W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Ja pysyy ajossa, kun huoltoauto on noin lähellä. :D
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

Kyllähän tämä on ajossa ollut koko ajan koska on toimivassa kunnossa. Tänä kesänä saanee neljän vuoden leiman sitten. Talvella käytin moottoria parin kk välein, ja keskellä talvea ajoin parkkihallissa ylimpään kerrokseen ja takaisin, sai vanhus vähän liikuntaa 8) .

Jotain pikku juttuja alkaa kertyä niin jos ottais tämän kotitalliin ensi talveksi :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Pieni verryttely tekee vanhuksillekin hyvää... :wink:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
merzuE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 12.09.2017 16:02

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja merzuE »

Tämä on kyllä tosi hieno auto kaikinpuolin!
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

Katsastin auton ajoissa eli 30.6. :P

Eilen tuli käytyä paikallisessa tiistaikokoontumisessa; ei ole onneksi sokerista tehty tämä :D

Kuva

Kuva Overdrive foorumilta / Sarkeri-71
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

En ole pariin vuoteen käynyt missään etäämmällä tällä mammutilla. Tänään ois tarkoitus lähteä Malmille ja huomenna sitten Karkkilaan klubitapahtumaan.

Hain auton kotiin toissailtana ja tein hieman huoltotöitä eli kaikki nesteet tarkistin paitsi peräöljyt, ne kun ei vuoda. Ilmajousituksen tenukupissa oli puolillaan sitä jäänestoa/voitelua. Tarkistin etupyöränlaakerit kun katsastuksessa sanoi että niitä voisi kiristää, toista kiristin. Lisksi tarkistin mekaanisen ruiskupumpun öljyntason; lisäsin sinne varmaankin puoli desiä, mittaaminen on epätarkkaa kun maailmalla liikkui parikin eri versiota oikean pinnan korkeudesta, riippuen onko lyhyt vai pitkä mittatikku...

Ylimääräinen kuvio tuli kun täytin akkuvettä ja jostain syystä sitä tuli liikaa vaikka laitoin siihen aukon merkkiin, tai yläreunaan. Kun kiersin korkit kiinni sieltä turahti ulos huohotinreiästä, piti otta akku pois ja pestä se pohjalevy ym kuivattaa. Autossa on nyt SECistä otettu iso akku, sekin on aika vanha. Kuinkahan tuo vaikuttaa kun sieltä tuli nyt happoa ulos vuotamalla, ei haihtumalla jolloinka hapon konsentraatio nousee ja itse hapon määrä pysyy samana (vaikka akkuvettä lisätään)?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja Zac »

karra kirjoitti:Lisksi tarkistin mekaanisen ruiskupumpun öljyntason; lisäsin sinne varmaankin puoli desiä, mittaaminen on epätarkkaa kun maailmalla liikkui parikin eri versiota oikean pinnan korkeudesta, riippuen onko lyhyt vai pitkä mittatikku...
Benz World / Vintage -forumilla joku tiesi sanoa että liika öljymäärä pumpussa aiheuttaisi automaattisesti käymisen liian rikkaalla.
Ei selostanut tuota sen paremmin, olisiko ollut vain kokemusperäistä tietoa... Eli vähempi parempi näissä sitten :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

Zac kirjoitti:
karra kirjoitti:Lisksi tarkistin mekaanisen ruiskupumpun öljyntason; lisäsin sinne varmaankin puoli desiä, mittaaminen on epätarkkaa kun maailmalla liikkui parikin eri versiota oikean pinnan korkeudesta, riippuen onko lyhyt vai pitkä mittatikku...
Benz World / Vintage -forumilla joku tiesi sanoa että liika öljymäärä pumpussa aiheuttaisi automaattisesti käymisen liian rikkaalla.
Ei selostanut tuota sen paremmin, olisiko ollut vain kokemusperäistä tietoa... Eli vähempi parempi näissä sitten :thumbup:
M100 foorumilla muistaakseni toisinpäin, eli jos on liikaa öljyä ne keskipakopainot ei pyöri tarpeeksi vinhaa ja jää laihalle :roll: . Koska jos on kovat kierrokset kone tarvii enemmin soppaa, ja liika öljy hidastaa keskipakosäädön toimivuutta. Ongelma siellä foorumilla oli tosin tehottomuus... M100 kun on tarkoitettu brutaaliksi voimanpesäksi :P

Tuli vkl aikana ajettua noin 600 kilsaa, bensaa meni arviolta varmaan 80 ... 85 litraa. Bensasta aasinsilta tähän, nyt kun en ole saanyt venäjänbensaa joka oli minulla 95 oktaanista + sieltä ostettua boosteria niin tankkasin lähtiessä nesteeltä 98 oktaanista täyteen (80 litraa meni). No, helteisellä kelillä alkoi nakuttaa pahasti kuormituksessa, siis kiihdytyksessä paikaltaan taikka jos veti kick-downille asti.

Tankkasin eilen paluumatkalla Kouvolassa 70 litraa Shellin V-Power Nitroa (98E5) ja mitä kokeilein sitten niin ei tuntunut nakuttavan enää, bensaa oli jäljellä tosin vielä yli varttitankki. Pitää vaan syksyllä laittaa jotain pienkonebensaa taikka kausisäilytysainetta tankkiin kuin en oikein tätä länsibensaa halua jättää talveksi mekaaniseen ruiskulaitteistoon sellaisenaan...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja jackie »

karra kirjoitti: Tankkasin eilen paluumatkalla Kouvolassa 70 litraa Shellin V-Power Nitroa (98E5) ja mitä kokeilein sitten niin ei tuntunut nakuttavan enää, bensaa oli jäljellä tosin vielä yli varttitankki. Pitää vaan syksyllä laittaa jotain pienkonebensaa taikka kausisäilytysainetta tankkiin kuin en oikein tätä länsibensaa halua jättää talveksi mekaaniseen ruiskulaitteistoon sellaisenaan...
Mie kyllä uskallan suositella tuota v-poweria kausisäilytykseenkin - jopa vuosikausisäilytykseen, ku miulla o siitäki kokemusta :oops: . Miulla ei oo siis ikinä ollu minkään vehkeen kanssa ongelmia bensan kanssa, ku oon tankannu vain v-poweria.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Hymyilyttää... :D :D ... pienkonebensaa 6,3 litraiseen moottoriin....

Asiaan: Säilytyksen kannalta pienkonebensa on varmaan hyvä juttu. Entä käynnin kannalta, sillä nähdäkseni sen palamis- ja kaasuuntumisominaisuudet eroavat normi bensasta, jolloin vaatii omat säädöt. Näin ainakin oikeiden pienkoneiden kanssa. Ovatko isot koneet robustimipia?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

Efraim kirjoitti:Hymyilyttää... :D :D ... pienkonebensaa 6,3 litraiseen moottoriin....

Asiaan: Säilytyksen kannalta pienkonebensa on varmaan hyvä juttu. Entä käynnin kannalta, sillä nähdäkseni sen palamis- ja kaasuuntumisominaisuudet eroavat normi bensasta, jolloin vaatii omat säädöt. Näin ainakin oikeiden pienkoneiden kanssa. Ovatko isot koneet robustimipia?
Näin itsekin ajattelin, syksyllä säilytystä varten tankkiin, en oikein arvaisi ajella sillä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Kallistuisin kyllä myös tuon v-powerin kannalle ja siihen sitten vaikka säilytysaine sekaan. V-poweria olen laittanut aina talveksi SECin tankkiin, mutta tuota säilytysainetta en ole käyttänyt, eikä mitään ongelmia ole ollut. Toki tuon mahtimoottorin ruiskusysteemit on ihan eri.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

jackie kirjoitti:
karra kirjoitti: Tankkasin eilen paluumatkalla Kouvolassa 70 litraa Shellin V-Power Nitroa (98E5) ja mitä kokeilein sitten niin ei tuntunut nakuttavan enää, bensaa oli jäljellä tosin vielä yli varttitankki. Pitää vaan syksyllä laittaa jotain pienkonebensaa taikka kausisäilytysainetta tankkiin kuin en oikein tätä länsibensaa halua jättää talveksi mekaaniseen ruiskulaitteistoon sellaisenaan...
Mie kyllä uskallan suositella tuota v-poweria kausisäilytykseenkin - jopa vuosikausisäilytykseen, ku miulla o siitäki kokemusta :oops: . Miulla ei oo siis ikinä ollu minkään vehkeen kanssa ongelmia bensan kanssa, ku oon tankannu vain v-poweria.
Täältä myös ääni V-Powerille, toimii hyvin kaikissa Mersuissa! :thumbup:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

Tiistaikokoontuminen Lappeenrannassa, kuva OD-foorumi/Sarkeri-71

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: Pe 07.08.2020 07:20 Ylimääräinen kuvio tuli kun täytin akkuvettä ja jostain syystä sitä tuli liikaa vaikka laitoin siihen aukon merkkiin, tai yläreunaan. Kun kiersin korkit kiinni sieltä turahti ulos huohotinreiästä, piti otta akku pois ja pestä se pohjalevy ym kuivattaa. Autossa on nyt SECistä otettu iso akku, sekin on aika vanha. Kuinkahan tuo vaikuttaa kun sieltä tuli nyt happoa ulos vuotamalla, ei haihtumalla jolloinka hapon konsentraatio nousee ja itse hapon määrä pysyy samana (vaikka akkuvettä lisätään)?
Voi ketun vihvele! Auto ei tänään jaksanut startata, kaapeleila käyntiin ja otin sitten parkkihallissa tehdyn koeajon jälkeen akun kainaloon ja kotiin. Pitää mennä kohta talliin mittaamaan ominaispainot ja laittaa älylaturiin analysoitavaksi. Tammikuun alussa lähti ihan hyvin käyntiin.

Näiköhän se tuo nesteen ulos tulviminen viime kesänä oli se joka kameli selän katkaisi? Tuo toimi SECissä hyvin kymmenen vuotta ja autohan oli seissyt Saksassa 5 vuotta ennen kun ostin 2010, olikohan akku siinä jo paikoillaan sen 5 vuotta tai myyjä (unskin kaverin naapuri) laittanut sinne vielä vanhemman eli vanha se on :lol:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

En oo saanu vielä akkua ostettua. Kokeilin yhtä vanhaa kaverilta saatua mutta ei jaksanu startata, se on nyt latauksessa. No ei täs ois kerinny ajellakaan ees...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Onneks nää vanhat kamppeet eivät ole niin nöpönuukia akun kunnosta kuin nykyautot... Pikkuisen jos jänniteet kyykkää niin kyllä ovat sitten sekaisin kuin seinäkellot niin mersut kuin muidenkin kamppeet... :cry:

En nyt silti ihan hiffaa että miks sen "kypsän" akun kanssa nyt kantsii vielä pelata, ellei sitten ole joku tietty OEM-akkutyyppi tms. kyseessä mitä ei enää tiskiltä saa tilalle? Vastaavasti kun akun vaihto on näihin äärettömän helppoa ja jos kelpuutta merkitöntä bulkkia (= joku musta jööti) niin eihän ne maksakaan kuin kymmpejä...:eh:

Viime kesänä vaihdoin "turhaan" (W111) akun kun vika olikin startissa... Noh, se entinen 75Ah akku oli sitten tyttären auton matkassa talvipakkasilla "varoksi" mutta eihän siinäkään enää henkeä ollut keväällä kun oli ollut varaus varmaan pudonneena pitempään. Kierrätyslavalle menossa nyt.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

Zac kirjoitti: To 20.05.2021 11:04
En nyt silti ihan hiffaa että miks sen "kypsän" akun kanssa nyt kantsii vielä pelata, ellei sitten ole joku tietty OEM-akkutyyppi tms. kyseessä mitä ei enää tiskiltä saa tilalle? Vastaavasti kun akun vaihto on näihin äärettömän helppoa ja jos kelpuutta merkitöntä bulkkia (= joku musta jööti) niin eihän ne maksakaan kuin kymmpejä...:eh:
Joo ei sen kummempaa ajatusta kun se että koneurakoitsijakaverini antoi minule lainaksi ison 35 cm pitkän akun ja saan hänen kauttaan edullisesti uuden ison akun, kunhan hän saa vaan sellaisen tilattua Motoralilta. Odottaa että saa isomman paketin hankittavia osia kasaan... mutta tuo hänen VW pakun akku olikin heikossa kunnossa vastoin odotuksia. Itse asiassa eilen illalla kuulin että tilaus lähtee lähipäivinä.

Hyvät tuollaiset maksaa kait yli 150 euroa. Ajan autolla muutaman kerran kesässä niin en halua maksaa noin paljoa, edellinen akku kesti 10 vuotta ja oli pihalta sateesta romuakkukasasta haettu :lol: .

Niin, akku kiinnittyy päädyistään niin siihen ei voi laittaa lyhyempää :oops: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Aa, okei.. Eli suunnitelma uuden akun hankinnasta "yhteistilauksessa" olikin jo menossa.:thumbup:

Toki tuo iso V8 vaatii hiukan isomman akun, eli tuo 35cm on jo sellaista "dieselin pituutta"...
En ollut tutustunut tuohon kiinnitykseen, jos se sanelee pituuden niin sitten pitää olla tosiaan oikeaa kaliiberia.

Tämähän on jo "vähän" tuoreempi mutta noissa 60-luvun kapineissahan on myös sitä hankaluutta että sen
ikäisissä akuissa saman kapasiteetin (esim. 60Ah) akku on ollut huomattavasti kookkaampi kuin nykyakut,
erityisesti korkeutta niillä alkuperäisillä huollettavilla akuilla on tyypillisesti enempi. Tosi puristit noitakin vielä hankkivat... :eh:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

Uusi akku sisällä ja pelittää hyvin auto.

Kuva

Kuva tiistailta overdrive foorumilta /Sarkeri-71
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Kyllä on upea auto. Tuollaisella kun pääsisi joskus ajamaan.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja Zac »

karra kirjoitti: Pe 18.06.2021 15:04 Uusi akku sisällä ja pelittää hyvin auto.
Väsynyt läppä alkuun: Hyvä akku jos (induktiolla?) toimii sisätiloista asti...? :lol:
No mutta, hyvä että tuokin muutoin about täydellisessä autossa kunnossa.

Mietin hiukan tuota 6.3 M100:n omistamisen ihanuutta (samalla haastavuutta) ja
kun tuossa aiemmin oli noista eri bensoistakin juttua:
Käytätkö mitään lisäaineistusta pitämään ne ah niin arvokkkaat suuttimet kunnossa?
(Muistan unskin sanoneet että ne olis n. $2000 tahi 2000e / kpl ja tuo kertaa kasi...)

Oliko se just tässä missä karra käytit 1-2% ATF- tai 2T-öljyä bensan joukossa?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

Zac kirjoitti: Ma 21.06.2021 08:46 Mietin hiukan tuota 6.3 M100:n omistamisen ihanuutta (samalla haastavuutta) ja
kun tuossa aiemmin oli noista eri bensoistakin juttua:
Käytätkö mitään lisäaineistusta pitämään ne ah niin arvokkkaat suuttimet kunnossa?
(Muistan unskin sanoneet että ne olis n. $2000 tahi 2000e / kpl ja tuo kertaa kasi...)

Oliko se just tässä missä karra käytit 1-2% ATF- tai 2T-öljyä bensan joukossa?
No olen laitanut lyijynkorviketta, oisinkohan ostanut viimeisen puulon Motonetista. Lisäksi sitä ATF öljyä noin prosentti. Tankissa taitaa olla nyt V-Poweria jossa oli pohjalla parikymmentä litraa venäläistä ysikasia. Nyt kun ei ole rajan taakse päässyt niin tätäkin joutunut tankkaamaan suomen bensalla. Se etanolihan on pahaa, toivottavasti se alle 5% ei pilaa auton komponentteja. Eikä tiedä vaikka ryssissäkin olisivat jo alkaneet lisätä etanolia bensaan.

Tänään suolistettiin 1990 mallisen K-Jetronicin painevaraaja, se vuoti. Kalvo oli halkeillut ja siitä mistä venyy/taipuu oli jo kudokset näkyvissä. Mikähän sen kumikalvon rikkonut, autolla ajettu alle 200 tkm mutta ikää jo reilu 30 vuotta.

Kuva

Kuva viime tiistailta/Overdrive - Sarkeri-71 aka Luizi
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

Tilasin marmorilta avaimen, avaimen numero kun löytyi kantakortista. Muutama viikko meni ja sitten tuli tieto että on tullut väärä avain. Pari viikkoa meni niin tuli ilmoitus että avain on tullut. Hintakin oli 47 euroa alennuksineen vaikka piti olla 40 euroa. Kaiken lisäksi avain ei toimi, on erinäköinenkin mikä autossa on nyt avain joka käy kaikkiin viiteen (5) lukkosylinteriin mitä autossa on.

Avaimen tilannut myyjä on nyt lomilla, mutta pitää käydä selvittelees, voihan ne lukot olla vaihdettu joskus pre-1994 mitä auton historiasta tiedän.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

Avain on tilattu tehtaalta alkuperäisellä numerolla ja that's it. Eli 47 euroa meni sitten kankkulan kaivoon mutta sellaista tämä harrastaminen on.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja Zac »

W110:iin ja W111:een tilasin avaimia Aseman Lukosta (Tre Sorinkatu).

Hämmästyin kun avaimen sai sielläkin tehtyä ihan vaan katkenneen avaimen yläpäähän meistettyyn numeroon perustuen (hammasosa ei ollut edes tallessa...) Toisen avaimen teetin suoraan kuskin oven lukon perusteella, sekin toimi jotenkuten.

Tulikohan joku 70-80 eur noille 2 avaimelle silloin pari vuotta sitten hintaa, joten ei heitä kovin kauas vs. marmori per avain...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

Zac kirjoitti: To 29.07.2021 13:19 W110:iin ja W111:een tilasin avaimia Aseman Lukosta (Tre Sorinkatu).

Hämmästyin kun avaimen sai sielläkin tehtyä ihan vaan katkenneen avaimen yläpäähän meistettyyn numeroon perustuen (hammasosa ei ollut edes tallessa...) Toisen avaimen teetin suoraan kuskin oven lukon perusteella, sekin toimi jotenkuten.

Tulikohan joku 70-80 eur noille 2 avaimelle silloin pari vuotta sitten hintaa, joten ei heitä kovin kauas vs. marmori per avain...
Pitääkin katsoa onko avaimessa jotain numeroa, ja onko se eri mitä sain kantakortista. No, lukkoliike tekee minulle avaimen, kuten ennenkin toimittu.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kantakortissa taisi olla avainten numeroita useita, aina hanskalokeron lukkoa myöden...? Eli ehkä se numero oli oikea "johonkin" lukkoon? Vai onko tässä W109 jo avainten määrä tippunut vs. W111 aika? (Silloin oli erilliset startti, ovi, takaluukku, hanskalokero..)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Viesti Kirjoittaja karra »

Zac kirjoitti: Pe 30.07.2021 14:51 Kantakortissa taisi olla avainten numeroita useita, aina hanskalokeron lukkoa myöden...? Eli ehkä se numero oli oikea "johonkin" lukkoon? Vai onko tässä W109 jo avainten määrä tippunut vs. W111 aika? (Silloin oli erilliset startti, ovi, takaluukku, hanskalokero..)
Joo vain yksi avain, en kyl tiedä onko alunperin sitten ollut?

Kuva

Tiistain paikallismiittistä, kuva Luizi a.k.a. Sarkeri-71
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin