W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa

Viesti Kirjoittaja karra »

tango kirjoitti: Widu 15" peltipölärit. Siistii. :D
On ne, itsekin ostin tuossa viikko sitten semmoiset 8) .

Oli niin kuuma kuva tuo edellinen niin pistetääs vähän jäitä hattuun:

Kuva

Tarttee varmaan käydä kohta tallilla katsomassa miten keula käyttäytyy, onko laskenut vai ei :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, talviunilla

Viesti Kirjoittaja karra »

Mammutti haettu talviunilta ensi kotitalliin pariksi päiväksi. Sitten se saa mennä lähi- eli kesätalliin ainakin vähäksi aikaa kun SEC kotiutetaan sieltä ensin tositoimiin eli ensi viikonlopuksi kovaan ajoon. Riippuu vähän pihan ahtaudesta josko tätä SEL:liä säilyttäisi tässä ns lähitallissa...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, haettu kotiin talvisäilöstä

Viesti Kirjoittaja karra »

Ajoin tällä Lahti Classicciin toukokuun alussa. Sitten kävin kerran käyttämässä keulan ylös kesäkuun aikana ja tänään hain vaihteeksi kotiin öljynvaihtoon. Koneeseen meni toista kertaa tebikan 15W-40 mineraalit.

Tämän auton ryhti ja istumakorkeus sopii viisikymppisen vartalolle ja jäsenille paremmin kuin R107. C126 menettelee vielä mutta R107 on saanut minut eri tavoilla fyysisesti sairaaksi tässä männä kuukauden aikana...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
poju89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: To 27.10.2011 20:47
Paikkakunta: Urjala

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, vielä on kesää jäljellä

Viesti Kirjoittaja poju89 »

Miksi tästä on niin vähän kuvia? :D
Hitto vie Fotoja esiin! :thumbup:
W124 300D 94
Skyline R32 90


W108 "380"se 67
W116 350sel ??
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, vielä on kesää jäljellä

Viesti Kirjoittaja karra »

poju89 kirjoitti:Miksi tästä on niin vähän kuvia? :D
Hitto vie Fotoja esiin! :thumbup:
Onhan tuolla linkeissä kuvia :D . Tänään ajoin suht siistiä ajoa eli ei kaahausta eikä (juuri) ohituksia noin 280 km ja ysikasia paloi 38 litraa. Kulutus siis noin 13.6 sadalla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyssä

Viesti Kirjoittaja karra »

Heinäkuussa tuli ajeltua siis Woikoskelle ja eilen tuli käytyä Hämeenlinnassa. Tänään sain aikaiseksi säätää konepeltiä oikeaan korkoonsa ja oikeaa takaovea passasin vähän sisällepäin, ovat nyt jo paljon paremmat. Eihän siinä mennyt kun viisi vuotta!

Montulla tutkin tänään jotta oikean takajarrusatulan/kilven laakerointi on ihan kaput, mokoma lotisee ihan hervottomana siellä. Sen laakeroinnin kunnostus on tämän syksyn ohjelma, laakeriliuskatkin on olleet jo monta vuotta hyllyssä.

Koukkumies tulee tiistaina oikaisemaan yhden klommon joka autossa ollut koko ajan.

Kolhasin eilen kuskin oven reunasta pienen palan maalia pois, perhana. Onneksi siinä reunassa joten saa paikkamaalattua sen siistimmäksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyssä

Viesti Kirjoittaja tango »

karra kirjoitti: Montulla tutkin tänään jotta oikean takajarrusatulan/kilven laakerointi on ihan kaput, mokoma lotisee ihan hervottomana siellä.
Mitä tuo tarkoittaa? Satulan laakerointi? Aivan uusi juttu minulle. (siinä sinäänsä mitään uutta :D ) Liittyykö jotenkin ilma-alustaan?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyssä

Viesti Kirjoittaja karra »

tango kirjoitti:
karra kirjoitti: Montulla tutkin tänään jotta oikean takajarrusatulan/kilven laakerointi on ihan kaput, mokoma lotisee ihan hervottomana siellä.
Mitä tuo tarkoittaa? Satulan laakerointi? Aivan uusi juttu minulle. (siinä sinäänsä mitään uutta :D ) Liittyykö jotenkin ilma-alustaan?
Joo liittyy juuri siihen, tai siis ilmajousitteisissa on tuollainen. Koko jarrukilpi ja satula pyörii akseliputken ympärillä. Kilvestä on reaktiotanko eteenpäin ja se on tuoettu samanlaisella ylöspäin menevällä tukitangolla kuin edessä kallistuksenvakaaja päistään.

Laakerointina on leveä muoviliuska, 2 osassa, laakeripesä halkeaa myös kahtia. Laakeri on rasvattava, siellä on nippa. Osathan ostin jo aikaa sitten...

En saa tähän räjäytyskuvaa, EPC:ssä se on mutta esim Niemöllerin sivuilla ei ilma-alustaisia ole esitetty.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyssä

Viesti Kirjoittaja unski »

tango kirjoitti:
karra kirjoitti: Montulla tutkin tänään jotta oikean takajarrusatulan/kilven laakerointi on ihan kaput, mokoma lotisee ihan hervottomana siellä.
Mitä tuo tarkoittaa? Satulan laakerointi? Aivan uusi juttu minulle. (siinä sinäänsä mitään uutta :D ) Liittyykö jotenkin ilma-alustaan?
Siinä sinun w126:ssa on aika lailla vastaava systeemi, tosin modernisoituna -> laakerien määrää lisätty....nyt niitä on kaksi kuulalaakeria ja kumipusla.

Systeemin tarkoituksena on estää perän nousu jarruttaessa. Se käyttää jarrujen reaktiovoimaa tähän tarkoitukseen.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyssä

Viesti Kirjoittaja tango »

unski kirjoitti:
tango kirjoitti:
karra kirjoitti: Montulla tutkin tänään jotta oikean takajarrusatulan/kilven laakerointi on ihan kaput, mokoma lotisee ihan hervottomana siellä.
Mitä tuo tarkoittaa? Satulan laakerointi? Aivan uusi juttu minulle. (siinä sinäänsä mitään uutta :D ) Liittyykö jotenkin ilma-alustaan?
Siinä sinun w126:ssa on aika lailla vastaava systeemi, tosin modernisoituna -> laakerien määrää lisätty....nyt niitä on kaksi kuulalaakeria ja kumipusla.

Systeemin tarkoituksena on estää perän nousu jarruttaessa. Se käyttää jarrujen reaktiovoimaa tähän tarkoitukseen.

Timppa
Aha. Ei ole tarvinnut/viitsinyt/kerennyt kauheasti ropata tuota kampetta, joten en moista edes tiennyt. Vai tuo sen tarkoitus on. Luulin sen liittyvän tuohon ilma-alustan mahdolliseen nousuun ja laskuun, mikäli jarrut on päällä.
Havis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 16.03.2013 20:31

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyssä

Viesti Kirjoittaja Havis »

karra kirjoitti:Koko jarrukilpi ja satula pyörii akseliputken ympärillä. Kilvestä on reaktiotanko eteenpäin ja se on tuoettu samanlaisella ylöspäin menevällä tukitangolla kuin edessä kallistuksenvakaaja päistään.
Tarkoitit varmaan juuri päinvastoin, eli jarrusatula/-kilpi pysyy samassa asennossa akseliputken pyöriessä siinä ympärillä.

Melkoiselle mutkalle muuten menis jarruputket kun satula huitois hurrrjaa vauhtia ympäriinsä ;)

t: nimimerkki saivartelun expertti jo vuodesta -62 :)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyssä

Viesti Kirjoittaja karra »

Havis kirjoitti:
karra kirjoitti:Koko jarrukilpi ja satula pyörii akseliputken ympärillä. Kilvestä on reaktiotanko eteenpäin ja se on tuettu samanlaisella ylöspäin menevällä tukitangolla kuin edessä kallistuksenvakaaja päistään.
Tarkoitit varmaan juuri päinvastoin, eli jarrusatula/-kilpi pysyy samassa asennossa akseliputken pyöriessä siinä ympärillä.

Melkoiselle mutkalle muuten menis jarruputket kun satula huitois hurrrjaa vauhtia ympäriinsä ;)

t: nimimerkki saivartelun expertti jo vuodesta -62 :)
Eiku akseliputki pyörii jarrukilven sisällä :P tai kääntyy taikka siis yrittää kääntyä :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyyn

Viesti Kirjoittaja unski »

Jarrusatula ja jarrukilpi telineineen kääntyvät yhteensä noin kymmenen astetta riippuen akseliputken korkeudesta runkoon. Jarruttaessa satula pyrkii kääntämään itseään akseliputken suhteessa kuljettajan puolella vastapäivään (ja toisella puolella myötäpäivään). Reaktiotangon välityksellä systeemi pyrkii pistämään jarrutustilanteessa hanttiin takajousien jousivoimille jotka pyrkivät painamaan kaselia alaspäin perän keventyessä. Suurin vaikutus varmaankin mutkassa jarrutettaessa joka on kyseiselle aksemimallille vaikea paikka. Näin siis teoriassa, käytännössä....harva varmaan testaa nykyään :) Asiaa muuten on vatvottu tälläkin foorumilla useita kertoja.

Ohessa yksi kuva jonka löysin netistä. Karra voi varmaan laittaa paremman, tai sitten käyn tallissa ottamassa kuvan.

Kuva

Timppa
P.s. "Saivartelun expertille": mikäli reaktiotanko katkeaa...jarrusatula ja kilpi huitoisivat tosiaan melkoista vauhtia ympäri akselia... :)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Havis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 16.03.2013 20:31

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyssä

Viesti Kirjoittaja Havis »

karra kirjoitti:
Havis kirjoitti:
karra kirjoitti:Koko jarrukilpi ja satula pyörii akseliputken ympärillä. Kilvestä on reaktiotanko eteenpäin ja se on tuettu samanlaisella ylöspäin menevällä tukitangolla kuin edessä kallistuksenvakaaja päistään.
Tarkoitit varmaan juuri päinvastoin, eli jarrusatula/-kilpi pysyy samassa asennossa akseliputken pyöriessä siinä ympärillä.

Melkoiselle mutkalle muuten menis jarruputket kun satula huitois hurrrjaa vauhtia ympäriinsä ;)

t: nimimerkki saivartelun expertti jo vuodesta -62 :)
Eiku akseliputki pyörii jarrukilven sisällä :P tai kääntyy taikka siis yrittää kääntyä :P

:) Ei helkkari, kompastuin omaan ansaani. Hyvin huomattu! (rankaisen itseäni tekemästäni virheestä ajamalla ensi tilassa tunnin lenkin ranskalaisella "autolla")

Eihän tosiaankaan tuo akseliputki taida sentään pyöriä, ainoastaan akseli sen putken sisällä pyörii. Putki suhteessa jarrukilpeen kääntyy varmaan vain muutamien asteiden verran, jolla koitetaan eliminoida perän korkeuden muuttumista tietyissä ajotilanteissa.
Viimeksi muokannut Havis, Ti 19.08.2014 08:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Havis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 16.03.2013 20:31

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyyn

Viesti Kirjoittaja Havis »

unski kirjoitti:Jarrusatula ja jarrukilpi telineineen kääntyvät yhteensä noin kymmenen astetta riippuen akseliputken korkeudesta runkoon. Jarruttaessa satula pyrkii kääntämään itseään akseliputken suhteessa kuljettajan puolella vastapäivään (ja toisella puolella myötäpäivään). Reaktiotangon välityksellä systeemi pyrkii pistämään jarrutustilanteessa hanttiin takajousien jousivoimille jotka pyrkivät painamaan kaselia alaspäin perän keventyessä. Suurin vaikutus varmaankin mutkassa jarrutettaessa joka on kyseiselle aksemimallille vaikea paikka. Näin siis teoriassa, käytännössä....harva varmaan testaa nykyään :) Asiaa muuten on vatvottu tälläkin foorumilla useita kertoja.
Hyvä kuva. Tuota katsellessa tulee mieleen, että onkos tuo napa aina kohtisuorassa akseliputkeen nähden. Siis camber muuttuu suoraan joustoliikkeen mukana? Vähän samalla tavalla kuin kuplavolkkareissa.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyyn

Viesti Kirjoittaja unski »

Havis kirjoitti:Hyvä kuva. Tuota katsellessa tulee mieleen, että onkos tuo napa aina kohtisuorassa akseliputkeen nähden. Siis camber muuttuu suoraan joustoliikkeen mukana? Vähän samalla tavalla kuin kuplavolkkareissa.
Juurikin samalla lailla kuin "normaaleissa" kuplissa. Kuplan "S"-malleissa oli Porshelta lainattu akselistomalli. (vahva off-topic).

Mersun linkkuakseli oli muuten hyvä, mutta juuri nuo muuttuvat camberkulmat ja kovissa toispuoleisissa joustoliikkeissä, nopeissa mutkissa, muuttuva aurauskin aikaansai melko nopeita naaman ilmeiden vaihteluita. Luultavasti juuri tätä varten tuokin systeemi on kehitetty, jarrutustilanteisiin. Norminopeuksissa en ole huomannut mitään ongelmia, mutta kun "painaa" aivan äärirajoilla esim. routaheitoiseen moottoritien rampin tiukkaan kaarteeseen fiilis on "ikimuistoinen" :)

Timppa
EDIT: kirjoitusvirheiden paikkausta.
Viimeksi muokannut unski, Ti 19.08.2014 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyyn

Viesti Kirjoittaja JPM »

On kyllä erittäin avartavaa lukea näitä ketjuja ja katsella kuvia. Tuo akseli on siis toteutettu yhdellä (kaksois?)nivelellä, tasauspyörästö on samaa puuta vasemman vetarin putken kanssa.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyyn

Viesti Kirjoittaja unski »

Yksi nivel, alkuun ristikko, myöhemmin muistaakseni vakionopeusnivel, kuudella kuulalla. Ongelmaksi muodostui nivelpisteen sijoitus akselilinjan alapuolelle. Tämän vaatimasta kokoonpainuvasta kuulajohteesta tuli aika monimutkainen ja vikaherkkä.

Kuva

Osa 63. siellä muutama kymmenen kuulaa "matona" osa 65. Koskaan en ole purkanut, pitäisi vissiin opetella tämäkin...

http://www.niemoeller.de/w113/B042-350- ... uelse.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyyn

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä kuvia kun taka-akselia rempataan ausseissa, ja nämä kuvat tuosta anti-dive laakeroinnista.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Havis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 16.03.2013 20:31

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyyn

Viesti Kirjoittaja Havis »

unski kirjoitti:Yksi nivel, alkuun ristikko, myöhemmin muistaakseni vakionopeusnivel, kuudella kuulalla. Ongelmaksi muodostui nivelpisteen sijoitus akselilinjan alapuolelle. Tämän vaatimasta kokoonpainuvasta kuulajohteesta tuli aika monimutkainen ja vikaherkkä.

[ http://www.traeume-wagen.de/wp-content/gallery/am_2011_05_1/am052011_hinterachse_45.jpg ]

Osa 63. siellä muutama kymmenen kuulaa "matona" osa 65. Koskaan en ole purkanut, pitäisi vissiin opetella tämäkin...

http://www.niemoeller.de/w113/B042-350- ... uelse.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
Eri puoliskoilla on varmaan melkoinen painoero. Periaatteessa sen pitäisi vaikuttaa jousitusominaisuuksiin eri puolille eri tavalla, kun jousittamattomassa massassa on poikkeamaa noinkin paljon. Saattaa kuitenkin olla niin, että jos toinen puoli painaa vaikka 30 kg ja toinen 25 kg (painot revitty hihasta), niin jousien ja iskareiden massahitaus piilottaa erot. Saattaa joku perfektionistinen takapuoli erot havaita, kuka ties.

Onkos tuo nivelpistekään täsmälleen keskellä.

Kieltämättä melko persoonallinen tekninen ratkaisu, vähän kuin Rover P6:n eturipustus.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyyn

Viesti Kirjoittaja unski »

Suurimman massaeron etäisyys kuitenkin nivelpisteestä on niin pieni, ettei massan liikemäärä kasva suureksi. Joten en usko, että eroa ei ole havaittavissa kuin mittareilla. Nivelpiste on tasan keskellä, kardaani liikkuu kaarella perän liikkeiden mukana. Aikanaan tämäkin rakenne oli kuuminta hottia...eikä normikäytössä ole vieläkään mikään huono.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyyn

Viesti Kirjoittaja karra »

Tänään oikaistiin pari klommoa, toinen ovessa ja kuusi ylöspäin tullutta iskemää takakontin kannesta, maalia vaurioittamatta :D

Tässä muutama kuva ausseista vielä puheena olleesta laakeroinnista:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyyn

Viesti Kirjoittaja jackie »

Kiitokset viimeisestä! Laitan muutaman kuvan edustusajosta, jahka niitä alkaa tulee meille päin.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyyn

Viesti Kirjoittaja karra »

jackie kirjoitti:Kiitokset viimeisestä!
Olkaat hyvä vaan. Sain muuten eilen kaksi niistä 5 mm uppokantaisista auki, kaksi vielä jäljellä kun jarrusatula on toistaiseksi tiellä. Ei tarvinnu lähteä konehylsyä ostamaan vaan ruosteenirroittaja taisi tepsiä.

Otin siis sunnuntaina tuon oikean anti-dive laakeripesän työn alle. Puran nyt se irti koskematta jarrulevyyn ja -kilpeen, mutta saahan nekin ottaa tieltä pois vielä jos tarvii. Jarrusatula tarttee irroittaa tykkänään pois kun kova jarruputki on kahden pultinkannan tiellä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
make280s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Ma 03.05.2004 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyyn

Viesti Kirjoittaja make280s »

Linkkuperän rakenne oikea puoli,ei sielä ole kuulaniveltä vain normi ristikko ja liukuholkki joka tulee akselin pooriin
sen ulkopinnalla on kolme rataa jossa on pienet laakerirullat on pystyssä. Rullia oli muistaakseni 108kpl ja kootessa pi-
tää latoa vaseliinin kanssa paikalleen ja sen jälkeen työntää kolme urainen ulko-osa paikalleen joka liukuu rullien avulla.
Omaani olen joskus vaihtanut tämän haljenneen liukuholkin.
MB W-210 200cdi vm 99
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyyn

Viesti Kirjoittaja karra »

make280s kirjoitti:Linkkuperän rakenne oikea puoli,ei sielä ole kuulaniveltä vain normi ristikko ja liukuholkki joka tulee akselin pooriin
sen ulkopinnalla on kolme rataa jossa on pienet laakerirullat on pystyssä. Rullia oli muistaakseni 108kpl ja kootessa pi-
tää latoa vaseliinin kanssa paikalleen ja sen jälkeen työntää kolme urainen ulko-osa paikalleen joka liukuu rullien avulla.
Omaani olen joskus vaihtanut tämän haljenneen liukuholkin.
Ok, tarkoitus ei ollut purkaa noin paljoa, ehjä kun on.

Sain tänään kasaan oikean puolen anti-dive laakeroinnin. Vaihdoin laakeriliuskat sekä huoparenkaat, kumitiivisteet oli ehjät ja ihan pehmeät sekä spacerit oli myös ehjät, niitä ei itse asiassa tullut korjaussarjan mukana.

Akseliputken ulkomitta oli 65 mm ja laakeripesän sisämitta 70 mm. Uudet laakeriliuskat noin 2,4 mm paksuja kun vahat oli kuluneet 1,9 - 2,2 mm välille.

Vaikuttaa napakalta nyt; koeajo kertoo oliko tuosta hyötyä, tartte ilmata jarrut ennen kun lähtee koeajolle :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyyn

Viesti Kirjoittaja unski »

inkkuperän rakenne oikea puoli,ei sielä ole kuulaniveltä vain normi ristikko
Osassa malleissa on vakionopeusnevel, eli tuo "kuulanivel". Sellainen on vielä hyllyssäkin. Lieneekö, teho- tai vuosimallikysymys. Ainakin 6.3:sa on käytetty:

Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
make280s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Ma 03.05.2004 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyyn

Viesti Kirjoittaja make280s »

unski kirjoitti:Osassa malleissa on vakionopeusnevel, eli tuo "kuulanivel". Sellainen on vielä hyllyssäkin. Lieneekö, teho- tai vuosimallikysymys. Ainakin 6.3:sa on käytetty:
Tätäpä en tiennyt,olen avannut vain dieselmallista tämän paikan. Varmaankin tehokkaammissa/uudemmissa malleissa on tämä kuulanivel,eipähän tule kulmanopeusmuutoksia niinkuin
ritikkonivelessä.
MB W-210 200cdi vm 99
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, katse syksyyn

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:Sain tänään kasaan oikean puolen anti-dive laakeroinnin. Vaikuttaa napakalta nyt; koeajo kertoo oliko tuosta hyötyä, tartte ilmata jarrut ennen kun lähtee koeajolle :D .
Koeajo antoi toivotun tuloksen. Peruutettaessa jarrutus sujuu hyvin, ei täristä. Tiukassa kaarreajossa esiintynyt rahina oikealta on tiessään. Samoin hitaassa tiukassa kaarreajossa esiintynyt niuskutus on poissa.

Pari uutta asiaa; kun ajelee siksakkia niin oikealle käännttäessä kuuluu hankausta, ihan kuin edestä pyöränlakeri? Ääni on erttäin lievä ja itse asiassa koeajon päätteeksi en sitä enää huomannut ollenkaan... toinen asia on se että kun lähtee taaksepäin vauhdilla niin taas tärisee. Ennen en ollut sitä ajatellut koska peruuttelin ana ihan sukkasillaan ettei se jarrutettaessa esiintynyt tärinä pudottanut paikkoja hampaista :D . Mutta muistelen josku täristäneen jo pakilla liikkeelle lähdettäessä eli tuo vika on varmaan ollut.

Tarttee vielä tutkia puslat ym rättinivelet esimerkiksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:
tango kirjoitti: Widu 15" peltipölärit. Siistii. :D
On ne, itsekin ostin tuossa viikko sitten semmoiset 8) .

Oli niin kuuma kuva tuo edellinen niin pistetääs vähän jäitä hattuun:

http://www.m-100.co/forum/uploaded/Alan ... pture-.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Tarttee varmaan käydä kohta tallilla katsomassa miten keula käyttäytyy, onko laskenut vai ei :P
Nyt kun alkaa pakastamaan niin nostetaas vähän lämpöjä samalla eli 300 SEL - teemalla:

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin