W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Eikai näin uudet mersut tarvi sitä venttiilinsuoja ainetta. Laita vpower 99:ä, sillä vanha mersu alkaa kehräämään.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa

Viesti Kirjoittaja unski »

lainaus tuolta SEC-tarinasta:
300 SEL 6.3 kilistää vaikka ajaa venäjän 98:lla ja käyttäisi lisänä oktaanibuusteria.
Suosittelisin lämpimästi sytytyksen säätöä. Mikäli nakutus ei tosiaan lopu noilla lisäaineilla, niin sytytys on todennäköisesti päin......seiniä :)

Muistaaksini sinulla oli vielä joku tarvike/viritetty jakaja suosittelisin vielä lämpimämmin tutkimista miten tuo jakaja säätää ennakkoa. Maksimiennakko saa olla korkeintaan 36-38 astetta missään tilanteessa...ihan sama onko alipaineletkuja vai ei. Myöskään ennakko ei saa alkaa liian aikaisin. Onko tuossa jakajassa myöhästys ja aikaistus? Mikä lienee kokonaisennakko keskipakosäädöllä....senkin voi mitata lampulla, letkut irti jakajasta, kone käymään ja mittaamaan n. 3000 1/min pitäisi jo kaikki ennakot olla säätyneet.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Suosittelisin lämpimästi sytytyksen säätöä. Mikäli nakutus ei tosiaan lopu noilla lisäaineilla, niin sytytys on todennäköisesti päin......seiniä :)

Muistaaksini sinulla oli vielä joku tarvike/viritetty jakaja suosittelisin vielä lämpimämmin tutkimista miten tuo jakaja säätää ennakkoa. Maksimiennakko saa olla korkeintaan 36-38 astetta missään tilanteessa...ihan sama onko alipaineletkuja vai ei. Myöskään ennakko ei saa alkaa liian aikaisin. Onko tuossa jakajassa myöhästys ja aikaistus? Mikä lienee kokonaisennakko keskipakosäädöllä....senkin voi mitata lampulla, letkut irti jakajasta, kone käymään ja mittaamaan n. 3000 1/min pitäisi jo kaikki ennakot olla säätyneet.

Timppa
Juu, tilanteen mukaan saattaa joskus nakuttaa, täyskaasukiihdytyksessä. Mutta en sellaisia juurikaan tee vaan ajelen rauhallisesti.

Autossani on se Randy Durrancen jakaja ja kukaanhan ei tiedä miten se toimii nyt kun Randy on poissa keskuudestamme. Sain M100 foorumilta sellaiset ohjeet että niin aikaiselle kuin mahdollista ja kun alkaa nakuttaa niin aavistus myöhäiselle. Normi ajossa toimii ihan hyvin.

Sen olen todennut että jos myöhäistää niin se tuntuu selvästi moottorin vedossa eli terä menee pois.

Minulla kun ei ole taitoa hipistellä noita niin olkoon tuolla lailla vaan, eihän sille jakajalle voi tehdä edes mitään, kait? Kun ei tiedä mistä se on rakennettu, oisko 6.9 jakaja?

Asiasta kukkaruukkuun, yritin vaihtaa niitä jousipalkeita korjaamokäsikirjan mukaan, pieleen meni. Edessä (sekä "pönde":n mukaan myös takana) pitää irroittaa tukivarresta se kartio kuten sinäkin teit. Ei mahdu muuten se elementti ulos. Ne M6 ruuvit siis pyörii läpi joten ne täytyy taltata taikka rälläköidä poikki mutterin puolelta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa

Viesti Kirjoittaja unski »

Niissä alakartion M6:ssa on tasakanta, josta on todella huono pitää kiinni.

Tuollaisella ne ruuvit lähtee parissa sekunnissa. Täräyttää prikan ja mutterin väliin. Kuva

Voisit ottaa alipaineletkun irti ja säätää sytytystä pari astetta aikaisemmalle, näin alakierrosten ennakko pienenee, mutta kokonaisennakko pysyy samana. Nakutus esiintyy yleensä vain vääntöhuipussa, jossa palopaine on kovin. Täypuristeisissa US-malleissa homma toimii näin. Mihin muuten alipaineletku on vedetty?

Nakutuksen kuulee tarkasti vain jos on letku konehuoneessa lohkon kyljessä tiukasti ja toinen pää korvassa. Pitkässä juoksussa pienikin nakutus hajottaa männät ja kannet...mutta 6.3:n osiahan on kaikilla nurkat täynnä :)

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Voisit ottaa alipaineletkun irti ja säätää sytytystä pari astetta aikaisemmalle, näin alakierrosten ennakko pienenee, mutta kokonaisennakko pysyy samana. Nakutus esiintyy yleensä vain vääntöhuipussa, jossa palopaine on kovin. Täypuristeisissa US-malleissa homma toimii näin. Mihin muuten alipaineletku on vedetty?

Nakutuksen kuulee tarkasti vain jos on letku konehuoneessa lohkon kyljessä tiukasti ja toinen pää korvassa. Pitkässä juoksussa pienikin nakutus hajottaa männät ja kannet...mutta 6.3:n osiahan on kaikilla nurkat täynnä :)

Timppa
Ok pitää tsekata tuo alipainelinja että mihin menee. En nyt muista ulkoa. Mutta jos aikaistaa niin ennakohan suurenee. Ja alipaine-ennakkohan vissiin astuu mukaan kun seos on laihalla ja alipaine siinä kaasuläpän kohdalla suuri, taikka paine-ero ainakin kun läppä on osittain auki.

Ilmiö vaikuttaa tuolta mitä kuvasit, oikeastaan detonointi kuuluu jo alemmilla kierroksilla kuin huipputehot 4000 rpm. Vääntöhuippuhan on 2500 rpm. Sen kyllä kuulee rätinänä kabiiniin ja sen tapahtuessa olen heti keventänyt, en halua hajottaa moottoria kun omat nurkat on M100 osista aika tyhjänä :mrgreen:

Mielestäni jos tuo Durrancen jakaja on kompromissi luotettavuuden/huollettavuuden/käyttömukavuuden ja maksimisuorituskyvyn välillä niin valitsen painoarvon noille ensimmäisille :D . Ja normiajo suht reippailla kiihdytyksillä (liikkeellelähtö ja ohitukset) sujuu ilman nakuttamista. Paitsi jos en kuule sitä... no moottori ei ole vielä poikinut :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa

Viesti Kirjoittaja karra »

Otin tänään silmän käteen ja luin korjaamokäsikirjaa uudelleen. Ihan selväksi saksaksi siinä sanottiin että ne alatukivarren "männät" eli kartiot tarvii ottaa irti, sitten vasta mahtuu ulos se purnukka. Ja raidetangon päät myös. Korkeudensäätöventtiilien tangot minulla on kiinni, nostaahan ne katsastuksessakin eturenkaat ilmaan eli liikeradan loppumisesta ei ole kyse, mistähän?

Minulla kun ei ole pneumaattista talttakonetta käytin näkkileipäkonetta eli isoa talttaa ja isoa vasaraa. Muutama isku per mutteri ja nehän irtos kauniisti. Eikä kestänyt kauaa :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa

Viesti Kirjoittaja karra »

Ilmajousiremontti on hyvällä mallilla. Etujousipurnukat on nyt illalla irti ja ne kartiot on olleet tänään raepuhalluksessa ja maalauksessa. Nuo jousipurnukat on sen verran hyvässä kunnossa että hion ruostelaikut pois ja maalaan ne (toki punaiseksi). Oikea ilmaliitäntä oli sen verran jumissa että vaati tällaista:

Kuva

Takaa on ilmalinjat kaikki irti, sekä ne tukivarsissa kiinniolevat "kartiot". Jousielementit on enää niillä kolmella mutterilla per puoli, tarttee takapenkki ottaa ulos jotta pääsee niihin käsiksi.

Tallissani touhuan ilman monttua, nostureita, paineilmavehkeitä eikä ole edes kaasupillejä paitsi tuon pienen tohon kävin lainaamassa.

Kyl se siitä pikkuhiljaa, pitää samalla alustaa putsailla ja korjailla alustasuojausta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa

Viesti Kirjoittaja karra »

Piti vetää puukolla ilmapussit halki jotta sai ne "männät" irti alatukivarsista ja nuo purnukat sieltä välistä pois. Ne männät on raepuhallettu ja epoksimaalattu harmaiksi.

Ilmajousipurnukat kävi myös raepuhalluksessa. Kiinnitin ilmalinjoihin vanhat nipat jotta kierteet ei vahingoittuisi.

Kuva

Pillillä vastamutterit kuumiksi ja pultit auki, panta ja kumin riekale irti.

Kuva

Nämä puhalletaan nyt uudestaan ja maalataan punaisiksi, pannat harmaiksi.

Kuva

Pultti- ja mutterikalusto tulee kaikki uutta; palkeisiin, kiinnityksiin sekä alatuksivarsiin. Kuten luonnollisesti kumipalkeet, sehän tässä oli ydinasia:

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa

Viesti Kirjoittaja unski »

Tiukalla oli sinulla pultit. Omassa ei tarvinnut voimaa yhtään, ihan kiintoavaimella ja yhdellä kädellä aukesi. Alakartiot lähti kerran vasaralla kopauttamalla. Omat osat hiekkapuhalsin ja lähetin keltapassivointiin, myöskin alakartiot. Purnukat maalasin tietysti punaisiksi, hiekkapuhalsin niistä vain pienet pintaruosteet. Maaliksi tuli hieman liian punainen Hammerlite...mutta menköön, täytyy vaihtaa joskus sävy , jos alkaa ärsyttämään.. Yhtään uutta osaa ei tarvinnut laittaa ilmapussien lisäksi. Kaikki osat erittäin hyväkuntoisia, vain pienessä pintaruosteessa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Tiukalla oli sinulla pultit. Omassa ei tarvinnut voimaa yhtään, ihan kiintoavaimella ja yhdellä kädellä aukesi.
Ei nuo kaikki niin tiukalla olleet, muutama tiukka että se lämpö oli hyvä olla mukana.

Me käytimme RAL3002-sävyä:

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Omat osat hiekkapuhalsin ja lähetin keltapassivointiin, myöskin alakartiot.
Tässä köyhän miehen keltapassivointi:

Kuva

Pannat on raepuhallettu ja lipareet teräsharjattu penkkismirgelissä, ne on nyt pohjamaalissa. Huomenna saavat niskaan sitä "keltapassivointiväriä" :mrgreen:

Kuva

Kuva

Kuva

Kiinnitystarvikkeet tulee uudet:

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Eilen iltapäivällä:

Kuva

Viime yönä, kaksi kasattu:

Kuva

Kuva

Tänään kaikki neljä valmiina odottamassa asennusta:

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

laita kuusiokolo ruuvina nuo uppokantaset, ovat huomattavasti helepommat avata mitä uraruuvi :wink:
nuo ruuvit näyttää hiukan vapaa-ajan ruuveilta (happosilta) niitten pariks kyllä kannattaa laittaa mustat mutterit ettei seuraavan kerran avatessa leikkaa kiinni ja muutenki kannattaa voidella nuo kiinnitys ruuvit aukeevat yhtä helposti kun ulko paskahuussin ovi :wave:
komeen näkösiä osia tulee, tartteskohan munki purkaa ässän etupää ja maalailla osat, olis kiva kattella sitä :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa

Viesti Kirjoittaja tango »

touhottaja kirjoitti:laita kuusiokolo ruuvina nuo uppokantaset, ovat huomattavasti helepommat avata mitä uraruuvi
nuo ruuvit näyttää hiukan vapaa-ajan ruuveilta (happosilta) niitten pariks kyllä kannattaa laittaa mustat mutterit ettei seuraavan kerran avatessa leikkaa kiinni ja muutenki kannattaa voidella nuo kiinnitys ruuvit
Ajattelin tuota samaa, mutten kehdannut sanoa. karralla varmaan joku ajatus tuon suhteen? 40 vuoden päästä hän itse niitä tuskin enää uusii, eli ei väliä?? Ei kai? Kyydissä hän kuitenkin vielä silloin istuu, ellei jopa ajele :D :D
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Laitoin vähän voitelua noihin laippapultteihin, oli sen verran hankalat laittaa että en kuparitahnaa tuohon väliin alkanut sotkemaan. Laipoissa oli itse asiassa ristikantaruuvit alunperin. Jos palkeita vaihdetaan nuo jouset pitää joka tapauksessa ottaa pöydälle. Ja noita ei vedetty hirveän kireälle, sen verran että laippa ja jousikammio kohtasivat jolloin kumi litistyy oikeaan mittansa.

Alakartion ja alatukivarren pultti/mutterit sai kuparitahnaa kuten jousikammioiden kiinnitysmutteritkin, pultithan on mustaa kun ne on kiinni jousikammioissa. Alatukivarteen tuli uraruuvi myös kuten alunperin on ollutkin. Syy uppokantaisten käyttöön on vissiin se kun ilmat karkaa palkeista niin ne lepää noiden pultinkantojen päällä.

Ainakin kerran on autooni nuo vaihdettu, jäljistä päätellen :P . Ilmeisimmin en ole enää ajokykyinen kun noita tarvii alkaa entraamaan, tai mistäs sitä tietää. Voi olle että bensiiniäkään ei enää silloin saa niin tuo auto toimii koristeena :mrgreen:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

äläs sano, että tartteeko sun enään niitä vaihtaa, kun nykyään ei oikein kunnon kumisia saa taitavat olla muovi seosteisia kaikki :wink: en halua arvostella mutta nuo pussin kiinnityslaipan ruuvit on kyllä hiukka liian pitkät, milli ruuvin päätä näkyvissä mutterista olis hyvä :thumbup:
tuolleen ne kun kunnostaa niin on ne mukava laitella paikalleen :thumbup:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:äläs sano, että tartteeko sun enään niitä vaihtaa, kun nykyään ei oikein kunnon kumisia saa taitavat olla muovi seosteisia kaikki :wink: en halua arvostella mutta nuo pussin kiinnityslaipan ruuvit on kyllä hiukka liian pitkät, milli ruuvin päätä näkyvissä mutterista olis hyvä :thumbup:
tuolleen ne kun kunnostaa niin on ne mukava laitella paikalleen :thumbup:
Noissa on sellainen homma että kun sen asettaa paikoilleen niin pituutta pitää olla 3-4 milliä reilusti jotta tapaa mutteri kierteelle. Sitten kumi kiristetään kasaan ja se kolmisen milliä tulee näkyviin. Laiskuuttani jätin ne 6 täysipitkiksi kun ajattelin ettei niitä kukaan siellä katsele :oops: .

Toivottavasti ei joudu ihan heti vaihtamaan, reilut 700,- maksoi tuo setti. Viimeisin paistoerä näillä osilla oli muistaakseni siellä 2005 paikkeilla. Sen jälkeen on olleet autoklaavimuotit viileinä :D . Näiköhän noita enää valmistaja paistaakaan, jos vaikka muotit sulatettu kiinalaisten silllanrakennusmateriaaliksi :wtf: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa

Viesti Kirjoittaja unski »

Viimeisin paistoerä näillä osilla oli muistaakseni siellä 2005 paikkeilla.


tais MB-classic jättää hieman asiaa mainitsematta, sanovat vaan "tuoreita 2005 paistettuja", eivät mainitse josko niitä olisi tehty senkin jälkeen. Minulla on nimittäin 07 paistettuja ja ainakin ne on vielä valmistajan tuoteluettelossakin...

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:
Viimeisin paistoerä näillä osilla oli muistaakseni siellä 2005 paikkeilla.


tais MB-classic jättää hieman asiaa mainitsematta, sanovat vaan "tuoreita 2005 paistettuja", eivät mainitse josko niitä olisi tehty senkin jälkeen. Minulla on nimittäin 07 paistettuja ja ainakin ne on vielä valmistajan tuoteluettelossakin...

Timppa
Myyvät siis vanhaa varastoa pois :P . No kauppa se on mikä kannattaa, hyvä kumminkin että ko puulaaki on olemassa ei sillä :D .

Niin voisinkin vielä katsoa tuon paistoleiman, takajouset on vielä tallin lattialla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

karra kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:äläs sano, että tartteeko sun enään niitä vaihtaa, kun nykyään ei oikein kunnon kumisia saa taitavat olla muovi seosteisia kaikki :wink: en halua arvostella mutta nuo pussin kiinnityslaipan ruuvit on kyllä hiukka liian pitkät, milli ruuvin päätä näkyvissä mutterista olis hyvä :thumbup:
tuolleen ne kun kunnostaa niin on ne mukava laitella paikalleen :thumbup:
Noissa on sellainen homma että kun sen asettaa paikoilleen niin pituutta pitää olla 3-4 milliä reilusti jotta tapaa mutteri kierteelle. Sitten kumi kiristetään kasaan ja se kolmisen milliä tulee näkyviin. Laiskuuttani jätin ne 6 täysipitkiksi kun ajattelin ettei niitä kukaan siellä katsele :oops: .

Toivottavasti ei joudu ihan heti vaihtamaan, reilut 700,- maksoi tuo setti. Viimeisin paistoerä näillä osilla oli muistaakseni siellä 2005 paikkeilla. Sen jälkeen on olleet autoklaavimuotit viileinä :D . Näiköhän noita enää valmistaja paistaakaan, jos vaikka muotit sulatettu kiinalaisten silllanrakennusmateriaaliksi :wtf: .
no tuskimpa kattelee, mutta jos joudut tuollasen pitkän ruuvin aukasee myöhemmin ja toinen pää on uraruuvinpää niin alkaa olla hiukan hankala pitää vastaan sitä kun vääntää mutterin aiki, mutta voihan siihen laittaa ihan sopivan ruuvin, kun laittaa ensin pisemmällä ruuvilla aluksi ja vierestä lähtee sitten kiristelee sopivan pituisella ruuvilla ja viimeseks sitten poistaa ne pitkät ruuvit ja laittaa sopivat tilalle :) näin minä tekisin, äläkä sano että turhaa ruuvaamista :oops:
ps. käytä molypin rasvaa kasatessa, terva olis hyvää mutta se liottaa tuon uuden maalin irti :wave:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Joo, tuolla lailla laittelinkin kun katkasin pari-kolme ruuvia liian lyhyeksi eikä niitä ollut kuin pari ylimääräistä. Nuo laipat ei ole mitään paksua terästä vaan paksua peltiä niin ei ne oikein tahdo vajailla painua kasaan enkä halunnut niitä alkaa vääntämään jotteivat rupee vuotamaan. Teollisuusputkistolaipat on vähän järeempiä mitä nämä taas ei.

Tuos on ollut ihan tarpeeksi savottaa sairaalla kropalla yksinään tehdä ja olen onnellnen jos vaan saan valmiiksi ja toimimaan ilman mitään hifistelyjä :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

karra kirjoitti:Joo, tuolla lailla laittelinkin kun katkasin pari-kolme ruuvia liian lyhyeksi eikä niitä ollut kuin pari ylimääräistä. Nuo laipat ei ole mitään paksua terästä vaan paksua peltiä niin ei ne oikein tahdo vajailla painua kasaan enkä halunnut niitä alkaa vääntämään jotteivat rupee vuotamaan. Teollisuusputkistolaipat on vähän järeempiä mitä nämä taas ei.

Tuos on ollut ihan tarpeeksi savottaa sairaalla kropalla yksinään tehdä ja olen onnellnen jos vaan saan valmiiksi ja toimimaan ilman mitään hifistelyjä :P .
kyllä ne on samanlaisia laippoja teollisuudessakin nuin pienelle pussille, myöhemmin alko tulee uusia laippoja alumiinisenä (putkilaippa on ihan eri asia)
juu yksin tehen minäkin enkä kaveria ole vielä kaivannut, mutta tieten jos ei ikein ole kunnossa onhan se keljua tehä tuollasta hommaa, mutta eipä tuohon oikein kaverikaan sovi :)
älä hosu sen kunnostuksen kanssakun et itekkään niin kunnossa ole, tehe hissukseen sillai määkin pajottelen :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Ylermiraita
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 421
Liittynyt: Ma 22.11.2010 08:06

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa

Viesti Kirjoittaja Ylermiraita »

Ihime nilliitystä ruuvveista :roll: :o taeis iskiä ruuvvi katteus ku kaverilla ompi pitemppi :clap: :shifty: :shock: :?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Valmis!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Tää lähti illalla talvehtimaan lämpöiseen talliin. Tulihan samalla vajaat parikytä kilsaa koeajoa uusilla pusseilla :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Kahden kuukauden seisotus osoitti että etupää oli jo pudonnut. Ei ollut pohjauskumeissa kiinni vielä, kokeilin heiluttamalla. Kuukauden seisotus ei vielä näkynyt ryhdissä. Käyttelin maanantaina koneen lämpimäksi ja auton samalla ylös. En laittanut pukkeja alle, seurailen tilannetta. Renkaisiin laitoin "säilönnässä" kolmisen bar painetta ihan varuiksi vaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa

Viesti Kirjoittaja KOS »

HEP!!

Tutun autossa sama "vika" et keula tippuu reilusti mut perä ei juurikaan.
Kun auton käynnistää niin perä nousee heti ja keula TODELLA hitaasti.

Autoon on vaihdettu uudet palkeet muutama vuosi sitten.
Onko linjaston kasauksessa mahdollista mennä jotain väärin?

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa

Viesti Kirjoittaja unski »

Noin ne näyttävät nousevan yleensä, kun noita videoita maailmalta katselee, niin perä nousee aina ensin. Johtunee siitä, että keula painaa tonnin ja perä 500 kg...noin kuvanollisesti. Kompuran tuotto ei ole mikään valtava ja keulan nosto vaatii melkein 9 baria, perä nousee 6:lla. :) Mutta lastaappa takapenkille kolme karjua ja kontti täyteen tavaraa...veikkaisin, että nousunopeus on sama.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa

Viesti Kirjoittaja karra »

En nyt sopivampaa topikkia löytänyt tälle kuvalle :oops: tuo löytyi kun etsin ilmajousituksen kaaviota...

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa

Viesti Kirjoittaja tango »

karra kirjoitti:En nyt sopivampaa topikkia löytänyt tälle kuvalle :oops: tuo löytyi kun etsin ilmajousituksen kaaviota...

[ http://www.benzworld.org/forums/attachments/w126-s-se-sec-sel-sd/205402d1227007874-im-love-w108-w109-image1.jpg ]
Widu 15" peltipölärit. Siistii. :D
Vastaa Viestiin