkuvia autostasi, tuon on aika lailla tarunhohtoinen malli, ja itse arvostan juuri M100-moottoria mersun moottoreista eniten.

-Teo
Kuvia löytyy tuolta offtopic-osiosta, muita ei ole vielä otettu :) . Autohan on nyt tallissa pukeilla, jotain detaljikuvia siellä saa toki otettua.

Kokeiltu vahatermostaatin lämmittämistä kuumailmapuhaltimella mutta se ei auta koska kun kone lähti käyntiin se mutikka jäähtyi hetkessä. Tyhjäkäynnin seosruuvia pumpun takapäässä myös käännetty molempiin äärilaitoihin mutta ei vaikutusta.

Rikastus on todella rankka eli moottori tukehtuu kun sitä aikansa käyttelee...kuulin että kun koneen sammuttaa pumppu menee aina starttiasentoonsa, ja tässä tapauksessa koska ongelma tuli seisonnan jälkeen voi olla että joku tappi on jumittunut siihen asentoonsa. Jenkkifoorumilta kuin että jos yksikin tappi jumittaa se estää säätötangon liikkumisen ja tällöin kaikki tapit ovat samassa asennossa. Eli seuraava vaihe on pumpun liottelu, ensin bensapuoli koska siellä se jumitus todennäköisesti on..jenkkifoorumilla mainittiin että seisotus on sitä pahinta myrkkyä tälle rivipumpulle.

Öljypuolia tässä on kaksi, nostajat/vaihteet ja nokka-akseli saavat moottoriöljynkierrosta voitelunsa ja öljy palaa käyttöakselin aukosta moottorin öljypohjaan. Keskipakoissäätimen pää on taasen oman öljytilansa, joka saattaa ylitäyttyä jos kulunut pumppu vuotaa sieltä kiertopuolelta öljyä läpi suljetulle puolelle.

Tein 2% ATF-öljyseoksen tankkiin ja käytin jonkin aikaa. Pitää aina silloin tällöin kokeilla josko olisi herkistynyt... kiire kun ei ole :) .

Seuraava vaihe on toisen puolen imusarjan irroitus jotta saa suihkuputket ja niiden takaiskuventtilit irti jotta sinne tapin päälle saa irroitusöljyä tms. Samalla täyttää koko pumpun irroitusaineella syöttämällä sisäänmenoputkesta sinne tavaraa...ja kiertolinja pitää aukaista ettei menen mönjät tankkiin.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Kopioin Offtopic-osastosta tänne "yleiselle puolelle" siellä aloittamani tarinan koska jossain vaiheessa automaattisiivous hoitaa tarinan sieltä bittiavaruuteen:

Hankinnan kohde on siis 1971 mallinen W109 6.3 jolla on ajettu joko 150 tai 250 tkm. Se on tullut muuttoautona Suomeen 1997 ja sillä ajettiin täällä nelisen vuotta. Viimeisin katsastus on tehty 2000 ja auto on jäänyt seisomaan joko 2001 tai keväällä 2002 - edellinen omistaja ei muista tarkemmin. Saksassa oli yksi rekisteriote jo täyttynyt eli olen auton 7 omistaja.

Auton jäi pois ajosta ruiskutusjärjestelmään tulleen vian takia. Ilmajousitus oli tuolloin jo vähän heikossa hapessa eli laski pohjaan viikossa. Nyt kestää 30 min ylhäällä ja sitten putoaa alas. Merkkihuolto oli yrittänyt ratkaista ruiskun ongelmaa aikoinaan mutta aikaansaannos oli palanut laturi jonka tilalle sain uuden vielä laatikossa olevan.

Tällaisen painavan SEL:lin liikuttelu on taitolaji sinänsä etenkin kun se kestää ylhäällä sen puolisen tuntia. Järjestelmä vaatii yli 8 bar paineen ulkoisesta liittimestä syötettynä ennen kuin jousitus edes hievahtaakaan ylöspäin (tasan 8 bar ei riitä).

Auto on hyvässä kunnossa koriltaan sekä pisteosiltaan. Takapuskurissa on pintaruostetta, ja etupuskurin päässä vähän. Sisältä muuten ok mutta apparin penkissä repeämä. Ai niin sähköikkunat toimii; noudettaessa laitettiin akku hetkeksi paikoilleen ja suljettiin lasit kun ajattelin että en viitsi iltapimeällä alkaa purkaa trailerilta alas. Tehtiin se sitten seuraavana päivänä valoisassa mutta syysmyrskyssä.

Kuva

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 250332.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 250333.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 250334.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 260339.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 260338.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 260337.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 260335.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 130294.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 130293.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 130292.jpg

Su 16.10 päivitystä: luettu tuntitolkulle netistä asiaa mekaanisista ruiskupumpuista; täältä löytyy juttua paljon:
http://www.sl113.org/wiki/pmwiki.php?n=Fuel.Injection
http://www.sl113.org/forums/index.php?topic=790.0
http://www.sl113.org/forums/index.php

Tuli vkl imuroitua ja siivottua auto sisältä; ei löytynyt mitään mielenkiintoista :P , yhden ja kahden Pfenningin lantit sekä joku kuitti huoltoasemalta vuodelta 1997, DEM hinnat oli. Jalkatilat muuten OK eli takana pikieriste paikoillaan, apparin puolella oli maton alla alumiinifoliolla päällystettyä kiinteää eristettä. Mutta, kuskin jalkatilassa oli jälkeenpäin levitettyä bitumia koska alkuperäinen oli kärsinyt hitsaushommissa; runkopalkkia on vahvistettu lapulla jonka läpi menee ohjaussimpukan pultit. Lisäksi rungon ja helman etupään välille on hitsattu poikittainen vahvikepalkki :shock: . Oli kuulemma meinannut simpukka irrota ja edellisen omistajan unkarilainen hovimekaanikko oli korjannut asian tuolla tapaa :) . Toivottavasti ei löydy lisää suomalais-ugrilaisia virityksiä :o .
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3986
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Entäs jos löräytät pari putelia Forten liuottimia pentsiinitankkiin ja römpötät konetta senverta että cocktaili siirtyy sinne pumpun sisään?

P.S Vieläkin kateellinen tuosta hankinnastasi, vaikka pumppu olisikin jumissa....Hmpf :wink:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Mesedesi kirjoitti:Entäs jos löräytät pari putelia Forten liuottimia pentsiinitankkiin ja römpötät konetta senverta että cocktaili siirtyy sinne pumpun sisään?

P.S Vieläkin kateellinen tuosta hankinnastasi, vaikka pumppu olisikin jumissa....Hmpf :wink:
Niin, tuo öljyseos ei auttanut mihinkään; tukehditti vaan sen vähäisenkin käynnin tyystin.

Olen ostanyt eBaysta tämän kyseisen pumpun huolto- ja korjausoppaan eli sen saapumista odotellaan.

En viitsisi laittaa puhdistusaineita tuonne koko systeemiin koska se saattaa irroittaa jotain töhnää ja se varmasti tekee hallaa pumpulle. Jenkkifoorumilla kerrottiin lisäksi että lisäaineiden käyttö ei ole suositeltua koska ne saattavat olla vahingollisia pumpussa olevalle tiivisteelle joka pitää öljy-ja bensapuolet erillään. Sellaistakin vikaa on ollut että tuo tiiviste kun pettää niin moottorin kampikammio täyttyy bensasta alle aikayksikön :shock: .

Tavoite on ensin saada purettua sen verran että saa suihkuputket irti ja samalla irtoaa vasen imusarja suuttimineenkin. Ne voisi tarkistuttaa dieselkorjaamolla. Sitten saisi sinne itse mäntiin/tappeihin irroitusainetta suoraan. Samalla jos sivuluukusta näkisi sen verran sisään että liikkuuko se säätötanko vai onko tyystin jumissa :roll: .

Tässä kuva kuusimäntäisestä pumpusta:

Kuva
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Boschin mekaanisen pumpun saksankielinen huolto-, säätö ja korjausopus saapunut. Siinä onkin suomi-pojalla tavaamista: eka 2 tuntia meni CD-sanakirjan kanssa aika nopsaan.

Tässä välillä nuohosin pohjaa paremmin; vaikuttaa että helmat on uusittu - ei ole ihan tehtaan jäljiltä hitsaussaumat ja maalauskerroksia löytyy myös sieltä alta. Muutamassa paikassa pintaruostetta sekä jokusen pohjakosketuksen jäljiltä Suomessa tehdyn massauksen alta löytyi pintaruostetta.

Koko auto on maalattu jossain vaiheessa, tai sitten osittain mutta jälki on erittäin hyvää; ainakin takaosa ja takaovet on maalattu. Vaikuttaa että auto on ollut aika hyvin purettuna remontin ajaksi - takapelti eli kansankielellä peräpeili on vaihdettu tai sitten takakyljet (kolari :roll: ). Kontin kulmista löytyi nimittäin ei-tehtaan hitsaussaumaa :) . Kuitenkin esim helmat vaikuttaa orkkispeltiosilta ja työ on ollut melkoisen korkealaatuista...tämä kaikki on tapahtunut siis ennen vuotta 1994 jolloin auton tunnettu historia alkaa.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3986
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tuo pumppu ei näytä kovinkaan hi-tech tuotteelta, mutta varmaan säätäminen takaisin orggisarvoihinsa on varmastikin jo sitten sitä haitekkiä...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mesedesi kirjoitti:Tuo pumppu ei näytä kovinkaan hi-tech tuotteelta, mutta varmaan säätäminen takaisin orggisarvoihinsa on varmastikin jo sitten sitä haitekkiä...
Tuo kuva viimeistään kertoo, että aika läheistä sukua se on dieselin rivipumpulle.
Ei kai tuo itse pumppu ole herkkä säädöistä putoamaankaan jos ei sitä availe, mutta jos olen oikein ymmärtänyt niin erilaisten vivustojen ym. saaminen oikeaan asentoon onkin jo osaavan ihmisen hommaa. :?: :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

suurin ongelma noissa vanhoissa mekaanisissa pumpuissa on se, että bensakone on loppuenlopuksi hirveän nuuka säädöiile... Bensakone pystyy toimimaan suurinpiirtein 10-20 ilmakertoimen "sisällä" (ilman massa verrattuna polttoaineen massaan, siis 0.8-1.4 lambda) Kun taas dieseli toimii jopa vielä ilmakertoimella...40.

Nyt tuo bensan mekannisen pumpun säätö on toteutettu kokonaan jousivälitteisesti... (kuten myös dieselkin) siis jokaisessa liikkeensiirrossa pumpun sisällä on aina muutama jousi välittämässä liikettä, suoraa mekaanista yhteyttä ei ole. 40 vuodessa nuo jouset sitten kuoleentuvat, jolloin seos muuttuu... samaten dieselissä, mutta siellä muutos ei haittaa niin suuressa määrin, koska moottori pysyy toimintakuntoisena vielä kauan sen jälkeen kun bensa tukehtuu kuivuuten tai hukkuu...

Sinänsä noitten ulkoisten vipusuhteiden säätäminen on ihan kakunpala...siihen tarvitaan vain aikaa, huolellisuutta ja hyvät ohjeet. Työkalut on helppo tehdä vaikka itse siihen hommaan.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti: Sinänsä noitten ulkoisten vipusuhteiden säätäminen on ihan kakunpala...siihen tarvitaan vain aikaa, huolellisuutta ja hyvät ohjeet. Työkalut on helppo tehdä vaikka itse siihen hommaan.
Se taitaakin olla juuri proseduuri nimeltään "linkage tour" . On nimittäin M100-jenkkifoorumilla "Member's Area":lla :) eli vain maksaneille jäsenille. Saas nähdä kuin paljon pitää noita vipuja purkaa jotta pääsee sinne pumpun bensatiloihin käsiksi eli suihkuputkien juureen.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3986
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

karra kirjoitti:...eli vain maksaneille jäsenille.
Saattaa olla kannattava ostos sinun tapauksessasi.... :wink:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Mesedesi kirjoitti:
karra kirjoitti:...eli vain maksaneille jäsenille.
Saattaa olla kannattava ostos sinun tapauksessasi.... :wink:
Taisin sotkea 113.org foorumiin tuon jutun...joka tapauksessa tuli liityttyä M100-foorumiin eikä se maksanut mitään :D . Niillä on joku Klubi tosin, ja jäsenlehtä tms muuta saa sitten jos liittymismaksun maksaa.

Laitetaan tähän halkileikkausta mahtimoottorista, selventää jonkin verran:

http://nsa01.casimages.com/img/2008/01/ ... 095411.jpg
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Merkkiliikkeestä, eli Lappeenrannassa kun ollaan, Auto-Sunilta tilasin tänään syylarin kiinnikkeiden korjaussarjan; osa 114 kuvassa. Saksasta tulee, hintaa 40 euroa :D . Lisäksi antoivat ison Mobil 1-ulkotulen mukaan :) .


Kuva

Niin, omassani puuttuu ainakin kumilenkit, ja yläkulmissa on itse tehdyt kiinnikkeet ja syylari kolisee eli ei istu napakasti. Korjaussarjassa tulee kiskot ja tiivistenauhat noiden kumilenksujen lisäksi.

Tolueenia on tilattu 5 litraa pumpun bensakammioiden liuotusta varten.

MB Classics ( http://www.mbclassics.de/ ) ostoslistaa sommitellaan, sain emaililla vahvistuksen että jousituksen pääventtiilin korjaussarja sopii autooni vaikka heidän kuvassa on erilainen. Lisäksi tilaan suodattimia, sub-frame mounts korjaussarjan (mitä on suomeksi tämä? ), ja yhden koristelistan ainakin.

Auton mukana tulleeseen täydelliseen Shop Manualiin sain Hollannista puuttuvat sivut pdf-muodossa (mekaanisen ruiskun osuus - yllätys yllätys - jääneet varmaan Veholle v. 2001) sekä kahlasin läpi auton mukana tulleen moottorin/apulaitteiden (alkuperäisen/repron) varaosakirjan; siinä tuo pumppu on muuten otettu yhdeksi osaksi vaan eli siihen ei saa irto-osia :shock: .
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

karra kirjoitti:, sub-frame mounts korjaussarjan
Apurunkoon liittyy?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Aku P kirjoitti:
karra kirjoitti:, sub-frame mounts korjaussarjan
Apurunkoon liittyy?
Niin, käännöstä hain tälle "puslalle"; osa 341 :D :

Kuva

Kuva Etupalkin ja korin "runkoaisojen" välille tulee siis.

"jackie"n kanssa äsken kateltiin että syylarin sivuilla on ne kiskot, ja kumilenkeillekin riiopukkeet... hmmm, katsotaan mitä sitten MB-pakkasukko tuo uuden vuoden jälkeen, jouluksi kun ei näet ehdi MB-pukki :)
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

karra kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
karra kirjoitti:, sub-frame mounts korjaussarjan
Apurunkoon liittyy?
Niin, käännöstä hain tälle "puslalle"; osa 341 :D :
)
Perässä puhuttaisiin taka-apurungon puslasta. Oisko tää sitten etuapurungon pusla? :)

Ei vaan, vitsi vitsinä. Onko pahan hintaiisa nuo alustan osat tähän, jos tohtii kysyä? :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Aku P kirjoitti:Onko pahan hintaiisa nuo alustan osat tähän, jos tohtii kysyä? :roll:
Olen ajatuksella katsonut vain näitä - sanotaanko - apurungon puslia; MB Classicilla 115 EUR pari kun taas Niemöllerillä oli 180,- (paitsi nyt en löydä 109 osia ollenkaan sieltä...) joka tapauksessa sinun W111:ssa on samat nämä palikat :) .
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

karra kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Onko pahan hintaiisa nuo alustan osat tähän, jos tohtii kysyä? :roll:
Olen ajatuksella katsonut vain näitä - sanotaanko - apurungon puslia; MB Classicilla 115 EUR pari kun taas Niemöllerillä oli 180,- (paitsi nyt en löydä 109 osia ollenkaan sieltä...) joka tapauksessa sinun W111:ssa on samat nämä palikat :) .
:roll:
Mutta ei kyllä noin periaatteessa lainkaan mahdottoman hintaisia osia..
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti: Nyt tuo bensan mekaanisen pumpun säätö on toteutettu kokonaan jousivälitteisesti... (kuten myös dieselkin) siis jokaisessa liikkeensiirrossa pumpun sisällä on aina muutama jousi välittämässä liikettä, suoraa mekaanista yhteyttä ei ole. 40 vuodessa nuo jouset sitten kuoleentuvat, jolloin seos muuttuu... samaten dieselissä, mutta siellä muutos ei haittaa niin suuressa määrin, koska moottori pysyy toimintakuntoisena vielä kauan sen jälkeen kun bensa tukehtuu kuivuuten tai hukkuu...
No nyt pitäisi taas saada faktatietoa :D , onnistuin nimittäin viime yönä painamaan säätötankoa sisään; se meni nahkeasti melkein pohjaan - jätin vähän väliä (kokeilin starttisoledoidin tapista painamalla että noin 2 mm on välystä). Onkelma on se että en saa säätötankoa ulospäin millään vedettyä kun en onnistunut ruuvaaman tangon etupäähän 5 mm pulttia (tilaa ei ole) - mutta siis sain sieltä painettua tankoa sisään (olen liottanut tangon etupäätä ruosteenirroitusaineella nyt muutaman päivän ja pumpun sisällä on tolueenit liuottamassa bensan talmaantumisia).

Haluaisin kokeilla käyttää konetta mutta jos tanko on edelleen kovinkin jumissa niin voiko sieltä menä joku vipu tai jousi rikki tai ainakin menettää säätönsä... :roll:

Kaasuvipua kun liikuttaa niin se ei vaikuta säätötankoon ennen kuin kone pyörii; rakenne on sellainen. Kierroksia jos hivuttaa ylös alkaa keskipakosäädin puolestaan työntää tankoa eteenpäin... täyskaasulla keskipakosäädin on taasen jo pois pelistä. Luonnollisesti ennen kuin kone on lämmin niin kylmän käynnin piirin vahatermostaatti antaa lisää soppaa työntämällä tankoa eteenpäin.

Ajattelin jos konetta vähän käyttelee niin saattaisi tanko lähteä liikkeelle kun siellä osat pyörii ja öljypumppu painaa tuoretta öljyä sinne säätötangon tilaan. Pumpun takapäässä on oma öljytila jolle on mittatikku ja täyttökorkki.

Tässä kaaviokuva kummoset vivut siellä on mitkä säätötankoa liikuttaa (tanko on nimellä die Regelstange):

http://www.sl113.org/forums/uploaded/do ... ematic.jpg

Jos ei muuta selviä niin yritän painaa tankoa ulospäin takapäästä eli starttisolenodin läpi menevän tapin avulla. Hyvähän olisi saada tuo tanko liikkumaan herkästi ennen kuin käyttää konetta - sitten näkis miten se käy ja voisi yrittää säätää tyhjäkäynnin seoksia sieltä pumpun persiistä :) .
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

ei siellä mitään rikki pitäisi mennä, mutta bensaa on koneessa sitten startissa het reilusti ;) kun säätö on maksimissaan ...siis täyskaasuasento...

Joten, jos yleensä lähtee käyntiin ja satttuu saamaan ilmaakin sekaan...niin kierrokset saattaavat "hieman" karata, tai potkia hiukan takaisin... joten syytä on olla valmiusasemissaan... sammuttamassa kaikkea mahdollista... sytytysvirtaa ja kulmakarvoja... kokemusta on, haisevat pahalle nuo palaneet kulmakarvat ;)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin