W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Mesedesi kirjoitti:Noh...olko hyvät kyyvit? :D
Outoa juttua on... eli laitoin automaattilaatikkoon puoli litraa öljyä ja näytti että on OK. Tänään tuossa kadulla ajoimme 100 m ja veto katos tyystin :shock: , sain nilkutettua omalle tontille ja katos, mittatikku oli kuiva. Lisäsimme vajaan litran ja vaikutti että on taas oikealla tasolla.

Sitten testikaksikkomme taas suuntasi keulan kohti baanaa ja saimme jopa kakkosen päälle.. kera ravistuksen ja nykimisen ja sitten pykälä putosi pois :evil: . Paluu suuntaan yritin vähän kurmottaa lähdössä ja taisi se takarenkaiden pitokin hetkeksi irrota :D . Jaakolla soi puhelin kiukkuisesti ja päätimme yrittää autoa takas talliin. Saimme sen siihen huulille jotta pääsin pesemään.

Sitten tallissa tarkistin taas tomaattilaatikon ölpät; tikku kuiva :shock: :shock: . Lisäsin sinne yli litran että sain taas pinnan korkeuden rajojen väliin. Mutta, nyt tikku oli tasaisesti märkä eli saattaa (toivottavasti) olla että öljyä oli koeajolla liian naftisti.

Huomenna uusiksi :lol: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tarkistithan automaatin öljyt moottorin pyöriessä...?
Eikä perässä kulkenut punaista vanaa?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

käyntiin. jarru pohjassa kaikki vaihteet läpi että laatikon venttiilit saa öljynsä. sitten voidaan todeta laatikon öljymäärä. näin ainakin raskas kalusto ja allisonin laatikko
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Mesedesi kirjoitti:Tarkistithan automaatin öljyt moottorin pyöriessä...?
Eikä perässä kulkenut punaista vanaa?
Joo... sehän tässä hämmentää. Ja valitsimesta joka portaan läpi kävin ja takaisin P:lle :P . Eikä vanaa persiissä.

Muuta; hiljainen auto - ulkona kun on käynnissä niin ei tule sisälle koneenkaan raksutusta mitä tallissa. Pehmeä ajaa, ja ponnekas on kone - niin kun pitääkin. Sähkölasit toimii, radio toimii automaattihaulla (sähköantenni ei toimi), lämppärin puhallin ei toimi-toimii-ei toimi :D .

Noista ruiskun releistä yksi oli kytketty irti, töpeksin aamulla ja en saanut vielä testattua vaikuttaako sen kylmäkäynnistyssuuttimiin vaiko ei. Samassa rykelmässä on kuulemma comfort-rele (ei toimi eli lasit ei pelaa vaikka oven avaa) sekä sisävalon viiverele (ei sisävalokaan toimi).

Onhan tuota selvitettävää vielä :) .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tärkein unohtunu kysyä; miltä tuntuu :shock:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Aapo.T kirjoitti:Tärkein unohtunu kysyä; miltä tuntuu :shock:
No ei oikein vielä isoja kicksejä kun tuo loora takkuili... mutta liikkuhan se ja pysyy ylhäällä omin avuin :D . Onhan aika jymisevä tuo käyntiääni, ja mokoma on vielä aika kierrosherkkä :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

On muuten aika tyylikäs peli! Oon kade kun pääset ottamaan jo ensimmäiset tyypit tässä vaiheessa, niistä saa varmasti motivaatiota rassata auto kesäksi baanalle. Kerrohan kokemuksia ilmajousituksesta kun saat hieman enemmän tuntumaa autoosi.

Onko Karra sulla kuvia miten alas w109 tippuu ilman paineita ja mikä on normaalikorkeus? Mulla ainakin perä tippuu liiankin alas, kun pohjauskumilta uupuu jokin koroke tms. Vastaavasti keula ei taas putoa liian alas, melkein saisi tippua vaikka enenmmän..

Niin ja olikos sinulla kuvia niistä jarrusatuloiden tukivarsien asennoista normaalikorkeudella ja sitten kuvaa josta näkisi takavakaimen kannakkeiden sijainnin. Niin ja millainen koroke siinä akselin pohjauskumissa pitäisi olla, jos senkin näkisi jostain valokuvasta?
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

No OK, nyt asia kerrallaan. Eli laatikon öljyt oli vähissä :oops: . Nyt on pinta oikealla korkeudella ja hyvin pelaa; vaihtaa napakasti eikä luista. Jos puolilämpöisenä laittaa pakin päälle niin saattaa sammua...tämän ilmiö tuli tilalle.

Tehoa tuntuu olevan :D . Pitää ensi viikonloppuna ajella enemmin jos kelit sallii.

Ilmajousituskin alkoi elää pikkasen omaa elämäänsä; pääventtiili tuntuu vuotavan, etenkin yläasennossaan suhisee ja eteen ei tunnu riittävän painetta täysin ylös nostoon...mittasin kylkilistan (noin keskellä missä on kumin ja teräksen sauma) korkeutta ja se oli aiemmin liki 75 cm. Nyt takalista on 74 cm yläasennossaan ja eteen nousee 73 cm jos avittaa käsillä puskurista. Sitten kyllä pysyy ylhäällä.

Systeemihän toimii niin että ajoasennosa on palkeissa miedommat paineet ja yläasennossa kovempi paine - eihän se muuten ylemmäs nousisikaan.

Ajoasennossa kylkilista on noin 69..70 cm korkeudella...vähän on vaihdellut.

Kun paineet on poissa koko auto vajuu ihan alas, niin pohjaan että ne pohjauskumit ottaa kiinni. Minulla on tuolloin jo pakoputki lattiassa eli ajo ei onnistu, ei saisikaan liikutella jos on noiden vakiokumien varassa. Siirtokäyttöön on ollut saatavana MB varaosanumerolla korotuslimppuja joilla autoa voi siirrellä ja vissiin varovasti ajaakin.

Kun auto on "tontissa" niin mittasin seuraavat korkeudet:

Edessä:
Pyöränkaari 55 cm
Kylkilista 59cm
Helmalistan keskelle 20.5 cm

Takana:
Pyöränkaari 47 cm
Kylkilista 57cm
Helmalistan keskelle 19.8 cm

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 220551.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 220553.jpg

En ole ollenkaan muistanut Antin pyytämiä kuvia ottaa :oops: :oops: , ja eihän jarrusatuloista oikein saakaan kuvia pyörien ollessa paikoillaan ja auto normikorkeudessa (paitsi jos olisi siltanosturi). Voin ottaa jossain vaiheeessa noista vakaajista kuvia jo nyt näistä ei saa selvyyttä:

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 220561.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 220562.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 220563.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 220564.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 220567.jpg

Tässä sekalaisia kuvia kun mittailin etupään käyttäytymistä:
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 220559.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 220558.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 220557.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 220556.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 220555.jpg

Tässä raadin vaatima pölläytytesti, mutta kaveri käynnisti kameran liian myöhään jotta olisi nähnyt että tyhjäkäynnillä on aika väritöntä pakokaasua. Ja jotenkun tuo kuvanlaatu on digikameralla ihan p*skaa. Seuraavat pätkät kuvaan videokameralla :P .

http://s194.photobucket.com/albums/z171 ... 220560.flv
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Ainankin minusta tuo pöllytesti näyttää melko mukavalle.

Vailla mitään omakohtaista kokemuspohjaa voisin kuvitella, että taitaa olla vielä pikkusen rikkaalla...?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Ei oo minusta liian rikkaalla, noissa mekaanisissa ruiskuissa on melkoinen tuo kiihdtysrikastus, kun sitä tulee heti eikä vasta ilmaäärämittarin tai alipaine anturin määräämänä. :)

Tulee sitä tuoltakin, kun katsoo hieman tallin perälle:
http://www.youtube.com/watch?v=WGs39ZIfd-0
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Joo ei edes silmiä kirvele kun kuumana käy; tosin lämmityskäytön aikana kannattaa olla ulkona vaikka on tallin pariovet auki. Ja lämmityskäytön aikana pakokaasu on selvästi sinertävää.

Sain lämppärin puhaltimen pelaamaan. Purin pyyhkijänvarret irti ja irroitin sen ilmanottoaukon skuupin. Sieltä näki puhaltimelle; kun tyrkkäsin siipiä kepillä niin läksi pyörimään mutta heikosti. Kun sammutin ei taas jaksanut startata vaan vaati tönäisyn.

Työnsin käden sinne ja heiluttelin piuhoja niin a vot jo lähti pyörimimään :lol: . Toinen johto meni sellaisen mutikkaan kiinni mikä heilui - kun sitä sormilla hipelöin niin se loksahti paikalleen ja kaikki (3 nopeutta) pelaa. Tuli imuroitua kaukalo ja kerättyä lehdet ja risut pois samalla. Tottakai oli ruostepeikko ehtinyt sinne iskeä kun siellä vesikin seisoo... pääsee taas putsaus ja suojaushommiin :P .

Suosittelen W108/109 omistajia kurkkaamaan sinne kaukaloon :!: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
JTJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.12.2005 23:36

Viesti Kirjoittaja JTJ »

Kiitoksia pölläytys testistä. Tähän on hyvä verrata kun minustakin näyttää että aika kohdallaan alkaisi sulla seos olemaan. Onneks olkoon.

Toinen juttu. Mitä öljyä laitoit laatikkoon? Minä kun en näistä paljon ymmärrä, mutta sen tiedän, että väärillä automaattiöljyillä tämä kyseinen loota menee täysin mykäksi. Ja oliko se vielä niin, että ylitäytössä piili heti jokin totaalituhon riski?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Thanks vaan :D . Laitoin auton mukana tullutta öljyä ensin litran, oli Shellin öljyä. Sitten laitoin 2 litraa lisää letukassa ollut käytettyä kirkasta, haisematonta automaattiöljyä koska ajattelin että laatikko on jotenkin viallinen ... kuitenkin chevyssä pitää olla Dexron tyyppistä eli sen pitäisi kelvata mersuunkin.

En ole muuten varma onko tässä ns. vanhemman mallin laatikko (kuten coupessani) vaiko jo uudempi 722 alkuinen .
Ylitäytössä ei kai totaalituhoa tule, vaan vaahdottuessaan öljy sotkee hydrauliikan toimintoja (kuplia seassa). Ja saattaahan se jostain stefasta/tiivisteestä ylimääräiset pihalle pullauttaa.

Luonnollisesti aion vaihtaa laatikkoöljyt ennen varsinaista ajokauden alkua. Kuten koneeseekin tulee vielä paremmat öljyt. Nyt siellä on Motonetin 15W-40 öljyt.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

onko tässä ns. vanhemman mallin laatikko
on.

Minusta paras tapa kyllä tuhota on n. 6000€ moottori on laittaa sinne jotkut Motonetin öljyt...edes koekäytön ajaksi...se on aika pieni kustannus tuossa savotassa jos käyttäisi edes Mobilin 10/40 öljyä... Syntettisten öljyjen kanssakin saattaisin miettiä pitkään, laittaisinko niitä koneeseen ollenkaan.

Laatikkokin on sitten myös saman hintainen...eli itse kyllä vaihtaisin nuo öljyt hyvinkin äkkiä uusiin... Ylitäytöllä saattaa saada vallan mukavia seurauksia...paineet saattavat mennä aivan sekaisin laatikossa jonka jälkeen pannat ja levyt saattavat kantaa tai luistaa... En lähtisi ihan helposti vain kokeilemaan tuollaista. Tuon moottorin ja vaihteiston korjaaminen on sitten toisaan kallista...

Dexroniakin on sitten montaa luokkaa, joku kerran selvitti, että III:sta puuttuu kitka aineet, joita II:ssa on, eli niissäkin on syytä olla tarkkana.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:
onko tässä ns. vanhemman mallin laatikko
on.

Minusta paras tapa kyllä tuhota on n. 6000€ moottori on laittaa sinne jotkut Motonetin öljyt...edes koekäytön ajaksi...se on aika pieni kustannus tuossa savotassa jos käyttäisi edes Mobilin 10/40 öljyä...

Laatikkokin on sitten myös saman hintainen...eli itse kyllä vaihtaisin nuo öljyt hyvinkin äkkiä uusiin.
Dexroniakin on sitten montaa luokkaa, joku kerran selvitti, että III:sta puuttuu kitka aineet, joita II:ssa on, eli niissäkin on syytä olla tarkkana.
Ok, tosiaankin kun käyttelin moottoria pumpun ollessa rikkaalla niin pois laskiessa tuli yli 11 litraa "öljyä" ulos :P . On tuo Motonetin öljy varmaan ihan koekäyttään sopivaa mineraaliöljyä (vai oliko se nyt edes puhdasta mineraaliöljyä). Eli tuolle on tehty sen löpöpesun sijaan bensapesu sisäpuolisesti. Ajattelin laittaa jonkun laatumerkin 20W-50 tai sitten 15W-40 mineraaliöljyt sisään, esim Pennzoil.

Ei viitsisi aloittaa tässä (tai aloitin siis) väittelyä mutta essonbaarissa on tuota Mobilia haukuttu, etenkin Mobil Super öljyä :o :lol: .

Kerkisitkin tuossa valaista laatikkoöljystä, eli kuuluuko sen olla siis Dexron II:sta? Filtterin joutuu varmaan ostamaan merkkiliikkeestä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Painetaampas tuosta "Öljysota"-napista, vaikka ei saanutkaan painaa... :lol:

Haluaisin tietää miksi pidät Pennzoilin öljyjä hyvinä?

Itse olen ollut siinä ymmärryksessä että ne P:n öljyt on jotain parafiinipohjaista ihme luistoo, joita amerikoissa vaan vanhan kaartin patriootit kumartaa syvään ja hartaasti tuotteen jenkkilähtöisyyden takia.

Ainankin paikalliset jenkkiautohörhöt kiroaavat sen öljyn alimpaan helvettiin kertoen sen juuri tukkivan öljykanavat ja että P:n pitkäaikaisen käytön näkee öljypohjista sillä, että ö-pohjassa on paksua siirappimaista, pikeentynyttä, liki liikkumatonta mömmöä jota saa lastalla irti raapia...

Omakohtaisia käyttökokemuksia ei ole, mutta mielestäni parafiinistä valmistetaan vaan ulkoroihuja...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Meillä oli kisapelissä parafiinipohjaista ja se ei ollut Penzzoilia vaan Kendallia muistaakseni. vai oliko se niin että muut oli parafiinipohjaisia ja Kendall taas ei. Kendall Racing oli 20W-60 ja väriltään vihreää.

Olen juuri lähdössä paikalliseen SpeedShoppiin vähän kyselemään, pitää sitä ATFfää ostaa sieltä koska Star Amigossa se on sopivan hintaista... kuitenkin pitää varmistaa että on dexron II sopivaa. Aiemmin olen ostanut sieltä Pennzoilin sekä sittemmin MAG merkkistä ATFfää; P meni W126:een ja M taasen Tahoeen.

Terveisin "jenkkiautohörhö" :wink: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Joo. Oli menny merkit sekasin Kendall on sitä parafiiniluirua.

Mutta kuitenkin makuasioita kai nämäkin on. Mutta itse en laittas kumpaakaan, en Pennzoilia enkä Kendallia...jotenkin ajan saatossa skeptisyys kaikkea muuta amerikkalaista kohtaan on kasvanut paitsi CocaColaa...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Alkuviikosta muuten "jackie"n kanssa testattiin mm. kattoluukku; toimii mutta nahkeasti. Laitettiin kiskoihin kuivuneet rasvat likoamaan CRC 5-56:lla.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 280584.jpg

Tänään meni Gulffin mineraaliölpät koneeseen. Nostin vielä kerran pukeille kapineen koska piti tarkistaa käsijarrun toiminta sekä tuo öljynvaihto oli käsillä :) .

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 280573.jpg

Otin niitä taka-akseliston kuvia mutta auttaako nämä sitten Antti M:ää...

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 280583.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 280582.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 280581.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 280580.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 280579.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 280578.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 280577.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 280576.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 280575.jpg

Niin uudemmissa 6.3:ssa on normi takajarrulevyt kun taas alkupään autoissa on vaikeasti varaosana saatavat tuuletetut levyt.

Rasvasin nipat; 6.3:ssa on takanavoissa laakereille rasvanipat - erona ainakin W111 coupeen missä niitä ei ole.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 280572.jpg

Vasen ylänippa oli jumissa siis edessä samalla tavalla kuten coupessanikin 5 v sitten, mutta sain sen auki ja samalla sumutin irroitusöljyä sinne trapetsikierrepaketin sisään ja ruostetta tuli ulos (yllä kuva). Sain kuitenkin rasvaa sisään sen verran että näki kun tirskahti ulos.

Otin pikku videon kun käyttelin konetta öljynvaihdon jälkeen:

http://s194.photobucket.com/albums/z171 ... 280585.flv

Kokeilin nyt toista tapaa laskea jousivammaisen W109:n alas pukeilta. Edellisen kerran piti laittaa runkopalkkien alle apupukit ja sitten tunkkasin pikku hallitunkilla alatukivarsista alas. Lopuksi että sai pikkuhallitunkin pois piti vielä keventää runkopalkista :| .

Tänään kun olin nostanut auton 6 kpl pukkien päälle otin ensin pois pukit runkopalkkien alta. Sitten pölkyt alatukivarsien alta ja oikein varovasti alas...laitoin eturenkaiden alle 2 kakkosnelosta varuiksi ja käytin konetta jotta sain painetta etupalkeille. Niille ei vaan mene painetta ellei korkeus ole tarpeeksi pieni. Eli varovasti alas ja renkaiden alle jäi ne lankut.

Jos laskee etupalkista suoraan alas ja palkeissa ei ole (tai sinne ei mene) ilmaa niin se on alumiininen öljypohja mikä kajahtaa halki. Katsokaas videosta miltä näyttää.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Juhanit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 28.04.2008 06:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Tavattoman siisti pohja ja alustan osat. Onko ihan alkuperäistä mustaa vai oletko itse käynyt läpi kaikki kukinnot?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Juhanit kirjoitti:Tavattoman siisti pohja ja alustan osat. Onko ihan alkuperäistä mustaa vai oletko itse käynyt läpi kaikki kukinnot?
Pohja on erittäin hyvässä kunnossa ja sumutettu jollain massalla kauttaaltaan varmaan kun 1997 tuli Suomeen. Nyt tein sil viisii et pintaruoste ja -möhhä puukolla pois. Sitten teräsharjaa, ja porakoneella teräsharja/sienilaikkaa jos oli tilaa, tai käsin hiomapaperilla. Sitten Brunox- ruosteenmuuntoainetta ohjeen mukaan, ja siihen päälle Motonetin sinkkispray. Lopulta alustamassa sprayta/kotelonsuojaa vaikeimpiin koloihin mihin ei hiekkasuihku pääse.

Eli ei ole hiekkapuhallettu tms kuten se olisi pitänyt tehdä. Mutta, haluan ensin todeta että saan auton ensin toimivasti ajoon, ja leimaan jne ...

Niin tukivarret yms maalatut osat ihan vaan kiiltävällä mustalla ns. "paukkupullolla".
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

karra kirjoitti:
Otin niitä taka-akseliston kuvia mutta auttaako nämä sitten Antti M:ää...

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 280578.jpg
Kiitoksia kuvista! Paljonko on 6.3:n takakardaanin halkaisija ja pituus perän puoleisesta laipasta tukilaakeriin puoleiseen laippaan? Näyttäisi olevan aikapaljon tukevampi kuin 200:n kardaani.. :roll:
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

No niin, taas yksi iso etappi saavutettu eli auto katsastettu tänään. Ihan moitteitta ei mennyt sillä takana kallistuksenvakaajan puslissa sekä jarrujen reaktiotankojen etupään puslissa oli välystä. Itse huomasin että edessä apurungon lehtijousien silmukoiden toinen kumi oli alkanut tursuta ulos nyt kun autolla on ajettu.

Laitoin kaikista noista kyselyn KL-varaosille, mistä sainkin jo automaatilaatikon suodattimen tarjouksen.

Niemölleriltä tuli tänään takakontin matto, 116,75 € kotiin tuotuna.

Antille laitoinkin jo yv:tä mutta tänään katsoin kardaania "sillä silmällä" katsastuksessa; siinä on aika pitkä se takapätkä. Mikähän näistä on se oikea?

Kuva

Typerä kun oli niin ei ollut mittaa mukana niin olisi saanut tuon mitattua. Eikä juolahtanut mieleen katsurilta lainaksi kysyä, mutta rullamitalla ei oikein tarkkaa paksuutta olisi saanutkaan.

Käyttöjarruissa eroa 0%, käsijarrussa 25 %. Iskarit E 68/71 ja T 67/67 %.

Pyysin että mitataan CO:t pakokaasuista. Heilahti lukemat yli mitta-asteikon eli yli 9,99 % :shock: . Säädin kotona sitten pumpusta yhden naksun laihemmalle ja kun auto otetaan ajoon pitää viedä mittapaikalle jossa voi säätää. 2200 rpm oli taas 0.8 % eli pelkään että menee liiaan laihalle :? .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

2200 rpm oli taas 0.8 % eli pelkään että menee liiaan laihalle Confused .
_________________
ei ole laihalla, noin sen pitääkin käydä kun ei ole rasitetta.... CO:t korkeammilla kierroksilla pitäisi mitata aina ajossa/rullilla...rasittamattoman moottorin kierroksilla mittaaminen ei kerro oikeastaan muuta kuin HC:n CO2:n osalta, että kaikki palaa puhtaasti.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Eikös joku arponu mielessään, että taitaa käydä vähän rikkaalla...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:
2200 rpm oli taas 0.8 % eli pelkään että menee liiaan laihalle Confused .
_________________
ei ole laihalla, noin sen pitääkin käydä kun ei ole rasitetta.... CO:t korkeammilla kierroksilla pitäisi mitata aina ajossa/rullilla...rasittamattoman moottorin kierroksilla mittaaminen ei kerro oikeastaan muuta kuin HC:n CO2:n osalta, että kaikki palaa puhtaasti.
Joo, opiskelinkin illalla siitä Shop Manualista asiaa. Löytyy taulukot sekä dynotestille että ajon aikan mitattavalla tavalla (hitto en kerinnyt syventyä että miten mittaavat - joku teline oli kai kojelautaan apparin eteen viritetty). Sen verran kiinnostaa että jos käyttäisi AM Worksin dynossa (kun tuossa lähellä on). Pumppu on nyt nimittäin säädetty hiukan laihemmalle ja hyvä olisi tsekata ettei ole liian laihalla.
mesedesi kirjoitti:Eikös joku arponu mielessään, että taitaa käydä vähän rikkaalla...
Ja muuten aussitkin kommentoivat videon perusteella että liian rikkaalla käy tyhjää... :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

karra kirjoitti: Antille laitoinkin jo yv:tä mutta tänään katsoin kardaania "sillä silmällä" katsastuksessa; siinä on aika pitkä se takapätkä. Mikähän näistä on se oikea?
Ei asialla ole hätä, kysyin kun sattumalta oli otollinen kuva kardaanista. Kuvan mukaan näyttää olevan aika paljon järeämpi kuin tuo 200:n. 6,3:n kardaani on varmasti myös pitempi kuin tuon w111:n. Taitaa olla akselivälissä hieman ero W109 vs. w111. Coupessa ei ole kuin yksi tukilaakeri ja noissa 6,3:n kuvissa niitä näyttäisi olevan kaksi. Kokeilen varmaan tuolla 200:n ohkasella takapätkällä aluksi ja korjaan ensi talvella kun se menee solmuun. :lol:
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

On tuossa selvinnyt että W109 6.3:ssa on tehtaalla levitety kardaanitunnelia pienempikoneisiin W109 tai 108 verrattuna. Sama moottorilohko on W116 6.9:ssä mutta siinä on 722-automaatti eli siinä kardaanitunneli on kait vakio. W100 kori on taas ollut aina sellainen että siellä tilaa on vanhalle K-sarjan automaatille.

6.3:ssa on kuulemma lämppärin puhaltimen irroittaminen iso homma, tavan 108/109 lähtee kivuttomasti kojelaudan alta pois romppeet - tässä ei :P .

Puijon Autoverhoiluun lähti nahkapalan tilaus; penkin verhoilu & konepellin maalaus tehdään huhtikuun lopulla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Pohjauskumi- ja kuljetustukiasiaa. Tajusin tuossa että omat pohjauskumit on lähteneet kävelemään :shock: . Purin niiden liinnityslaipan sekä sen alla olevan telineen jo pois ja puhallutin & epoksimaalautin ko osat.

Orkkis kumeja ei ollut välillä saatavana mutta nyt taas kuulemma on.

Kuva

Kuva

MB teilesuche ohjelma antoi detalin numerolla saksan pään hinnaksi 60 euroa joten täällä voipi olla aika kallis. Noihin on laitettu kuulemma toisen automerkin kumeja mutta pitää tsekata kumin korkeus (alunperin 62 mm) ettei pohjaustilanteessa nuljahda pois.

Detali.ru antaa takakumin numeroksi 112 320 11 44 ja telineelle 109 325 00 43. Korjaamokäsikirja taasen antaa kumille 112 320 09 44 ja telineelle 112 325 04 43 . Pitää käydä kyselemässä kuitenkin merkkiliikkeestä; nuo detalin numerot saattaa olla voimassa olevia koska vanhan kirjan osanumeroita on jo päivitetty ja EPC antaa niille suoraan korvaavan osan numeron.

Kuva

Kuva

Kuljetuskumipuskimet asennetaan kiinteiden päälle; eteen osa nro 112 589 02 63 00 ja taakse 112 589 04 63 00. Takamalli tosiaan peittää koko kiinteän puskimen:

Kuva

Kuva

Tässä etuversio:

Kuva

Ja detalin kuva:

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

karra kirjoitti:Pohjauskumi- ja kuljetustukiasiaa. Tajusin tuossa että omat pohjauskumit on lähteneet kävelemään :shock: . Purin niiden liinnityslaipan sekä sen alla olevan telineen jo pois ja puhallutin & epoksimaalautin ko osat.
Onko sulla siitä telineestä kuvaa? Mitä osaa tarkoitat kiinnityslaipalla? Itsellä on nyt tuollaiset orgis pohjauskumit, mbclassicilta tilatut. Mutta koska ne mystiset telineet uupuvat, niin perä menee liian alas. Ajattelin korjata tilanteen noilla takimmaisilla "kuljetustukiloilla", näköjään tulevat vielä pultilla kiinni koriin. Oletko kysellyt noiden kuljetustukien hintoja? Itse varmaan tilaan ne ensi viikolla mbclassicilta, jos eivät ole pahan hintaiset.

btw. nuo jäähdytetyt takalevyt ovat aika suolaisen hintaiset, jossain vaiheessa vaihdan tavalliset tilalle.
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Vastaa Viestiin