W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Mikä on tämä osa ja mikä on sen työtehtävä?
Virallinen nimike taitaa kutakuinkin olla polttoaineen paineen vaihteluiden vaimennin... Osan nimi on saksaksi Dämpferbehälter -> vaimenninsäiliö. Laite sisältää vaimenninkalvon ja jousen. Kyseisiä härveleitä tulisi olla kaksin kappalein... kyseessä ei siis ole paineenrajoitin, vaan värähtelynvaimennin
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

JTJ kirjoitti:Mikä on tämä osa ja mikä on sen työtehtävä? Omassani toi on kylmästi ohitettu.
Tämä on ennen ruiskupumppua oleva paineentasaaja (damper). Pumpun jälkeen on toinen, josta lähtee paluulinja tankille. Vissiin laitteet pitävät bensan paineen vakiona ruiskupumpulle; noin 0.8 - 1,1 bar.

M-100 foorumilla on ollut juttua kun ovat noita purkaneet ja etenkin taaemmassa on joku kuristusventtiili.... en ole ihan kaikkea ymmärtänyt sieltä...mutta nuo saattaa olla rikki ja auto silti toimia ihan hyvin :D .

Unski voi varmaan valaista lisää aiheesta :lol: .

EDIT: tulihan se sieltä jo se vastaus :) .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
JTJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.12.2005 23:36

Viesti Kirjoittaja JTJ »

karra kirjoitti:
M-100 foorumilla on ollut juttua kun ovat noita purkaneet ja etenkin taaemmassa on joku kuristusventtiili.... en ole ihan kaikkea ymmärtänyt sieltä...mutta nuo saattaa olla rikki ja auto silti toimia ihan hyvin :D .

.
Oletettavasti tämä on minulla alkanut mehimään bensaa ja se on vain letkulla ohitettu. Vaatii muuten vähintäänkin karran kuvan verran purkamista ennen kuin mokomaan pääsee käsiksi. Joten haluan olla siinä "uskossa", että sen puuttuminen ei paljon vaikuta käyntiin. :roll: Missäs se paluupuolen dämpperi sijaitseekaan?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

JTJ kirjoitti:
karra kirjoitti:M-100 foorumilla on ollut juttua kun ovat noita purkaneet ja etenkin taaemmassa on joku kuristusventtiili.... en ole ihan kaikkea ymmärtänyt sieltä...mutta nuo saattaa olla rikki ja auto silti toimia ihan hyvin :D .
Oletettavasti tämä on minulla alkanut mehimään bensaa ja se on vain letkulla ohitettu. Vaatii muuten vähintäänkin karran kuvan verran purkamista ennen kuin mokomaan pääsee käsiksi. Joten haluan olla siinä "uskossa", että sen puuttuminen ei paljon vaikuta käyntiin. :roll: Missäs se paluupuolen dämpperi sijaitseekaan?
Tässä kuva siitä. Sijaitsee siellä pumpun takana lohkon keskellä...todella ahtaassa välissä.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 160447.jpg

Tällaiseksi oli taittumut siitä lähtevä paluulinjan letku, uusin sen samalla. Puristetun letkun pään sahasin halki ja uusi letku tavallisella klemmarilla karaan kiinni (sellaisella se oli siihen kovaan putkeenkin liitetty toisesta päästään).

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 160444.jpg

M-100 foorumilla on ollut juttua (etenkin kun näillä ajetaan kuumissa maissa) että ruiskupumppuun saattaa syntyä otollisissa olosuhteissa ilmalukko, vapour lock. Eli sammuttamisen jälkeen ei lähde käyntiin koska rivipumppu ei pumppaa bensaa suihkuputkiin kun bensa on höyrystynyt itse pumpussa. Auttaa kun kaataa kylmää vettä pumpun päälle... en tiedä onko tällaisessa tilanteessa bensan oktaaniluvulla merkitystä mutta siirtopumpun paineella kuulemma on, eli vanha väsähtänyt siirtopumppu saattaa oireilla tuolla tavalla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

niin ihan nyt sitten vain varmistan, että asia tuli selväksi, tuolla osalle ei ole mitään tekemistä bensan paineen kanssa. Osalla ei ole fyysistä mahdollisuutta säätää bensiinin painetta, se vain vähentää, siirtopumpun, tankin ja ruiskupumpun aiheuttamia värähtelyjä polttoainensiirrossa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Toivottavasti ei tarvihe laatikkoa kysellä :) :o , ruiskupumpun remontti menee yli kahden tonnin. Laskussa ei ollutkaan paluurahtia mukana, ja sen järjestämisessä on mennyt nyt viikko... jostain syystä firma ei saanut "normaalilla hinnalla" paluurahtia aikaiseksi vaan olisi maksanut noin 320 USD. Nyt pumppu on Vantaalla UPSin hallussa mutta ei tänään vielä kerinnyt Lappeenrantaan.

Tällä välin apurungon puslat on irroitettu, ja niiden kolot rungossa putsattu ja käsitelty Brunox ruosteenmuuntoaineella (pääosin muurahaishappoa). Samalla pesin koko eturipustuksen liuottimella ja putsailin pintaruosteita poijes. Eka kerros Brunoxia on jo vedetty sinne. Huomenna saan puslat paikoilleen sekä korin ja etupalkin yhdistettyä :D . Sitten pitäisi kasata apulaitteet ja syylari nokille.

Eteen hain tarvikeliikkeestä jarruletkut, otin Volvoon speksatut TRW:n letkut jotka on 500 mm pitkät. Motonetin W108 letkut ei käy kun pituus ei riitä (ilmajousitus vaatii pitemmät).
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Karra hei...kullanväriset jarrusatulat...

Onko vähän turhan plingplongia museoautoon?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

karra kirjoitti: M-100 foorumilla on ollut juttua (etenkin kun näillä ajetaan kuumissa maissa) että ruiskupumppuun saattaa syntyä otollisissa olosuhteissa ilmalukko, vapour lock. Eli sammuttamisen jälkeen ei lähde käyntiin koska rivipumppu ei pumppaa bensaa suihkuputkiin kun bensa on höyrystynyt itse pumpussa. Auttaa kun kaataa kylmää vettä pumpun päälle... en tiedä onko tällaisessa tilanteessa bensan oktaaniluvulla merkitystä mutta siirtopumpun paineella kuulemma on, eli vanha väsähtänyt siirtopumppu saattaa oireilla tuolla tavalla.
Meilläkin joskus M127 kenkkuili kuumana tuolla tapaa, että hetken seistyään ei halunnutkaan lähteä ihan tuosta vaan käyntiin.
Tuli vaan mieleen, että voisiko sitä hätätilassa tuommoista myllyä ilmata kuten dieseliä. Että suihkuputki vähän auki ja starttailemaan. (Jonka jälkeen vasta jännää tuleekin, kun konehuoneeseen tiputtelee bensaa ennen kuin putki on taas kiinni...)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Mesedesi kirjoitti:Karra hei...kullanväriset jarrusatulat...

Onko vähän turhan plingplongia museoautoon?
No joo, niiden väri oli ollut sellainen kullankeltainen, on meinaan hiljattain vaihdettu satulat. Putsasin vaan pölyt ja hapettumat ensin pois...ja ei se väri noin kirkkaana siellä kauaa kestä.

Joskushan sitä satuloiden alkuperäväriä täällä foorumilla selviteltiin, mutta en muista mihinkä tulokseen raati tuli. Sinkkispray on taas ihan liian harmaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Lisää bling blingiä :) . Pumpussa on tuo barometrinen säädin sekä öljyntäyttöputki näköjään maalattu samanlaisella kullanvärisellä maalilla, teimme siis saman toisistamme tietämättämme Atlantin eri puolilla :shock: .

No joo, muutenhan tuo on siisti, ja pikku osat on vissiin kiiltosinkitty tai ketapassivoitu tms.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 160502.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 160503.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 160504.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 160505.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 160506.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 160507.jpg

Tässä kunnostetut kylmäkäynnistryssuuttimet; toisen solenoidi uusittiin. Hain aamulla uudet isot O-renkaat hydrauliikkaliikkeestä noihin laippoihin.
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 160508.jpg

Suuttimetkin oli vissiin puhallettu puhtaiksi, tulivat hyvin tulpattuina. Sovitin pumpun jo paikoilleen illalla, ja ajoitusmerkkien ollessa kohdillaan meni nätisti paikalleen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
JTJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.12.2005 23:36

Viesti Kirjoittaja JTJ »

Oliko noissa sun kylmäkäynnistyssuuttimissa todettua vikaa, ohivuotoa?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

JTJ kirjoitti:Oliko noissa sun kylmäkäynnistyssuuttimissa todettua vikaa, ohivuotoa?
Moro! Todellakin kommunikointi on ollut puutteellista, eli toinen kylmäkäynnistysventtiilin solenoidi vaihdettiin koska siinä oli joku muovilevy/kalvo rikki ja sitä ei voinut korjata. Ilmeisesti riski oli että bensiiniä vuoti ulospäin. Itse suuttimet kuin myös ruiskusuuttimet olivat ehjiä ja toimivia.

Starttisolenoidia ei siis vaihdettu. Ja lisäksi se paluurahdin osuus tuli minulle...minkä luulin sisältyvän itse laskuun.

Pitää nyt rauhallisesti ja huolellisesti napoa kaikki kasaan, jos saisi viikonloppuna kokeiltua että miten toimii. Tarvii vielä astelevyä viritellä kaasuläppään jotta saa vivuston likkeen tarkastettua.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Oi tsiisus miten komeen näkösiä hilppeitä on ameriikanpoika saanut aikaan. Nehän on melkein yhtä hyviä kun saksalaiset.

Nythän sulla Karra vasta tosi kiillotusurakat alkaakin, että saat muun moottorin ympäristön näyttämään yhtä hyvälle kun tuo.

Ei muuta kun moottori piutaleiksi ja kaikki kimppeet vaan lasikuulapuhallukseen ja keltapassivointiin ja alumiinit anodisointiin...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Juhanit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 28.04.2008 06:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

karra kirjoitti:... käsitelty Brunox ruosteenmuuntoaineella (pääosin muurahaishappoa)...
Tämä kuulostaa mielenkiintoiselle aineelle. Koitin selata veppiä vaan eipä oikein mitään saanut sieltä irti. Kerro lisää? Mistä ja miten? Reikiähän tämä ei paikkaa tietenkään mutta siis että pintaruosteen päälle vain tätä ja sitten maalia? Onko kokemuksia kestävyydestä pitemmältä ajalta?
JTJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.12.2005 23:36

Viesti Kirjoittaja JTJ »

Minkä näköinen on pumpun öljynmäärämittatikku ja missä sen pitäisi sijaita? Omastani en ole moista löytänyt. Tuon punaisen korkin alla kait sen pitäisi olla, vai? Olisko mahdollista saada siitä kuva.

Ps: On muuten ihan hiivatin hienon näköinen tommonen uudelleen syntynyt pumppu. :shock:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

JTJ kirjoitti:Minkä näköinen on pumpun öljynmäärämittatikku ja missä sen pitäisi sijaita? Omastani en ole moista löytänyt. Tuon punaisen korkin alla kait sen pitäisi olla, vai? Olisko mahdollista saada siitä kuva.
Noup. Mittatikku on pumpun takaosassa, alhaalla. Minulla oli linkki parempaan kuvaan, näillä sivuilla, mutta kadotin sen. Tässä kuvassa se on merkitty "dipstick":

Kuva

Sivusto: http://www.sl113.org/forums/index.php?topic=790.0

Mittatikku näkyy tässä siis vasemmassa alakulmassa, 45 asteen kulmassa ylöspäin suuntautuneena. kanta on 14 mm sekä iso ruuvari sopii. Kun pumppu on paikoillaan niin teleskooppimagneetilla see sen ylös parhaiten.
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 160502.jpg

Soitin eilen vielä Hansille ja kysyin tuota öljyhommaa; 8-mäntäisissä on erillinen piiri joka voitelee takaosaston sekä pumpun pohjan voidellen samalla laakerit - sain sinne menemään noin 3 desilitraa moottoriöljyä. Pumpun oikealle sivulle yläosaan tulee moottorista putki joka paineistaa pumpputappien "raot" voidellen samalla sekä tiivistäen systeemin. Pikku sylintereissä on kuulemma kaksi öljyuraa ja se öljy jotenkin kiertää siellä itse kun pikku männät liikkuu. 6-mäntäisissä on myös kiertovoitelu malli jossa öljy palaa takaisin moottorin kampikammioon pumpun käyttöakselin solan kautta, 8-mäntäisissä tätä ei ollut koskaan. Ylläolevassa kuvassa on siis selitetty.


Mesedesi kirjoitti:Nythän sulla Karra vasta tosi kiillotusurakat alkaakin, että saat muun moottorin ympäristön näyttämään yhtä hyvälle kun tuo.

Ei muuta kun moottori piutaleiksi ja kaikki kimppeet vaan lasikuulapuhallukseen ja keltapassivointiin ja alumiinit anodisointiin...
Aloitin jo :wink: . Piti irrottaa koko termostaattiasetelma, kun en saanut kopan 6 mm ruuveja auki vaikka 2 viikkoa olen suikuttanut niitä hyvällä irroitusöljyllä. Annettiin vähän lämpöä pilleillä niin a vot jo irtosi. Vanha termostaatti oli vissiin vuodelta 1979, erilaiset merkinnät kuin uudessa vaikka saman valmistajan termostaatti.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170509.jpg

Kiilotettiin sitten osat. Pitää uusia nuo pultit sekä samoin kaksi 8 mm millä asetelma tulee vesipumppuun kiinni.
Juhanit kirjoitti:Tämä kuulostaa mielenkiintoiselle aineelle. Koitin selata veppiä vaan eipä oikein mitään saanut sieltä irti. Kerro lisää? Mistä ja miten? Reikiähän tämä ei paikkaa tietenkään mutta siis että pintaruosteen päälle vain tätä ja sitten maalia? Onko kokemuksia kestävyydestä pitemmältä ajalta?
Aiemmin olin käyttänyt Noveroxia ja sitten Loctiten vastaavaa mutta niiden pensselien pesuun tarvittiin liuotinta; Brunoxin voi pestä vedellä. Korjasin kukkasen W126 takaoven karmin alakulmasta ja yli 6 vuotta kesti vaikka talvella ajelin venäjän puolella lipeäsuolakylvyissäkin. Pitää guuglettaa tästä lisää, tai otan kuvan purkista :) . Niin, nytkään liikkeessä ei ollut hyllyssä tätä vaan tilasivat kun pyysin :D . Osaset-liike mutta vakio tukkurilta kait tulee.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Viikon illat on mennyt asennushommissa, ei nyt ihan pitkiä iltoja vaan omaan tahtiin palikoita kasaten.

Tässä hommassa on erinomaisen tärkeää muistaa missä järjestyksessä konehuonetta kasataan, ja missä putket/letkut/piuhat ihan tasan tarkkaan kulkee. Jouduin nimittään aina välillä purkamaan jo asennettuja osia. Tuolla konehuoneessa ei ole yhtään_ylimääräistä_tilaa nimittäin ja jokaiselle palikalle on juuri ja tasan yksi paikka missä mahtuu olemaan ja kulkemaan. Digikameralla dokumentointi on kova juttu :D . Tein vaan liian pienessä mittakaavassa sitä :| .

Tiistaina otin savut (pakoputkesta). Yksi suutinputken lähtö vuoti pahasti; joku on nylpännyt sitä mutteria ja taivuttanut putkea mutkalle - piti purkaa taas että sai sen irti ja taivutettua sekä kiristettyä kunnolla. Pari putkiliitäntää vuoti suuttimien puolelta myös ja venakopat paikoillaan oli aika akrobatiaa kirsitellä niitä :) . Lisäksi kylmän käynnin termostaaattikoppa vuoti nestettä ulos mutta sain sen kiristettyä tiiviiksi.

Sitten vasta pääsin käyttämään pidemmälle; käynti oli aika huonoa ja 2 minuutin kohdalla auto sammui (kun termari alkoi laihentamaan seosta ja kuristamaan kylmän käynnin ilmansaantia). Sama toistui keskiviikkona. Amerikkaan otetun puhelun perusteella rikastin tyhjäkäynnin seosta pumpun takaa, ja sainkin auton kestämään yskien ja röpöttäen käynnissä. Kierroksilla toimi nätisti tosin.

Eilen homma jatkui ja katsoin sytkän ajoituksen; tässä välissä sain M100 -foorumilta apuja että autossani on aftermarket-virranjakaja mallia Randy Durrance; se on modifioitu 6.9 :n jakajasta. Tämä vaatii omat ennakot riippuen mikä puriste/saasteversio on käytössä ja taasen 6.9:ssä on omat keskipakoennakon sisäiset asetukset :P . Laitoin jakajan käsituntumalla kohdalleen sen 2 minuutin aikana kun auto kesti käynnissä itse. Sitten taas sammui :evil: .

Lopulta huomasin että kaasuläpän asetus oli pielessä; se olikin liikaa auki vaikka näytti olevan silmämääräisesti melkein kiinni (kuten sen pitää). Vivusto piti säätää vielä uudestaan karkeasti, ja palautin tyhjäkäynnin seossäädön siihen missä se oli.

Sitten auto alkoi käymään normaalisti kuumana :lol: , pitää vielä toivoa että lähtee kylmänä hyvin käyntiin ja kestää käynnissä puolilämpimänä. Tässä vaiheessa voi huokaista helpotuksesta ja rauhassa keskittyä sitten tarkempaan hienosäätöön.

Tässä pätkä eilisestä koekäytöstä, vasta karkeasti säädelty...

http://s194.photobucket.com/albums/z171 ... 260512.flv
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Kiitos - kyllä tuossa silmä ja korva lepää.... :)

Nämä on hienoja hetkiä, jotka korvaa kaiken kovan puurtamisen
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kyllä tuon äänen pitäisi sivistyä, kunhan hanat on oikeissa asennoissa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
JTJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.12.2005 23:36

Viesti Kirjoittaja JTJ »

Hienoa. Vaikuttaisi siltä, että pumpun ameriikan reissu olisi onnistunut. :D

Tää on aina sama juttu näissä video klipsuissa. Kaikki muu naputus ja rallatus ylikorostuu peittäen kauniin höpinän. Olisi ollut mukava nähdä minkä väriset savut sieltä putkesta tulee kaasuttaessa. Meinaan, voiko näitä ryntäyttää ilman mustaa pöllöhdystä. Kun jotkut väittää, että se kuuluu asiaan 6.3:ssa vaikka olisi kuinka säädöissään. :roll:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Kaasuvivuston kuulapäät menee uusiksi. Pumpun vivun kuula on sinkitty vivun kanssa samaan aikaani joten se tuntuu napakalta vanhaan kuulapäähän. Oli vähän ongelmia saada Auto-Sunin EPC:stä oikeita kuvia esille mutta M-100 foorumin kaverit jeesasi että sai rintapeltiin tulevan pallon muotoisen muovipuslan tilattua; Helsingistä löytyy. Saksasta tuli väärän malliset kuulapäät; piti olla pyörivät mutta tuli kiinteät ja ne hainkin jo autotarvikeliikkeestä koska ovat yleismallisia. Etsintä jatkuu; nyt on kyselyssä yksi kokonainen tanko kuulapäineen ja toisen tangon voisi ehjätä kiinteillä päillä - pitää vaan toivoa että päät osuu oikeaan kulmaan kun niitä säätää kierretangosta.

Kunhan saa vivuston säädettyä niin katsellaan minkä väristä savua putkesta tulee :D .

Kantakortti tuli Saksasta pdf-muodossa.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... ortti1.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... ortti2.jpg

Tässä käännöstä datacardista:

Schichtno 4811 (shiftnumber)
Productionsnummer 930239
Aufbaunummer 70093

VIN 109.018-12-005581
Motorno.: 100.981-12-005733
Gearboxno: 005065

Colour 180 = Silvergrey metallic
Ausstattung 241 = leather black

40/1 single seats
41/0 electric sliding roof
43/1 safety belts, front
46/2 rear fog lamp
51/0 Becker radio Mexico (or Olympia, with stereo cassette)
54/0 seat adapter, between the front seats
58/0 Behr air conditioner
59/4 heat-insulating glass, windshield and side window panes, Germany
63/1 first-aid box

220 rear door contacts
249 rear window, electrically heated (heat-insulating glass)
260 elimination of model designation on rear lid
261 elimination for 6.3 marking

Hinweis 3 means Code 993 : coded and uncoded extra's according the productioncard I and/or II

Hauptschluessel : Keynumber HZ 1138


ProductionAUFTRAGcard I (dated 25.01.1971)

KW = Kundenwusch/Ownerswishes 09633/09 : Roadmaster Fiam Fanfare
KW 0933/10 : Mountingplate vor Roadmaster Fiam Fanfare

Code 880:
Wood in very light Macassar
Leather in black with very deep skinriffles.

EDIT sain merkkiliikkeestä tarvitsemani 2 kpl vääränkätisellä kierteellä olevia kuulapäitä; ei niissä mitään pyörivää osaa ole - jousi vaan joka pitää tiukkana:

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 070521.jpg
Viimeksi muokannut karra, To 12.03.2009 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Taas on edetty rojektissa, kevät se tekee tuloaan ja kesä lähestyy :shock: .

Tilasin kangasmattosarjan Rockautosta; matot oli jotain 60 USD muistaakseni ja rahteineen teki 126 USD. Tulli tällä kertaa nappasi lähetyksen (tai Fedexin tullaus) ja alvia piti pulittaa 22 EUR. Koko roska kotiin tuotuna noin 120 EUR siis. En ole muuten edes kokeillut, mutta onhan nuo muotoonsa leikatut, ja kanttinauhalla. Pohja on nypyläistä kumia.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 100522.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 100523.jpg

No, kissat ainakin totesi tuotteet hyviksi :D .

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 100528.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 100530.jpg

Uusin ruiskun/kaasuläpän vivustoon kuulaniveliä 7 kpl, yhden irroitettavan kuulan ja rintapellin muovisen kuulapuslan (pumpussa taisi olla uusi kuula tai ainakin vipu oli käynyt sinkkikylvyssä). Vivuston säädin ohjeen mukaan, kaasuläpällä näkyy tuossa tilapäinen astelevy jota hommassa siis tarvittiin :) .

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 120531.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 120532.jpg

Polttoaineputkien kannakkeet viettivät yhden yön yli 5% sitruunahappoliuoksessa. Sitten uusi putsaus teräsharjalla ja pohjalle Brunox-ruosteenmuuntoainetta, välikerros harmaata maalia ja pinnalle leviää kohta mustaa. Nuo tietty pitäisi olla sinkittyjä mutta "suomiautossahan" kaikki siellä massataan piiloon... :D .

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 120533.jpg
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Perjantaina takajarruja ilmatessa huomasin ettei sinne tule painetta. Löysytin pääsylinterin lähtöä ja sieltä tirahti pikkasen ilmaa ulos (oli säiliö ihan tyhjänä siinä välissä), sitten meni poljin ihan hotoksi :evil: . Purkasin pääsylkyn irti ja kumit näytti olevan ihan OK.

Hai Motonetistä eilen pääsylinterin korjaussarjan ja taakse uudet letkut paikallisesta tarvikeliikkeestä mittojen mukaan (Motonetistä ei voi ostaa ellei ole koodia) . Tuli merkkiä VW :D (tai siis mallia). Tänään sitten havaitsin että molemmat takajarruletkut oli turvonneet umpeen :shock: .

Vaihdoin siis kumit pääsylinteriin; taaimmaiset kumit ja niiden välissä oleva muoviprikka oli korvattu yhdellä paksulla kumilla. Nämä oli siis ihan takapäässä ja ei varsinaisesti nesteen kanssa kosketuksissa - varsinaiset tiivistekumit oli samanlaiset mitä orkkikset.

Kun säiliötä täytti niin takaosastoon ei mennyt nestettä; ihan vähän nousi sieltä pohjareiän kautta :shock: ja takaosasto piti täyttää nestepinnan anturin tulpasta. Eikä ilmauksen aikana sinne päässyt keski-ja etukammiosta lisää nestettä vaan sieltä anturin reiästä piti täytellä. Vähän outoa :? .

Kumminkin nyt jarrut vaikuttaa pelaavan ja ilmauskin onnistui :roll: . Eka kertaa mersun pääsylkkyä ropasin joten kokemusta näistä ei ole :) .

Kun ulkona oli lämmin tänään niin käyttelin koneen kuumaksi kaasuvivusto paikoillaan ja säädettynä tallin ovet auki siis. Kuumana taitaa vähän rikkaana käydä koska pakokaasu on mustaa (nyt näki hyvin auringonpaisteessa eikä höyryä tullut niin paljoa) . Pitää kokeilla säätää pikkasen laihemmalle, mutta CO mittaus olisi paikallaan koska euroversio 6.3:ssa sallitaan jopa 5.5 % CO pitoisuus.

Polkaistessa ei sen kummemmin mustaa tullut 8) .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kuulostaa hienolle. Ihan tässä lukiessa rupeaa jo omaakin mieltä sytkyttämään, että kuinka tuo auto tulee kesällä toimimaan. :D

Täytyy myös nostaa Karralle pipoa tuosta kaasuvivuston säätämisestä. Jotenkin aina syntyy pientä kunnioitusta miestä kohtaan, joka on tehnyt jonkun tuollaisen vastaavan savotan missä pitää turata astelevyjen, heittokellojen, mausereiden tai muitten vastaavien "hivellysmittareiden" kanssa, jotta saa valmista aikaan...

Itsellä varmasti käpy kärvähtäs ensimmäisen minuutin sisällä. :oops:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Mesedesi kirjoitti:Täytyy myös nostaa Karralle pipoa tuosta kaasuvivuston säätämisestä. Jotenkin aina syntyy pientä kunnioitusta miestä kohtaan, joka on tehnyt jonkun tuollaisen vastaavan savotan missä pitää turata astelevyjen, heittokellojen, mausereiden tai muitten vastaavien "hivellysmittareiden" kanssa, jotta saa valmista aikaan...

Itsellä varmasti käpy kärvähtäs ensimmäisen minuutin sisällä. :oops:
No joo, itsekään en ole niitä kaikkein kärsivällisimpiä... tuolla paperiin laminoidulla astelevyllä sain varmaan sinne +/- 2 asteen tarkkuuteen kun arvot olivat noin parin-kolmen asteen rajoissa taulukossa. Sekin mistä suunnasta astelevyä ja sen rautalankaosoitinta katsoi vaikutti asiaan - yritin sihdata aina samassa kulmassa akseliin nähden ja samalla silmällä :) . Mutta kun oltiin isoissa asteissa piti könytä itse sinne moottorin päälle ja toisella kädellä (yrittää) pitää vivustoa paikoillaan.

Pitää tehdä tuo uudestaan sitten jonkun (kaverin :lol: ) kanssa.

Mutta itse uutiseen: olen ajanut nyt autolla :!: . Mutta vaan omassa tallissa eteen ja taaksepäin; kokeilin että vaihteet löytyy ja että jousitus kannattalee tuota malmikasaa :D . Toimii. Ohjaustehostin tosin murahtelee, olisiko siellä vielä ilmaa :roll: .

Kokeilin Nippeleistä tilattuja releiden kannatinkumeja paikoilleen, ja samalla maalasin kolme relettä metallivärillä yrittäen saada aikaiseksi orkkis metallin sävyisen sinkkipinnan. Tuolla olikin kylmäkäynnistyssuutinten releen pistoke irti, tarkemmin kun tutki... mutta siinä on hyppyjohto...itse asiassa eilen ei meinannut lähteä käyntiin kuten ei tänääkään ennen kuin reilulla sahaamisella. Pitää kytkeä tuo takaisin ja kokeilla sitten uudestaan.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170542.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170541.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170540.jpg
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Kävin tänää pikaisella renkaanpotkimisvisiitillä. Auto oli ulkona oottamassa pesua ja siinä pihakadulla ajeltiin pikkasen. Otin parit kuvat mersusta kevätauringon loisteessa, mutta nyt ei tuntunu HP:n ja Sansungin kemiat kohtaavan, joten en saanu niitä tähän hätään siirrettyä puhelimesta koneelle...
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

jackie kirjoitti:Kävin tänää pikaisella renkaanpotkimisvisiitillä. Auto oli ulkona oottamassa pesua ja siinä pihakadulla ajeltiin pikkasen. Otin parit kuvat mersusta kevätauringon loisteessa, mutta nyt ei tuntunu HP:n ja Sansungin kemiat kohtaavan, joten en saanu niitä tähän hätään siirrettyä puhelimesta koneelle...
Täällä pelaa :wink: .

Tässä pölyisenä:

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 210546.jpg

Tässä koeajon jälkeen pestynä; on vähän nyykähtänyt jousitus.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 210548.jpg

Kun ajoin talliin etuupää ei suostunut nousemaan yläasentoon ennen kuin käytin normi asennossa välillä. Pääasia etttä ajossa ja koneen käydessä toimii eikä putoa alas.

Releiden kumit asennettuna; ne on vähän liian isot. Sen verran ahdasta tuli että piti smirgelillä viistää rinnakkain asennettavista kumeista vähän tavaraa pois. No, onhan nuo veikeämmät mitä ne vanhat rispaantuneet.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 210549.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 210550.jpg
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Noh...olko hyvät kyyvit? :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Vastaa Viestiin