W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1517
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Ja pysyy ajossa, kun huoltoauto on noin lähellä. :D
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450-73
mb W107 sl 450/560-75
mb W123 300D-82
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12262
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

Kyllähän tämä on ajossa ollut koko ajan koska on toimivassa kunnossa. Tänä kesänä saanee neljän vuoden leiman sitten. Talvella käytin moottoria parin kk välein, ja keskellä talvea ajoin parkkihallissa ylimpään kerrokseen ja takaisin, sai vanhus vähän liikuntaa 8) .

Jotain pikku juttuja alkaa kertyä niin jos ottais tämän kotitalliin ensi talveksi :P .
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Pieni verryttely tekee vanhuksillekin hyvää... :wink:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
merzuE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 12.09.2017 16:02

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja merzuE »

Tämä on kyllä tosi hieno auto kaikinpuolin!
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12262
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

Katsastin auton ajoissa eli 30.6. :P

Eilen tuli käytyä paikallisessa tiistaikokoontumisessa; ei ole onneksi sokerista tehty tämä :D

Kuva

Kuva Overdrive foorumilta / Sarkeri-71
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12262
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

En ole pariin vuoteen käynyt missään etäämmällä tällä mammutilla. Tänään ois tarkoitus lähteä Malmille ja huomenna sitten Karkkilaan klubitapahtumaan.

Hain auton kotiin toissailtana ja tein hieman huoltotöitä eli kaikki nesteet tarkistin paitsi peräöljyt, ne kun ei vuoda. Ilmajousituksen tenukupissa oli puolillaan sitä jäänestoa/voitelua. Tarkistin etupyöränlaakerit kun katsastuksessa sanoi että niitä voisi kiristää, toista kiristin. Lisksi tarkistin mekaanisen ruiskupumpun öljyntason; lisäsin sinne varmaankin puoli desiä, mittaaminen on epätarkkaa kun maailmalla liikkui parikin eri versiota oikean pinnan korkeudesta, riippuen onko lyhyt vai pitkä mittatikku...

Ylimääräinen kuvio tuli kun täytin akkuvettä ja jostain syystä sitä tuli liikaa vaikka laitoin siihen aukon merkkiin, tai yläreunaan. Kun kiersin korkit kiinni sieltä turahti ulos huohotinreiästä, piti otta akku pois ja pestä se pohjalevy ym kuivattaa. Autossa on nyt SECistä otettu iso akku, sekin on aika vanha. Kuinkahan tuo vaikuttaa kun sieltä tuli nyt happoa ulos vuotamalla, ei haihtumalla jolloinka hapon konsentraatio nousee ja itse hapon määrä pysyy samana (vaikka akkuvettä lisätään)?
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja Zac »

karra kirjoitti:Lisksi tarkistin mekaanisen ruiskupumpun öljyntason; lisäsin sinne varmaankin puoli desiä, mittaaminen on epätarkkaa kun maailmalla liikkui parikin eri versiota oikean pinnan korkeudesta, riippuen onko lyhyt vai pitkä mittatikku...
Benz World / Vintage -forumilla joku tiesi sanoa että liika öljymäärä pumpussa aiheuttaisi automaattisesti käymisen liian rikkaalla.
Ei selostanut tuota sen paremmin, olisiko ollut vain kokemusperäistä tietoa... Eli vähempi parempi näissä sitten :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12262
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

Zac kirjoitti:
karra kirjoitti:Lisksi tarkistin mekaanisen ruiskupumpun öljyntason; lisäsin sinne varmaankin puoli desiä, mittaaminen on epätarkkaa kun maailmalla liikkui parikin eri versiota oikean pinnan korkeudesta, riippuen onko lyhyt vai pitkä mittatikku...
Benz World / Vintage -forumilla joku tiesi sanoa että liika öljymäärä pumpussa aiheuttaisi automaattisesti käymisen liian rikkaalla.
Ei selostanut tuota sen paremmin, olisiko ollut vain kokemusperäistä tietoa... Eli vähempi parempi näissä sitten :thumbup:
M100 foorumilla muistaakseni toisinpäin, eli jos on liikaa öljyä ne keskipakopainot ei pyöri tarpeeksi vinhaa ja jää laihalle :roll: . Koska jos on kovat kierrokset kone tarvii enemmin soppaa, ja liika öljy hidastaa keskipakosäädön toimivuutta. Ongelma siellä foorumilla oli tosin tehottomuus... M100 kun on tarkoitettu brutaaliksi voimanpesäksi :P

Tuli vkl aikana ajettua noin 600 kilsaa, bensaa meni arviolta varmaan 80 ... 85 litraa. Bensasta aasinsilta tähän, nyt kun en ole saanyt venäjänbensaa joka oli minulla 95 oktaanista + sieltä ostettua boosteria niin tankkasin lähtiessä nesteeltä 98 oktaanista täyteen (80 litraa meni). No, helteisellä kelillä alkoi nakuttaa pahasti kuormituksessa, siis kiihdytyksessä paikaltaan taikka jos veti kick-downille asti.

Tankkasin eilen paluumatkalla Kouvolassa 70 litraa Shellin V-Power Nitroa (98E5) ja mitä kokeilein sitten niin ei tuntunut nakuttavan enää, bensaa oli jäljellä tosin vielä yli varttitankki. Pitää vaan syksyllä laittaa jotain pienkonebensaa taikka kausisäilytysainetta tankkiin kuin en oikein tätä länsibensaa halua jättää talveksi mekaaniseen ruiskulaitteistoon sellaisenaan...
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3173
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja jackie »

karra kirjoitti: Tankkasin eilen paluumatkalla Kouvolassa 70 litraa Shellin V-Power Nitroa (98E5) ja mitä kokeilein sitten niin ei tuntunut nakuttavan enää, bensaa oli jäljellä tosin vielä yli varttitankki. Pitää vaan syksyllä laittaa jotain pienkonebensaa taikka kausisäilytysainetta tankkiin kuin en oikein tätä länsibensaa halua jättää talveksi mekaaniseen ruiskulaitteistoon sellaisenaan...
Mie kyllä uskallan suositella tuota v-poweria kausisäilytykseenkin - jopa vuosikausisäilytykseen, ku miulla o siitäki kokemusta :oops: . Miulla ei oo siis ikinä ollu minkään vehkeen kanssa ongelmia bensan kanssa, ku oon tankannu vain v-poweria.
w126 300 SEL -89
w124 200D -89 (käyttis, saattohoidossa) ja -92 (tuon -89:n edeltäjä ja ehkä vielä seuraajakin)
w124 250D -90 (seuraava käyttis)
w124 300D -90 (pyhäauto)
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
s202 C180 -98
w460 300GD -83
w638 Vito 110CDI -03
w168 A160 automatic Avantgarde -01
Mazda B2000 GLX -89 :oops:

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Hymyilyttää... :D :D ... pienkonebensaa 6,3 litraiseen moottoriin....

Asiaan: Säilytyksen kannalta pienkonebensa on varmaan hyvä juttu. Entä käynnin kannalta, sillä nähdäkseni sen palamis- ja kaasuuntumisominaisuudet eroavat normi bensasta, jolloin vaatii omat säädöt. Näin ainakin oikeiden pienkoneiden kanssa. Ovatko isot koneet robustimipia?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12262
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

Efraim kirjoitti:Hymyilyttää... :D :D ... pienkonebensaa 6,3 litraiseen moottoriin....

Asiaan: Säilytyksen kannalta pienkonebensa on varmaan hyvä juttu. Entä käynnin kannalta, sillä nähdäkseni sen palamis- ja kaasuuntumisominaisuudet eroavat normi bensasta, jolloin vaatii omat säädöt. Näin ainakin oikeiden pienkoneiden kanssa. Ovatko isot koneet robustimipia?
Näin itsekin ajattelin, syksyllä säilytystä varten tankkiin, en oikein arvaisi ajella sillä.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2074
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Kallistuisin kyllä myös tuon v-powerin kannalle ja siihen sitten vaikka säilytysaine sekaan. V-poweria olen laittanut aina talveksi SECin tankkiin, mutta tuota säilytysainetta en ole käyttänyt, eikä mitään ongelmia ole ollut. Toki tuon mahtimoottorin ruiskusysteemit on ihan eri.
Perheessä:
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C 126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1131
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

jackie kirjoitti:
karra kirjoitti: Tankkasin eilen paluumatkalla Kouvolassa 70 litraa Shellin V-Power Nitroa (98E5) ja mitä kokeilein sitten niin ei tuntunut nakuttavan enää, bensaa oli jäljellä tosin vielä yli varttitankki. Pitää vaan syksyllä laittaa jotain pienkonebensaa taikka kausisäilytysainetta tankkiin kuin en oikein tätä länsibensaa halua jättää talveksi mekaaniseen ruiskulaitteistoon sellaisenaan...
Mie kyllä uskallan suositella tuota v-poweria kausisäilytykseenkin - jopa vuosikausisäilytykseen, ku miulla o siitäki kokemusta :oops: . Miulla ei oo siis ikinä ollu minkään vehkeen kanssa ongelmia bensan kanssa, ku oon tankannu vain v-poweria.
Täältä myös ääni V-Powerille, toimii hyvin kaikissa Mersuissa! :thumbup:
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12262
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

Tiistaikokoontuminen Lappeenrannassa, kuva OD-foorumi/Sarkeri-71

Kuva
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Vastaa Viestiin